• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، مأموریت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

  • کد خبر : 11761
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، مأموریت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: به دنبال ایجاد و ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی متنوع در کتابخانه‌ها هستیم تا این مجموعه‌های تأثیرگذار فرهنگی از حالت تک خدمتی به رویه چند خدمتی تغییر کنند و نیاز گروه‌ها و افراد مختلف را برطرف سازند.

به گزارش ریاح نیوز، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در نشست خبری ویژه هفته کتاب، اظهار کرد: دو هزار و ۷۳۵ واحد کتابخانه در کل کشور زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها فعالیت دارد که ۸۵۴ کتابخانه به‌صورت مشارکتی اداره می‌شوند.

وی افزود: از مجموع کل کتابخانه‌ها، ۲۹۴ کتابخانه نهادی، مستقل و مشارکتی در استان اصفهان فعال است که ۲۰۹ کتابخانه از این تعداد زیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی فعالیت می‌کنند و بقیه مشارکتی یا مستقل هستند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان با اشاره به رتبه نخست این استان ازنظر تعداد کتابخانه، خاطرنشان کرد: نهادها و سازمان‌های دیگر همچون آموزش‌وپرورش، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد، مدارس و بخش خصوصی هم کتابخانه‌های زیادی دارند.

وی تأکید کرد: دچار یک پراکندگی آماری و اطلاعاتی در رابطه با تعداد کتاب و کتابخانه‌های موجود در استان اصفهان هستیم که اگر همه این موارد در یک سامانه واحد ثبت شوند، می‌توانیم وضعیت بهتری در این حوزه شاهد باشیم، نیازها، تعداد اعضا و تنوع کتاب‌ها را شناسایی کرده و درنهایت «اطلس فرهنگی» در حوزه کتاب و کتابخانه‌ها را تدوین کنیم.

حجت‌الاسلام معتمدی مأموریت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد و گفت: به دنبال ایجاد و ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی متنوع در کتابخانه‌ها هستیم تا این مجموعه‌های تأثیرگذار فرهنگی از حالت تک خدمتی به رویه چند خدمتی تغییر کنند و نیاز گروه‌ها و افراد مختلف را برطرف سازند.

وی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان‌های مختلف فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و مهارتی بسته‌شده که در قالب همین تفاهم‌نامه، خدمات متنوعی در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. ازجمله این خدمات می‌توان به نشست‌های آموزشی در حوزه سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی، مسابقات ادبی و شعر، جشنواره‌های کتاب‌خوانی و مسابقات فرهنگی اشاره کرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ادامه داد: امروز با مشکلی با عنوان مراجعه نکردن خانواده‌ها و عموم مردم به کتابخانه‌ها روبرو هستیم و این در حالی است که حدود پنج میلیون جمعیت در استان اصفهان زندگی می‌کنند و تنها ۱۵۰ هزار نفر (۳ درصد) از این تعداد، در کتابخانه‌های زیرمجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی، عضویت دارند.

وی اظهار کرد: امروز باید تازه‌های نشر، نیازخانواده‌ها، دانشجویان، دانش‌آموزان، کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی محققان را بشناسیم. یکی از ایرادهایی که به مجموعه نهاد کتابخانه‌ها و متولیان این حوزه وارد است، همین روزآمد نبودن منابع و کتاب‌ها است.

به گفته حجت‌الاسلام معتمدی، شمار زیادی از مردم جامعه مراجعه‌ای به کتابخانه‌ها ندارند و ما باید کاری کنیم که کتاب برای شهروندان در هر جایگاه و قشری، یک دغدغه شود و شهروند عضویت در کتابخانه را افتخار خود و جامعه فرهنگی بداند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه نهاد کتابخانه‌ها از ظرفیت‌های مختلف بخش دولتی، خیران و نیم درصد شهرداری‌های کشور استفاده می‌کند اما پتانسیل خوب خیران و نیکوکاران کتاب در این وضعیت مغفول مانده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تأکید کرد: امروز استان مهد فرهنگ و هنر اصفهان، از انجمن خیران کتاب بی‌بهره است. هرچند نیکوکارانی هستند که به شکل انفرادی در این بخش فعالیت‌های خوبی دارند اما نبود انسجام و رسمی نبودن کار این افراد نیکوکار یک اشکال جدی در این حوزه است که تلاش می‌کنیم با تشکیل این انجمن، مرتفع شود.

وی بابیان اینکه سرانه استاندارد منابع کتابخانه‌ای به ازای هر نفر چهار جلد کتاب است، اضافه کرد: اگر جمعیت استان اصفهان را حدود پنج میلیون نفر در نظر بگیریم، باید ۲۰ میلیون جلد کتاب داشته باشیم اما درمجموع افزون بر چهار میلیون جلد کتاب داریم. هرچند این عدد با احتساب سازمان‌ها و نهادهای دیگری مانند شهرداری یا آموزش‌وپرورش به همان ۲۰ میلیون جلد می‌رسد که به همان دلیل نبود انسجام و اتحاد در این مجموعه‌ها و نبود یک سامانه جامع، شاهد این مشکلات هستیم.

حجت‌الاسلام معتمدی تأکید کرد: امروز هر شهرستان نیازمند یک کتابخانه مرکزی است و پس‌ازآن به یک باغ کتاب نیاز دارد. این دو کارکردهای مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، خانواده، اجتماعی و حتی گردشگری دارند که همه باید برای تحقق آن کوشا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان هرکدام دارای یک هیئت اندیشه‌ورز هفت یا هشت نفره متشکل از دو عضو فعال کتاب‌خوان، مدیر یکی از مدارس هم‌جوار کتابخانه، روحانی محله، یک نفر دانشگاهی و مدیر کتابخانه هستند. کتابخانه‌ها باید مسجد محور، مدرسه محور، دانشگاه محور و خانواده محور باشند تا تأثیر بالاتری در حوزه فعالیتشان داشته باشند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: ۱۰۶ شهر و شهرستان در جای‌جای استان اصفهان دارای انجمن کتابخانه‌های عمومی با حضور امام‌جمعه، فرماندار و دیگر مدیران ارشد یک شهرستان هستند که همه این‌ها در کنار یکدیگر برای ارتقا شاخص‌های مطالعه، تجهیز کتابخانه‌ها و دیگر موارد مرتبط با این بخش برنامه‌ریزی می‌کنند.

معتمدی اعلام کرد: از مردم دعوت می‌کنیم که روز ۲۴ آبان به کتابخانه‌ها مراجعه کنند و عضویت یکساله رایگان داشته‌باشند؛ روز ۲۴ آبان، عضویت در کتابخانه‌های کشور رایگان است که در استان اصفهان نیز این برنامه فرهنگی انجام می‌شود.

انتهای خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=11761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.