• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

مطبوعات را دریابید

  • کد خبر : 18110
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
مطبوعات را دریابید
رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان استان اصفهان در یادداشتی نوشت: می‌شود با عملیاتی کردن راه‌های مختلف، از تعطیل شدن مطبوعات جلوگیری کرد.

به گزارش ریاح نیوز، حجه الإسلام میثم ریاحی فعال رسانه‌ای و رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان استان اصفهان در یادداشتی پیرامون وضعیت مطبوعات اینچنین نوشت: سال‌ها، بسیاری از فرهیختگان و علاقمندان به اطلاع رسانی و بالا بردن سطح علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی مردم، با توانایی‌هایی که در استفاده از قلم جهت نوشتن مطلب داشتند، وارد عرصه مطبوعات می شدند تا هم بتوانند به هدف اطلاع رسانی و علاقه‌شان برسند و آن را دنبال کنند و هم جهت درآمدی برای خودشان شغلی داشته باشند.

به طور طبیعی هر کسی وارد شغلی می‌شود باید سرمایه‌گذاری کند و به واسطه آن سرمایه، درآمدی را کسب و امرار معاش کند. خوب، آن افرادی که هم علاقه داشتند و هم سرمایه، وارد عرصه و مطبوعات می‌شدند.

اگر هم سرمایه‌ای نداشتند، افرادی را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دعوت می‌کردند و اینگونه بود که هم خودشان علاقه و توانمندی‌شان را دنبال می‌کردند، هم یک سرمایه‌گذار به این صنعت وارد می‌کردند و هم اینکه باعث می‌شدند تعدادی در اثر تولید یک نشریه یا روزنامه، نانی را سر سفره خانواده‌شان ببرند.

اما متاسفانه به مرور زمان با افزایش قیمت‌های کاغذ، چاپ، طراحی و… باعث شد افرادی که از این مسیر امرار معاش می‌کردند به دلیل مشکلات متعدد از این شغل خارج شوند و یا دنبال شغل دومی بگردند. دیگر مطبوعات از مشاغل دور شد تا جایی که سرمایه گذاران نیز تمایل به سرمایه‌گذاری برای این شغل را هم ندارند.

از طرفی فضای مجازی باعث شده فروش مطبوعات به حداقل برسد و مشکلات این شغل را چند برابر کند، موجب شده که بسیاری با این شغل برای همیشه خداحافظی کنند.

حال که اوضاع مطبوعات به این نقطه رسیده است در حالی که همچنان تعداد بسیاری بر سر سفره این شغل نشسته‌اند، شایسته است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران مربوطه نسبت به این موضوع، یک اقدام جدی و حمایت کافی نمایند.

نباید اجازه داد که این علاقه در بین روزنامه‌نگاران، نویسندگان و خبرنگاران از بین برود. نباید اجازه دهند شغل روزنامه نگاری که می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد، از بین برود و مطبوعاتی که می‌شود سال‌های سال از آن استفاده کرد و بهره برد، تضعیف شود.

شاید سوال شود که چگونه می‌توان مطبوعاتی را که امروز در برابر فضای مجازی قرار گرفته است، حفظ کنیم و البته سؤال به جایی هم خواهد بود.

باید در جواب گفت: راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌شود به همه آنها پرداخت، یعنی ابتدا بررسی و پس از آن عملیاتی‌اش کرد. از جمله اینکه مطبوعات بخش دولتی حذف شود و دیگر چاپ نشود.

حداقل آن نشریاتی که به نام ادارات، شرکت‌ها و موسسات دولتی چاپ می‌شود، دیگر چاپ نشود و اگر اخبار و تحلیلی مکتوب یا تبلیغاتی دارند، به صورت مکتوب به مطبوعات غیر دولتی دهند تا آنها کار کنند.

با این روش، هم هزینه‌های دولت پایین می‌آید و هم بخش خصوصی جان می‌گیرد و مطبوعات هم رو به نابودی نمی‌رود.

بنابراین می‌شود با عملیاتی کردن راه‌های مختلف، از تعطیل شدن مطبوعات جلوگیری کرد. موارد بسیار دیگری هم وجود دارد مثل مسئله چاپ، کاغذ و کرایه که قابل بررسی و تفکر است اما دیگر مجالش در این نوشتار نیست. فقط باید مسئولین این حوزه، عزمشان را جزم کنند تا مطبوعات را از این بحران بیرون بیاورند.

به هر حال مطبوعات تاثیرگذار است و هنوز در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، نمی‌توان مطبوعات را که یک رسانه مؤثر بوده و هست، نادیده گرفت و از ظرفیت آن استفاده نکرد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=18110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.