• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5
در نشست خبری ارائه گزارش یکساله شورای اسلامی شهر مطرح شد:

چهار تصمیم بزرگ شورای اسلامی شهر در یک دوره مدیریت شهری/ دستگاه تولید انرژی از پسماند به زودی راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 10273
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
چهار تصمیم بزرگ شورای اسلامی شهر در یک دوره مدیریت شهری/ دستگاه تولید انرژی از پسماند به زودی راه‌اندازی می‌شود
شورای ششم طی این مدت، چهار شاخص مردم‌باوری و مردم‌محوری، عدالت در توزیع خدمات و امکانات، شفافیت برای ایجاد کارآمدی و تسهیل فرایندها و کاهش بوروکراسی و کاغذبازی‌ها را در دستور کار خود قرار داده که از مطالبات مردم در این عرصه بوده است. در خصوص اتفاقات خوب حوزه خدمات شهری، از ۱۵ سال گذشته تا به امروز تنها ۶۰۰ کیلووات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری داشتیم، اما امسال با هدف‌گذاری که انجام شده است تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۹ نیروگاه انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی به عرصه تولید انرژی شهرداری افزوده می‌شود.

به گزارش ریاح نیوز، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: در آستانه دومین سال فعالیت شورای اسلامی شهر اصفهان و هم‌زمان با گرامیداشت روز خبرنگار اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران اصفهان برگزار کردیم؛ امیدواریم این ارتباط خوب و ثمره‌بخش بین رسانه و شورای اسلامی شهر به نفع مردم و دائمی باشد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان از پانزدهم مردادماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، ادامه داد: در این مدت ۵۱ جلسه علنی و ۷۸ جلسه تلفیق برگزار شده است، در جلسات علنی و تلفیق اصل مصوبات شورای اسلامی شهر شکل می‌گیرد.

هفت کمیسیون شورای اسلامی شهر با پنج عضو و کمیسیون آب با ۹ عضو فعال هستند و طی یک سال گذشته از ۳۴ تا ۵۲ جلسه برای بررسی مسائل و مشکلات شهر برگزار کرده‌اند.

فعالیت شورای ششم شهر طی یک سال گذشته به دنبال اقدامات ادوار گذشته شورای اسلامی شهر بوده است؛ لذا در این راستا اقدامات گذشته را بر اساس توان، فهم و با دقت بیشتر ادامه می‌دهیم.

به طور مثال در حوزه شهرسازی و معماری اقدامات مطلوبی در حوزه فرایند مکانیزه شهرسازی از گذشته آغاز شده بود، بر این اساس در این دوره سامانه صدور پروانه ساختمانی موسوم به سرای هشت به نسخه جدید سرای ۱۰ ارتقا یافت و از یکم تیرماه صدور پروانه الکترونیکی به صورت غیر حضوری آغاز شد.

غیرحضوری شدن صدور پروانه مزیت‌های خوبی دارد و اگر چه در ابتدای راه است، اما تکمیل خواهد شد و بر اساس قولی که حوزه شهرسازی داده است تا پایان امسال تمام فعالیت‌ها و خدمات حوزه شهرسازی غیرحضوری خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توجه به بافت فرسوده یکی از شاخص‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود، افزود: در این راستا کارگروه احیای بافت فرسوده در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تشکیل شد تا به صورت هفتگی به این مهم بپردازد، در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان پروژه‌های بازآفرینی شهری تعریف شده است، البته برخی از مناطق در این موضوع پیشتاز هستند و به زودی کار اجرایی پروژه‌های بازآفرینی آنها آغاز می‌شود، جهت بازآفرینی بافت تاریخی، سازمان میراث فرهنگی همراه مدیریت شهر بوده و در این راستا کارگروه مشترک تشکیل شده است تا دقیق‌تر به بافت تاریخی توجه داشته باشیم.

با توجه به اقدامات مدیریت شهری در بخش حمل‌ونقل، در حال حاضر خط یک مترو به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند، در این راستا به منظور ارائه خدمات بیشتر به شهروندان روزهای تعطیل نیز این خط فعال و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

اجرای خط دوم مترو ادامه دارد، در این راستا تصمیم گرفته شده است تا هیچ توقف یا تعطیلی در انجام پروژه نداشته باشیم، تاکنون عملیات اجرایی خط دوم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اتفاق مهمی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ رقم خورد انعقاد قرارداد با شرکت مپنا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی برای تأمین تجهیزات ناوگان مکانیکال برق خط دوم مترو به مدت ۴۰ ماه بود. ارزش این قرارداد ۵۹۰ میلیون یورو است که با هزینه‌های جنبی، سود و سرمایه‌گذاری به ۶۸۰ میلیون یورو معادل دو هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دوره ششم شورای اسلامی شهر در حوزه حمل‌ونقل ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: این میزان عدد و رقم اهتمام و توجه اعضای شورای اسلامی را به این حوزه نشان می‌دهد، در حالی که کل بودجه شهرداری اصفهان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. ناوگان اتوبوسرانی نیز در سال ۱۳۹۶ با ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال فعال بود که بعد از دو سه سال اخیر شیوع ویروس کرونا تعداد اتوبوس‌های شهر به ۶۰۰ دستگاه با عمر ۱۰ سال رسید.

سال‌های گذشته دولت کمک‌های خود را در این بخش انجام نمی‌داد که وزارت کشور مجدد به کمک شهرداری آمد و بر اساس فرمول ۸۰ درصد دولت و ۲۰ درصد شهرداری، همکاری‌ها شکل گرفت و بر این اساس ۱۷۳ دستگاه اتوبوس خریداری شده؛ در این رابطه شهرداری اصفهان سهم خود را به صورت نقدی پرداخت کرده است و این تعداد به تدریج به ناوگان حمل‌ونقل اضافه خواهد شد.

به تازگی حدود ۱۰۰ دستگاه میدل باس برای خطوطی که متقاضی کمتری دارد، خریداری شده که ۵۰ دستگاه آن تا مهرماه به شهرداری تحویل داده می‌شود؛ در مجموع با مشارکت بخش خصوصی و بازسازی ناوگان و اضافه شدن اتوبوس‌های جدید، تعداد اتوبوس‌ها به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد. امیدوارم با افزایش تعداد اتوبوس‌ها تا مهرماه شرایط بهتری داشته باشیم و سرفاصله‌ها که به ۳۰ دقیقه رسیده است، کاهش یابد. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز به کمک وزارت کشور و مدیریت استان کمک‌های حمایتی از ناوگان تاکسیرانی خواهد شد.

برای تشویق به ساخت هتل در شهر نیز طرح تخفیف ۹۹ درصدی در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید تا گردشگری در اصفهان رونق یابد، استقبال خوبی نیز در این حوزه برای ساخت هتل شده است.

با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم ادوار مختلف شورای اسلامی شهر، شفافیت در درآمدها بوده است، امروز بعد از گذشت یک سال از عمر دوره ششم شورای شهر موضوع شفافیت در درآمدهای شهرداری و هزینه‌هایی که مردم در صدور پروانه ساخت پرداخت می‌کنند، عملیاتی شده است.

در ارائه خدمات شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی توافقات، دلال بازی و موارد بسیاری وجود داشت که موجب نارضایتی شهروندان شده بود، لذا این مهم دغدغه جدی دوره ششم شورای شهر بود که با اجرای طرح صدور پروانه ساختمانی به صورت غیرحضوری سلیقه افراد در زمینه دریافت وجوهات حذف شد. بارها از زبان اعضای شورای اسلامی در دوره پنجم شنیدیم که مبارزه با فساد و شفاف کردن درآمدهای شهرداری کار سختی است که نتوانستند انجام دهند، اما در این دوره با همتی که اعضای دوره ششم انجام دادند در سال اول فعالیت شورای ششم شهر، این مهم رقم خورد، همچنین با همکاری جمعی، امروز درآمدهای شهرداری شفاف و روشن است و شهروندان با ورود به سامانه‌ها می‌توانند، پرینت دقیق صدور پروانه خود را دریافت کنند. در مسیر ایجاد شفافیت، این نگرانی وجود داشت که ممکن است درآمدهای شهرداری کاهش یابد، اما در مجموع شورای اسلامی شهر و شهرداری پذیرفت حتی اگر درآمدها کاهش یابد، ارزش شفافیت بسیار بیشتر است. در سامانه شفافیت که با آرا اعضای شورای اسلامی تصویب شد؛ هر گونه خرید و فروش و مناقصه در شهرداری برای عموم مردم مشخص است.

ایجاد سامانه سوت زنی اتفاق مبارک دیگری است که در طول یک سال گذشته در مدیریت شهری اصفهان راه‌اندازی شد، بر این اساس گزارش‌هایی که از سوی مردم ارائه می‌شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت که تاکنون مواردی که گزارش شده، صحیح بوده است، امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که اگر مردم روال مشکل‌زا و تخلفاتی را گزارش دادند، بتوانند نتایج آن را نیز مشاهده کنند.

در خصوص جزئیات روئوس اقدامات دوره ششم شورای اسلامی شهر، طی یک سال گذشته از عمر شورای اسلامی شهر اصفهان، طرح‌هایی همچون طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح شفافیت فرایندها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به تصویب رسیده است.

بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر در طرح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرداری موظف شده است که نیازهای خود را تا جایی که شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی داشته باشد، از این طریق تأمین کند، همچنین ایجاد کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار در دوره ششم، از جمله اقدامات مهمی بود که برای اولین بار در شورای اسلامی شهر رقم خورد، در این راستا طی یک سال گذشته ۳۸ جلسه تشکیل شده است که راه‌اندازی دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در راستای تبیین مطالبه بحق مردم و کمک به تسریع در بازگشت جریان دائمی آب به زاینده رود از مصوبات جدید و ابتکاری این کمیسیون محسوب می‌شود.

با توجه به برنامه‌های فرهنگی محور چهارباغ، پیرامون محور چهارباغ دغدغه زیاد است و همه نگران بودند که قرار است چه اتفاقی بیفتد، در این راستا گروه‌های مردمی پیشنهادات مختلفی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی ارائه کردند که در شورای عالی که محور سیاست‌گذاری‌ها است تصویب شده است.

تبدیل چهارباغ به گذرگاه یک روال مرسوم در دنیا است، معتقد هستیم در محور چهارباغ کسبه باید به کار خود ادامه دهند، اما با توجه به اینکه چهارباغ به پیاده راه تبدیل شده است، رخدادهای فرهنگی اجرا شود. اتفاقات فرهنگی که در چهارباغ رقم می‌خورد، باید برای مردم جذاب باشد، در این راستا شورای تصمیم‌گیری که دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر نیز در آن حضور دارند، باید برای اجرای برنامه در این محور تصمیم‌گیری کنند.

ساختمان جهان‌نما که سال‌ها قبل ساخته شده معضلاتی دارد که حوزه مالی شهرداری در حال برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات آن است؛ در احیای ضلع شرقی بدنه جهان نما ناهنماهنگی‌هایی بوده، به همین دلیل طرح متوقف شده است، از این رو طرح به مزایده گذاشته شد که متقاضی نیز وجود دارد و قرار است هتلی ساخته شود. احیای بدنه چهارباغ نیز در همان حد که اجرا شد متوقف شده است و برنامه‌ای برای ادامه آن تا میدان امام حسین (ع) نداریم، البته اگر خود مالکان تمایل داشته باشند، بر اساس طرح اجماعی میراث و شهرداری باید بازسازی را انجام دهند.

رونق بخشیدن به میدان امام علی (ع) نیز در دست انجام است، در این راستا برای تکمیل و جمع شدن پروژه‌های ساخت در این محدوده مجری ملزم به ارائه برنامه شده که در این رابطه ساخت میدان جلوخان در اولویت قرار گرفته است. احداث موزه در میدان امام علی (ع) نیز از جمله طرح‌هایی بوده که راکد مانده است، لذا باید این مهم پیگیری شود.

برای کاهش پدیده کارتن خوابی در این مدت همکاری میان دستگاهی خوبی با نیروی انتظامی و بهزیستی انجام شده است.

در خصوص اعلام مشکلات از سوی شهروندان به سامانه شفافیت، در سامانه سوت زنی ۱۸۰۰ نفر طی تماس تلفنی گزارش‌های خود را ثبت کردند که بسیاری پیرامون معضلات شهر بوده و مصداق تخلف نبوده؛ اما ۳۰ تماس آن درست و دقیق بوده و عدد و رقم تخلفات ناچیز بوده است، اما همین مقدار نیز باید پیگیری و نظارت شود.

یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری رینگ چهارم حفاظتی است که با تمام توان این پروژه را ادامه دادیم. پروژه مترو نیز از دو سمت شمال و جنوب هم‌زمان در دست اجرا است، همچنین احداث ۱۶ ایستگاه آن نیز در دستور کار قرار دارد. تعریض پل فردوسی برای مطالعه مجدد در دست بررسی است که آیا پل تعریض شود یا در حد تعریض پیاده‌راه باقی بماند.

در خصوص عملکرد روابط عمومی شهرداری، درباره ارتباط مستمر با شهرداری و مباحثی که درباره نحوه عملکرد روابط عمومی شهرداری و به‌کارگیری نیروها مطرح است، خود مجموعه روابط عمومی باید پاسخ دهد، وجود رسانه‌های شهرداری برای شهر مزیت است.

رسانه‌های شهرداری از گذشته فعالیت می‌کردند و وجود آنها برای شهر و شهرداری مزیت است، با وجود رسانه‌های محلی متعددی که داریم، اما این رسانه‌های شهرداری کارکرد خود را دارد و نباید مانع فعالیت آنها شویم. دغدغه‌ها از گذشته درباره رسانه‌های شهرداری وجود داشته است، معتقد هستیم رسانه‌های شهرداری باید به سمت خودکفا شدن بروند، البته به این سمت حرکت کرده‌اند.

در صدد احیای دولت خانه صفوی هستیم، لذا چنین سایت‌های گردشگری چون میدان امام (ره) و چهارباغ باید به گذرگاه تبدیل می‌شد، استقبال مردم از چهارباغ نیز موید این مطلب است که گذرگاه شدن چهارباغ اقدام خوبی بوده است.

در خصوص پول‌های دلالی که در ادوار گذشته دریافت شده است، این مبالغ توسط افراد دریافت شده است و قابل بازگشت نیست، اما باید به این نکته توجه داشت که این مبالغ دلالی از زمان تصویب لایحه شهرداری به هیچ عنوان انجام نگرفته است.

با توجه به ضرورت تهیه پیوسته رسانه‌ای برای پروژه‌های شهری، به سمت تهیه پیوست رسانه‌ای حرکت کرده‌ایم، تاکید استاندار اصفهان نیز بر ایجاد پیوست رسانه برای پروژه‌های مهم است. تهیه پیوست رسانه‌ای را یکی از دغدغه‌های خود می‌دانیم، البته شورای اسلامی شهر تکلیف مشاوره و مکاتبه‌ای با مجموعه شهرداری دارد.

در طرح جدید جمع‌آوری زباله از زوج و فرد ماهانه به زوج و فرد هفتگی تبدیل شد، بی‌دقتی شهروندان در زوج و فرد هفته را خود بارها شاهد بودم و این بی نظمی در شهر را ناشی از طرح جدید جمع‌آوری زباله نمی‌دانم. پاکبانان ۳۶۵ روز سال را فعالیت می‌کردند، اما نیاز بود که آنها نیز تعطیلاتی داشته باشند، البته اکنون حقوق خود را کامل دریافت می‌کنند.

شهرهای بزرگ دنیا به صورت هفتگی زباله جمع‌آوری می‌کنند و گذاشتن زباله در غیر از ساعت مقرر توسط دوربین‌های رصدی باعث جریمه‌های سنگین می‌شود، این فرهنگ باید در شهر اصفهان نیز جا بیفتد.

طرح جمع‌آوری زباله به صورت روزهای زوج و فرد هفته به نوعی آموزش عمومی برای شهروندان است، طبق گزارش‌ها بیش از ۹۰ درصد شهروندان طبق برنامه زمانبندی طرح جدید زباله رفتار می‌کنند.

اگر در شهر شاهد زباله‌هایی بر سر معابر هستیم، به معنی افزایش زباله نیست نشان از بی‌دقتی شهروندان است، البته بر اساس سیاست مدیریت شهری در گذرهای اصلی شهر خودروهایی برای جمع‌آوری زباله‌ها دائماً فعالیت می‌کنند و در قالب طرح جدید جمع‌آوری زباله کاهش هزینه نداشتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به استخدام فامیلی در شهرداری، اظهار کرد: در زمینه استخدام فامیلی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر اگر اسمی وجود دارد، مطرح کنید تا رسیدگی شود.

در خصوص افزایش حقوق کارگران و کارمندان شهرداری، هر آنچه مصوبه دولت درباره افزایش حقوق کارگران و کارمندان بوده در شهرداری نیز اعمال شده است، اما اینکه حقوق نیروهای شهرداری کم شده باشد درست نیست ممکن است گروهی بر اساس قرارداد کارگری استخدام شدند که اکنون در دسته کارمندی هستند و باید مانند دیگر کارمندان برای آنها دستمزد و حقوق محاسبه شود.

تعداد افرادی که بر اساس سامانه سوت زنی با آنها برخورد شده ۴۳ نفر است که ۱۵ نفر آنها خارج شهرداری و مابقی در مجموعه شهرداری هستند که تخلفات در حال رسیدگی است و البته این عدد ناچیز است و بیشتر کارمندان شهر نیروهای پاسخگو، فعال و قانونمند هستند.

شورای مشورتی بانوان به ریاست شهردار تشکیل شده است و عضو خانم شورای اسلامی شهر نیز به عنوان نماینده حضور دارند تا حوزه فعالیت بانوان بهتر از قبل شود، همچنین ذیل کمیسیون فرهنگی کارگروه خانواده و بانوان فعال است تا به این حوزه بیشتر پرداخته شود.

در خصوص خرید اتوبوس‌های برقی، برای ورود اتوبوس‌های برقی به شهر تفاهم‌نامه‌ای با تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است تا ایستگاه شارژ خودرو و اتوبوس برقی را در هفت نقطه شهر ایجاد کنیم.

تولیدکنندگان متعهد شده‌اند اتوبوس برقی در کل کشور تولید کنند که امیدواریم بتوانیم به صورت مشارکتی تعدادی از این اتوبوس‌ها را خریداری کنیم؛ وزارت کشور برای کمک به شهرداری‌ها دو هزار اتوبوس برقی ویژه کلانشهرها را تأمین خواهد کرد که ما نیز بهره‌بردار آن خواهیم بود.

با توجه به اقدامات مدیریت شهری در خصوص زاینده رود، جریان پایدار زاینده رود به عنوان یک مطالبه دائمی باید روی میز باشد، در این راستا در سفر ریاست جمهوری ۳۰ بند پیشنهاد کردیم که نخستین آن موضوع آب بود، البته رسانه‌ها و مردم نیز این مطالبه را به صورت جدی مطرح کنند تا پشتوانه‌ای برای پیگیری باشد.

از دولت توقع داریم که اقداماتی که برای حوضه آب زاینده رود در اصفهان انجام داده‌اند را تبیین کنند.

با توجه به ساماندهی ورودی‌های شهر، برای ساماندهی محور ورودی فرودگاه یا تشریفات موانعی وجود داشت که در نهایت از حصه تا فرودگاه به عنوان حریم شهر اصفهان تصویب شد و می‌توان طرح را اجرایی کرد. برای ایجاد موزه شهر چندین جلسه با نمایندگان در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی داشتیم در این راستا برای واگذاری کارخانه ریسباف برای تبدیل به موزه شکایتی طرح شد که به سمت اجرایی شدن پیش می‌رود.

احداث تئاتر بزرگ شهر در چهارباغ از گذشته جانمایی شده بود که به صورت مشارکتی به زودی عملیاتی می‌شود، همچنین پردیس‌های خانواده محور و باغ‌های بانوان با رویکرد جدید و کارآمد احداث خواهد شد.

با توجه به پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، سالن اصلی این پروژه اواخر دوره قبل مدیریت شهر افتتاح شد در حال رایزنی با دولت هستیم یکی از دبیرخانه‌های مهم همچون اجلاس غیرمتعهدها یا دو نهاد بین‌المللی در ساختمان‌های جنبی مجموعه اجلاس مستقر شوند تا تبدیل این محل به مرکز همایش‌ها تبدیل شود.

در کارگروه بافت تاریخی، ساماندهی محور تاریخی اطراف میدان امام (ره) و دولتخانه صفوی پیگیری می‌شود در این رابطه کارگروه مشترک با اداره میراث فرهنگی داریم، بنابراین هر اقدامی در محدوده‌های تاریخی با حضور ناظر میراث فرهنگی انجام می‌شود؛ ایستگاه ابن‌سینا در خط دوم مترو نیز با حساسیت نسبت به موضوع میراث فرهنگی و بافت تاریخی در دست پیگیری قرار دارد.

مدیریت شهر و شورا بیشتر از دولت برای حفظ میراث فرهنگی هزینه می‌کند، گذر آقانورالله نجفی به دلیل سو مدیریت در ادوار مختلف با انبوهی از مشکلات روبه‌رو شده بود و ما برای نجات شهروندان پیگیر رفع این مشکل هستیم.

این خیابان در طرح تفصیلی سال ۱۳۶۷ وجود داشته و در طرح بازنگری و در نهایت در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، اکنون کف‌سازی خیابان بر اساس طرح مصوب انجام می‌شود و طرح بدنه‌سازی نیز در دست اجرا است.

برای مناطق محروم کمیسیون ویژه‌ای در شورای اسلامی شهر تشکیل شده است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارتقای ۳۰ محله کم برخوردار که زیرساخت‌های ضعیفی دارند ۱,۱۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته که در میز محلات نیز طرح‌ها تدوین شده و اجرای تعدادی طرح‌ها آغاز شده است.

اینکه ۲۰۰ سال دیگر به چه افتخار خواهیم کرد حرف درستی است باید هم‌فکری کنیم و بتوانیم نظیر میدان امام (ره)، چهارباغ و عالی‌قاپو نمادی برای آیندگان داشته باشیم.

در زمینه هزینه سرویس مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید، تعدیلاتی داشتیم که با همکاری آموزش‌وپرورش و اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل این مهم رقم خورد و همچنین برای تردد دانش آموزان در مترو و اتوبوس تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.

در خصوص جانمایی مدارس، در حوزه طرح‌های توسعه‌ای شهری وظیفه راه و شهرسازی است که جانمایی مدارس را در همه طرح‌ها انجام دهد، یکی از کاربری‌ها که به هیچ وجه تغییر نمی‌یابد، کاربری‌های آموزشی است و تنها به شرط مشخص کردن یک مکان جدید، این تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود.

سهم آموزش‌وپرورش در صدور پروانه مشخص است و به طور مستقیم به حساب آموزش‌وپرورش واریز می‌شود و در این زمینه اختلافی نداریم، اما آموزش‌وپرورش از سایر ردیف‌های درآمدی انتظار سهم دارد که این موضوع در قانون دیده نشده است.

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با گرامی داشتن شهدای قلم و حرم همچون شهید افشاری و شهید خزایی از شهدای رسانه، اظهار کرد: برای اولین بار است که شورای اسلامی شهر عملکرد خود را در قالب گزارش‌های شش ماهه و یک ساله ارائه می‌کند.

طی یک سال گذشته تلاش کرده‌ایم که مسیر جدیدی را در حوزه پاسخ‌گویی با حضور پرشور رسانه‌ها ایجاد کنیم؛ در واقع بر اساس جهاد تبیین، خود را برای پاسخ‌گویی به مردم مسئول می‌دانیم تا عرصه‌های امیدواری را گسترش دهیم.

شورای ششم طی این مدت چهار شاخص مردم باوری و مردم محوری، عدالت در توزیع خدمات و امکانات، شفافیت برای ایجاد کارآمدی و تسهیل فرایندها و کاهش بروکراسی و کاغذ بازی‌ها را در دستور کار خود قرار داده که مطالبات مردم در این عرصه بوده است. شفافیت را از شورای اسلامی شهر آغاز کردیم بدین ترتیب مستندات و آرای اعضای شورای ششم شهر در سامانه مصوبات شورای اسلامی شهر، قابل مشاهده است.

پایان دریافت وجوه غیرمصوب، قدم بزرگی بود که در شورای ششم رقم خورد، شورای ششم شهر از حدود ۱۵٠٠ تا دو هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود گذشت تا شفافیت رقم بخورد و درآمد شهرداری سالم شود؛ البته تا به امروز مشکلی در روند خدمت‌رسانی به شهر و شهروندان ایجاد نشده است، اما معتقد هستیم هر چه شفافیت بیشتر و فشار کمتری به مردم بیاید، مفیدتر است.

عدالت در دریافت عوارض شهرداری بنا بر برخوردار بودن و غیربرخوردار بودن محلات از تأکیدات اعضای شورای اسلامی در دوره ششم است، زیرا معتقد هستیم اگر میزان عوارض ساختمانی در محلات برخوردار و غیربرخوردار به یک میزان افزایش یابد، مهم‌ترین محل بی‌عدالتی است که در این دوره شورای اسلامی شهر حذف شد. تلاش برای ایجاد سلامت اداری به صورت سیستمی، از دیگر اقدامات انجام شده است، البته اقدامات سلبی در این عرصه رقم خورده است، اما معتقد هستیم فرایندهایی که سلامت اداری را خدشه‌دار می‌کند، باید اصلاح شود.

در حقیقت این چهار تصمیم بزرگ شورای اسلامی شهر در یک سال هر کدام می‌تواند در یک دوره مدیریت شهری رقم بخورد که این دوره شورای اسلامی شهر این خطر را پذیرفت و این اقدامات را برای مردم انجام داد و تصمیمات سختی را گرفت.

۱۸۲۰ تماس با سامانه سوت زنی برقرار شده و اکنون تعداد تماس‌ها به ۳۰ تا ۴۰ تماس در هفته رسیده است، از این تعداد حدود ۱۳۰ نفر هیچ اطلاعاتی از خود نگذاشتند و مابقی اطلاعاتی از خود مطرح کرده‌اند. از این بین ۲۸۵ گزارش منطبق با اولویت‌های سامانه سوت زنی بوده که حدود ۱۵ درصد از این ۲۸۵ گزارش صحیح بوده، همچنین ۱۰۰ مورد در دست صحت‌سنجی و ۱۰۰ مورد رد شده است. ۲۷ مورد از گزارش‌ها در حوزه نظارتی شهرداری به نتیجه رسیده و برای آنها پرونده تشکیل شده است که در نهایت ۱۵ نفر از سوت‌زن‌ها به عنوان سوت‌زن‌های مؤثر مورد تجلیل ریالی شدند.

شش مورد از گزارش‌های سوت زنی با دستگیری دلالان و متخلفان از سوی شهرداری انطباق داشته است و این نشان می‌دهد در مسیر سوت زنی راه خوبی پیش گرفته‌ایم. امید داریم با تقویت سوت‌زن‌ها و افراد تلاشگر در شهرداری به تعداد رصدکنندگان و سوت‌زن‌ها بیفزاییم.

در زمینه کارتن خواب‌ها مجموعه‌های مختلف مردمی همچون گرمخانه سرای خورشید برای زنان کاملاً تحت حمایت مجموعه مدیریت شهری است و حتی نیروهای داوطلب را نیز برای کمک به این سمت سوق داده‌ایم. معتقد هستیم مجموعه مدیریت شهری فراتر از وظایف خود در عرصه آسیب‌های اجتماعی ورود کرده است، اما برای تأثیرگذاری میدانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید دیگر دستگاه‌های متولی نیز ورود کنند.

در خصوص با آموزش‌های شهروندی، بیش از ۶۰۰ سرفصل آموزشی در حوزه شهر و شهروندی انجام شده که در این راستا بالغ بر ۳۰ هزار مخاطب داشتیم که رکوردی بی‌سابقه در برنامه‌های آموزش شهروندی در سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری است.

روی میز فرهنگ شهرداری حدود ۳۰ محله هدف که به لحاظ شاخصه کم برخوردار محسوب می‌شوند، در دستور کار است. حمایت‌های شورای اسلامی شهر از مجموعه‌های مردمی و فرهنگی متناسب با سیاست مدیریت شهری نزدیک به چهار برابر قبل به لحاظ ریالی و پشتیبانی شده است.

با اشاره به انتصابات در شهرداری، در فصل ۵ و بند الف طرح شفافیت قید شده، تمام انتصابات از ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ شامل طرح شفافیت می‌شود و در متن ابلاغی مصوبه از سوی رئیس شورای اسلامی به شهردار قید شده که گزارشی از انتصابات از دوره‌های قبل نیز به شورای اسلامی شهر ارائه شود که در حال جمع‌بندی است. در این راستا آخرین گزارشی که از شهرداری ارائه شده هیچ مورد غیرمنطبقی بر اساس طرح شفافیت در زمینه انتصاب اقوام درجه یک اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری نداشتیم.

در خصوص بودجه رسانه‌های شهرداری، اینکه سخن از بودجه میلیاردی یک رسانه وابسته به شهرداری می‌کنیم، باید به صورت دقیق گفت که هزینه حقوقی یک رسانه با داشتن ۷۰ نیرو عدد خیلی زیادی نیست و این رقم برای اغلب رسانه‌های مکتوب با احتساب هزینه‌های کاغذ آنها هم متصور است.

در جلسات بررسی بودجه تقریباً با نیمی از مبالغ پیشنهادی رسانه‌های شهرداری در بودجه امسال موافقت شد، آن هم با این نگاه که رسانه‌های شهرداری به یک بنگاه‌های خودکفا تبدیل شوند و مبتنی بر اهداف خود کار را پیش ببرند.

بر اساس تأکیدات شورای اسلامی شهر قرار شد مجموعه شاخصه‌هایی از حوزه عملکردی منابع انسانی، ضریب نفوذ و ضریب تأثیر رسانه‌های شهرداری تهیه شود که امروز در جلسات شورای عالی اطلاع‌رسانی ارزیابی در حال انجام است. قرار بر این است برای هر ریالی که پرداخت می‌شود بتوانیم یک بازدهی برای شهروندان باشیم و این مهم جز با تلاش برنامه محوری روابط عمومی شهرداری محقق نخواهد شد.

با توجه به شعار «اصفهان من، شهر زندگی»، این شعار بر مبنای ابعاد تاریخی فرهنگی شهر انتخاب شد چرا که همه می‌دانیم اصفهان مزیت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی با سایر شهرهای کشور دارد؛ در این راستا مؤلفه‌های برنامه‌ای و موضوعی در قالب چتر گفتمانی شهر زندگی برای اولین بار در حوزه‌های مدیریت شهری استخراج و تدوین شده و آماده رونمایی است. حرکت به سمت موضوعاتی که مردم نسبت به آن اهمیت می‌دهند و اصلاح آنها افزایش رضایت مردم و به دنبال آن شهر را برای زندگی بهتر آماده می‌کند، سیاست دوره ششم مدیریت شهری است.

به عنوان مثال در حوزه محیط زیست ۴,۵۰۰ میلیارد تومان از منابع عمرانی به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده شده است که طبق نظر کارشناسان دانشگاهی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم آلودگی هوا به حوزه حمل‌ونقل و اصلاح ترافیکی شهر مربوط می‌شود.

در حوزه آب، شورای اسلامی شهر جز مطالبه حقابه شهر اصفهان عملاً نقش تصمیم‌گیری در این عرصه ملی را ندارد، اما همه همت خود را جمع کرده و در کنار مدیریت ارشد استان قرار گرفتیم و موضوعات مختلفی در حوزه قضائی، حقوقی، رسانه‌ای و تبیینی روی میز کار قرار گرفت.

محتوا و پیگیری خوبی در سفر اخیر ریاست جمهوری در این زمینه و موضوع فرونشست زمین رقم خورد و تلاش شد، در عرصه مطالبه‌گری در کنار مردم و در عرصه چانه‌زنی در کنار مدیریت استان قرار گیریم.

در خصوص اتفاقات خوب حوزه خدمات شهری، از ۱۵ سال گذشته تا به امروز تنها ۶۰۰ کیلووات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری داشتیم، اما امسال با هدف‌گذاری که انجام شده است تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۹ نیروگاه انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی به عرصه تولید انرژی شهرداری افزوده می‌شود.

دستگاه تولید انرژی از پسماند به زودی راه اندازی می‌شود، ایجاد تصفیه‌خانه‌های پساب به اندازه ظرفیت‌های امروز یعنی ۲۵۰ لیتر در ثانیه که امروز در حال فعالیت هستند، با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار است. در این دوره مدیریت شهری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محله محوری اختصاص داده شده است که جزو شاخصه‌های مؤثر در ارتقای کیفیت زندگی مردم در شهر است.

با توجه به کوتاهی‌ها در خصوص مرمت گنبد مسجد امام (ره)، با تمام عملکردهای رسانه‌ای استان در واکنش به مرمت گنبد مسجد امام همراهی و حتی مطالبه نیز کردیم، اما مجموعه مدیریت شهری کاری بیشتر از این نمی‌تواند انجام دهد. امروزه شهرداری به انحای مختلف برای بازسازی خانه‌های تاریخی اقدامات بزرگی انجام داده است.

مسائل چند ده ساله‌ای در شهر وجود دارد که همه مردم را آزار می‌داده است، بر این اساس در این دوره مدیریت شهری اتفاق مبارکی رقم خورده و همگرایی خوبی با مدیریت ارشد استان در باز شدن گره‌های ۴۰ و ۵۰ ساله شهر شکل گرفته است.

ده‌ها طرح همچون اراضی شهید کشوری، طرح آقا نورالله نجفی، خیابان جلوان، اراضی پرتمان که نزدیک به ۴۰ هزار نفر از خانواده‌های اصفهان نشین را شامل می‌شده است، تعیین تکلیف شده است، در این راستا رضایت حداکثری مردم را در لوای شعار اصفهان من شهر زندگی محقق ساخته است، بنابراین کم شدن گره‌های کور چند دهه ساله سیاست مدیریت شهری است.

در حال حاضر طبق گزارش‌ها حداقل ۱۲ پروژه فعال بزرگ در شهر داریم که حدود ۵۸ پروژه آماده بهره برداری است و به زودی حدود ۱۴ پروژه عمرانی جدید آغاز به کار خواهد کرد که هفت عدد جز پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شود و رسانه‌ها در کنار این پروژه‌ها روایت خوبی را خواهند داشت.

انتهای خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=10273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.