• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

آیینی زیبا به نام «گل‌غلتان»

  • کد خبر : 20080
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
آیینی زیبا به نام «گل‌غلتان»
«گل‌غلتان» دومین آیین معنوی ثبت‌ ملی شده خراسان رضوی، سنتی مملو از رایحه گل‌های محمدی است که از دیرباز در این خطه مرسوم بوده و در نخستین بهار زندگی نوزادان برای آنان برگزار می‌شده است.

به گزارش ریاح نیوز، گل محمدی از معروف ترین گونه‌های خانواده رُز است کـه در بیشتر نقاط ایران بـه منظور تولید عطر، گلاب و نیز به عنوان گیاهی تزیینی مـورد توجه بسیار قرار داشته و کشت می‌شود.

گلاب‌گیری از گل محمدی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است به طوری که هرسال بخش زیادی از گلاب تولید شده و افشره حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود.

سابقه ایران در صنعت گلاب‌گیری از این گل به ۲۵۰۰ سال می‌رسد، محصول عمده گل محمدی، گلاب و افشره گلبرگ خشک آن است که از آن در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

گل محمدی، برترین افشره رز را دارد و هدف اصلی از کشت آن در ایران تولید گلاب است در حالی که در اغلب کشورهایی که اقدام به کشت گل محمدی می‌کنند، تولید گلاب یک محصول فرعی است.

ایران بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی را در جهان دارد اما سهم آن از بازار جهانی فراورده های این گل تقریبا معادل صفر است در حالی که فرآورده‌های گل محمدی شامل افشره تام، ابسلوت، کانکریت، عطر، ادکلن و خوشبو کننده‌ها، مکمل‌ها و دارو است، اما این زنجیره در ایران در همان حلقه اول یعنی تولید گلاب متوقف شده است.

خراسان رضوی که در عرصه تولید زعفران، به عنوان گل سرسبد گیاهان دارویی، پیشتاز استانهای کشور است و بیش از ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می‌کند، در زمینه کشت و تولید دیگر انواع گیاهان دارویی نیز جایگاه برتر را در کشور دارد.

آیین سنتی «گل غلتان» که از آن به عنوان جاذبه بهاری خراسان رضوی یاد می‌شود، مراسم گل غلتان از تولد یک سالگی نوزاد صورت می‌گیرد، غلتاندن نوزاد در میان گل‌های محمدی، سبب طراوت و شادابی او و دور ماندن از زشتی‌ها و بیماری‌های مختلف است. همچنین طراوت گل‌برگ‌ها از پوست بدن نوزاد محافظت کرده و کودک را خوش‌رو و سرزنده نگاه می‌دارد و بیماری‌ها و حساسیت‌ها را از او دور می‌کند.

صرف نظر از فواید گل غلتان نوزاد، زیبایی‌های این آیین آنقدر زیبا و دلنشین است که هر کسی دوست دارد برای فرزند خود اجرا کند؛ البته به شرطی که اصالت آیین حفظ شود و با تجملات این روزها از بین نرود. شعر خواندن و متن در مورد گل غلتان نوزاد آنقدر زیبا و دلنشین و پر معنا و مفهوم است که هر پدر و مادری دوست دارد نوزاد خود را در مراسم گل غلتان در قمصر، کاشان، امیریه و ..شرکت دهد. اگرچه این آیین ثبت ملی شده است، اما هنوز هم کمتر کسی در مورد این آیین زیبا اطلاعات دارد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=20080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.