• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

ماهواره «پارس۱» با موفقيت به فضا پرتاب شد

  • کد خبر : 18890
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
ماهواره «پارس۱» با موفقيت به فضا پرتاب شد
ماهواره تحقیقاتی_سنجشی پارس۱، با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ تزريق شد.

به گزارش ریاح نیوز، امروز پنج‌شنبه دهم اسفند سال‌جاری، ماهواره پارس۱ توسط پرتابگر سايوز از پايگاه پرتاب وستوچنی روسيه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد.

ماهواره پارس۱، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی، از سری ماهواره‌های تحقیقاتی – سنجشی پژوهشگاه فضایی ايران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.

این ماهواره دارای سه دوربین تصویربرداری است و اطلاعات منابع زمینی را در سه محدوده طیفی مرئی، فروسرخ موج کوتاه و فروسرخ گرمايی دريافت می‌کند.دوربين طيف رنگي و فروسرخ موج كوتاه اين ماهواره در كمتر از ۱۰۰ روز، ۹۵ درصد اراضی ايران را تصويربرداری می‌كند. همچنين، دوربين با طيف فروسرخ گرمايي با قابليت تصويربرداری در شب قادر است، كل اراضی ايران را در كم‌تر از ۴۵ روز تصويربرداری نمايد.

از دیگر مأموریت‌های این ماهواره می‌توان به آزمون مکانیزم پنل‌های خورشیدی بازشونده، آزمون اصلاح مدار با پیشرانش گاز سرد، آزمون عملكرد تعيين موقعيت ماهواره مستقل از GPS مبتنی بر روش موقعیت‌یابی بومي، آزمون عملكرد مجموعه توليد، تبديل و توزيع توان در مدار با صفحات خورشيدی بازشونده و بردهاي بومي، آزمون ارسال داده تصاویر با نرخ بالا در باند فرکانسی X، سنجش میزان تشعشعات فضايی در مدار با استفاده از محموله اندازه‌گيری ميزان تشعشعات فضایی (دزيمتری) اشاره كرد.

فناوری‌های مورد استفاده در ماهواره پارس۱ شامل لینک ارتباط مخابراتی در باند فركانسي V/UHF، لینک ارتباط مخابراتی طیف گسترده در باند فرکانسی S، لینک ارتباط مخابراتی در باند فرکانسی X، سنسور تعیین موقعیت GPS، سنسور تعیین موقعیت ODS، سنسور خورشید، سنسور ستاره، سنسور مغناطیس سنج، سنسور ژایروسکوپ، سنسورهای سنجش میزان تشعشعات فضا، لوله حرارتی، تجهیزات سخت‌افزاری و ساختارهای نرم‌افزاری مدیریت حالت‌های مختلف افزونگی و پنل‌های خورشیدی است. اين فناوری‌ها مبنای فناوری‌های مورد نياز ماهواره‌های عملياتی آينده كشور خواهد بود.

قدیری، کارشناس حوزه فضایی با تاکید بر اینکه ماهواره پارس۱ در مدار قرار گرفته است، اظهارکرد: ساعت ۱۲ به وقت تهران جدایش نهایی انجام خواهد شد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=18890

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.