• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12

فاجعه‌ای به نام آموزش موبایلی

  • کد خبر : 17334
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
فاجعه‌ای به نام آموزش موبایلی
با توجه به اینکه گوشی موبایل جزئی از زندگی بچه‌ها شده و نمی‌توان دیگر گوشی را از آنان جدا کرد، بایستی آموزش و آگاه سازی خانواده‌ها و چگونگی استفاده دانش آموزان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش ریاح نیوز، میثم ریاحی کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده در یادداشتی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از موبایل برای آموزش و فعال شدن بستر آموزشی در فضای مجازی اینچنین نوشت:

قبل از اینکه بیماری کرونا به وجود بیاید و مردم دنیا را درگیر کند، دانش آموزان خیلی با موبایل سر و کار نداشتند و درگیر فضای مجازی نبودند اما متاسفانه با آمدن بیماری کرونا، یکی از بزرگترین آسیب‌ها وارد خانواده‌ها شد و آن برگزاری کلاس‌ها در بستر فضای مجازی بود و خانواده‌ها مجبور شدند یک گوشی موبایل تهیه کنند تا فرزندشان بتواند در کلاس‌ها، مجازی شرکت کند و از درس عقب نماند و این آغاز ماجرا بود.

آغازی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فضای مجازی؛ آشنایی که آسیب‌های زیادی را به همراه داشت و باعث شد به اسم درس خواندن، زمان کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی تلف شود.

ورودی که موجب شد برخی از دانش آموزان با رفتارهای خلاف اخلاق و اسلام دست و پنجه نرم کنند و از اصل درس، زندگی و اخلاق دور شوند و حتی برخی، از درس هم کناره‌گیری کنند.

به لطف خدا کرونا تمام شد اما دیگر نشد که گوشی موبایل را از کودکان و نوجوانان جدا کنیم و تقریبا به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شد.

برخی از روزها هم که به خاطر آلودگی هوا، مدارس تعطیل می‌شود، بستر فضای مجازی برای برقراری کلاس‌های درس مجازی دوباره برقرار می‌شود و همین امر موجبات نگرانی مجدد را بیش از پیش برای والدین ایجاد می‌کند.در واقع همین که بستر فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان فراهم شده، وظیفه خانواده‌ها فوق العاده سنگین شده و متاسفانه در این میان والدینی هستند که هیچ گونه اطلاعی از فضای مجازی ندارند و نمی‌دانند که چگونه و چطور بر این رویه نظارت داشته باشند که فرزندشان دچار آسیب نشود.

وقتی هم که پای ناآگاهی والدین به میان می‌آید، وظیفه نهادهایی مثل صدا و سیما و دیگر بخش‌ها برای آگاهی بخشی به خانواده‌ها است که روی این موضوع بیشتر فعال شوند.

اولویت آموزش و پرورش و مدارس نیز باید خانواده‌ها باشند که چگونگی مواجهه با فضای مجازی را به آنان آموزش دهند.یکی از بزرگترین گلایه‌های والدین در این روزها به ویژه روزهایی که مدارس در آلودگی هوا تعطیل می‌شود، حضور بیش از اندازه دانش آموزان در فضای مجازی است.

بنابراین باید مدارس برای این مسئله برنامه‌ریزی کنند و این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار دهند و به خانواده‌ها هم نظارت بر استفاده و حضور فرزندانشان در فضای مجازی را آموزش دهند.

با توجه به اینکه گوشی موبایل جزئی از زندگی بچه‌ها شده و نمی‌توان دیگر گوشی را از آنان جدا کرد، بایستی آموزش و آگاه سازی خانواده‌ها و چگونگی استفاده دانش آموزان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

باید طوری تلاش کنیم که این فاجعه ی به وجود آمده را به سبب آموزش موبایلی که باعث شد موبایل و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بخشی از زندگی روزمره دانش آموزان شوند و به نوعی به عنوان یک تهدید جدی برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شوند را تبدیل به یک فرصت کنیم.

همه دستگاه‌های مربوطه، مدیران و مسئولان و مردم باید در یک عزم ملی و جدی، برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی که اگر از آن درست استفاده نشود ویرانگر زندگی است، دست به دست هم بدهند و آسیب‌های این فضا را به حداقل برسانند که مبادا بار دیگر فاجعه‌ای دیگر به وجود بیاید.

وقتی در دوران کرونا مجبور شدیم بدون فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت‌ها از فضای مجازی استفاده کنیم و دانش آموزان را به این سمت سوق دادیم و امروز متوجه می‌شویم که چه فاجعه‌ای به وجود آمده است، نباید دوباره همان مسیر را برویم.

یقیناً بایستی با استفاده از تجربه‌ای که کسب شده است، وضعیت را از وضع موجود به سمت مطلوب هدایت کنیم تا این تهدید، تبدیل به یک فرصت شود، مردم و به ویژه دانش‌آموزان از آن بهره صحیح ببرند و در پیشرفت و آبادانی کشور سهیم باشند.

بنابراین لازم است این موضوع که دغدغه بسیار از خانواده‌ها مردم و مسئولان است دغدغه همگان شود و تا رفع مشکل و رسیدن به بهترین وضع مطلوب برای آن تلاش گردد.

پایان یادداشت/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=17334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.