• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان:

رویکرد استفاده از نمای خشک جهت بهینه سازی مصرف انرژی/ فرهنگ مهارت آموزی و کار را به جای مدرک گرایی نهادینه کنیم

  • کد خبر : 7418
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
رویکرد استفاده از نمای خشک جهت بهینه سازی مصرف انرژی/ فرهنگ مهارت آموزی و کار را به جای مدرک گرایی نهادینه کنیم
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به آموزش استفاده از چسب نما به جای ملات گفت: امسال با توجه به مصرف انرژی و جلوگیری از پرت آن، استفاده از نمای خشک جهت بهینه سازی مصرف انرژی در سراسر کشور این آموزش داده شده است.

به گزارش ریاح، رضا چینی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، در نشست خبری سومین مسابقه آزاد کشوری نماچینی آجر، اظهار کرد: متأسفانه در کشور به اندازه کافی به مهارت اهمیت داده نشده و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند.

به همین دلیل مسابقات آزاد مهارت با هدف ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی در کشور، جلب نظر بنگاه های اقتصادی، صنایع و صنوف در ارتقاء مهارت شاغلان و همچنین شناسایی نخبگان و استادکاران مهارتی برگزار می گردد. مسابقات آزاد نماچینی کشور امسال از ۶ تا ۱۰ آبان برگزار می‌شود.

شماره تلفن ۳۷۶۷، برای افرادی که درخواست آموزش در دوره نماچینی مسابقات را دارند در نظر گرفته شده است. امسال مسابقات به صورت تیمی دو نفره در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برگزار می‌شود و ظرفیت آن ۲۶ گروه است، در پنل‌هایی با حدود شش متر مربع در فاصله سه روزه نماکاری خواهد شد و در پایان داوری انجام می‌شود.

با ایجاد  ۲۲ نمایندگی برای آموزش دادن مهارت در سطح کشور و با توجه به ارائه این آموزش ها به صورت حضوری و در شرایط کرونایی، توانستیم ۸۰ درصد آن را محقق سازیم.

امروز طرف های خارجی  ازجمله کشور آلمان به عنوان مربی برای آموزش اعلام آمادگی کردند، درحال حاضر نیاز اروپایی ها به پرسنل مهارتی زیاد است و میزان حقوق و مزایا برای کسانی که آموزش ببینند در کشورهای خارجی بالاست.

با توجه به برنامه دولت سیزدهم در ارتباط با ساخت مسکن، برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به ۵۰ میلیون مترمربع نماسازی یعنی بالغ بر ۵ میلیون نیروی آموزش دیده مهارتی در نماکاری نیاز داریم.

متأسفانه مصرف انرژی واحدهای مسکونی ایران بیش از ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. ۳۵ درصد از هدر رفت انرژی نیز ناشی از دیوارهای ساختمان است که در کشورهای پیشرفته با استفاده از عایق سازی و پس از آن نماسازی ساختمان از هدر رفت آن جلوگیری می‌کنند.

در ایران نیز لازم است، نمای ساختمان‌ها به نماسازی خشک تبدیل شود که در مسابقات نماچینی سعی شد آموزش این حرفه به افراد داده شود. در سال‌های گذشته خانم‌ها و دانشگاهیان نیز در مسابقات شرکت کردند که امروز همان خانم‌ها علاوه بر آموزش، بر سر داربست‌ها کار اجرایی انجام می‌دهند.

در سال گذشته استفاده از چسب آجر به شرکت کنندگان آموزش داده شد که در حفاظت از محیط زیست و سبک تر شدن ساختمان هم مؤثر است.

در سال جاری آموزش روش‌های اجرایی نمای خشک در کل کشور ارائه شده و پیش از برگزاری مسابقات نیز به مدت دو روز آموزش‌هایی داده می‌شود.

۱۷ میلیون متر مکعب گاز در ساختمان‌های مسکونی استان اصفهان مصرف می‌شود که در زمستان سه برابر نیز می‌شود. یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش مصرف گاز، استفاده از روش‌های علمی در ساخت ساختمان‌ها است.

برای تأمین بودجه ساخت یک میلیون واحد مسکونی لازم است زمان ساخت به کمتر از شش ماه برسد. در روش نمای خشک به کاهش زمان ساخت کمک ویژه‌ای می‌شود. همچنین در این روش ۱۴۰ کیلوگرم از وزن ساختمان نیز کاهش داده می‌شود. آموزش شرکت کنندگان در این مسابقه تکمیل و حتماً برای اشتغال آنان نیز زمینه لازم فراهم می‌شود.

قیمت آجر خشک نسبت به آجر سنتی حدود ۳۰ درصد بیشتر است، اما با توجه به میزان کاهش وزن ساختمان و کاهش هدر رفت انرژی استفاده از این نوع آجر در واقع نمای ساختمان را رایگان می‌کند.

در رابطه با طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، اکنون سازندگان و شرکت‌های پیمانکاری فقط حق ساخت و ساز در طرح ساخت یک میلیون مسکن خواهند داشت. علاوه بر این برای ساخت مسکن قیمت تمام شده تعیین نشده که منجر می‌شود کیفیت این ساختمان‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد.

کاهش زمان ساخت این واحدها منجر به کاهش هزینه ساخت آن‌ها خواهد شد که این مهم نیازمند استفاده از روش ساخت و ساز صنعتی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.