• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12
ذوالنوری:

دولت به دنبال توافقی قیمتی است؛ نه توافق به هر قیمتی

  • کد خبر : 10249
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
دولت به دنبال توافقی قیمتی است؛ نه توافق به هر قیمتی
ذوالنوری:عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات اخیر وین و با بیان اینکه اگر آمریکا عاقل باشد خواسته‌های منطقی جمهوری اسلامی ایران که اضافی و فرابرجامی نیست را می‌پذیرد، گفت: دولت سیزدهم نمی‌خواهد به هر قیمیتی توافق کند بلکه به دنبال توافقی قیمتی است که منافع ملت را تامین کند. طرف مقابل هم با بررسی معایب و مزایای توافق می‌داند که اگر آن را امضا نکند یا از توافق استنکاف کند، هزینه بیشتری برای آنها دارد.

به پزارش پایگاه خبری ریاح نیوز، مجتبی ذوالنوری در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات و پاسخ ایران به پشنهاد اتحادیه اروپا، گفت: با توجه به اِشرافی که به سطح مذاکرات وین دارم، توافق جدید اگر اتفاق بیفتد بسیاری از نگرانی‌ها، قصور و تقصیرها برطرف شده است یعنی امتیازاتی که در دولت جدید ممکن است در این ایام در وین اتفاق بیفتد بسیار قوی‌تر از امتیازات مذاکرات آقای عراقچی است که در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه سال ۱۴۰۰ انجام شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: چند نکته دغدغه ماست و اگر آمریکایی‌ها رعایت و منصفانه برخورد کنند و ضعف‌هایی که در پیشنهاد بورل بوده و به ایران و آمریکا داده شده و ایران گفته آنها را رفع کنند، توافق امضا می‌شود. طرف مقابل ما مسئول اجرای این مسئله است و اگر آمریکایی‌ها عاقل باشند، خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران که اضافی و فرابرجامی نیست و کاملا منطقی است را می‌پذیرند.

ذوالنوری تصریح کرد: پیش بینی ما این است که طرف مقابل راهی غیر از تمکین ندارد و باید اجرا کند. همانطور که ما سود و هزینه، منافع و مضار و معایب و مزایای پذیرش یا عدم پذیرش توافق را بررسی می‌کنیم، طرف مقابل هم همین کار را انجام می‌دهد. به امضا نرسیدن این توافق و استنکاف طرف مقابل هزینه بیشتری برای آنها دارد لذا پیش بینی ما این است که این کار انجام خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: در روزهای اخیر سوالی از آتش زدن برجام شد و پیرامون شرایطی که برجام را در مجلس آتش زدیم، توضیح دادم؛ ترامپ در نطق‌های تبلیغاتی ریاست جمهوری گفت «اگر رأی بیاورد برجام را پاره می‌کند»، مقام معظم رهبری نیز در موضعی حکیمانه فرمودند «اگر آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.» ترامپ که رئیس جمهور شد، از برجام خارج و آن را ابطال کرد به یک معنی دیگر برجام را پاره کرد، طبیعتا جمهوری اسلامی می‌بایست تهدید خود را عملی می‌کرد و ما به نمایندگی از مردم و اجرای فرمان مقام معظم رهبری برجام را آتش زدیم. برخلاف آنچه برخی از رسانه‌ها منتشر کردند، مطلبی در مورد اینکه باز اگر فرصتی دست دهد، برجام را آتش می‌زنیم، نگفتم، متاسفانه رسانه‌های مغرض برداشت‌های اشتباه کردند.

ذوالنوری با بیان اینکه ما سه مرحله مذاکرات را پشت سر گذاشتیم، گفت: ما با برجام بدون تضمین مخالف بودیم کما اینکه این مخالفت ما درست از کار درآمد زیرا وقتی آمریکا اراده کرد که از برجام خارج شود، این کار را انجام داد پس دغدغه و نگرانی اشتباه نبود که اگر ما قراردادی امضا می‌کنیم باید تضمین داشته باشد. خروج ترامپ و پا گذاشتن روی برجام چون هیچ هزینه ای برای آنها نداشت به دلیل اشتباه بودن روش توافق گذشته بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در دوران آقای روحانی مذاکرات انجام شد، اما آنچه در وین مطرح شد و متن موافقتنامه‌ای که نوشته شد، منافع ملت ایران را تامین نمی‌کرد و آن خبط مجدد بود، لذا صحبت شد که تضامینی باید از طرف‌های مقابل گرفته شود که با قانون اقدام راهبردی انطباق داشته باشد و منافع ملت هم تامین شود اما آقای روحانی همان زمان اعلام کرد که چنین روشی را پیگیری نمی‌کند و گفت که موضوع بماند برای دولت بعد. در مرحله سوم یعنی در دولت فعلی، ما از دو جهت به مذاکرات اطمینان داریم؛ تیم مذاکره کننده نمی‌خواهد به هر قیمیتی توافق را انجام دهد بلکه دنبال توافق قیمتی است که منافع ملت را تامین کند، دولت هم این اراده را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: در مدتی که ترامپ از برجام خارج شد و ما قانون اقدام راهبردی را اجرا کردیم، به سطحی از دانش فنی و توانمندی هسته‌ای رسیدیم که اگر امریکایی‌ها بعد از توافق جدید، آن را نقض کنند ما قدرت بازگشت پذیری بیشتری داریم لذا با توجه به این دو عامل یعنی سلامت مسیر دولت و اراده دولت برای تامین منافع ملی و توانی که پیدا کردیم، باید محکم بیاستیم که حق برباد رفته‌مان را از برجام بگیریم و با همین دلیل، به دنبال برجامی که منافع ملت را تامین کند، هستیم.

ذوالنوری تصریح کرد: اگر طرف مقابل مجدد بخواهد نقض عهد کند و منافع ملت را تهدید کند، باز برجامی که آنها پاره کنند را ما آتش می زنیم.

پایان خبر/م ر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=10249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.