• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

بازارچه‌هایی برای عرضه هنر مدرن صنایع دستی ایجاد شود/تلاش برای ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم

  • کد خبر : 14674
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
بازارچه‌هایی برای عرضه هنر مدرن صنایع دستی ایجاد شود/تلاش برای ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم (از مسجد جامع تا کلیسای وانک) را در ۱۰ سال گذشته از دست دادیم، گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها احیای این بخش مغفول‌مانده در اصفهان بود، در این راستا تلاش می‌کنیم با همت مجدد مجموعه شهرداری اصفهان دوباره پرونده ثبت محور تاریخی فرهنگی اصفهان قدیم را در یونسکو به جریان بیندازیم.

به گزارش ریاح نیوز، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در نشست خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی در خانه مشروطیت برگزار شد، اظهار کرد: امسال سال بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم، چراکه با توجه به تلاقی سال جدید با ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی در ایام نوروز و پس از آن در هفته فرهنگی اصفهان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های «اصفهان من، شهر زندگی» برگزاری رویدادها و رخدادهای بزرگ فرهنگی و ملی است که این اتفاق مبارک از ابتدای سال در اصفهان انجام گرفت، افزود: در این راستا امروز گرد هم جمع شدیم تا برای انعکاس نشانه‌های هویتی شهر اصفهان شاهد یک رویداد بزرگ دیگر فرهنگی به مناسبت هفته جهانی صنایع دستی باشیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تعامل و همکاری خوبی بین شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این دوره مدیریت شهری رقم خورده است، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان روابطی داشتیم، اما هیچگاه این ارتباطات به‌مثال امروز پرقدرت نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع نگاه مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان شاهد اتفاقات خوبی هستیم، در واقع بر اساس این افق نگاه، مسائل ریشه‌ای میراثی که سابقه ۱۰ ساله و ۲۰ ساله داشته است، امروز حل می‌شود.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همدلی و همراهی بین شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری استان در این دوره مدیریت شهری نویدبخشِ آینده روشن و اتفاقات خوب در شهر اصفهان است، گفت: در حال حاضر مسائل مشترک بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان روی میز گفت‌وگو قرار دارد که در آینده نزدیک عموم مردم از اتفاقات خوب آن اطلاع خواهند یافت، اتفاقاتی که کمک می‌کند شهر اصفهان خوانشی بهتر پیدا کنند و آنچه از هویت و نشانه‌های اصفهان فراموش شده است، دوباره احیا شود.

وی تاکید کرد: نگاه راهگشای مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان به احیای هویت و شخصیت شهر اصفهان کمک می‌کند، لذا امیدواریم قدردان این فرصت تاریخی باشیم.

شهردار اصفهان با اشاره به توسعه و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی اظهار کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در شهرهای خواهرخوانده اصفهان در تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی به‌منظور معرفی هنرهای شهر پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این موضوع در آخرین جلسه شورای روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به تجارب این حوزه در سال‌های گذشته و آشنایی با کشورهای مختلف، الگویی از انواع هنرهای صنایع دستی که در شهرهای خواهرخوانده خواستار و خواهان دارد، ارائه دهند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: همچنین قرار بر این است که در رابطه با دائمی یا فصلی بودن بازارچه‌های صنایع‌دستی در شهرهای خواهرخوانده تدبیر شود.

وی تاکید کرد: شرایط تعامل با شهرهای خواهرخوانده در حال حاضر پس از یک دوره انقباض ارتباطی، برای اصفهان بیش از پیش فراهم شده است، اگرچه موضوع توسعه و حضور صنایع دستی و معرفی در شهرهای جهان در سال‌های گذشته به صورت پیوسته برقرار بوده و تجارب موفق و ناموفقی را در این عرصه داشته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه کارگزاران و مدیران نظام به این باور رسیدند که اگر کارها به دست مردم انجام شود، موفقیت حاصل می‌شود، از این‌رو دولت باید سیاست‌گذار و تسهیل‌گر باشد، افزود: ویژگی مردم اصفهان و فرهنگ آن، پذیرندگی است، بر این اساس هر آنچه داریم را غنیمت می‌دانیم، اما از اتفاقات جدید و خلاقیت‌ها استقبال می‌کنیم.

وی پیشنهاد داد: بازارچه‌هایی برای عرضه هنر مدرن صنایع دستی ایجاد شود، البته ارتباط برقرار کردن مخاطب به ذائقه مردم و هنر و خلاقیت هنرمند بستگی دارد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: ما کارگزاران در حوزه مدیریت شهر و میراث فرهنگی هیچ جنگی میان سنت و مدرن قائل نیستیم، زیرا معتقد هستیم زنجیره تحول بشری پیوسته است و همه آن در هر مقطع زمانی، قابل احترام است.

وی با بیان اینکه هنرهایی که توسط هنرمندان جوان خلق می‌شود زنجیره را کامل می‌کند، بنابراین این خلاقیت‌ها در تعارض با گذشته ما نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت خلاقیت و نوآوری در شهرداری فعال است، لذا از ایده‌های نو در این زمینه استقبال می‌کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های یک شهر فرهنگی پویا و زنده، برگزاری متعدد رویدادهای فرهنگی است، گفت: انتقاد صحیح باید انجام شود، اما این انتقاد نباید بهانه‌ای برای ممانعت از اجرای رویدادهای فرهنگی باشد، زیرا شهری زنده است که رویدادهای مختلف فرهنگی به صورت روزانه در آن برگزار شود.

وی ادامه داد: این موهبت را نباید از مردم شهر اصفهان گرفت، اینکه از ظرفیت‌های داخلی هنرمندان استانی بیشتر در رویدادهای فرهنگی بهره ببریم، حرفی به‌جا و سیاستی درست است؛ در این راستا سعی کرده‌ایم در رویدادهای مختلف فرهنگی شهر اصفهان که برگزار شده است، در قاب تصویری، هنرمندان داخلی و استانی را با هنرمندان ملی در یک تصویر بگنجانیم تا از این طریق ظرفیت‌های داخلی بیشتر معرفی شوند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: اقدامات عرصه فرهنگی محصول اتاق فکری به شمار می‌رود که درصدد خلق بهترین سناریوهای فرهنگی در شهر اصفهان است.

وی در توضیح آورده‌های رویدادهای فرهنگی اجرا شده برای اصفهان گفت: در حوزه صنایع دستی استقبال مردمی و رونق خرید و فروش، یکی از آورده‌های اجرای رویدادهای فرهنگی در شهر و میدان نقش جهان است.

شهردار اصفهان با اشاره به رونق گردشگری در شهر افزود: طی مدت ۱۰ روز تورهای گردشگری اصفهان، شیراز، تهران از سوی مردم چین تکمیل شد و این نشان از تعلق خاطر مردم این کشور برای سفر به اصفهان و فراهم شدن این ظرفیت بی‌نظیر است، البته امکان حضور بیشتر مردم چین به دلیل نبود محل اسکان و هتل در اصفهان نبود وگرنه می‌تواند بیش از پیش رونق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر مختار چین، پیشنهادهایی را برای رونق بیشتر گردشگری در اصفهان ارائه کرده است تا با برگزاری رویدادهای فرهنگی این بخش گردشگری رونق پیدا کند.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: تعامل شهرداری و اداره میراث فرهنگی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری توسعه پایدار شهر و اقتصاد گردشگری دارد و یکی از اصول مهم مدیریتی محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز ارتباط بین این دو نهاد به بهترین شکل ممکن در حال انجام است، در واقع بر اساس ریل حرکتی که در حوزه مدیریت شهری ترسیم شده است، به طور قطع نتایج قابل توجهی در آینده عاید شهر و شهروندان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به همه مردم ایران به ویژه اصفهان که خاستگاه هنر کشور است، تصریح کرد: هنر ارزشمند و متعالی ایران‌زمین را باید حفظ کنیم و به نسل آینده که نیازمند المان و ابزار هویتی هستند، انتقال دهیم، لذا امیدواریم این شروع، آغازی پرشکوه برای تعالی ایران‌زمین به ویژه هنر اصفهان زیبا باشد.

وی در رابطه با بهره‌مندی از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان برای توسعه صنایع دستی اظهار کرد: شهرهای خواهرخوانده همواره فرصتی بی‌بدیل در معرفی و توسعه صنایع دستی اصفهان بوده‌اند و می‌توانند به جذابیت این هنر کمک کنند، در این راستا نشست‌های خوبی با کشورهای مختلف جهان همچون روسیه و چین برگزار شده است.

ایزدی ادامه داد: سال گذشته تجربه موفقی در بخارست رقم خورد، لذا امیدواریم این تجربه موفق همچنان ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروز شرایط مناسب‌تری را در عرصه بین‌المللی برای اصفهان فراهم می‌بینیم، از این‌رو یکی از نقاط هدف‌گذاری ما در سال جاری حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم (از مسجد جامع تا کلیسای وانک) را در ۱۰ سال گذشته از دست دادیم، گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها احیای این بخش مغفول‌مانده در اصفهان بود، در این راستا تلاش می‌کنیم با همت مجدد مجموعه شهرداری اصفهان دوباره پرونده ثبت محور تاریخی فرهنگی اصفهان قدیم را در یونسکو به جریان بیندازیم.

وی افزود: ثبت این محور تاریخی فرهنگی و احیای آن در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گرفته است، علی‌رغم آن که می‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر شش پروژه کاملاً اجرایی روی میز مشترک شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان قرار دارد که به‌زودی و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود و احیای طرح دولت‌خانه صفوی نیز بخشی از آن است.

وی خاطرنشان کرد: بازارچه‌های عرضه صنایع دستی را در نوروز و فصل تابستان برگزار می‌کنیم، چرا که فرصتی است تا کسانی که تولیداتی دارند، آن‌ها را به فروش برسانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اظهار کرد: میراث فرهنگی برای فراهم کردن بستر فعالیت هنرمندان تلاش می‌کند و هنرمندانی که آمادگی چنین فعالیت‌هایی را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی نسبت به این مهم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه صفر شدن صادرات صنایع دستی امکان ندارد، گفت: غالب صادرات ما به صورت چمدانی است، از این‌رو حتی در بدترین شرایط هم به صفر نرسیده است.

ایزدی افزود: یکی از دغدغه‌های میراث فرهنگی، بیمه هنرمندان صنایع دستی است، زمانی انجام این کار سهل بود، اما اکنون دچار مشکلاتی شده است، زیرا وزارتخانه سهمیه‌ای را مصوب کرده است، از این‌رو در تلاش هستیم تا سهمیه استان را افزایش دهیم.

وی گفت: فعالیت در حوزه فرهنگی بسیار سخت است، زیرا برداشت‌های متفاوتی از یک کار مشترک می‌توان داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: خاصیت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این است که در کارگاه‌های کوچک و فضاهای کم و در قالب مشاغل خانگی ایجاد می‌شود، ازاین‌رو به دنبال انتقال هنرمندان صنایع‌دستی از داخل منازل به فضاهای بزرگ و صنعتی نیستیم.

وی تصریح کرد: هنر صنایع‌دستی سینه‌به‌سینه در طول سالیان دراز از همین فضاهای کوچک منتقل‌شده است، اما نظارت و رصد فعالیت کارگاه‌های صنایع‌دستی را در حد توان خود اجرا می‌کنیم.

ایزدی بابیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار نفر در استان اصفهان در عرصه صنایع‌دستی فعال هستند، خاطرنشان کرد: هنرمندان پرچم هویتی اصفهان را برافراشته و در این راستا ما بر آن‌ها ارج می‌نهیم.

وی اظهار کرد: امروز ادعا داریم صنایع چینی و فیک در بازار اصفهان ازجمله میدان نقش‌جهان بسیار کم است، سنگ‌های تزیینی تنها صنایع‌دستی بوده که شامل محصولات چینی است و آن‌هم به دلیل نبود چرخه تأمین و تجهیزات تراش آن سنگ‌ها در بازار موجود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مجوز برگزاری نمایشگاه‌های فروش محصولات هنری به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تفویض اختیار شده است، بنابراین امروز زمینه برای فعالیت هنرمندان حقیقی و مؤسسات حقوقی فعال در عرصه هنر فراهم است.

وی افزود: آثار هنری هنرمندان برجسته قابل قیمت‌گذاری نیست و فردی نمی‌تواند قیمت اصلی و واقعی آثار هنرمندان را تعیین کند، در این راستا ما نیز به دنبال قیمت‌گذاری آثار هنری نیستیم.

ایزدی گفت: وسعت بازار اصفهان بیش از هشت کیلومتر است، ازاین‌رو توان مالی میراث فرهنگی برای مرمت آن محدود است، اما همت شهرداری برای کمک بزرگ بوده و در این راستا قرارداد با پیمانکار برای مرمت و معماری منعقدشده است.

وی افزود: از خود بپرسید در طول دو سال که شهردار اصفهان فعالیت می‌کند چه اتفاقی در بافت تاریخی افتاده است؟ من که در رأس امور رصد می‌کنم، همه استان‌ها را می‌شناسم، می‌بینم که چه فعالیت‌هایی در اصفهان در قیاس با دیگر شهرها افتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان در طول ۳۰ سال خدمت من، بهترین شرایط تعامل را با میراث فرهنگی دارد، شهرداری حتی یک خشت از خشت میراث فرهنگی را برنداشته است.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=14674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.