• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
استاندار اصفهان:

اصفهان یکی از مراکز علمی در دوران مختلف بوده است

  • کد خبر : 16268
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
اصفهان یکی از مراکز علمی در دوران مختلف بوده است
مرتضوی گفت: یکی از مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف اصفهان بوده است، اصفهانی که گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ، علوم و هنر مختلف بوده است؛ اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده است.

به گزارش ریاح نیوز، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در آیین افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) اظهار کرد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است ذی‌قیمت که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

وی افزود: ظهور اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه شب تاریک بشریت را روشن کرد و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار یگانه بسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی تلاش می‌کردند.

استاندار اصفهان بیان کرد: اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی اوست، اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

مرتضوی با اشاره به ظهور دین اسلام بیان کرد: محققین و مورخین همواره با شگفتی به این دوره از تاریخ نگریسته اند. در دوران شکوفایی تمدن اسلامی همه علوم متداول عصر رونق داشت و جوامع اسلامی نه تنها در علوم و فلسفه بلکه در هنر و فناوری نیز پیشروی عصر خود بودند.

وی ادامه داد: «ویل دورانت» می نویسد پزشکان مسلمان ۵۰۰ سال تمام پرچم دار طب جهان اسلام بودند. برشمردن اسامی دانشمندان اسلامی در رشته های مختلف علمی که آثار پژوهشی مختلف دارند از حوصله گفتار خارج اما بر همگان آشکار است.

استاندار اصفهان عنوان کرد: چند عامل باعث شد تمدن اسلامی به اوج خود برسد که از جمله آن می توان به تاکید دین بر تفکر و عقلانیت و ترغیب به کسب علم اشاره کرد.

مرتضوی گفت: اروپا از جهان اسلام هنر، علوم، فنون، دریانوردی و … را فراگرفته است؛ یکی از مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف اصفهان بوده است، اصفهانی که گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ، علوم و هنر مختلف بوده است؛ اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده است.

وی افزود: اصفهان پس از اسلام نیز بعنوان پایگاه مقتدری برای علم و فناوری در کشور خودنمایی کرده است؛ اصفهان هم اکنون نیز کانون توجه جهانگردان بی شمار از کشورهای گوناگون است.

استاندار اصفهان عنوان کرد: از امتیازات اصفهان آن است که این استان همواره مهد ایثار و جهاد و شهادت بوده است و به ویژه در دوران دفاع مقدس همچون ستاره ای درخشان در آسمان ایران اسلامی درخشیده است.

مرتضوی تصریح کرد: اصفهان با پیشینه تاریخی غنی خود هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با افتتاح مراکز علمی، فرهنگی و دانش بنیان خود به همه جهانیان خدمت رسانی کند.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=16268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.