• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
10

طرح ملی کنترل فشار خون و دیابت به زودی اجرا می شود

  • کد خبر : 16355
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
طرح ملی کنترل فشار خون و دیابت به زودی اجرا می شود
معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای طرح بسیج ملی کنترل قند و فشارخون سنین بالای ۲۰ سال در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ریاح نیوز، حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت در نشست خبری روز جهانی قلب و هفته ملی سلامت سالمندان، گفت: خوشبختانه در دوران بعد از انقلاب، امید زندگی افزایش مناسبی داشته، باید سالمندی را به عنوان یک موضوع مهم بدانیم؛ سن سالمندی ‌و فعالیت در زمان سالمندی باید با سلامت کامل باشد.

وی با اشاره به روند تغییرات و افزایش تعداد سالمندان در کشور، گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. یکی از برنامه های اصلی وزارت بهداشت، رسیدگی به سالمندان است و در مراکز بهداشتی و درمانی، همانگونه که سلامت نوزادان بررسی می‌شود، باید سالمندان هم بررسی شوند و از سوی دیگر به خانواده ها نیز آموزش های لازم برای مراقبت از سالمندان، ارائه می شود. 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر در خانه، سالمند داشته باشیم، باید فرد آموزش دیده و آشنا به امور سالمندی از وی نگهداری کند. در این زمینه می‌خواهیم طرح آموزشی دو ساله کاردانی سالمندیاری راه راه اندازی کنیم و در این دوره، آموزش های ترکیبی از سیستم بهورزی و آموزش آکادمیک در این زمینه، ارائه شود. 

فرشیدی در بخش پیگری از سخنان خود، تاکید کرد: بسیج ملی کنترل قند و فشارخون تمام افراد بالای ۲۰ سال در آینده نزدیک در کشور اجرایی می شود که جزییات آن اعلام خواهد شد. برای پیشگیری از بیماری ها و همچنین تحمیل هزینه های سنگین بیماری ها باید بیماریابی به دقت انجام شود و به شکل مداوم، بیماران را بررسی و رصد کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت بنیاد خانواده، گفت: با افزایش سن، بیشترین درگیری در بیماری‌های قلبی است. درحالی که پنجره روشنی در بیماری‌های قلبی داریم و در اکثر موارد این عارضه‌ها قابل کنترل است. بر همین اساس مهم‌ترین برنامه سلامت خانواده در سال آینده کنترل بیماری‌های غیرواگیر است که از تاثیر آلودگی هوا تا حوادث و سوانح را دنبال می‌کند. این موارد قابل پیشگیری است و باید به درستی رصد شود. در برنامه سلامت خانواده تاکید ویژه ای بر غربالگری بیماری‌ها داریم تا بیماران رصد شود. همچنین برای غربالگری سرطان‌ ها نیز باید باید برنامه ریزی و اقدام کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد مرگ و میرها در بیماری‌های غیرواگیر ناشی از بیماری های قلبی است، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی اگر کنترل نشوند هزینه بسیار زیادی دارند. یک بیمار دچار سکته قلبی اگر به موقع عمل نشود، باید یا همیشه دارو مصرف کند و یا پیوند قلب شود که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و این معضل، جدا از آسیب‌های ناشی از از کار افتادگی است. از طرفی هزینه‌های دارویی هم در کنار آن است. اصلا نباید کار فرد به سکته برسد تا بخواهیم به درمان فکر کنیم بلکه باید بعد پیشگیری را تقویت کنیم.

فرشیدی با بیان این که تغذیه، استرس و سبک زندگی در بروز بیماری‌های غیرواگیر موثر است، تاکید کرد: در زمینه فرهنگسازی سبک زندگی سالم باید روی دانش آموزان و سنین پایین‌تر کار کنیم.

وی افزود: باید به نوع تغذیه دقت کرد و میوه و سبزیجات را تا ۵ وعده در تغذیه روزانه گنجاند، ولی نباید فراتر از نیاز هم مصرف کرد. در عین حال فعالیت بدنی بسیار مهم است و باید طراحی شهری به گونه‌ای باشد که افراد بتوانند پیاده‌روی کنند. حتما نباید به دنبال ورزش سخت باشیم بلکه باید فعالیت فیزیکی داشته باشیم. جوانان باید روزی یک‌ساعت پیاده‌روی کنند و با این اقدامات، چاقی، فشارخون، دیابت و استرس کمتر می‌شود.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم عدم مصرف سیگار، گفت: ۱۴ درصد جمعیت، مصرف دخانیات دارند که ۲ درصد آنها خانم ها هستند. در برنامه سلامت خانواده مهم‌ترین بحث، بیماریابی و پیگیری افراد شناسایی شده است.

وی افزود: حدود ۳۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال و ۲۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۶۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال پر فشاری خون دارند. ۹۰ درصد علت دیالیز بیماران، پرفشاری خون است و باید به دنبال کنترل دو بیماری همزمان فشارخون و دیابت باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ورود دو واکسن جدید به برنامه کشوری واکسیناسیون، بیان کرد: واکسن پنوموکوک اگر وارد سیستم رسمی ایمن سازی کشوری شود، سالانه ۱۵۰۰ مورد مرگ را کاهش می‌دهد و واکسن روتاویروس هم ۱۰ هزار بستری سالانه کودکان را کاهش می‌دهد؛ ولی حدود ۲.۵ همت (هزار میلیارد تومان) هزینه دارد؛ اما وقتی دولت این تصمیم را می‌گیرد که این دو واکسن به برنامه کشوری افزوده شود یعنی دولت به فکر مردم است و این دو واکسن به برنامه کشوری اضافه می‌شود.


معاون بهداشت درخصوص رشته طب سالمندی نیز بیان کرد: این رشته به طور مناسبی گسترش نیافت زیرا درآمد و تعرفه مناسبی ندارد و در این زمینه به تغییر نیاز داریم.

فرشیدی با تأکید بر اینکه در کشور به رشته طب سالمندی نیاز داریم، یادآور شد: فرد سالمند تنها یک بیماری ندارد بلکه چند بیماری همزمان دارد که باید یک متخصص بتواند پاسخگوی نیاز او باشد. این رشته امسال حذف نشده است اما در دانشگاه های محدود تدریس می‌شود و باید در برنامه سلامت خانواده این بخش و طب سالمندی را فعال کنیم و از طرفی درآمد مناسب این رشته و تعرفه این گروه به درستی تعریف شود و کمک شورای عالی بیمه در این زمینه ضروری است.

وی با بیان اینکه برای سلامت روان سالمندان هم باید خدمات ارائه کنیم، گفت: در مراکز جامع سلامت باید کارشناس سلامت روان داشته باشیم.

فرشیدی افزود: درصد قابل توجهی از سالمندان دچار مشکلات شنوایی می‌شوند که با این اتفاق ممکن است افسرده شوند لذا باید به دنبال رفع مشکل شنوایی باشیم. در ۲۲ مرکز جامع سلامت حتی فراتر از سلامت روان خدمات ارائه می‌شود و کارشناس مددکاری، کاردرمانی، متخصص روانشناسی و دیگر خدمات فعال هستند تا عوامل بروز مشکلات روانشناختی کاهش یابد.
وی در ادامه بر لزوم تقویت نظام شبکه به لحاظ نیروی انسانی و فضای فیزیکی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در مورد تعداد بهورزان مشکلی نداریم و در آزمون استخدامی جدید هم بهورزان جذب خواهند شد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=16355

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.