• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5

رسانه نقش بازوی مشورتی آموزش و پرورش را دارد

  • کد خبر : 12508
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
رسانه نقش بازوی مشورتی آموزش و پرورش را دارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: رسانه‌ها به‌نوعی بازوی مشورتی آموزش و پرورش هستند؛ رسانه زمانی که به‌عنوان آیینه بازخورد عملکرد مسئولین عمل کنند ما هم نقاط منفی خود را از رسانه می‌گیریم و اصلاح می‌کنیم و نقاط قوت را تقویت می‌کنیم و در این زمینه رابطه با رسانه باید نزدیک و همکارانه باشد.

به گزارش ریاح نیوز، محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش در نشست صمیمی با مدیران رسانه‌های استان اصفهان ضمن گرامی داشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: رسانه را به‌عنوان یار کمکی و همکار می‌دانیم و در حقیقت کار ما با رسانه همپوشانی زیادی داریم؛ یکی از اهداف ما افزایش سطح آموزش و فرهنگ عمومی جامعه که قطعاً یکی از رسالت‌های رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مختلف است؛ بنابراین اهداف ما یکی است و شکل آن متفاوت است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها به‌عنوان رابط بین مردم و مسئولین هستند و آنچه که مسئولین انجام می‌دهند را به بدنه جامعه منعکس می‌کند و انتظارات مردم را از بدنه جامعه به مسئولین منتقل می‌کند و درصورتی‌که این اتفاق بیفتد رضایت‌مندی حاصل می‌شود.

ابراهیمی گفت: رسانه‌ها به‌نوعی بازوی مشورتی آموزش و پرورش هستند؛ رسانه زمانی که به‌عنوان آیینه بازخورد عملکرد مسئولین عمل کنند ما هم نقاط منفی خود را از رسانه می‌گیریم و اصلاح می‌کنیم و نقاط قوت را تقویت می‌کنیم و در این زمینه رابطه با رسانه باید نزدیک و همکارانه باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به مسئولیت ارگان‌ها و نهادهای دیگر در قبال آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند و به بسیاری از نهادها نیازمند است.

وی افزود نیاز آموزش و پرورش به تعبیر دست دراز کردن نیست؛ بلکه به‌عنوان نیاز جامعه به این همراهی است؛ اگر آموزش و پرورش پویا و سالم داشته باشیم در بهداشت، امنیت، تربیت شهروند و وجوه مختلف جامعه اثرگذار است فلذا جامعه‌ای سالم است که به آموزش و پرورش آن توجه شود.

ابراهیمی ابراز داشت: دانش‌آموز در دوره‌ای مدرسه نیامد و غیرحضوری مطلق آموزش دید و از طرفی اینترنت نامحدود در دسترس آنان بود، آرام‌آرام شیوه جامعه‌پذیری از منظر جامعه‌شناسی که خانواده، مدرسه و نهادهای دیگر تغییر کرد و عمده آن توسط رسانه‌هایی که بافرهنگ ما همخوانی نداشت و دارای تعارض‌هایی است انجام شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: زمانی که از ۱۴ فروردین مدارس باز شد متوجه اتفاق ویژه‌ای که برای دانش‌آموزان پیش‌آمده بود شدیم و در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان طرح شد که اگر از منظر تربیتی نگاه شود اگر آموزشی داده نمی‌شد و اتفاق نامبارک هم نمی‌افتاد بهتر بود.

وی اذعان داشت: بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهیم باید شکل و شیوه متفاوت داشته باشد، در استان اصفهان حدود ۶ هزار مدرسه و یک میلیون دانش‌آموز داریم و درصد کمی در وادی اغتشاشات ورود کردند و درگیر شدند، اما این درصد کم برای ما زیاد است؛ چراکه در فتنه‌های گذشته این شکل ورود دانش‌آموز و بعضاً خانواده‌های آنها وجود نداشت و نشان می‌دهد که جامعه‌پذیری از مسیر دیگری اتفاق افتاده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: زمانی که جامعه‌پذیری از مسیر دیگری انجام شود، هویت در همان مسیر شکل می‌گیرد، بنابراین سرگشتگی و بی‌هویتی در نسل نوجوان بسیار داریم.

ابراهیمی با اشاره به گفت‌وگوی سه‌ساعته با کانون اصلاح و تربیت گفت: ضروری است به تمام ابعاد هویتی نظیر ملی، دینی و اجتماعی ورود کنیم و هر کاری برای ارتقای هویت دانش‌آموزان انجام دهیم و به تمام ابعاد هویتی نظیر ملی، دینی و اجتماعی ورود کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: دانش‌آموزان را رها نکردیم و گروه‌های مشاوره به مناطق دارای مشکل اعزام کردیم و کار با دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که به مدارس برگشتند را ادامه دادهایم.

وی افزود: میزان قابل‌توجهی جلوه ویژه در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد که نباید از آن غافل ماند؛ چراکه هویت مثبت ایجاد می‌کند؛ شهدای گران‌قدر در زمان ویژه‌ای آمدند و ما را یاری دادند؛ حدود ۲۶۰ مدرسه در طرح خلاقانه میزبان شهدا در تمام مقاطع تحصیلی بوده‌اند که با استقبال دانش‌آموزان همراه شد.

ابراهیمی ادامه داد: ما در دل مدارس حضور داریم و در هر جا موقعیت باشد به کلاس درس می‌رویم تا این باور به وجود بیاید که مسئولین جمهوری اسلامی، صحبت‌های مخاطبان را می‌شنوند.

مدیرکل آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان باید به‌روزرسانی علمی، فناورانه، مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بشوند و به همین دلیل یکی از اولین مصوبات شورای معاونین آموزش و پرورش استان اصفهان دوره جهاد تبیین بود که قبل از ورود ۱۴۰۱، شروع شد و ۴۱ منطقه استان به این موضوع ورود کردند.

وی گفت: برای معلمان جدیدالورود برنامه‌ریزی کردیم و روزهای پنج‌شنبه و چهارشنبه در شهرستان‌ها با آنها در خصوص جهاد تبیین و مسائل آموزشی گفت‌وگو می‌کنیم.

ابراهیمی در خصوص کتب جدی مانند سبک زنگی و محیط‌زیست تأکید کرد: یکی از تغییراتی که در سال ۱۳۹۱ و به دنباله سند تحول بنیادین اتفاق افتاد تدوین این کتاب‌ها بود؛ اما برای تدریس آنها متخصص تربیت نشد و تبدیل شد به درسی برای پرکردن ساعات کلاسی؛ مقرر شده است که در دانشگاه فرهنگیان از سال آینده معلم تربیت شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: تلاش بر این است تا مشکل دروی و معلم هم به‌صورت کوتاه‌مدت و هم به‌صورت بلندمدت برطرف شود؛ ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و افزایش و شیوه پذیرش نظیر گزینش نیز متفاوت شده است.

وی ادامه داد: قرارگاه تربیت دینی را ایجاد کردیم تا هر فردی برنامه دارد به قرارگاه آورده و آن را مصوب کند و از زوایای گوناگون آن را بررسی کند.

ابراهیمی بیان داشت: رسالت ما این است تا هیچ فرد بی‌سوادی در جامعه نداشته باشیم، بااین‌حال تعداد معدودی وجود دارد و تا این مرحله پیش رفته‌ایم که اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با همکاری معاون سوادآموزی این اداره کل شماره تماسی اعلام کنند تا افراد از این طریق همین افراد معدود شناسایی شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در سال ۵۷ درصد بی‌سوادی ۱۵ سال به بالای ایران بیش از ۳۵ درصد بوده و میانگین جهانی آن بیش از ۶۴ درصد بوده است و در حال حاضر این عدد در کشور حدود ۳ درصد است و در جهان حدود ۱۸ درصد است که از دست آورده‌ای جمهوری اسلامی است و این آمار و بهبود آن باید تداوم یابد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل موج‌های منفی دشمنان باید موج مثبت ایجاد کنیم و از جلوه‌های ویژه مدارس واقع‌نمایی شود و انعکاس یابد تا آیینه آموزش و پرورش به‌عنوان آیینه جامعه کدر نشود.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.