• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

اصفهان دارنده رتبه اول آبیاری فضای سبز به روش قطره‌ای در کشور است

  • کد خبر : 13285
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
اصفهان دارنده رتبه اول آبیاری فضای سبز به روش قطره‌ای در کشور است
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: حدود ۸۰ درصد از فضای سبز شهر با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود و اصفهان جایگاه نخست در کشور را در این زمینه دارد.

به گزارش ریاح نیوز، مجید عرفان‌منش مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در بیست‌ودومین گپ‌وگفت مدیران شهری با رسانه‌ها اظهار کرد: حدود ۶ هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که ۱۶۰۰ هکتار آن در اختیار سایر ارگان‌ها قرار دارد. از این مقدار حدود ۷۳۹ هکتار فضای تفرجگاهی است. همچنین شهر اصفهان از ۳ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۷۰۴ درخت برخوردار است.

وی در ادامه گفت: ۲۸ و یک‌صدم مترمربع سرانه فضای سبز اکولوژیک برای هر شهروند در اصفهان است که میزان قابل‌توجهی است اما سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۳ و ۳ دهم مترمربع است که نشان‌دهنده وضعیت خوبی نیست.

عرفان منش گفت: حدود ۳۱۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان وجود دارد که عمدتا در قسمت شمالی زاینده‌رود جریان دارند و در جنوب رودخانه تنها سه مادی قرار دارد.

وی بیان کرد: علاوه بر پارک‌های همسایگی، محلی و شهری در سطح مناطق ۱۵گانه، ۳ پارک جنگلی در اصفهان وجود دارد که این پارک‌ها فرامنطقه‌ای هستند.

وی افزود: منطقه ۴ با ۶۵ و ۶ دهم مترمربع بیشترین سرانه فضای سبز به ازای هر نفر را در میان مناطق دارد و مناطق ۵ و ۶ در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: نیاز آبی شهر اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است که متاسفانه به‌دلیل خشکسالی تامین نشده و حقابه شهرداری در این‌خصوص نیز تحقق نیافته است.

وی نیز گفت: میزان برداشت آب از چاه‌های آب توسط سازمان در بهترین حالت ۲۷ میلیون مترمکعب است. ۸ میلیون مترمکعب نیز پسابی است که شهرداری خریداری کرده و پس از تصفیه در شبکه تزریق می‌کند.

عرفان منش تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از فضای سبز شهر با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود و اصفهان جایگاه نخست در کشور را در این زمینه دارد.

وی بیان کرد: رینگ‌های پساب شهرداری یکی از سپاهان‌شهر و دیگری از شاهین‌شهر آغاز می‌شود و در سال آینده نیز تصفیه‌خانه جنوب شهر احداث می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تشریح کرد: بیش از هزار میلیاردتومان در سال جاری در حوزه فضای سبز هزینه شده است که ۳۵۰ میلیارد تومان از این میزان، تنها هزینه نگهداری از فضای سبز بوده است. حدود ۷۰۰ پروژه برای سال آینده در حوزه فضای سبز تعریف شده که احداث پارک‌ کوهستانی در بختیاردشت از مهمترین آن‌هاست و بخش‌هایی از تملک آن صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: تمرکز سازمان امسال بر روی مدارس و اجرای طرح “حیات در حیاط” با محوریت درختکاری در مدارس بوده و تا پایان سال نیز برنامه‌های مختلفی با محوریت درختکاری برگزار می‌شود.

وی در خصوص سنجش خطرآفرینی درختان در عرصه‌های قدیمی شهر نیز بیان کرد: درختان خطرآفرین قطعا ازسوی سازمان قطع می‌شوند و سایر درختان که خطر آنی ندارند نشانه‌گذاری شده و هشدارهای لازم درباره آن‌ها داده می‌شود. با استفاده از توموگرافی که به نوعی اسکن درختان است وضعیت آسیب‌های فیزیولوژیک و خطرآفرینی درختان بررسی و رصد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر عرصه‌های قدیمی شهر مانند مناطق یک و سه در دست اجرای طرح توموگرافی و سنجش میزان خطرآفرینی درختان قرار دارند. تاکنون بالغ بر ۵۰۰ درخت در شهر سقوط کرده که آمار آن نسبت به سال گذشته به‌دلیل خشکسالی بیشتر شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص هرس درختان در سطح شهر نیز گفت: هرس پلارد باعث شده تا درختان توت که سبب آلودگی و خطرآفرینی معابر شده بودند جوان شوند که این امر به روشی علمی و تخصصی با مشورت اساتید دانشگاه صورت گرفت و نوعی جوانسازی درختان بود. این هرس که ویژه درختان توت است، باعث تعویق باردهی این درختان و افزایش برگ آنها می‌شود.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=13285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.