• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

پایین بودن میزان اهدای خون بانوان اصفهانی

  • کد خبر : 15389
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
پایین بودن میزان اهدای خون بانوان اصفهانی
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: میزان اهدای خون بانوان در چهار ماهه ابتدایی سال جاری از ۳ درصد در سال گذشته به ۳.۳ درصد رسیده است. نیازمند فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون بانوان هستیم و از همین رو، بانوان باید بدانند تمام معاینات و مشاوره‌های انجام شده در مراکز اهدای خون بر اساس استانداردها است و اهدای خون برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ریاح نیوز، کیان دهراب‌پور مدیرکل انتقال خون اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: در تقویم ۲۴ خرداد روز جهانی اهداکنندگان خون و ۹ مرداد روز ملی اهدای خون نام‌گذاری شده است که در نظر گرفتن روز ملی برای انتقال خون به سالروز تأسیس سازمان انتقال خون کشور در سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه سلامت اهداکننده و گیرنده خون و فرآورده‌های آن، بسیار حائز اهمیت است، گفت: در پروسه اهدای خون ۱۷۰۰ دستورالعمل استاندارد تعریف شده است. طبق این دستورالعمل‌ها، اهداکننده خون باید دارای شرایطی از جمله سن مناسب و دارا بودن کارت شناسایی باشد.

وی نیز در ادامه گفت: فرد پس از مراجعه به مراکز اهدای خون باید روندی را طی کند تا سلامت و واجد شرایط بودن وی برای اهدای خون محرز شود. در صورتی که افراد مبتلا به بیماری باشند که سلامت خون آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد، برای آنها معافیت دائم از اهدای خون در نظر گرفته می‌شود.

دهراب پور بیان کرد: پزشکان و مشاوران مراکز اهدای خون به منظور تشخیص اهداکننده مناسب، تحت آموزش قرار گرفته‌اند و پیش از اهدای خون، فرد پرسشنامه‌ای پر می‌کند، معاینه می‌شود و پس از انجام بعضی آزمایشات در صورتی که شرایط اهدای خون را داشته باشد، از وی خون‌گیری می‌شود.

وی گفت: علاوه بر تمام مراحل تشخیص اهداکنندگان واجد شرایط، مرحله‌ای با عنوان خودحذفی محرمانه برای افراد در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند مشکل‌ساز بودن خود را در آن مرحله اطلاع دهند. ۹۰ درصد از عفونت‌ها و آلودگی‌های خون افراد در جلسات مشاوره و حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باقی مانده نیز توسط آزمایشات تشخیص داده خواهند شد.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با بیان اینکه پیشرفته‌ترین امکانات برای آزمایشات افراد در مراکز اهدای خون استفاده می‌شود و قوی‌ترین کیت‌های آزمایشگاهی با پایین‌ترین زمان رسیدن به نتیجه در اختیار این اداره است، اظهار کرد: تمام تمهیدات اندیشیده شده در ادارات کل انتقال خون در راستای رسیدن خون سالم به مراکز درمانی و بیماران است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به رشد ۵.۵ درصدی اهدای خون در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: ۶۲ هزار و ۴۲۰ نفر در طول چهار ماهه ابتدایی سال جاری به مراکز اهدای خون مراجعه کردند و از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با اشاره به رشد ۱۰.۴۷ درصدی اهدای خون در دهه اول محرم سال جاری و صفر بودن احتمال انتقال بیماری‌هایی از جمله ایدز و هپاتیت از طریق خون‌های اهدایی، بیان کرد: در روز تاسوعا ۱۰۸۷ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۹۱۵ نفر موفق به اهدای خون شدند و این آمار در روز عاشورای حسینی برابر با مراجعه ۱۲۶۸ نفر و اهدای خون ۱.۵۴ نفر است.

دهراب‌پور خاطرنشان کرد: به منظور افزایش هر چه بیشتر میزان اهدای خون در طول ایام محرم، از اعزام تیم‌های سیار نیز در محدوده‌هایی از استان شامل شهرهای قهدریجان، فلاورجان، کوشک و محله آدریان استفاده شد و حضور ماهانه تیم‌های سیار اهدای خون در مناطقی که از مراکز اهدای خون برخوردار نیستند، در دستور کار این اداره است.

وی افزود: اهداکنندگان خون در سه گروه بار اولی‌ها، اهداکنندگان مستمر با اهدای خون بیش از دو بار در طول سال و اهداکنندگان باسابقه که از آخرین اهدای خون آنها بیش از یک سال گذشته باشد، دسته‌بندی می‌شوند. از تعداد اهداکنندگان خون طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۵.۶۵ درصد اهداکنندگان مستمر، ۲۹.۲ درصد اهداکنندگان باسابقه و مابقی از اهداکنندگان بار اولی بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: میزان اهدای خون بانوان در استان اصفهان پایین و نسبت به میانگین کشوری نیز کمتر است. شاخص اهدای خون بانوان در سطح کشور طی سال ۱۴۰۱ برابر با ۴.۵ درصد و در استان اصفهان برابر با ۳.۲ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه میزان اهدای خون بانوان در چهار ماهه ابتدایی سال جاری از ۳ درصد در سال گذشته به ۳.۳ درصد رسیده است، تصریح کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون بانوان هستیم و از همین رو، بانوان باید بدانند تمام معاینات و مشاوره‌های انجام شده در مراکز اهدای خون بر اساس استانداردها است و اهدای خون برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دهراب‌پور ابراز کرد: شاید ترس از ابتلاء به کم خونی و بیماری‌های عفونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، اصلی‌ترین عامل مراجعه بانوان به منظور اهدای خون باشد.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه ۵۰ درصد گیرندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند و میزان سلامت خون آنها نیز به علت کمتر داشتن رفتارهای پر خطر بیشتر است، درصد کمی از اهداکنندگان خون متعلق به آنها است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با تاکید بر نیاز روزانه به اهدای خون اعلام کرد: ۱۴۹۶ بیمار تالاسمی ماژور در سطح استان وجود دارند که از این تعداد، ۸۵۰ نفر در انجمن حمایت از بیماران تالاسمی پرونده دارند و به صورت ماهانه نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند. ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی و ۲۲۷۴ بیمار دیالیزی نیز در سطح استان نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند و شهروندان باید مد نظر داشته باشند که با اقدام داوطلبانه و خداپسندانه اهدای خون، نیاز این بیماران را مرتفع خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۶۹ بیمارستان در سطح استان اصفهان دایر است که از این تعداد ۵۴ مورد تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۸ مورد تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان فعالیت می‌کنند. به طور کلی ۶۲ بیمارستان از تعداد بیمارستان‌های مذکور از اداره کل انتقال خون استان خون و فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند. بعضی از بیمارستان‌ها نیز در حوزه روان‌پزشکی فعالیت دارند که خونی دریافت نمی‌کنند و بعضی دیگر با توجه به بعد مسافتی از سایر ادارات انتقال خون، خون و فرآورده‌های آن را دریافت می‌کنند.

دهراب پور با اشاره به کمبودها و مشکلات اداره کل انتقال خون استان اصفهان گفت: طبق استاندارهای مشخص شده باید حدود ۱۶۰ هزار واحد خون‌گیری در سال انجام شود و این موضوع در صورتی است که اعتبارات این اداره برابر با ۵۳ میلیارد است و در این خصوص شاهد کمبود ۴۴ میلیاردی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه خیران، همکاری بسیار خوبی با این اداره دارند، گفت: کمبود اعتبارات مناسب و نامتناسب بودن نیروی انسانی و میزان فعالیت اداره کل انتقال خون استان اصفهان از مشکلات موجود است و نیازمند اندیشیده شدن تدابیری در این خصوص هستیم.

محمدرضا جابری مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: در طول سال ۱۴۰۰ _ ۷۱۲ واحد انواع فرآورده‌های خونی بین ۶۲ بیمارستان سطح استان توزیع شد که این میزان در سال گذشته به ۷۳۹ واحد افزایش یافت و طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری به ۷۷۰ واحد رسید.

وی در ادامه گفت: مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن به سه گروه بیماران اورژانسی، بیمارانی که حیات آنها به خون و فرآورده‌های خونی وابسته است و بیماران تحت جراحی انتخابی یا الکتیو، تقسیم‌بندی می‌شوند. شاهد افزایش مصرف خون به دلایل متعددی هستیم که یکی از این علل‌ها مربوط به افزایش طول عمر بیماران تالاسمی با وجود فرآورده‌ها و داروهای مناسب‌تر است.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: افزایش طول عمر افراد، پیر شدن افراد یک جامعه و متعاقب آن افزایش بروز بیماری‌ها، انجام عمل‌های اکتیو و جراحی‌های بزرگ و افزایش تخت‌های فعال بیمارستانی از علل افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ بیمارستان سطح استان عمل قلب باز انجام می‌شود و بیشترین فرآورده ارسال شده به بیمارستان‌ها گلبول قرمز است، افزود: از خون‌های اهدایی افراد، ۳ فرآورده شامل گلبول قرمز، پلاکت و فرآورده‌های مربوط به پلاسما تهیه می‌شود.

جابری گفت: گلبول قرمز تولید شده از خون‌های اهدایی انواع مختلفی شامل ساده، اشعه دیده، شسته شده و کم لکوسیت دارد. از گلبول قرمز کم لکوسیت برای بیماران تالاسمی و از گلبول قرمز کم لکوسیت اشعه دیده برای نوزادان نارس استفاده می‌شود.

وی گفت: به طور کلی ۱۲ نوع فرآورده خونی تولید و به مراکز بیمارستانی درخواست کننده ارسال می‌شود.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه هر یک از فرآورده‌های خونی مدت زمان مشخصی برای نگهداری دارند و تمام اقدامات انجام شده بر اساس دستورالعمل‌های جهانی است، گفت: مدت زمان ذخیره و نگهداری پلاکت، سه تا پنج روز، گلبول قرمز شسته شده ۲۴ ساعت و فرآورده‌های پلاسمایی تا سه سال است.

وی افزود: نسبت گروه خونی به جامعه باید تناسب داشته باشد، اما گروه خونی O منفی به دلایلی، میزان مصرفی بیشتری دارد. در شرایط فوق اورژانس ممکن است زمانی برای تعیین گروه خونی وجود نداشته باشد و از همین رو به فرد O منفی تزریق می‌شود یا گاهی پزشک پس از متولد شدن یک نوزاد به منظور تعویض خون او از این گروه خونی استفاده می‌کند.

جابری با بیان اینکه گروه خونی O منفی کمتر وجود دارد و ذخیره‌سازی آن اهمیت دارد، بیان کرد: در صورتی که وضعیت ذخیره یک گروه خونی کمتر از چهار روز باشد، در وضعیت بحرانی قرار دارد و در این شرایط فراخوان‌ها، فعال کردن تیم‌های سیاری و استفاده از رسانه‌ها از جمله اقدامات در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت بالاتر رفتن میزان موجودی خون از عددی مشخص، نگران افزایش ضایعات خونی هستیم، افزود: ضایعات خون در بیمارستان‌ها حدود ۲ تا ۲.۵ از درصد و از متوسط کشوری پایین‌تر است. شبکه ملی خون‌رسانی کشور با هدف تأمین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران سراسر کشور فعالیت می‌کند و استان اصفهان نیز عضو این شبکه است.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده در شبکه ملی خون‌رسانی کشور، استان اصفهان به عنوان معین استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند و از همین رو، حدود ۷۰۰ واحد گلبول کم لکوسیت از ابتدای سال تاکنون به استان سیستان و بلوچستان منتقل شده است.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=15389

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.