• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

نگاهی به شاخص های اقتدار در پلیس تراز نظام اسلامی

  • کد خبر : 15521
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
نگاهی به شاخص های اقتدار در پلیس تراز نظام اسلامی
فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: یکی از ویژگی های پلیس مقتدر در تراز نظام اسلامی آمادگی رویارویی قدرتمندانه با دشمنان است. به این معنا که آمادگی کامل داشته باشند و هیچ نوع ضعف یا کاستی در آنان احساس نشود.

به گزارش ریاح نیوز، سرتیپ دوم پاسدار حمید علینقیان پور فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: قدرت و اقتدار پلیس از جمله نمادهای شأن و منزلت او در جامعه به شمار می آید زیرا از این نهاد انتظار می رود که با خشن ترین مسائل جامعه نظیر: قاچاق، قتل، سرقت مسلحانه و … با قدرت تمام مقابله کند و مطمئناً  اگر در مقابله با ناهنجاری اجتماعی به طور موفقیت آمیز عمل کند آنگاه این قدرت و اقتدار پلیس، تبدیل به مأمنی برای شهروندان در جهت حفظ نظم و امنیت جامعه می شود و برآیند این پدیده، نگرش مثبت به پلیس و افزایش شأن و حیثیت اجتماعی او خواهد بود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در ادامه بیان کرد: بنابراین پلیس باید توان حل مسائل و مشكلات مردم را داشته باشد تا شهروندان احساس كنند كه نیاز به خشونت فردی و انتقام جویی شخصی نیست و نهادی دولتی به نام پلیس، از ظلمی كه بر آنان رفته آگاه بوده و پشتیبان آنان است. شکی نیست که پلیس برای اجرای قانون و برخورد با مجرمان و قانون شکنان نیاز به قدرت دارد و این قدرت هم از طریق منابع انسانی ورزیده با آمادگی جسمانی بالا، تجهیزات و امکانات پیشرفته و اختیارات لازم بدست می آید اما پلیس به صرف داشتن قدرت، نمی‌تواند اقتدار كسب كند. در ادامه به مفهوم اقتدار و شاخص های آن در پلیس تراز نظام اسلامی می پردازیم. 

تعریف اقتدار

وی گفت: اقتدار از جمله واژه هایی است که به دلیل غیر ملموس و چند وجهی بودن دارای مفاهیم مختلف و متعددی است و برای رسیدن به یک مفهوم واحد بین صاحب نظران نیز اتفاق نظر وجود ندارد البته باید دانست که صاحب نظران واژه اقتدار را بیشتر در بحث حاکمیت به کار برده اند چنانچه در ادبیات سیاسی معاصر، اقتدار به قدرت مشروع و مشروعیت به پذیرش حق اعمال قدرت از سوی شهروندان گفته می شود. پس اقتدار یعنی قدرت مشروع قانونی و مقبولی که باید در شرایط مقتضی مورد اطاعت و فرمانبرداری قرار گیرد.

حمید علینقیان پور افزود: باید گفت در اقتدار توجیه و استدلالی نهفته است که آن را از شکل عریان خارج ساخته و قدرت را پذیرفتنی می کند از این رو محدودتر از قدرت است و قدرتی که مبتنی بر رضایت و حاکمیت مردم باشد اقتدار است. البته باید اذعان کرد که کامل ترین و جامع ترین تعریف از اقتدار تعریفی است که فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی ) ارائه کرده و فرمودند: « اقتدار به معنای استفاده مشروع از قدرت است.» یعنی اگر از قدرت استفاده مشروع شود اقتدار است و اگر از قدرت استفاده غیر مشروع شود قلدری و زورگویی و اجحاف در حق مردم است.

وی در ادامه توضیح اقتدار از منظرهای مختلف تصریح کرد:

شاخص های اقتدار پلیس از منظرقرآن کریم

۱-فروبردن خشم: فرو بردن خشم، اخلاقی قرآنی است که خداوند متعال آن را از صفات پارسایان قرار داده و در آیه ۱۳۴ سوره آل عمران می فرماید:« متقین کسانی هستند که در راحت و رنج انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد.» بنابر این آیه کسی که می خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب خود را فرو برد.

۲-تواضع در برابر مردم: پلیس در تراز نظام اسلامی باید در تواضع و فروتنی و مهربانی با مردم نمونه باشد. قرآن کریم هم در این باره در سوره فرقان آیه ۶۳ می فرماید: « بندگان خدای رحمان کسانی هستند که روی زمین بی تکبر راه می روند و هرگاه جاهلان آنان را طرف خطاب قرار می دهند و سخنان نابخردانه می گویند با ملایمت و سلامت نفس پاسخ دهند.» این آیه قرآن به ما می گوید که وقار و نرمی ، مدارا و حلم و حوصله از صفات بارز مومنان است. تواضع نسبت به همه مردم اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ و دانا و نادان واجب و لازم است و دست آخر اینکه با جاهلان نباید مقابله به مثل کرد.

۳-خوش اخلاقی: اخلاق نیکو یکی از صفات پسندیده در اسلام و از شیوه های مطلوب جاذبه دینی و فضیلت های انسانی است. در این باره خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید:« ای رسول ما پس به خاطر رحمتی که از جانب خدا شامل حال تو شده با مردم مهربان گشتی و اگر خشن و سنگدل بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند.» از این آیه هم بر می آید که نظام حکومتی اسلام بر مبنای محبت و ارتباط تنگاتنگ با مردم است. رهبری و مدیریت صحیح با عفو و عطوفت همراه است و افراد خشن و سختگیر نمی توانند مردم داری کنند.

۴-رعایت ادب: پلیس در تراز نظام اسلامی بایستی در رفتار با ارباب رجوع ادب و نزاکت را رعایت کند و از توهین و تحقیر آنها دوری ورزد. شایسته است که در مقام گفتار با مردم سخنان نیک و سنجیده بگوید و بازبانی خوش آنان را مورد خطاب قرار دهد. در همین خصوص خداوند در آیه ۸۳ سوره بقره می فرماید: « … و قولوا للناس حسنا یعنی با مردم با زبان خوش سخن بگویید .»

۵-آمادگی رویارویی قدرتمندانه با دشمنان: یکی از ویژگی های پلیس مقتدر در تراز نظام اسلامی آمادگی رویارویی قدرتمندانه با دشمنان است. به این معنا که نیروهای پلیس باید در ابعاد روحی، معنوی، علمی، فکری، جسمی ، تسلیحاتی، اطلاعاتی و … آمادگی کامل داشته باشند و هیچ نوع ضعف یا کاستی در آنان احساس نشود. خداوند نیز در آیه ۱۳۹ سوره آل عمران خطاب به مومنان می فرماید: هرگز سستی نکنید و اندوهناک نشوید زیرا شما پیروز مندترین و برترین ملل دنیایید اگر در ایمان خود ثابت قدم باشید. »

اقتدار در سیره ائمه معصومان

در دیدگاه امام علی (ع) خشونت و بدرفتاری با مردم و ستم بر بندگان خدا جنگ با خدا تلقی می شود. حضرت در این خصوص در نامه معروف خود به مالک اشتر می نویسد: « با خشونت نسبت به مردم خود را در موضع جنگ با خدا قرار مده … هرگز از گذشت و بخشایش نسبت به رعیت پشیمان مباش و از کیفر دادن، احساس شادی به خود راه مده و به هیچ وجه در هنگام غضب که باعث رفتاری خشن و غیر منطقی می شود شتاب مکن.

در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: « شخص شجاع جز در میدان جنگ شناخته نمی شود.» از این سخن بر می آید که پلیس در تراز نظام اسلامی بایستی در حوادث و رویارویی با قانون شکنان شجاعانه عمل کند.

علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار همچنین از امام حسین (ع) روایت کرده که می فرمایند نیازهای مردم که شما برای رفع آنان اقدام می کنید از نعمت های خداوند است برای شما. از مراجعه مردم به خودتان اظهار ملامت و دلتنگی نکنید. »

اقتدار از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها و به دفعات متعدد در فرمایشات خود ویژگی های اقتدار را برای پلیس درتراز نظام اسلامی ارائه کردند که در این جا به یک نمونه از آنها بسنده می کنیم. ایشان در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ۱۳۸۳ در دیدار با فرماندهان انتظامی می فرمایند: «….اقتدار، فقط اقتدار ظاهری نیست، اقتدار معنوی از اقتدار ظاهری مهم تر است. اقتدار معنوی با نفوذ در دل مردم و جلب اطمینان و محبت آنها حاصل می شود. اقتدار ظاهری که با شمشیر و تازیانه و چهره عبوس و اعمال قدرت به دست بیاید نه کارساز است و نه ماندگار، اقتدار معنوی که با عقل و هوشمندی و ایجاد رابطه صمیمی با مردم و در عین حال ایستادگی برسر مرزها و اصول قانون و بدون هیچگونه ملاحظه ای بدست آید برای مردم دلنشین است.

اقتداری که همراه با خشونت ناشی از عصبانیت و جهالت و احساس قدرت نمایی باشد اصلاً اقتدار نیست… بنابر این جمع کردن این دو مهم است هم ایستادگی بر قانون و بدون هیچ گونه ملاحظه ای قانون را اجرا کردن و نسبت به هیچ کس در این زمینه تبعیض قائل نشدن و هم داشتن روح منعطف و مهربانی با مردم و انعطاف لازم در موارد انعطاف برای افراد ضعیف. این طور نباشد که انسان مثل یک ماشین عمل کند، بلکه باید مثل یک انسان هوشمند و عاقل عمل کند.»

و اگر در استفاده از این قدرت افراط كند و یا اینكه اگر استفاده از قدرت ضرورت یابد و پلیس استفاده نكند از اقتدارش كاسته می‌شود و هم برای مأمور و هم مردم مشكل ساز می‌شود. پلیس برای افزایش اقتدار بیش از تكیه بر قدرت باید رابطه‌ای با مردم داشته باشد كه همه باور كنند پلیس یعنی مردم و مردم یعنی پلیس.

‏ خلاصه كلام اینكه پلیس بودن، پیچیده‌ترین و دشوارترین شغل است چرا كه با موجود پیچیده و ناشناخته سر و كار دارد. در این شرایط، هنر پلیس بودن، یافتن راه‌هایی برای عدم استفاده از قدرت و اختیار قانونی است و در صورت ناچار بودن از استفاده از آن، باید متناسب با جرم و در زمان مناسب به‌ كار گرفته شود.‏

راهکارهای کسب اقتدار در فراجا

با بالا بردن کیفیت و همچنین تناسب آموزش کارکنان، بالا بردن میزان انسجام و یکپارچگی در سازمان و در نهایت وجود راهبرد و تقویت دیدگاه راهبردی در سازمان می توان گام اولیه و مطلوبی در افزایش اقتدار پلیس برداشت و در گام های بعدی نیز با توجه به اهمیت مؤلفه های آمادگی جسمانی، خلاقیت و مهارت نیروها، اقدامات لازم در اصلاح روال های گزینشی جهت اولویت جذب براساس خلاقیت و هوشمندی کارکنان برداشت.

مضاف براین باید متذکر شد که در دنیای پیچیده و پر تحول امروزی، دیدگاه راهبردی یک مهارت اساسی برای فرماندهان، رؤسا و مدیران انتظامی به شمار می آید. در واقع بصیرت و فهم از وضعیت موجود و بهره برداری از تبدیل تهدیدات به فرصت ها و همچنین ارتقای نقاط ضعف به قوت نوعی تفکر راهبردی است. بنابر این فرماندهان، رؤسا و مدیران انتظامی همواره باید در تلاش برای ارتقای تفکر راهبردی و بصیرت خود باشند تا بتوانند اقتدار سازمان را افزایش داده و آن را به سمت صحیح هدایت کنند.

سخن آخر

آنچه در پایان این یادداشت و در جمع بندی کلی باید بیان کنم این است که اقتدار یعنی پلیس با حضور فیزیكی‌اش، با كلامش، با نگاهش از بروز خشونت پیشگیری كند. ‏ خلاصه كلام اینكه پلیس بودن، پیچیده‌ترین و دشوارترین شغل است چرا كه با افراد مختلف در جامعه سر و كار دارد و در این شرایط، هنر پلیس بودن، یافتن راه‌هایی برای عدم استفاده از قدرت و اختیار قانونی است و در صورت ناچار بودن از استفاده از آن، باید متناسب با جرم و در زمان مناسب به‌ كار گرفته شود.‏

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=15521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.