• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
در آیین پاسداشت و کاشت درخت در حیاط مدارس با عنوان "حیات در حیاط"مطرح شد؛

مسئولان به داد درختان شهر اصفهان برسند/حیات اصفهان وابسته به زاینده‌رود است

  • کد خبر : 13323
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مسئولان به داد درختان شهر اصفهان برسند/حیات اصفهان وابسته به زاینده‌رود است
مجید عرفان‌منش مدیرعامل سازمان پار‌ک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و شرایط خشکسالی، شهر اصفهان از حیث زیست‌محیطی در آستانه شرایط نامطلوبی قرار دارد و از مسئولان می‌خواهیم که به داد درختان شهر اصفهان برسند.

به گزارش ریاح نیوز، مجید عرفان‌منش مدیرعامل سازمان پار‌ک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در آیین پاسداشت و کاشت درخت در حیاط مدارس با عنوان “حیات در حیاط” اظهار کرد: حدود یک دهه خشکسالی آسیب‌هایی جدی بر فضای سبز شهر اصفهان وارد کرده که در کنار فعالیت‌های صنعتی و آلودگی‌ هوا شرایط دشواری را برای شهر اصفهان ایجاد کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: در شرق اصفهان کاهش شدید رطوبت خاک منجر به هجوم ریزگردها از تالاب گاوخونی شده که فضای سبز موجود در شرق اولین مانع در برابر این هجوم است.

وی نیزگفت: نگهداری فضای سبز شرق با پساب انجام می‌شود و از سایر منابع آبی در این محدوده محروم هستیم.

عرفان منش تاکید کرد: تلاش شهرداری، حفظ ظرفیت‌های موجود فضای سبز است درحالی که شهر اصفهان حدود ۶۰ میلیون مترمکعب در سال نیاز آبی دارد اما فعلا در بهترین حالت ۲۷ میلیون مترمکعب آب در اختیار داریم.

وی افزود: آبیاری فضای سبز با پساب یکی از اقدامات شاخص شهرداری است که درحال حاضر به ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و شرایط خشکسالی، شهر اصفهان از حیث زیست‌محیطی در آستانه شرایط نامطلوبی قرار دارد و از مسئولان می‌خواهیم که به داد درختان شهر اصفهان برسند.

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: از یک انسان موفق انتظار می‌رود که بتواند موقعیت و نسبت خود با سایر افراد و موجودات را پیدا کند و به‌دنبال آن در تنظیم این روابط دچار خطا نشود.

وی بیان کرد: درختان ازجمله موجوداتی هستند که انسان موظف است حرمت آن‌ها را نگه‌دارد و مراقب حیات آن‌ها باشد، چراکه درخت موجودی خیّر و بابرکت است و در احادیث و روایات هم بر این مهم تاکید شده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در همه دوره‌ها تمام تلاش خود را برای رعایت حقوق طبیعت کرده و در این دوره نیز تلاش می‌کند رسالت خود را نسبت به طبیعت و فضای سبز شهر ادا کند.

مهدی بصیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ادامه این آیین اظهار کرد: طراحی و اجرای پروژه‌های درختکاری اگر نسنجیده و غیرمعقول باشد و در آن‌ها از همفکری هیچ صاحب‌فکری استفاده نشود، تنها منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.

وی در ادامه گفت: اصفهان توسعه ناپایدار، نامتناسب و خارج از ظرفیت را دنبال کرده و با نگاه اقتصاد کوتاه‌مدت توسعه یافته است، درحالیکه هیچکدام از ظرفیت‌های اصفهان در این توسعه دیده نشده است.

بصیری، فعالیت صنایع‌ آب‌بر، توسعه شهر در اراضی کشاورزی، مهاجرپذیری بی‌رویه، تبدیل اراضی مرتع به باغ، پمپاژ آب از رودخانه، فرونشست زمین و از بین بردن شرایط محیطی برای توسعه گردشگری را از معضلات جدی اصفهان بیان کرد.

وی تاکید کرد: حیات اصفهان، طبیعت و آثار تاریخی و فرهنگی آن وابسته به زاینده‌رود است و انتقال آب از حوضه‌هایی غیر از حوضه زاینده‌رود اشتباه است.

ابوطالب امینی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز در ادامه این آیین اظهار کرد: از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت استان اصفهان حدود ۳۰ درصد یعنی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابانی است. مناطق بیابانی و تولید گردوغبار در استان، درحال گسترش است و باید تدابیری در این‌خصوص اندیشیده شود.

وی افزود: طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت طی ۴ سال که در هیات دولت مطرح شده است، می‌تواند در زمینه کاهش کربن و کاهش آلودگی هوا موثر باشد، چنانکه سایر کشورها نیز در این زمینه اقدام کرده‌اند.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=13323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.