• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2

شهرک علمی و تحقیقاتی مانع مهاجرت نخبگان از کشور است

  • کد خبر : 14279
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
شهرک علمی و تحقیقاتی مانع مهاجرت نخبگان از کشور است
استاندار اصفهان گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان یکی از ویژگی‌های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است. اگر این مهم نبود، بسیاری از صاحبان ایده اکنون به دیگر کشورها مهاجرت کرده بودند.

به گزارش ریاح نیوز، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در آیین افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، اظهار کرد: استان اصفهان با داشتن مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاهها و پارک‌های علمی و فناوری یکی از استان‌های ممتاز در توسعه علم و فناوری است.

وی افزود: استان اصفهان محصولات دانش‌بنیان بسیاری به کشور عرضه کرده و با حدود ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان که ۶۷۰ عدد از آن‌ها در مجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر هستند، در رده دوم بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور قرار گرفته است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی به عنوان مادر شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش زایدالوصفی داشته و با تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و جهت‌دهی به ایده‌ها، نقش موثری در میان بازیگران حوزه علم و فناوری ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۹ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی مشغول بکار هستند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان یکی از ویژگی‌های این شهرک است. اگر این مهم نبود، بسیاری از صاحبان ایده اکنون به دیگر کشورها مهاجرت کرده بودند.

مرتضوی ادامه داد: لازم است قشر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که دنبال بستری برای بروز استعدادهایشان هستند، فعال شوند. تمام دستگاهها نیز مکلف هستند برای آینده‌ای مناسبتر به آن‌‌‌ها کمک کنند.

وی تاکید کرد: برمبنای سند آمایش استان، مسیر آینده اصفهان براساس توسعه اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان تصویب شده تا بتوانیم نسبت و سهم این دو محور را از اقتصاد استان بالا ببریم.

استاندار اصفهان با اشاره به افزوده شدن طرح‌های مدیریت شهری به سرفصل‌های جشنواره هفدهم گفت: اجرا شدن این طرح‌ها باعث توسعه و بهبود زیرساخت‌ها و رونق اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری می‌شود.

اصفهان قابلیت‌های بسیاری در صنایع خلاق، فرهنگی و نرم از خود نشان داده است

وی ادامه داد: اصفهان طی سال‌های اخیر در صنایع خلاق و فرهنگی قابلیت‌های خود را نشان داده و امیدواریم در آینده آن را به نحو بهتری به اقتصاد استان عرضه کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم با هدف ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده تمام مجموعه‌های زیست‌بوم فناودی را راهبری کند؛ بدین سبب قرارگاهی با سه زیرمجموعه در استان تعریف شده است که گره‌گشایی بسیاری کرده است.

اقتصاد دانش‌بنیان‌؛ ماموریت اصلی دستگاه‌های دولتی اصفهان

وی با بیان اینکه در غالب جلسات استان، به ویژه کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مطرح است، گفت: تلاش می‌کنیم موضوعات مرتبط به اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان ماموریت دستگاههای مختلف الزام کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به ورود بنگاه‌های اقتصادی استان برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و گسترش آن‌ها در بهبود فناوری گفت: فولاد مبارکه به این موضوع ورود کرده است. پتروپالایش‌ها ، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز درحال ورود به این عرصه هستند.

راه‌‌اندازی شهرک انیمیشن در اصفهان در راستای تقویت اقتصاد خلاق

وی اضافه کرد: ایده جدیدی که در اقتصاد استان دنبال می‌کنیم، ایجاد شهرک انیمیشن است زیرا با وجود پیشینه سرزمین ما نبود چنین ظرفیتی احساس می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه ظرفیت‌های استان برای بهبود شرایط کسب و کار و تامین فضای مناسب آماده می‌شود، گفت: ظرفیت‌های قانونی به وجود آمده که جایگزین مالیات برای بعضی شرکت‌های بزرگ شود تا آن‌ها را ترغیب به انجام کارهای ویژه‌تر‌ در حوزه فناوری کند.

وی افزود: شاخص فضای کسب و کار استان از رتبه ۲۳ در ابتدای دولت سیزدهم به رتبه ۵ طی دوسال رسیده است. همچنین با به خدمت گرفتن کمیسیون هماهنگی بانک‌ها، نسبت مصارف به منابع بانکی برای اولین بار از ۵۴ به ۷۶ درصد رسید و اتفاقات بزرگی در حوزه پشتیبانی از بنگاه‌های اقتصادی افتاده است.

استاندار اصفهان گفت: نزدیک به ۴۰۰ بنگاه از ۹۴۱ بنگاه راکد استان با همت معاونت اقتصادی به عرصه تولید بازگشت و پس از سال‌ها که پروژه‌های آبرسانی متوقف شده بود، در یک سال گذشته دو پروزه که یکی ۲۵۰ کیلومتر و دیگری نزدیک ۴۰ کیلومتر پیشروی داشته فعال شده است.

وی خاطرنشان کرد: ثمرات این طرح‌ها باعث ارتقای اکوسیستم طبیعی استان می‌شود و یقینا اثربخش خواهد بود.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=14279
  • نویسنده : م ک
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • 94 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.