• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

در مبارزه و برخورد با فساد رودربایستی نمی‌کنیم

  • کد خبر : 20100
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
در مبارزه و برخورد با فساد رودربایستی نمی‌کنیم
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر کجا احساس کنیم فسادی رخ داده است، در مبارزه و برخورد با آن رودربایستی نمی‌کنیم. گفت: به عنوان مثال در برخی استان‌ها 20 مدیر تشویق و 20 مدیر برکنار شده‌اند. اینکه کسی برکنار شده، لزوما مرتکب فساد نشده، چرا که ممکن است برخی در یک موقعیتی به خوبی ایفای نقش نکرده و ناکارآمدی داشته باشد و باید جابجا شوند.

به گزارش ریاح نیوز، دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در «دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم» در پاسخ به سوالی درباره اجرای وعده‌های دولت در توضیح پیشینه و زمینه‌های اجرای عملیات «وعده صادق» و آثار و تبعات داخلی و بین‌المللی آن گفت: البته ابعاد و تبعات عملیات وعده صادق باید در نشست‌های تخصصی بررسی شود، اما این عملیات تبلور احساس غرور ملی بود که به یکی از نقاط عطف اجماع‌ساز تبدیل شد و همه مردم، جریان‌ها و صاحبان اندیشه و تفکر با هر سلیقه‌ای آن را همه ستودند.

رئیس جمهور پیشینه این عملیات را نسل‌کشی، کودک‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه بشریت در غزه عنوان کرد و افزود: غزه امروز تابلویی است که یک جلوه آن نورانیت، مقاومت، ایستادگی، صبر و دلدادگی مردم مقاوم، مظلوم و مقتدر غزه به خداوند است و جلوه و صفحه سیاه و ظلمانی آن هم نیز اوج وحشی‌گری، جنایت، بی‌رحمی، نسل‌کشی و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه با وجود ۷ ماه جنایت مستمر رژیم صهیونیستی در غزه امروز همه کارشناسان و صاحب‌نظران باور دارند که پیروز این میدان فلسطینیان مقاوم غزه و شکست‌خورده میدان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند، اظهار داشت: امروز نیز شاهد هستیم که حماس با انعطاف پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته اما رژیم صهیونیستی همچنان به کودک‌کشی و نسل‌کشی خود ادامه می‌دهد.

عملیات وعده صادق جلوه‌ای زیبا از همکاری میدان و دیپلماسی و رسانه بود

رئیس جمهور تداوم جنایات رژیم صهیونیستی با وجود پذیرش آتش‌بس از سوی حماس را مایه شرم و سرافکندگی حامیان این رژیم مقابل مردم دنیا دانست و تصریح کرد: امروز فریاد حق‌خواهی و عدالت‌خواهی نه فقط در دانشگاه‌ها در غرب عالم، بلکه در جای‌جای دنیا شنیده می‌شود و همین شکست‌ها باعث استیصال رژیم صهیونیستی شده که یکی از جلوه‌های این استیصال حمله به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق بر خلاف همه مقررات و چارچوب‌های بین‌المللی بود.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه پس از این حمله رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند رژیم صهیونیستی بابت این کار تنبیه خواهد شد و این وعده با همت و به دست رزمندگان غیور ما تحقق یافت، خاطرنشان کرد: عملیات وعده صادق جلوه‌ای بسیار روشن از عقلانیت انقلابی و جلوه‌ای زیبا از همکاری میدان و دیپلماسی و رسانه بود و ثابت کرد، این ایران قوی است که می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور رفع و گزینه نظامی را از روی میز حذف کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات وعده صادق نشان داد که باید با قوت وارد میدان شد، اضافه کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که این گفتمان عقلانیت انقلابی است که جواب داده و کار را به پیش می‌برد نه دیپلماسی التماسی.

حل مشکل کرونا،‌ عضویت در بریکس و شانگهای و اجرای عملیات وعده صادق نتیجه عقلانیت انقلابی

دکتر رئیسی عقلانیت انقلابی را گفتمان برتر توصیف و تصریح کرد: برخی فکر می‌کردند، مشکل کرونا را که روزانه ۷۰۰ خانوار را داغدار می‌کرد، می‌شود با یک یا چند تماس تلفنی حل کرد، اما دولت مردمی با تکیه بر همین گفتمان مشکل کرونا و تامین واکسن را حل کرد. یکی از جلوه‌های عقلانیت انقلابی، رفع مشکل واکسن برای کرونا بود، یکی عضویت در بریکس و شانگهای و یک هم اجرای عملیات وعده صادق و ان‌شاالله یکی از جلوه‌های آن هم حتما رونق اقتصادی در کشور خواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معتقدیم این نگاه جواب می‌دهد، گفت: آنچه در این دولت اتفاق افتاد یک تغییر و رویکرد متفاوت بود که در مقابل نگاه دیپلماسی التماسی اتفاق افتاد؛ معتقدیم این نگاه می‌تواند ما را بر مبنای گفتمان امام و رهبری و آنچه مورد انتظار مردم است به پیش ببرد. ما کشور قدرتمندی هستیم و داشته‌های بسیاری داریم. امروز به لطف خدا، با جلوه‌ای که جمهوری اسلامی ایران با عملیات بزرگ وعده صادق خلق کرد، سایه جنگ از کشور برداشته شده و برخلاف برخی که فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد، ثابت شد که نه با همین قدرت، سایه جنگ برداشته شد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه با همین جلوه اقتدار می‌توان بسیاری از مسائل دیگر را هم حل کرد، افزود: تاثیرات سرریز این اقتدار را می‌شود در بهبود وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات دیگر هم دید؛ با همین اقتدار و ابتنا به داشته‌های کشور، می‌شود بسیاری کارها را دنبال کرد.

عملیات وعده صادق آثار خود را در حوزه‌های دیگر از جمله اقتصادی نیز نشان خواهد داد

رئیس جمهور در پاسخ به بخش دیگری از سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه این نگرانی وجود داشت که پاسخ ایران به جنایت ررژیم صهیونیستی باعث تشدید مشکلات شود، اما تحلیل شما این بود که با این پاسخ جلوی مشکلات بیشتر گرفته شد و اتفاقا این عملیات به نفع مردم شد، اظهار داشت: برداشت بنده این است که این عملیات نمایش اقتدار بود و نشان داد که ایران در موضع اقتدار است و آثار خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها نشان خواهد داد.

دکتر رئیسی ادامه داد: این عملیات نشان داد که اگر در زمان مناسب، تصمیم مناسب اتخاذ شده و به شکل صحیح و مناسب اجرا شود، حتما می‌تواند آثار بسیار موثری داشته باشد. گواه این ادعا همین عملیات غرورآفرین بود که تصمیم‌گیری مناسب، به‌هنگام و اجرای صحیح آن توانست میان همه گرایش‌ها اجماع ایجاد کند و همه رزمندگان ما را تحسین کردند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در برابر تفکری که دنبال معامله بر سر موشک‌ها بود، به نظر شما با توجه به نتایج این عملیات، آیا راه‌حل مشکلات کشور موشک است، یا مذاکره یا هر دو و امروز بعد از این عملیات در بخش دیپلماسی چه اقداماتی برای بهره‌برداری از نتایج آن در حال انجام است و باید منتظر چه نتایجی باشیم، گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران دست همه کشورهایی را که به دنبال روابط دوستانه با ما هستند به گرمی می‌فشارد، اما برخی کشورها همواره در ۴۵ سال گذشته ایران‌هراسی را ترویج کرده‌اند.

پیام عملیات وعده صادق این بود که ایران در مقابل دشمنی‌ها ایستادگی می‌کند

دکتر رئیسی افزود: امروز برای کشورهای منطقه ثابت شده که ایران دوست آنهاست. همچنین بعد از ۴۵ سالی که ملت ایران فریاد زدند رژیم صهیونیستی دشمن ملت‌های مسلمان و دشمن انسانیت است، امروز همه مردم جهان از آمریکا و اروپا تا دیگر نقاط جهان به این نتیجه رسیده‌اند. امروز این باور فراگیر شده و چنانکه رهبری معظم انقلاب اسلامی فرموند، مسئله فلسطین و غزه نه فقط مسئله امت اسلامی، بلکه مسئله همه دنیاست.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار روز گذشته خود با رئیس اقلیم کردستان عراق و اذعان او به اهمیت حضور به موقع حاج قاسم سلیمانی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق و منطقه کردستان این کشور در مقابل حمله داعش اظهار داشت: مردم عراق و کردستان عراق هیچگاه حمایت‌های ایران از آنان در مقابل دشمن را فراموش نخواهند کرد و این جلوه‌ها در کشورهای دیگر منطقه نیز وجود دارد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه پیام عملیات وعده صادق این بود که ایران اسلامی با کسانی که بخواهند در مقابل او دشمنی کنند با قدرت و توان کاملی که در کشور وجود دارد، ایستادگی می‌کند، تصریح کرد: با این وجود ما هیچ زمان میز مذاکره را ترک نکردیم. بنای این دولت از ابتدا این بود که هر زمان مذاکره مطرح باشد در آن شرکت کرده و حرف منطقی و کاملا قابل دفاع خود را بیان کند، نه جمهوری اسلامی بلکه این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند که به دفعات عهدشکنی کردند.

هم مذاکره می‌تواند مشکلات را حل کند و هم در جایی که لازم باشد موشک

رئیس جمهور با اشاره به ۱۵ بار تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با این وجود گوش شنوایی برای این گزارش‌ها وجود ندارد، لذا آیا فقط مذاکره می‌تواند مسئله را حل کند، نه؛ هم مذاکره می‌تواند و هم در جایی که لازم باشد موشک، یعنی در واقع می‌شود گفت موشک جواب موشک.

رونق ساخت مسکن را به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد به طور جدی دنبال می‌کنیم

دکتر رئیسی در ادامه این گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اجرای وعده دولت در زمینه ساخت و تامین مسکن با بیان اینکه این مسئله نیاز کشور، قانون مصوب و وعده دولت بوده و هست، ریشه مشکل مسکن را عدم اجرای مسئولیت‌های دولت در این زمینه در گذشته عنوان کرد و گفت: اگر در زمینه ساخت مسکن روستایی، شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده و امثال آن در زمان خودش اقدامات لازم انجام شده و سالی حداقل یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، امروز به این نقطه نمی‌رسیدیم که کمبود مسکن کاملا در کشور احساس شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی تا امروز توانسته عملیات احداث بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در مراحل مختلف آغاز یا ساخت آنها را تکمیل کند، افزود: در برخی بخش‌ها حتی از برنامه جلوتر هستیم و در بخش مسکن روستایی که ساخت ۲۵۰ هزار مسکن برای این مدت برنامه‌ریزی شده بود، به عدد ۲۶۰ هزار واحد مسکونی رسیده‌ایم. یا در حوزه مددجویان کمیته امداد امام ۱۰۰ هزار مسکن تحویل مددجویان عزیزمان شده که مراسم واگذاری ۳۳ هزار واحد آن چند روز برگزار شد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز کارگاه‌های تولید مسکن در سراسر کشور فعال و قابل مشاهده است، به خروج ساخت مسکن از شکل منحصر در آپارتمانی و ساخت واحدهای مسکونی ویلایی در مناطق مختلف کشور که زمینه آن وجود دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: مسکن در مناطق مختلف بسته به امکان و زمینه‌های موجود و اقتضائات آن منطقه ساخته می‌شود و امیدواریم با کمک خود مردم، تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و همت تعاونی‌های مسکن در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی، نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها و دیگر بخش‌ها بتوانیم وعده‌های دولت در این زمینه را به طور کامل عملیاتی کنیم.

رئیس جمهور به خانواده‌ها و جوانان اطمینان داد که دولت پای کار است و حتما به وعده خود برای تامین مسکن تا پایان و البته با کمک خود شما عمل می‌کند، تصریح کرد: هر جا مردم به میدان آمدند دولت نیز از همه امکانات خود برای حمایت از آنها استفاده می‌کند. دولت حتی تعهدات باقی مانده مسکن مهر را نیز پیگیری کرده و می‌کند و تا امروز ۱۴۰ هزار واحد مسکونی از ۲۴۰ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر نیز تکمیل و به صاحبان آن تحویل شده است.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: البته ساخت مسکن اقدامی زمان‌بر است، اما دولت رونق ساخت مسکن را به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی به طور جدی دنبال می‌کند.

تلاش برای رفع ریشه‌های ایجاد تورم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای مهار جدی تورم چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: برای مهار و کاهش تورم، باید علل آن را از بین ببریم. اولین چیزی که تورم ایجاد می‌کند «کسری بودجه» است و ما با تورم حدود ۶۰ درصدی کار را آغاز کردیم. دولت از ابتدا تلاش کرد تا کسری بودجه نداشته باشد؛ ابتدای کار که دولت را تحویل گرفتیم حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که ما آن را نه با استقراض و چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد منابع درآمدی جدید پشت سر گذاشتیم.

دکتر رئیسی با اشاره به همخوانی منابع و مصارف در بودجه ۱۴۰۱ گفت: این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز وجود داشت که گزارش آن به مردم ارائه خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه افزایش هزینه‌ها موجب کسری بودجه و تورم خواهد شد، گفت: ما از دوستان خود در مجلس شورای اسلامی خواهش کردیم که در بودجه سنواتی، هزینه‌ها را افزایش ندهند تا کشور دچار کسری بودجه نشود.

دکتر رئیسی، «رشد نقدینگی» را از دیگر عوامل ایجاد تورم دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت هدف‌گذاری کردیم تا بتوانیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم و امروز به اذعان و اعتراف همه، دولت موفق به مهار رشد نقدینگی شده است. رشد نقدینگی براساس آخرین گزارشی که بنده از بانک مرکزی گرفتم، وارد کانال ۲۳ درصدی شده است درحالی که این عدد در پایان سال گذشته، ۲۵ درصد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر «ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی» به عنوان یکی دیگر از عوامل تورم‌زا، گفت: ما خیلی از موسساتی را که سال گذشته اضافه برداشت داشتند منحل کردیم. به چند موسسه دیگر هم تذکر دادیم و اگر لازم باشد آنها را نیز منحل می‌کنیم. ما باید انضباط مالی در کشور داشته باشیم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه سعی خواهیم کرد علل تورم را کنترل کنیم، گفت: این مسئله زمان می‌برد، اما باید آمارهای مثبت اقتصادی در سفره مردم دیده شود. من روزانه از وضعیت معیشتی مردم آمار می‌گیرم. روزی نیست که من از سفره مردم اطلاع نداشته باشم. این مبالغه نیست، من به شخصه این موضوع را روزانه دنبال می‌کنم و نسبت به این موضوع حساس هستم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز تورم وارد کانال ۳۰ درصدی شده است، گفت: روز به روز تورم در حال کاهش است.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم تا قشرهای کم درآمد از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی فشار اقتصادی کمتری متحمل شوند. یارانه نقدی این اقشار ۷ تا ۸ برابر شده است. همچنین تلاش کردیم یارانه کالابرگ یک قیمت ثابت داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز رقم یارانه نقدی در کنار یارانه کالابرگ، حدود ۵۲۰ هزار تومان می‌شود، گفت: بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از طرح کالابرگ استقبال کردند. این مسئله از جمله اقداماتی است که برای رونق سفره مردم انجام گرفته است.

دکتر رئیسی با اشاره به مسئله فقرزدایی خاطرنشان کرد: در این خصوص تلاش کردیم آب، برق، گاز و بیمه سلامتِ خانواده‌های نیازمند رایگان باشد. امروز شاهد توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستیم. در مراسم جشنی که اخیراً برگزار شد، ۱۰ هزار مددجو به دلیل توانمندسازی، از پوشش کمیته امداد خارج شدند و در مجموع تاکنون ۱۰۰ هزار نفر به همین شکل از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند.

رئیس جمهور گفت: امروز در وزارت رفاه سامانه‌ای جهت شناسایی نیازمندان فعال شده است و دولت مستقیما این افراد را شناسایی و تحت پوشش قرار می‌دهد.

دکتر رئیسی تصریح کرد: دولت نسبت به مشکلات اقتصادی واقف است و تلاش می‌کند که این مشکلات روز به روز کاهش یابد.

برخورد جدی دولت با سوداگری و سودجویان

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا شما با بحث «مالیات بر عایدی سرمایه» موافق هستید و آیا دولت عزمی برای اجرای این قانون دارد؟ گفت: زنجیره تامین، تولید و مصرف باید تحت کنترل قرار بگیرد. این کنترل همیشه نباید دولتی باشد بلکه باید اصناف و اتحادیه‌ها در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

دکتر رئیسی مقابله با سوداگری را امری ضروری عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال در بحث مسکن، به بنگاه‌های معاملاتی نظام‌بخشی شده است. این مهم در این دولت با همکاری خود بنگاه‌ها انجام شده و با تخلفات برخورد صورت گرفته است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بنای دولت این است که ضمن ایجاد انضباط با سوداگری‌ها نیز برخورد می‌کند، گفت: برای نظم‌بخشی و کنترل بازار، برخورد با سوداگری و سودجویان مسئله بسیار پر اهمیتی است که حتماً مورد توجه دولت بوده و خواهد بود.

دکتر رئیسی تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند، مقررات و قوانینی را که در حوزه مقابله با سوداگری تصویب شود به طور کامل اجرایی کند.

نگاه عادلانه به تمام بخش‌ها از محوری‌ترین اقدامات دولت

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای دولت در حوزه عدالت فرهنگی، گفت: در فرهنگ دینی ما، بعد از توحید هیچ موضوعی به اندازه عدالت واجد اهمیت نبوده است. امیرالمومنین (علیه‌السلام) تاکید فرمودند که محوریت ماموریت من در حکومت، اجرای عدالت است لذا ما که خاک پای قنبر امیرالمومنین (علیه السلام) هستیم، باید برای اجرای عدالت تلاش کنیم.

دکتر رئیسی با اشاره به اولین بودجه‌ تقدیمی دولت سیزدهم به مجلس گفت: ما اولین بودجه را بر اساس «آمایش سرزمینی» تنظیم کردیم و تلاش‌مان این بود که اعتبارات را اینگونه توزیع کنیم تا اصل عدالت رعایت شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در دولت همواره تلاش کردیم ظرفیت‌های کشور را در اختیار بخش‌هایی که نیاز بیشتری دارند و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند قرار دهیم، گفت: به عنوان مثال برای جاده‌ها، آب و امکانات ورزشیِ روستایی اقداماتی انجام شده تا عدالت توزیعی در این زمینه رعایت شود. در حدود سه سال اخیر، تنش آبی ۵ هزار روستا حل شده است.

دکتر رئیسی در ادامه تصریح کرد: عدد روستاهایی که به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند، بیشتر از مناطق شهری است. تلاش ما این بوده تا در توزیع امکانات برای مناطق کم‌برخوردار در حوزه جاده، خانه بهداشت، ساخت مدرسه و دیگر موارد، نگاه عدالت‌محور حاکم باشد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر نگاه ویژه دولت سیزدهم در حوزه عدالت ورزشی، به همایش اخیر تقدیر از قهرمانان ورزشی اشاره کرد و گفت: برخی گروه‌های ورزشی در این همایش می‌گفتند ما برای اولین بار است که در چنین نشست و همایشی حضور پیدا می‌کنیم. نگاه ما در دولت نسبت به حوزه عدالت اینگونه است و تلاش می‌کنیم که این نگاه در مصوبات مجلس نیز دنبال شود.

دکتر رئیسی نگاه عادلانه به تمام بخش‌ها را از محوری‌ترین اقدامات دولت دانست و خاطرنشان کرد: هر کجا اقدامی بر خلاف عدالت انجام شود، ما برافروخته می‌شویم چرا که این مسئله شایسته دولت و نظام اسلامی نخواهد بود.

ماموریت مبارزه با فساد به بازرسی ویژه ریاست جمهوری برای اولین بار بعد از ۴۵ سال

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص «گشت ارشاد مدیران» گفت: اگر بخواهیم عدالت را به درستی تعریف کنیم و از طرفی بگوییم کاری که عدالت را نقض می‌کند چیست، باید به فساد اشاره کنیم. اگر عدالت از جایی رخت بربندد، فساد جای آن را می‌گیرد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه ما از ابتدا اعلام کردیم که ساختارهای فسادزا را اصلاح خواهیم کرد، گفت: ما به دنبال ایجاد شفافیت، نه در سخن، بلکه در عمل هستیم. معتقدیم دولت سیزدهم باید دولت «عمل و اجرا» باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم تراز مالی ۲ هزار شرکت شفاف شده و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مجوز صادر شده است، گفت: امروز بیش از ۹۰ درصد سامانه جامع تجارت در حال اجرایی شدن است. نام ابر بدهکاران بانکی که در گذشته به صورت غیررسمی در جلسات و محافل گفته می‌شد، در دولت سیزدهم علنی شده است. دولت توانسته در جهت شفاف‌سازی گام‌های خوبی بردارد.

دکتر رئیسی با اشاره به برخورد با افراد فاسد گفت: بنده برای اولین بار در دولت، بعد از ۴۵ سال، به بازرسی ویژه ریاست جمهوری طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی ماموریت دادم تا در حوزه مبارزه با فساد اقدام کند.

رئیس جمهور گفت: ما نزدیک به ۱۰۰ نفر از کسانی را که در بخش‌های مختلف مسئولیت داشتند و آدم‌های خوبی هم بودند، اما ناکارآمدی داشتند، جابجا کردیم؛ این کارهایی است که مستقیما توسط نهاد ریاست جمهوری انجام می‌شود و جدای از اقدامات دستگاه‌های نظارتی است.

در مبارزه و برخورد با فساد رودربایستی نمی‌کنیم

دکتر رئیسی با اشاره به گزارشات مردمی با مرکز ارتباطات ریاست جمهوری گفت: مردم از طریق شماره ۲۷۷۷ گزارشات خود را به اطلاع مرکز ارتباطات مردمی می‌رسانند و دستگاه‌های نظارتی نیز در این راستا وظایف خود را انجام می‌دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دولت در امر مبارزه با فساد مدعی است، گفت: ما وعده گشت‌ ارشاد مدیران را عملیاتی کردیم. این گشت ارشاد هم در تهران و هم در سطح کشور در حال کار است و ضمن حضور در دستگاه‌ها، تذکرات لازم را می‌دهد و هرکجا که لازم باشد، افراد را جابجا می‌کند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه ما در دولت سیزدهم ابایی از تغییر مدیران نداریم، گفت: ما در این رابطه خط قرمز نداریم، زیرا بنده حزب و گروه خاصی ندارم و صرفا با مردم ارتباط دارم. دولت ما دولت مردمی است و مدیران ما نیز از جنس مردم هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر کجا احساس کنیم فسادی رخ داده است، در مبارزه و برخورد با آن رودربایستی نمی‌کنیم. گفت: به عنوان مثال در برخی استان‌ها ۲۰ مدیر تشویق و ۲۰ مدیر برکنار شده‌اند. اینکه کسی برکنار شده، لزوما مرتکب فساد نشده، چرا که ممکن است برخی در یک موقعیتی به خوبی ایفای نقش نکرده و ناکارآمدی داشته باشد و باید جابجا شوند.

دکتر رئیسی گفت: من بارها گفته‌ام که هرکسی در هر مسئولیتی ناکارآمدی دارد باید تغییر کند تا راه برای روحیه تحول‌خواهی هموار شود و دولت بتواند تحول را عملیاتی کند.

حضور بیش از ۲۵ میلیونی مردم در رویدادهای فرهنگی و اماکن تفریحی از جلوه‌های نشاط اجتماعی

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت در عرصه عدالت اجتماعی و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه با اشاره به افزایش چند برابری کتابخانه‌ها و سالن‌های نمایش در مناطق غیربرخوردار کشور در ۳ سال گذشته، گفت: یکی دیگر از جلوه‌های اهتمام دولت به اجرای عدالت اجتماعی و فرهنگی، عدالت در توزیع محصولات فرهنگی به ویژه کتاب در نمایشگاه کتاب سال گذشته بود که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کتاب به روستاها و نقاط مختلف کشور ارسال شد و برای نمایشگاه کتاب امسال نیز همین برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

دکتر رئیسی در ادامه حضور بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم کشورمان در رویدادهای فرهنگی و اماکن تفریحی و زیارتی در سال گذشته و به رغم وجود برخی مشکلات را از جلوه‌های نشاط اجتماعی جامعه برشمرد و افزود: دولت فراهم کردن زمینه برای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر در جامعه به ویژه در میان نسل جوان کشور را وظیفه خود می‌داند و در این رابطه گام‌هایی برداشته شده که به ثمر رسیدن آنها بخش قابل توجهی از نیازها در این رابطه را مرتفع خواهد کرد.

بی‌تردید مردم بافرهنگ ما دشمن را در رسیدن به هدف حیازدایی در جامعه ناکام خواهند گذاشت

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضوع عفاف و حجاب در جامعه و برنامه‌های دولت برای پاسخ به دغدغه‌مندی مردم در این زمینه، تصریح کرد: زنان سرزمین ما در طول تاریخ زندگی عفیفانه‌ای داشته‌اند که همواره زبانزد بوده و خوشبختانه تا امروز نیز همین‌گونه بوده است.

دکتر رئیسی در ادامه با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب هم وظیفه‌ای شرعی و هم قانونی است، تصریح کرد: ممکن است برخی به مسائل شرعی تقید نداشته باشند، اما پایبندی به قانون قطعاً لازم و مورد تأکید است و اهتمام دولت در این زمینه نیز اجرای قانون است.

رئیس جمهور حیازدایی از جامعه ایرانی-اسلامی را از جمله توطئه‌های دشمن بر علیه ملت ایران عنوان کرد و افزود: بی‌تردید مردم بافرهنگ و متدین ما دشمن را در رسیدن به این هدف ناکام خواهند گذاشت. همه زنان و دختران کشور ما به حفظ عفاف و حجاب پایبندی دارند که ریشه در باورها و اعتقادات آنها دارد و اگر در مواردی هم بی‌توجهی نسبت به این مسئله مشاهده شد، باید نسبت به آن تذکر داد و آن عده که با برنامه‌ریزی به دنبال هنجارشکنی هستند نیز با ضوابط قانونی با آنها برخورد خواهد شد.

دکتر رئیسی در ادامه وظیفه دستگاه‌های مختلف نسبت به موضوع عفاف و حجاب را یادآور شد و گفت: اگر همه دستگاه‌ها به وظایف خود در این زمینه عمل کنند، قطعاً بخش قابل توجهی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

قطعاً مجلس قوی دولت قوی نیز در کنار خود خواهد داشت

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتظارات دولت از مجلس جدید، تصریح کرد: یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن است که همه نهادهای آن با رأی مردم تشکیل شده که از جمله مهم‌ترین آنها مجلس شورای اسلامی است که جایگاه مهمی در ریل‌گذاری سیاست‌های کشور دارد و قطعاً مجلس قوی، دولت و قوه مجریه قوی هم در کنار خود خواهد داشت.

دکتر رئیسی با تأکید بر اهمیت تشکیل مجلس جدید در زمان و موعد مشخص آن، اظهار داشت: از جمله انتظارات مردم از مجلس، همکاری با دولت برای گره‌گشایی از مشکلات کشور است و امیدواریم دور دوم انتخابات مجلس با مشارکت و حضور مردم هر چه باشکوه‌تر برگزار و شاهد تشکیل مجلس در موعد مقرر آن باشیم.

مفتخریم اعلام کنیم که به وعده‌های خود در زمینه ایجاد سالی یک میلیون شغل عمل کرده‌ایم

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در زمینه ایجاد اشتغال در کشور، گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت همانند موضوع مسکن وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال به عنوان نیاز کشور به مردم داده شد و امروز مفتخریم که به مردم عزیزمان اعلام کنیم که دولت به این وعده خود عمل کرده و براساس آمارها در ۳ سال گذشته قریب ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد شده است.

دکتر رئیسی در ادامه تصریح کرد: در این راستا در بعضی استان‌ها آمار بیکاری به ۵ درصد رسیده در برخی استان‌ها آمار بیکاری مشکل جدی نیست، اما در حدود ۳ یا ۴ استان کشور همچنان نرخ بیکاری بالاست و دولت در تلاش است با ایجاد اشتغال آمار بیکاری در این استان‌ها را نیز تا پایین‌ترین حد ممکن کاهش دهد.

رئیس جمهور در ادامه احیای حدود ۹ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در کشور را از جمله اقدامات مؤثر دولت در ایجاد اشتغال عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با تلاش و همت دولت مشکل تعطیلی هزاران کارخانه که موجب بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی در کشور شده بود، مرتفع شده و این روند با قوت ادامه دارد.

اقدامات خوبی برای رفع مشکل اشتغال تحصیلکردگان دانشگاهی انجام شده

دکتر رئیسی همچنین به توجه ویژه دولت نسبت به ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه نیز اشاره کرد و گفت: افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از زمینه‌های مهم برای جذب و اشتغال جوانان تحصیلکرده به ۱۰ هزار شرکت، نشان‌دهنده عزم دولت برای رفع مشکل بیکاری قشر تحصیلکرده جامعه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی معاونت علمی و فناوری، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در کشور و همچنین ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت‌های بسیاری خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای جذب و اشتغال جوانان صورت گرفته و امیدواریم روزی را در کشور شاهد باشیم که مشکل بیکاری وجود نداشته باشد.

دکتر رئیسی در ادامه به اقدامات دولت برای افزایش تولید در کشور در بخش‌های مختلف به ویژه صنعت و معدن و کشاورزی اشاره کرد و افزود: با همت تولیدکنندگان و کارآفرینان تولید محصولات کشاورزی ما از منفی ۵ درصد به رشد مطلوبی رسیده، تولید کالاهای اساسی در کشور ۲۲ درصد رشد داشته و در بخش صنعت از جمله در بخش خودرو تولید به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته که همگی نشان‌دهنده آن است که دولت، دولت کار و فعالیت است و مردم نیز به خوبی به این مسئله واقف هستند.

توانمندسازی بخش خصوصی و میدان دادن به تعاونی‌ها و مردم در جهت اجرای شعار سال

رئیس جمهور همچنین بر تلاش دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم با توانمندسازی بخش خصوصی و میدان دادن به تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی در امر تولید تأکید کرد.

دکتر رئیسی در ادامه به ۸ شاخص صندوق بین‌المللی پول درباره پیشرفت اقتصادی ایران در طول ۳ سال گذشته از جمله رشد اقتصادی، رشد تجارت و صادرات و کاهش تورم، اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی کشور به طور متوسط کمتر از یک درصد بوده، اما خوشبختانه در سومین سال فعالیت دولت مردمی شاهد رشد اقتصادی ۶ درصدی هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دشمنان نمی‌خواستند کشور ما به رشد و پیشرفت برسد، اما با همت جوانان و خدمتگزاری دولت تهدیدها به فرصت تبدیل شد، رشد اقتصادی در کشور محقق شده و به اذعان سران کشورهای مختلف امروز ایران به کشوری پیشرفته و فن‌آوری تبدیل شده و اساس دشمنی، دشمنان با ملت ایران نیز همین مسئله است.

اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری راه پیشرفت کشور و از اولویت‌های اصلی حرکت دولت است

دکتر رئیسی در ادامه اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب اسلامی را راه نجات و پیشرفت کشور و از اولویت‌های اصلی حرکت دولت دانست و از همه احزاب، گروه‌ها و صاحبان دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواست با حفظ وحدت و انسجام دولت را در رفع مشکلات کشور یاری دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: کشور در حال پیشرفت است و قطعاً همکاری و هماهنگی همه احزاب و گروه‌ها به سرعت بخشیدن به قطار پیشرفت کمک خواهد کرد و دولت نیز خود را خدمتگزار جمهور می‌داند و یقین داریم این راه برای مردم کشور ما سعادت را به همراه خواهد داشت و تردید نداریم آینده‌ای روشن در انتظار مردم و کشور ما خواهد بود.

به عهد خود با مردم وفاداریم و حتما دولت صادق‌الوعدی خواهیم بود

دکتر رئیسی در پایان خطاب به ملت بزرگ و شریف ایران، گفت: ما به عهدمان با شما وفاداریم، حتماً دولت صادق الوعدی خواهیم بود، یقین بدانید نیازها و مشکلات شما مسئله ماست و تا رفع آنها از سوی دولت پیگیری خواهد شد. بنده به دلیل حضور در اجتماعات مردمی اطلاعات‌ام از شرایط معیشتی مردم و خواسته‌های مردم به‌روز است، اما همواره خود را به حضور در میان مردم محتاج می‌دانم و یکی از جلوه‌های مردمی بودن دولت نیز همین مسئله است.

رئیس جمهور انسجام ملی و وحدت را رمز موفقیت و استمرار مسیر پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: همچنان که ملت ایران تاکنون با حضور خود دشمن را مستأصل کرده است بعد از این هم قطعاً با حضور، شجاعت، ایستادگی و مقاومت خود بیش از پیش به بالندگی ایران اسلامی کمک خواهد کرد و دولت نیز خدمتگزاری برای این مردم را افتخاری برای خود می‌داند.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=20100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.