• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است

  • کد خبر : 20175
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است
مشاور و درمانگر اعتیاد گفت: هیچ نوع سیگار یا قلیانی حتی سیگارهای الکترونیکی که ادعا می‌شود مشکلی ندارد، بدون عوارض نیست و نمی‌توان ماده دخانی یا مخدر یا محرک بدون عارضه پیدا کرد.

به گزارش ریاح نیوز، آزاده اولیایی کارشناس و درمانگر اعتیاد تاکید کرد: هر ماده دخانی یا مخدر عوارض خاص خود را دارد که از جمله آنها می‌توان به وابستگی دائم، مشکلات و بیماریهای جسمی، مسمومیت یا خطرات ناشی از ناخالصی، افزودنی‌های مضر و همچنین اختلال در کارکرد شغلی و اجتماعی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هنوز تحقیقات درباره «قلیان اکسیژن» و مضرات آن در حال انجام است، افزود: هر نوع سیگار یا قلیان، نوعی ماده دخانی محسوب می‌شود؛ قلیان اکسیژن نیز دخانی نیست، اما هر ژست سیگار یا قلیان کشیدن و این ادعا که نوعی از قلیان، سالم است، ممکن است افراد را به استفاده از آن ترغیب کند و سپس دروازه‌ای به سمت استفاده از قلیان‌های دخانی باشد.

درباره ی گرانی مواد مخدر که ممکن است فرد را به سمت ترک آن سوق بدهد، گفت: ممکن است این اتفاق بیفتد اما برای تصمیم به ترک مواد، انگیزه و علت قوی‌تر و واقعی‌تری لازم بوده و گران شدن، کمتر باعث ترک شده است.

وی افزود: فرد معتاد با گرانی مواد ممکن است جنس تقلبی بگیرد یا مواد ارزان‌تری پیدا کند اما به ندرت به خاطر گرانی مواد، به سمت ترک می‌رود. برای ترک، انگیزه‌های قوی‌تری مثل انگیزه‌هایی در شرایط زندگی شخصی و زندگی کاری نیاز است.

اولیایی اضافه کرد: به هرحال حتی با گران‌تر شدن مواد، فرد معتاد، موادش را مصرف می‌کند چون از نظر ماهیت بیماری اعتیاد، اجبارِ مصرف دارد و صرفا بخاطر گرانی، مواد را ترک نمی‌کند.

گرانی مواد ممکن است معتادان را به سمت مواد ارزان‌تر مانند مصرف متادون بکشاند

کارشناس و درمانگر اعتیاد گفت: گرانی مواد ممکن است موجب شود که فرد معتاد به جای تریاک برود متادون مصرف کند یا اینکه از عطاری، گیاه‌های تبلیغاتی ترک اعتیاد بگیرد اما باید توجه داشت مصرف متادون یا بوپره نورفین که در فرایند ترک اعتیاد کاربرد دارد، بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه موجب ترک اعتیاد نمی‌شود.

اولیایی افزود: حتی متادون یا بوپرنورفین (از جمله ب۲)، عوارض خاص خود را دارد ولی هنگامیکه به عنوان داروی نگهدارنده تجویز می‌شود صحبت بین بد و بدتر است که به دلیل درمان مصرف می‌شود مثلا کسی که تریاک مصرف می‌کند، پزشک ممکن است طبق ویزیت‌های منظم هفتگی و درمان‌های غیردارویی، بررسی و آزمایش‌های کارکرد کبد برای ترک اعتیاد او، متادون یا بوپرنورفین تجویز کند.

وی ادامه داد: اما کسی که به طور مثال خودسرانه ترامادول مصرف کند باید بداند که تریاک یا ترامادول هردو جزو مخدرها محسوب می‌شوند و عوارض دارند.

مصرف خودسرانه داروهای ترک اعتیاد روی معتادان اثربخشی ندارد

این مشاور و درمانگر اعتیاد گفت: در مواردی ممکن است عوارض متادون از تریاک کمتر باشد به ویژه از تریاکی که ناخالصی دارد و سرب قاطی آن است. اما در مواردی مانند مواقع ترک اعتیاد، انتخاب بین بد و بدتر است و پزشک تجویز می‌کند که فرد معتاد برای مدتی باید متادون مصرف کند تا بتواند به مرحله ترک برسد.

اولیایی اظهار داشت: با این وجود، اینکه خود فرد معتاد خودسرانه بیاید و این مواد را صرفا چونکه تریاک گران شده، مصرف کند، هیچگونه اثربخشی برای ترک ندارد و به آن معناست که این کار دیگر درمان محسوب نمی‌شود.

وی یادآور شد: فرد معتاد -نه فقط معتادِ به تریاک بلکه معتاد به هر ماده‌ای- به خاطر تامین هزینه‌های مواد ممکن است دست به هرخطایی بزند و هر هنجاری را بشکند، از جمله اینکه وسایل خانه خود یا دیگری یا عزیزانش را بفروشد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=20175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.