• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5
خانواده

خانواده، رکن اصلی جامعه

  • کد خبر : 9893
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
خانواده، رکن اصلی جامعه
وقتی خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است آیا نباید مدیران و مسئولان نسبت به پیگیری این موضوع بیش از پیش اقداماتی را انجام و طرح‌هایی را مطرح و عملیاتی نمایند.

به گزارش ریاح نیوز، حجه الاسلام میثم ریاحی کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده در یادداشتی چنین نوشت:

مهمترین رکن و اصلی ترین نقش در جامعه را خانواده دارد و در واقع می‌توان گفت جامعه از خانواده ها که خود جامعه ای کوچک هستند، تشکیل می شود بنابراین از اهمیت بالایی برخوردارند. با توجه به اهمیت خانواده، باید تمام یا بیشتر برنامه‌ریزی‌ها برای این بنیان مهم باشد زیرا وقتی خانواده ها نشاط داشته باشند و از هرگونه غم و غصه های ناشی از سیاست و زائیده اشکالات مدیریتی دور باشند، آن وقت تاثیر بسیار مثبتی بر جامعه خواهند داشت.

در اصل نشاط جامعه از نشاط خانواده ها گرفته شده و می شود. این خانواده ها هستند که با انتقال نشاط درونی شان به بیرون از کانون خانواده، می توانند نشاط و انگیزه را در جامعه ایجاد و افزایش دهند. به همین شکل زمانی که خانواده ای پر از غم، استرس و نگرانی باشد یقیناً غم درونی اش را به سطح جامعه منتقل می‌کند و آن وقت است که کار در جامعه بسیار دشوار و خسته کننده می شود. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و لزوم پرداختن به نهاد خانواده، شایسته است که مسئولین کشور در هر پست و مقامی که هستند، به طوری برنامه‌ریزی نمایند و چنان عمل کنند که خانواده ها از لحاظ روحی و نشاط تقویت گردند. آن وقت با تسری نشاط خانواده ها به جامعه، می توان جامعه را تغییر داد.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزار نشاط بخشی و شور آفرینی، پول، اقتصاد و سرمایه است زیرا زمینه تفریح سالم را دارایی مالی خانواده رقم می زند. پس اگر بخواهیم خانواده ها تفریح سالم داشته باشند تا پر از نشاط، شور و هیجان باشند باید خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی تامین گردند که در بسیاری از خانواده‌ها چنین اتفاقی نیفتاده و با توجه به اینکه تامین مالی ندارند، تفریح، خوراک و پوشاک خوبی هم ندارند و به همین سبب دچار روزمرگی و خمودگی روحی گردیده اند.

وقتی خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است آیا نباید مدیران و مسئولان نسبت به پیگیری این موضوع بیش از پیش اقداماتی را انجام و طرح‌هایی را مطرح و عملیاتی نمایند. اما متاسفانه این موضوع مهم در بسیاری از مواقع به یک مسئله حاشیه ای تبدیل شده است در حالی که ریشه بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی در خانواده هاست. اگر تمامی مدیران و کسانی که دلسوز انقلاب اسلامی ایران هستند، با هدف ایجاد آسایش و آرامش در خانواده ها، سعی و تلاش نمایند تا خانواده ها حداقل به آرامش و آسایش نسبی برسند، آن وقت می توانیم جامعه‌ای پویا تر و فعال تر از قبل داشته باشیم. در حالی که متاسفانه در بیشتر طرح های مسئولین آنچه که بدان اصلاً فکر نمی شود تاثیر طرح بر خانواده ها و نشاط اجتماعی است.

لازم و ضروری است که در تمامی طرح ها و برنامه ها، یک پیوستی به نام پیوست خانواده وجود داشته باشد و تاثیرات آن طرح یا برنامه، از طرح های اقتصادی و سیاسی تا طرح‌های فرهنگی و اجتماعی، بر خانواده ها دیده شوند. همانطور که در ابتدای نوشتار بدان اشاره شد وقتی خانواده ها در آسایش و آرامش زندگی کنند، جامعه ای پویا و بانشاط تر خواهیم داشت زیرا همین افراد خانواده هستند که وارد اجتماع می شوند و مشکلات درون خانواده را به بیرون منتقل می کنند و به نوعی تخلیه روحی افراد، در جامعه خواهد بود. پیوست خانواده موجب می‌شود که تأثیر طرح‌ها و برنامه‌ها بر اجتماع نیز مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام / م ر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9893

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.