• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

تاکید به همه اشخاص حقوقی بر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

  • کد خبر : 13721
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
تاکید به همه اشخاص حقوقی بر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اعلام کرد: از ابتدای ۱۴۰۲ همه اشخاص حقوقی مکلف به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شدند. براساس مصوبات فعلی مجلس سایر اشخاص نیز حداکثر تا ابتدای مهرماه باید این قانون را اجرایی کنند. با اجرای این قانون می‌توان شفافیت کامل در اخذ ارزش افزوده را ایجاد کرد.

به گزارش ریاح نیوز، عباس مزیکی مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مالیات به عنوان یک درآمد پایدار درحال حاضر اهمیت ویژه‌ای در جمهوری اسلامی دارد ولی هنوز نتوانسته‌ایم روش‌های مالیات‌ستانی را اصلاح کنیم. وصول مالیات در کشور ما نسبت به گردش نقدینگی و GDP موجود کم است.

وی بیان کرد: مالیات نقش‌های متعددی در درآمدهای دولت، توزیع ثروت، توسعه، کنترل واردات و مصرف و افزایش تولید دارد. سازمان امور مالیاتی در نظام اقتصادی کشور ما فقط نقش وصول دارد و همین موضوع منجر به کند شدن این نظام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مالیاتی، گفت: اگر به مردم به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود که مالیات‌ها در چه زمینه‌هایی خرج شده است، می‌تواند در فرهنگ‌سازی اخذ مالیات تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به وصول ۳۱هزار میلیارد تومان مالیات در استان در سال گذشته گفت: این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۸ درصد افزایش یافته که حدود دو سوم این مبلغ از طریق خود اظهاری مردم وصول شده است. این افزایش از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی، رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی و تورم حاصل شده است. البته همچنان نیازمند ساماندهی در حوزه اخذ مالیات هستیم.

مزیکی مبلغ وصول شده از عوارض را ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطرح کرد و گفت: از این مقدار بصورت خالص ۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و عشایر پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به برگشت ۲هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده به صادر کنندگان گفت: برگشت این پول به صادر کنندگان موجب تقویت اقتصاد و ایجاد رقابت شده که این عدد رکوردی بی نظیر در چهار سال گذشته محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند ساماندهی معافیت‌های مالیاتی هستیم، تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها، معافیت‌های مالیاتی محلی برای فرار مالیاتی شده است، بنابراین راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی باید بسته شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: ساماندهی همه دستگاه‌های پوز پیش از شروع سال جدید انجام شد، در همین راستا شب عید تعداد زیادی از این دستگاه‌ها که با کد پستی بنگاه اقتصادی هم‌خوانی نداشت، قطع شد. بر اساس آمار ارائه شده از شرکت‌های واگذارکننده دستگاه پوز، با انسداد و غیر فعال کردن حدود ۹ میلیون دستگاه، تقریبا همه این دستگاه‌ها ساماندهی شده اند.

وی افزود: حتی پوزهای سیار نیز باید محل سکونتشان را به عنوان محل فعالیت خود معرفی کنند. همه گردش‌های دستگاه‌های پوز امروز در سامانه مودیان ثبت می‌شود.

مزیکی گفت: قانون صندوق‌های فروشگاهی پیش از این اجرایی نشده بود، در نهایت با همکاری بخش خصوصی و دولت، قانون پایانه‌های فروشگاهی تدوین و در سال ۹۸ تصویب شد. در دولت جدید، تمرکز همه قوا بر اجرای این قانون گذاشته شد که تأثیر بسزایی در شفافیت و بهبود کسب‌وکار دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با تاکید به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اظهار داشت: با اجرای این قانون می‌توان شفافیت کامل در اخذ ارزش افزوده را ایجاد کرد.

وی نیز در ادامه گفت: در اولین گام، شرکت‌های بورسی و فرابورسی ملزم به حضور در سامانه مودیان شدند.

مزیکی با اشاره به اینکه از این پس فاکتور‌ها در بستر سامانه مودیان قابل استناد است، افزود: این قانون از فاکتور فروشی، ثبت شرکت‌های صوری و خیلی از اختلافات قضایی جلوگیری و موجودی کالا‌ها در کشور و انبار‌ها را شفاف و قابل دسترس می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ اشخاص حقوقی دارای فعالیت‌های اقتصادی باید قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را اجرا کنند که در غیر اینصورت جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد فروش برای این اشخاص در نظر گرفته می‌شود. براساس مصوبات فعلی مجلس سایر اشخاص نیز حداکثر تا ابتدای مهرماه باید این قانون را اجرایی کنند. به دنبال آن هستیم که جریمه‌های فعالان اقتصادی تا پایان اجرای کامل قانون بخشیده شود.

وی نیز گفت: در قانون پیش‌بینی شده که مجوز به شرکت‌های معتمدی داده شود تا افراد حقوقی بتوانند به کمک این شرکت‌ها به سامانه مودیان متصل شوند. سازمان امور مالیاتی هزینه‌های صدور و ارسال صورتحساب‌ها در سامانه مودیان توسط شرکت‌های معتمد را پرداخت می‌کند.

مزیکی با بیان اینکه اجرایی شدن این سامانه افزایش درآمدهای مالیاتی را به دنبال دارد، گفت: بسیاری از اختلافات بین فعالان اقتصادی را می‌توان از طریق این سامانه رفع کرد و این سامانه مرجع ارائه اطلاعات صحیح از تبادلات اقتصادی است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در خصوص تخلفات مالیاتی پزشکان هم گفت: هنوز بسیاری از پزشکان فرار مالیاتی دارند و هر چند دستگاه پوز دریافت کرده اند اما با دریافت‌های نقدی و غیر متعارف همچون دلار و سکه یا حساب اشخاص دیگر مالیات نمی‌پردازند که به دلیل ارتباط مستقیم این افراد با سلامت مردم در برخورد با این قشر چندان سخت گیری نمی‌شود.

وی با اشاره به ارسال ابلاغ‌های الکترونیکی اوراق مالیاتی برای فعالان اقتصادی گفت: مودیان در مدت ۲۰ روز پس از مطالعه ابلاغ الکترونیک می‌توانند در صورت اعتراض مراجعه و مستندات خود را ارائه و یا اعتراض کنند تا رسیدگی شود.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=13721

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.