• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
ایام نوروز و رسانه؛

عیدی سیمای نصف جهان به مردم اصفهان

  • کد خبر : 5025
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۱۷
عیدی سیمای نصف جهان به مردم اصفهان
سیمای مرکز اصفهان برنامه های شاد و متنوعی در عید نوروز 1400 که مقارن با اعیاد شعبانیه می باشد، برای مردم تدارک دیده است.

به گزارش ریاح، رسالت شبکه استانی اصفهان علاوه بر پر کردن اوقات فراغت برای مردم افزایش آگاهی وتولید برنامه هایی شاد و پر محتوا متناسب با فرهنگ غنی مردم اصفهان است.

صدای قدم های بهار آرام آرام به گوش می رسد و روزهای زیادی تا  سال ۱۴۰۰ نمانده است سالی که همانند سال ۱۳۹۹ تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده تا  رسانه ملی و همچنین شبکه استانی اصفهان با تنوع برنامه تلویزیونی بیشتری میهمان منازل مردم باشد.


معاونت سیما در روز ۳۰ اسفند ۹۹، ویژه برنامه تحویل سال را با عنوان”زنده رود” به صورت زنده به مدت ۳۴۰ دقیقه با  موضوعات هم افزایی، نشاط و سلامت اجتماعی، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری از ساعت ۹ صبح الی ۱۵ بعداز ظهر تولید و پخش می کند.
برنامه  زنده رود به تهیه کنندگی محمد علی طالقانی  برنامه ای فرهنگی اجتماعی است  که جمعه ها و اعیاد تعطیل از ساعت ۰۹:۳۰ صبح الی ۱۲:۳۰ پخش می گردد.

این برنامه از بخشهای مختلف تشکیل می شود ، بخش ابتدایی آن با توجه به موضوع انتخاب شده ، با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه انجام می شود در قسمت دیگر به معرفی افراد نخبه علمی ، فرهنگی ، ورزشی و هنرمندان برتر استان در زمینه صنایع و هنر های دستی ( نقاشی ، منبت ، معرق ، مینا کاری ، خاتم ، فیروزه کاری و….) پرداخته می شود.

در قسمت بعد به معرفی هنرمندان عرصه سینما و تئاتر می پردازد و از فعالیتها و چگونگی کار با آنها صحبت می کنند. در طول برنامه گزارشهای متنوعی از نقاط دیدنی آداب و رسوم و فرهنگهای مختلف تهیه شده و پخش می شود. موسیقی ، سرود و مصاحبه با خوانندگان نیز از بخشهای دیگر برنامه زنده رود می باشد. 
در زمان تحویل سال ۱۴۰۰ این برنامه به صورت زنده میهمان خانه های مردم است ؛ مدت زمان آن با احتساب اذان و پیام مقام معظم رهبری ۴۰۰ دقیقه است.
برنامه زنده رود به صورت ترکیبی است و مهران امامیه و علی یگانه به عنوان مجری و میهمانان متنوع از اصفهان و تهران در ویژه برنامه سال تحویل حضور دارند.
این برنامه در دو لوکیشن به صورت زنده و دو لوکیشن به شکل ضبطی تولید می شود  و انتخاب میهمان با محور خانواده ، رفاقت ، پیشکسوتان هنری ، یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و فضای معنوی سال تحویل و همچنین اجرای خوانندگان استانی و ملی پخش می شود.

رادیو زنده رود  با حال و هوای نوروز ، اجرای نمایش طنز ، گزارش های موضوعی ، اجرای برنامه های میدانی مانند آکروبات و موسیقی محلی ، مسابقه و پرداختن به شهرستانهای استان اصفهان از دیگر بخش های جذاب این برنامه می باشد.
همچنین پرداختن به نماد های هفت سین ، ویژگی های نوروز مهدوی و ایام شعبانیه ، تجلیل از فرهیختگان استان و پرداختن به محورهای اصلی پیام مقام معظم رهبری از محورهای موضوعی  ویژه برنامه تحویل سال نو است.
ویژه برنامه تلویزیونی “بهار در بهار” به تهیه کنندگی حسینعلی رحیمی با هدف معرفی فرهنگ اصفهان  به مدت ۷۰ دقیقه  هر روز بعد از ظهر در نوروز با ساختار ترکیبی و گفت و گو محور همراه با اجرای موسیقی محلی میهمان خانه های مردم اصفهان می باشد.

سریال قصه های سجاد نیز از دیگر برنامه هایی است که مرکز اصفهان  برای نوروز ۱۴۰۰ برای شبکه استانی اصفهان و شبکه شما تدارک دیده است.

این سریال محوریت طنز اجتماعی دارد و سجاد رضایی شخصیتی پر سر و صدای فضای مجازی که لهجه شیرین اصفهانی اش موجب شهرتش شد بازیگر و  نقش اصلی این داستان است.

تمامی مراحل ضبط سریال در مناطق مختلف شهرستان لنجان از جمله زرین شهر و باغ بهادران انجام شده ودلیل این کار وجود خانه های بوم گردی واستفاده از فضای رودخانه زاینده رود است.

کار ضبط این سریال از دی ماه امسال آغاز شده و تا کنون ۷۰ درصد آن ضبط شده  و کل زمان این سریال ۴۵۵ دقیقه است که در سیزده قسمت ۴۵ دقیقه ای پخش می شود.

برنامه گلستانه دیگر برنامه ترکیبی شبکه اصفهان در ایام نوروز ۱۴۰۰ است که هر روز  ساعت ۱۰ تا ۱۱:۱۵ دقیقه به صورت زنده از محل باغ فین کاشان به تهیه کنندگی حامد عباسی از شبکه اصفهان و شبکه شما پخش می شود.
این برنامه تلویزیونی با محوریت معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان کاشان و دیگر نقاط کشور به روی آنتن می رود و قرار است در برنامه گلستانه هر روز یک جاذبه گردشگری کشور معرفی شود ؛ با توجه به ویژگی منحصر به فرد باغ فین کاشان این مکان تاریخی به عنوان محل فیلمبرداری برنامه گلستانه انتخاب شده است.
در برنامه گلستانی هر روز یک مهمان از بازیگران مطرح کشور و استان دعوت می شوند و خوانندگان کشوری و استانی و محلی نیز  موسیقی شاد در ایام نوروز و ماه شعبان اجرا می کنند.


مسابقه چهارخونه با محوریت کودک و خانواده، نشاط و سرگرمی را برای خانواده های نصف جهان به ارمغان می آورد که در ایام نوروز این مسابقه نیز به عنوان برنامه ای مفرح وشاد میهمان خانواده های اصفهانی است.
مسابقه چهارخونه به تهیه کنندگی زهرا اصطهباناتی و کارگردانی بهناز رفائیل زاده  برای دو مقطع سنی ۷ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده و با هدف ایجاد نشاط ، سرگرمی و فعال بودن کودکان در بازی ها و سرگرمی ها در حال تولید می باشد.

در مسابقه تلویزیونی چهارخونه سعی شده است مسابقه کارتینگ ( ماشین سواری) برای کودکان برگزار شود تا علاوه بر ایجاد هیجان و تفریح، کودکان با علائم  و نشانه های ترافیکی نیز آشنا شوند.

از دیگر محورهای این مسابقه تلویزیونی می توان به حضور  پدر و مادرها همگام با کودکان در فضای پارک و تفریحات اشاره کرد که از اهداف اصلی این مسابقه تلویزیونی در حوزه کودک و خانواده است.

داوودجدیدی مدیر تولید، تصویر برداران امیر امان زاده و محسن شکرالهی، صدا بردار نیز  سعید بهرامی و نورپرداز هم علی نصر هستند.

از برنامه های دیگر شبکه اصفهان در نوروز ۱۴۰۰ می توان به “مسابقه زنده تخت فولاد” به مدت ۱۵ دقیقه،”زیرگنبدکبود” تولیدی به مدت ۴۰ دقیقه،”سفرنامه” تولیدی به مدت ۲۰ دقیقه،”یه جوردیگه” به مدت ۲۰ دقیقه،” ، “کوک دل” به مدت ۱۵ دقیقه اشاره کرد.
مسابقه مشاعره شکرشکن نیز از دیگر ویژه برنامه های شبکه اصفهان در ایام نوروز است که در ۳۰ قسمت تولید می شود و ۱۲ قسمت آن عیدانه می باشد؛ شرکت کنندگان این برنامه که رده سنی نونهال و نوجوان هستند از طریق اداره کل آموزش و پروش استان معرفی شده اند.
۲۰۰۰ نفر برای شرکت در برنامه شکرشکن ثبت نام کرده اند که از این بین ۴۰۰ نفر گزینش شده اند و در نهایت ۹۰ نفر در مسابقه حضور دارند ؛ برنامه مشاعره شکرشکن به تهیه کنندگی رضا صالحی و اجرای دکتر اسماعیل آذر میهمان منازل اصفهانی ها خواهد بود.
در این برنامه شرکت کنندگان باید مهارت کافی را داشته باشند و سرعت و دقیق خوانی شعرها از ویژگی های این مسابقه تلویزیونی است ؛ بخش های مختلف این مسابقه کلمه شناسی و شعر خوانی بر اساس حرف پایانی هر بیت است.
با توجه به اینکه این برنامه جنبه فرهنگی دارد محل فیلم برداری آن در خانه های تاریخی  مشیر الملک است و تمامی مراحل ضبط این برنامه از این مکان تاریخی است.

میرزا حبیب الله انصاری ملقب به مشیرالملک، وزیر با کفایت و لایق ظل السلطان بود. وی خدمات بی نطیری را به ظل‌السلطان کرد و نیز تلاش­‌های بسیاری را در راستای آبادانی شهر اصفهان انجام داد.

مشیرالملک خود از خوشنویسان دوره قاجار است، به همین خاطر با ایجاد عظمت و شکوه در این عمارت به نمایش هنری پاک و متعالی پرداخت و خوشنویسی را در جداره‌های خانه به یادگار گذاشت تا تجلی گاه هنر خوشنویسی برای ایرانیان باشد.
پرداختن به اطلاعات تاریخی این مکان و انعکاس آن به مخاطبان از ویژگی های دیگر برنامه شکر شکن است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=5025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.