به گزارش ریاح نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین رفیعیایی، در نخستین جلسه همافزایی اساتید اخلاق حوزه علمیه اصفهان، بر لزوم بازنگری در شیوههای رایج آموزش اخلاق در مدارس علمیه تأکید کرد.
این استاد حوزه علمیه اصفهان، گفت: «اکتفا به یک جلسهی هفتگی برای استحکام بنیان اخلاق در وجود طلاب، ناکافی و نارساست و باید برای این امر حیاتی، طرحی بسط یافتهتر تدوین شود.»
وی با اشاره به ارکان تعلیم اخلاق افزود: «در هر امر تعلیمی سه رکن اصلی وجود دارد: استاد، متعلّم و متن آموزش؛ اما بهگمان من، باید رکن چهارمی نیز افزوده شود و آن، روش آموزش است. بدینترتیب، چهار محور اساسی پیش روی اساتید اخلاق قرار دارد: شخصیت استاد، موضوعات آموزشی، شناخت متعلّم و روش آموزش.»
استاد حوزه علمیه اصفهان در توضیح محور نخست گفت: «کیفیت وجودی اساتید و سلوک عملی آنان، نقشی بنیادین دارد؛ همانگونه که مرحوم آیت الله کشمیری نیز بر اهمیت استادِ واصل تأکید داشتند.»
وی درباره محور دوم اظهار داشت: «موضوعات اخلاقی باید متناسب با نیازها و آسیبهای روز طلاب تنظیم شود؛ و این مهم در جلسات اخیر نیز مورد توجه قرار گرفته است.»
حجت الاسلام و المسلمین رفیعیایی با تأکید بر شناخت دقیق نسل جدید طلاب خاطرنشان کرد: «طلاب امروز با نسلهای پیشین تفاوتهایی بنیادین دارند؛ شناخت نیازهای پنهان و آشکار آنان از لوازم موفقیت در عرصه تهذیب است.»
وی در ادامه به تبیین محور چهارم پرداخت و گفت: «روش آموزش، مهمترین بخش این منظومه است و مستلزم خروج از شیوههای مرسوم است. سیره نبوی و علوی بر حرکت و پیگیری مستمر استوار بود؛ طبیب خانهنشین نیست، بلکه به میان مردم میرود. ما نیز باید چنین حرکتی را سازمان دهیم، هرچند در قالب گعدههای دوستانه و حضور در حجرات طلاب.»
این استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت برنامهریزی ویژه برای کادر آموزشی مدارس افزود: «اگر وجهه اخلاقی در میان کادر مدرسه و اساتید مستقر نگردد، تلاشها ثمر بخش نخواهد بود. طلبهای که با مشکلات معیشتی دستوپنجه نرم میکند، اگر سخنی از استاد بشنود که با واقعیت زندگیاش فاصله دارد، دلش از آن جدا میشود.»
وی با اشاره به ضرورت آسیبشناسی و برنامهریزی دقیق در عرصه اخلاق گفت: «باید ضعفها و آسیبهای موجود در مباحث اخلاقی طلاب شناسایی و بر اساس آن برنامهریزی شود. همچنین، لازم است سیر ثابت و مشخصی برای هر سال تحصیلی در نظر گرفته شود تا طلاب بر محور یک موضوع عمومی متمرکز گردند؛ و این تنها از طریق حضور اساتید در حجرات و تشکیل گعدههای صمیمی ممکن است.»
حجت الاسلام و المسلمین رفیعیایی در پایان خاطرنشان کرد: «پس از آسیبشناسی، باید به شناسایی نیازهای فعلی پرداخت، حتی آنهایی که طلاب هنوز به آن آگاهی ندارند. تنها در این صورت، تربیت اخلاقی به مسیر واقعی خود بازمیگردد.»
پایان خبر/۱۱



























