به گزارش ریاح نیوز، زندگی در محلهها و شهرهایی که در آن دسترسی به امکانات کلیدی همچون فروشگاه مواد غذایی، داروخانه، کلینیک و دیگر موارد تنها با یک پیادهروی کوتاه ممکن است، سلامت، راحتی و احساس ارتباط با زندگی روزمره را به ارمغان میآورد. تحقیقات نشان میدهد که جوامع پیادهرو با فعالیت بدنی بیشتر، نرخ چاقی کمتر و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در کنار تقویت ارتباطات اجتماعی و افزایش شادی همراه هستند.
رتبهبندی شهرهای جهان با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر بر اساس میانگین زمان پیادهروی تا امکانات کلیدی ازجمله مدارس، بیمارستانها، رستورانها و فروشگاهها و میانگین پیادهروی ساکنان طی ۱۵ دقیقه برای رسیدن به این امکانات طی مطالعه «یک چارچوب جهانی برای شهرهای فراگیر ۱۵ دقیقهای» توسط اکونومیست (The Economist) انجام گرفت. طبق این مطالعه قابل پیادهرویترین شهرهای جهان و میانگین زمانی که شهروندان آنها برای پیادهروی به امکانات کلیدی نیاز دارند، عبارتند از:
- میلان، ایتالیا: ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه
- کپنهاگ، دانمارک: ۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه
- تورین، ایتالیا: ۷ دقیقه و ۶ ثانیه
- دوبلین، ایرلند: ۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه
- لئون، فرانسه: ۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه
- مونیخ، آلمان: ۷ دقیقه ۳۰ ثانیه
- پاریس، فرانسه: ۸ دقیقه
- مارسی، فرانسه: ۸ دقیقه و ۶ ثانیه
- جنوا، ایتالیا: ۸ دقیقه و ۶ ثانیه
- ادینبورگ، بریتانیا: ۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه
- برلین، آلمان: ۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه
- وین، اتریش: ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه
- سنپترزبورگ، روسیه: ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه
- بیلبائو، اسپانیا: ۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه
- بوردو، فرانسه: ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه
- مینسک، بلاروس: ۸ دقیقه و ۳۶ ثانیه
- اشتوتگارت، آلمان: ۹ دقیقه و ۶ ثانیه
- لیل، فرانسه: ۹ دقیقه و ۶ ثانیه
- بارسلونا، اسپانیا: ۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه
- اسلو، نروژ: ۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه

شهرهای اروپایی بدون شک بهترین مکانها برای پیادهروی در جهان هستند. از میان ۵۰ شهر برتر قابل پیادهروی در جهان هستند، ۴۵ مورد در اروپا واقع و در کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، نروژ، آلمان، بریتانیا و دیگر موارد پراکنده شدهاند.
کیوتو، ژاپن، قابل پیادهرویترین شهر غیراروپایی این فهرست است که در رتبه ۲۸ قرار دارد و دیگر شهرهای غیراروپایی در فهرست ۵۰ شهر برتر یادشده تایپه تایوان (۳۵)، کاتماندو نپال (۴۵)، تایچونگ تایوان (۴۹) و توکیو ژاپن (۵۰) هستند. هیچیک از شهرهای آمریکای شمالی که بهطور معمول بهدلیل طراحی خودرومحور شناخته میشوند، بین ۵۰ شهر برتر نبودند و ونکوور کانادا بهعنوان یک شهر آمریکای شمالی با رتبه ۵۳، بالاترین جایگاه این منطقه را در فهرست کلی داشت.
بسیاری از شهرهای اروپایی مدتها قبل از ظهور اتومبیلها، در دورانی که پیادهروی روش اصلی حملونقل بود، تأسیس شدند که این امر به توسعه مراکز شهری متراکم و فشرده با خیابانهای باریک و مجاورت بین مناطق مسکونی، مغازهها و فضاهای عمومی منجر شد.
شهرهای اروپایی همچنین سیاستها و چارچوبهای روشنی همچون طرح جامع پاناروپایی برای پیادهروی را برای اولویتبندی پیادهروی در طراحیهای مجدد شهری، سیاستهای ملی پیادهروی و ابتکارات استراتژیک خود اجرا کردهاند.

پایان خبر/۱۱