به گزارش ریاح نیوز، حجت الإسلام میثم ریاحی فعال سیاسی و اجتماعی در یادداشتی اینچنین نوشت:
این روزها تبلیغات زیاد در رسانه ملی و فضای مجازی با موضوع خرید لوازم خانگی، انواع خوراک و پوشاک باعث تمایل مردم به سمت مصرف گرایی شده است تا جایی که از مرز نیز گذشته و دردسرهای زیادی را برای مردم ایجاده کرده است.
بلایی که مصرف گرایی بر سر مردم می آورد تمام شدنی نیست و روز به روز جامعه باید آسیب بیشتری را متحمل گردد. از زباله سازی خانوادهها گرفته تا افزایش قیمت کالاها به دلیل تقاضای زیاد که بیشتر از عرضه است.
اگر در مورد کاهش مصرف گرایی فرهنگ سازی نشود و مردم در این مورد همراهی نکنند چالش های زیادی را در پیش رو خواهیم داشت و نسل آینده به خاطر این موضوع ما را نخواهند بخشید.
فرهنگ قناعت و ساده زیستی باعث میشود حرکت و زندگی مردم آسان و بدون دغدغه پیش برود و انسانها را قانع تربیت کند در حالی که فرهنگ مصرف گرایی موجب میشود که مردم روز به روز علاوه بر این که یک زندگی سخت و دشواری را تجربه میکنند به سمت تجملگرایی نیز پیش روند.
مصرف گرایی باعث میشود خانوادهها بیشتر از درآمدشان هزینه کنند و به همین جهت دچار چالش بدهکاری و کم بود هزینه میشوند، زمانی که خانوادهای به این مرحله از بحران برسد از درون گرفتار آشوبهای رفتاری و اختلافات درون خانوادگی میشوند و این خط اختلاف مسائل را به درون جامعه میکشاند و آسیبهای اجتماعی نیز از این مسیر ایجاد میگردند.
اگر نظام حاکمیتی برای تبلیغات عمومی، فضای مجازی و رسانه ملی پیوست فرهنگی صادر ننماید و تبلیغات به همین روش پیش برود در آینده با چالشهای بیشتری روبرو خواهیم بود که اثر خود را در کم کردن تاب آوری مردم نشان خواهد داد پس باید مبارزه با مصرفگرایی و فرهنگ صحیح استفاده را در میان مردم ترویج دهیم.
البته درست مصرف کردن با مصرف گرایی فرق دارد، مصرف گرایی از اسراف هم گذشته است و اگر دین مبین اسلام با اسراف مخالف است دلایلی معقول دارد که می توان از این بحث متوجه شد که یکی از دلایل حرمت اسراف می توان این باشد کخ اسراف مقدمه مصرفگرایی و افتادن در یک چاه عمیق سیاه در زندگی است.
نگاه اقتصادی هم به طور یقین مخالف با مصرف گرایی است زیرا به شدت هزینه ها را بالا می برد و ناترازی بدی بین درآمد و هزینههای زندگی ایجاد میکند البته به شرط این که طرف اقتصادی صرفا به دنبال سودآوری نباشد و خدا را هم مد نظر داشته باشد.
بسیاری از خانوادهها زمانی چالش پیدا میکنند که ناترازی مالی در زندگی شان ایجاد میشود و آنان را به سمت و سوی دیگری غیر از عشق و محبت میکشاند، انتظاراتی ایجاد میکند که پایان ندارد.
مصرف گرایی افق دید زندگی را کم میکند و آغازی میشود برای اختلافات درون خانوادگی و راهی برای تربیت ناصحیح فرزندان و چقدر آثار بد از خود به جای خواهد گذاشت.
مصرف گراها بیشتر از ضروریات زندگی خرج میکنند و گاهی هم به ضروریات نمی پردازند و به تهیه موارد غیر ضروری اهتمام می ورزند و همین امر باعث میشود ضروریات زندگیشان روی زمین بماند و به مرور زمان انباشته شده و به حدی برسد که تهیه آنان واجب گردد ولی هزینه کافی برای تهیه آن نمانده باشد و آن خانواده و زندگی را زمین بزند.
مصرف گرایی نه تنها آسیب فردی دارد بلکه موجب آسیبهای اجتماعی و ملی نیز میگردد. به اقتصاد کشور آسیب میزند و مردم کشور را دچار چالشهای ملی میکند.
بیهوده و بدون هدف خرید کردن و هزینه کردن از مصادیق مصرف گرایی است که بسیاری از مردم در این مسیر قرار گرفته اند و به خود، اطرافیان و جامعه آسیب میرسانند.
مصرف گرایی فقط در مردم و خانواده ها نیست بلکه در سازمانها و مؤسسات هم وجود دارد، اداراتی هستند که لوازمات غیرضروری استفاده یا خریداری میکنند و در برخی موارد الویتها روی زمین میماند، همین باعث میشود آن مجموعه آسیب ببیند و کشوری دچار بحران اقتصادی گردد.
موضوع مصرف گرایی بسیار جدی و مهم است و اگر مدیران و مسئولان مربوطه به آن نپردازند، مردم هم همراهی نکنند و به آن اهمیت ندهند لطمه بدی بر بدنه جامعه وارد میشود و بعضی از این آسیبها غیر قابل جبران است و نمیشود آن را به حالت قبل از آسیب برگردانیم.
شاید بعضیها این موضوع را در اولویت نبینند چون آثار آن به یکباره سبک زندگی را تغییر نمیدهد و به مرور زمان اوضاع را تغییر میدهد بنابراین برای این که سبک زندگی مردم سبک زندگی اسلامی باشد و به سمت و سوی غربی که یک زندگی مصرف گرایی است نرود باید آن را در اولویت قرار دهیم .
پایان خبر/۱۱