• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
5

گردهمایی شهرداران کلان شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان ها، فرصتی برای همفکری جهت رفع معضلات شهرها

  • کد خبر : 11987
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
گردهمایی شهرداران کلان شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان ها، فرصتی برای همفکری جهت رفع معضلات شهرها
استاندار اصفهان در نشست مشترک شهرداران کلان‌شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استا‌ن‌ها گفت: گردهمایی شهرداران کلان‌شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مرکز استان ها، فرصتی برای به اشتراک گذاشتن و تجمیع عقول همه شهرداران است تا شرایطی را برای تکامل مدیریت شهری ایجاد کند و به راه حل‌های مؤثر برای همه عزیزان در شهرهایشان دست یابیم.

به گزارش ریاح نیوز، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در نشست مشترک شهرداران کلان‌شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استا‌ن‌ها اظهار داشت: در تاریخ تحول شهرها چهار دوره مشاهده می‌شود که شامل شکل‌گیری شهرها، صنعتی‌شدن، ایجاد شهرهای پاک و درنهایت ایجاد شهرهای فرهنگی است.

وی در ادامه گفت: در دوران شهرهای پاک، اتاق‌های فکر حول محورهایی مانند محیط زیست شکل گرفت در حالی‌که در دوره شهرهای فرهنگی، مولفه‌های گردشگری و فرهنگی مورد توجه و تمرکز قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان گفت: بسیاری از مشکلات شهرها امروز از مسیر فرهنگ قابل‌حل است و این الگوهای فرهنگی است که قادر است معضلات شهر را در تمامی حوزه‌ها برطرف کند.

قاسم زاده ابراز داشت: امید است بتوانیم سبک زندگی اسلامی را که بر محور قناعت و رضایت شکل گرفته است در شهرهایمان نهادینه کنیم.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: گردهمایی شهرداران کلان‌شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مرکز استان ها، فرصتی برای به اشتراک گذاشتن و تجمیع عقول همه شهرداران است تا شرایطی را برای تکامل مدیریت شهری ایجاد کند و به راه حل‌های مؤثر برای همه عزیزان در شهرهایشان دست یابیم.

وی تصریح کرد: مشکلات شهرنشینی و چالش‌های آن شامل حاشیه نشینی، ضعف برنامه ریزی، نواقص در توسعه پایدار شهری، مشکلات آلودگی هوا، مدیریت پسماند، مسائل ترافیکی و غیره امروزه دامن‌گیر شهرها و مدیریت شهری شده است که متاسفانه در مورد آنها ساده اندیشی می‌کنیم و گرفتار راه حل‌های کوتاه مدت هستیم.

مرتضوی گفت: تعریف یک آرمان برای شهر و جلب مشارکت شهروندان و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که مردم در خصوص آن احساس وظیفه کنند، ضرورت دارد. شهر آرمانی شهری است که به شأن انسان‌ها و رستگاری آنها ‌‌که هدف غایی است، منجر می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در آرمان شهر اسلامی هر تصمیمی که برای شهر گرفته می شود در جهت ارتقای شأن انسان‌هاست و در این آرمان شهر، نیکی، خیرخواهی، طهارت، پاکی، امنیت اخلاقی، اجتماعی و حقوقی جایگاه ویژه ای دارد و دغدغه همه مدیران شهری است.

وی افزود: این آرمان شهر، شهر علم، رفاه، مودت و احسان و نیکی است، بنابراین سیاست‌های اتحادی و برنامه ریزی‌ها باید این مولفه‌ها را مدنظر قرار دهد. در ادوار گذشته درباره نحوه اداره شهرها روش‌های مختلفی به‌کار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه به آرمان متعالی در مدیریت شهر پایبند نبوده‌ایم و در دستیابی به هویت شهر توحیدی کوتاهی کرده‌ایم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای شهر مراکز استان‌ها همچنین در نشست مشترک شهرداران کلان‌شهرها و روسای شوراهای اسلامی مراکز استا‌ن‌ها اظهار کرد: این نشست، چهارمین نشستی است که از زمان تشکیل مجمع مشورتی شوراها به صورت مشترک برگزار شده و هدف آن طرح و بررسی موضوعات و مسائل مشترک، بررسی راه‌حل‌ها و رساندن آن به مرحله عمل است.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که بر اهمیت شوراها و شهرداری‌ها می‌افزاید، موضوع امید و امیدآفرینی است زیرا شوراها که نماینده‌های مردم هستند و از میان خود مردم برای اداره شهر تلاش می‌کنند، بهترین ظرفیت برای ایجاد امید در شهرها هستند.

وی در ادامه بیان کرد: با شروع فعالیت شوراها، مردم وارد عرصه حل مشکلات شهرها شدند و فشار از روی دوش شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها برداشته شد. شوراها در طول سالیان اخیر با همه مشکلات قانونی و مسائلی که در قانون هنوز هم مبهم و مورد اختلاف است، وظیفه خود را به بهترین نحو انجام داده‌اند و شهرها را اداره کرده اند، اگرچه هنوز هم مشکلاتی هست و همچنان احصاء می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حضور نمایندگان مردم می‌تواند امیدآفرینی به همراه داشته باشد؛ چنانکه موضوع امید در این ایام در کلمات مقام معظم رهبری هم موج می‌زند و در سخنرانی ایشان با مردم اصفهان هم به عنوان بحثی مهم مطرح شد.

چمران گفت: طرح ملی مسکن جز با حضور فعال شهرداری‌ها و شوراهای شهر عملی نیست و شوراها بر اساس قانون اساسی در همه شئون شهر مسئول هستند.

وی در ادامه گفت: زمانی که درباره قانون شوراها با شورای نگهبان بحث داشتیم، آنها تأکید داشتند که وظیفه شوراها نظارت و فعالیت در همه امور و شئون شهرها است، اگرچه قانون در خصوص چگونگی این نظارت و فعالیت سکوت کرده و مبهم است.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای شهر مراکز استان‌ها گفت: امید است که با پیوستگی شوراها و شهرداری‌ها که تاکنون کمتر از آنچه که باید، بوده است، تصویب قوانین مفید برای ارتقا و حل مسائل شهری میسر شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این نشست اظهار کرد: این ایام بزرگترین جنگ و تهاجم به ایران عزیز در حال وقوع است. جنگی که همه داشته‌هایمان همچون اسلام، ایران و قومیت‌ها را هدف‌گذاری کرده است تا بتواند ایران قوی و پیشرفته را از رسیدن به مقصود بازدارد.

وی بیان کرد: نشست مجمع شهرداران باید رویکرد خود را بر مبنای شرایط امروز کشور شکل دهد. درحالی که دشمن می‌خواهد سیاهی و ناامیدی را در متن جامعه رواج دهد، ما باید امید را در جامعه گسترش دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: باید بکوشیم اتحاد و یکپارچگی را در جامعه گسترش دهیم و بر مدار منویات رهبر معظم انقلاب در ارائه خدمت بی‌منت به مردم حرکت کنیم.

وی افزود: امروز مجلس و دستگاه قضایی بر مدار خدمت، تلاش و کوشش حرکت می‌کنند و رئیس‌جمهور انقلابی و خدوم ما موهبتی برای کشور به‌شمار می‌رود.

زاکانی نیز اظهار داشت: شهرداران و شوراهای شهر جایگاه مهمی برای تشدید خدمت‌گذاری در کشور دارند و باید نسبت به جایگاه خود آگاه باشند.

وی در ادامه گفت: با توجه به موضوع این نشست، ضرورت دارد نوع نگاه ویژه‌ای نسبت به شهرداری‌ها در برنامه و بودجه ۱۴۰۲ متجلی باشد و مواردی مانند ایجاد زمینه درآمدهای پایدار در شهرها و ثبات برای مدیریت شهری مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه باید بر مبنای همه ظرفیت‌های کشور تدوین و اجرایی شود و ظرفیت فراوان شوراها و شهرداری‌ها نیز در آن مورد توجه باشد.

وی همچنین در نظر گرفتن نقش‌آفرینی شوراها و شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سایر موارد را لازم و ضروری دانست و گفت: باید ظرفیت آن‌ها در مسیر رشد و شکوفایی کشور به‌کار گرفته شود.

علیرضا احمدی، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس نیزدر نشست مشترک شهرداران کلان‌شهرها و رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استا‌ن‌ها اظهار داشت: این نشست، روز خوبی برای انسجام و همدلی بین رؤسای شوراها و شهرداران مراکز استان‌ها است و با توجه به مسائل عدیده کشور، این نشست یکی از راهگشاترین اقدامات برای شهرداران است.

وی گفت: خوشبختانه اکنون رئیس جمهور و وزیر کشور نگاه ویژه ای به شوراها و شهرداری‌ها دارد، همچنین بسیاری از بودجه‌ها و اعتبارات در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید مدبرانه توزیع شود، بنابراین مقرر شده مباحث عمرانی مجدانه از طریق معاونت عمرانی وزارت کشور پیگیری شود.

وی تصریح کرد: قرار است بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برنامه هفتم توسعه بسته شود و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بحث شهرداری‌ها و شوراها دیده شود تا کمکی به شهرها شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس بیان کرد: وزارت کشور متولی و در خدمت شهرداری‌ها، شوراها و ‌دهیاری‌ها است و امیدواریم که اقدام جدی در جهت منافع شهرها صورت گیرد.

انتهای خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=11987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.