• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
3

چگونه نسبت به غذا خوردن یا نخوردن کودک واکنش نشان دهیم؟

  • کد خبر : 21534
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
چگونه نسبت به غذا خوردن یا نخوردن کودک واکنش نشان دهیم؟
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه والدین یک کودک نباید با حضور فرزند خود در کنار سفره غذای خانواده و خوردن یا نخوردن غذا واکنش هیجانی از خود نشان دهند، گفت: استفاده از ظروف و حتی غذاهایی که رنگ‌های گرم و شاد دارند موجب تحریک اشتهای کودک می‌شود.

به گزارش ریاح نیوز،  ضیاالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی  با بیان اینکه از سن یک سالگی به بعد روند رشد کودک نسبت به سال نخست کندتر می‌شود و نیاز وی به مواد غذایی کاهش می‌یابد، اظهار کرد: پس از این مدت باید میزان شیر روزانه کاهش یابد و با حذف غذاهای دوران شیرخواری، کودک با سفره غذای خانواده آشنا شود.

وی با بیان اینکه والدین یک کودک نباید با حضور فرزند خود در کنار سفره غذای خانواده و خوردن یا نخوردن غذا واکنش هیجانی از خود نشان دهند، افزود: در صورتی که والدین به فرزند خود واکنشی نشان دهند، کودک آنها متوجه عکس‌العمل مثبت یا منفی و تشویق یا توبیخ آنها می‌شوند و پی خواهد برد که غذا خوردن او برای خانواده حائز اهمیت است.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه در صورتی که کودک متوجه اهمیت غذا خوردن یا نخوردن خود برای خانواده شود، ممکن است این موضوع را به اهرمی فشار برای رسیدن به خواسته‌های کودکانه خود قرار دهد، تصریح کرد: والدین باید در مورد زمان، مکان و نوع غذای تهیه شده قاطع باشند، اما عصبانی نشوند تا نظم لازم در کودک ایجاد و نهادینه شود.

مظهری ادامه داد: درست است که باید به تمایل و علاقه کودک در خانواده توجه شود، اما نباید والدین اجازه دهند که فرزند آنها عقیده خود را مبنی بر دوست داشتن یا نداشتن یک غذای خاص به خانواده تحمیل کند.

وی گفت: توصیه می‌شود در صورتی که والدین در قبال خواسته فرزند خود به هر دلیلی مخالفت کردند، تحت هیچ شرایطی عقب‌نشینی نکنند، چراکه اولین تسلیم آنها در قبال خواسته نامعقول فرزندشان، آخرین انصراف آنها از تصمیم‌گیری‌های عاقلانه نخواهد بود و به طور قطع مجبور می‌شوند در آینده نیز تسلیم خواسته‌های ناتمام فرزند خود شوند.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه بهتر است والدین با توجه به شناخت و تجربه خود در مورد فرزند غذاهایی را تهیه کنند که مورد علاقه او باشد، اضافه کرد: در این موارد نیز نباید والدین اصرار زیادی به خوردن یا تمام کردن غذای فرزند خود داشته باشند.

مظهری با بیان اینکه ریختن غذای کمتر در ظرف کودک و استفاده از ظروف و حتی غذاهایی که رنگ‌های گرم و شاد دارند موجب تحریک اشتهای کودک می‌شود، خاطرنشان کرد: کودکان علاقه دارند که با دست خود غذا را لمس و با آن بازی کنند و والدین باید اجازه دهند که کودک این کار را انجام دهد، همچنین باید اطمینان داشته باشند که در آینده فرزند آنها غذا خوردن با قاشق و چنگال را به خوبی یاد خواهد گرفت و از لیوان خود با مهارت بیشتری استفاده خواهد کرد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=21534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.