• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3

قرصی که آینده فرزندتان را تباه می‌کند

  • کد خبر : 21442
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
قرصی که آینده فرزندتان را تباه می‌کند
اگر خودتان یا اطرافیانتان قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید. این گزارش برای شماست! افسردگی که به خاطر مصرف این قرص‌ها دچارش می‌شوید؛ آینده کودکانتان را تباه می‌کند.

به گزارش ریاح نیوز، «دلیل بعضی از رفتارهایم را نمی‌دانستم و فکر می‌کردم طبیعیه. تا اینکه جلسات روانشناسی‌ام را شروع کردم. فهمیدم احساس گناه و ناکافی بودنم بخاطر افسردگی مادرم است. کاش حداقل ما با بچه‌هایمان این کارها را نکنیم.» « دو هفته است که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنم و به شدت عصبی و افسرده شدم.» این گفته‌ خانمی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کند. در این گزارش به تاثیر مخرب این قرص‌ها بر رفتار با فرزندان و تربیت آنها خواهیم پرداخت.

مادر افسرده و آینده پرخطر فرزندش

این قرص‌ها علاوه بر جلوگیری از بارداری؛ برای بیماری و مشکلات زنان، قاعدگی‌های دردناک، خونریزی‌های زیاد، از بین رفتن کیست‌های رحم و تخمدان و برخی مشکلات پوستی تجویز می‌شود. به همین دلیل افراد زیادی در معرض عوارض این قرص‌ها هستند. مهم‌ترین این افراد مادران‌اند.مادر افسرده آسیب زیادی به کودک و آینده او می‌زند. به گفته روانشناسان خیلی از مشکلات روانی، هویتی، ضعف در اعتماد به نفس و عزت نفس، اختلالات شخصیتی، پناه بردن به روابط اجتماعی ناسالم و… در بزرگسالی، ریشه در افسردگی مادران دارد.

افسردگی مادر و بیش فعالی کودک

مادر افسرده نوسان خلقی دارد. گاهی خیلی مهربان است، گاهی عصبی و ناامید. بعضی وقت‌ها شاد، گاهی هم به شدت ناراحت، بی‌حوصله و بی‌انگیزه. اطرافیان را دچار سردرگمی می‌کند. به همین خاطر نمی‌تواند به خوبی با فرزندش ارتباط بگیرد. روانشناسان معتقدند اگر ارتباط کودک با والدین به خصوص مادر پس از تولد و در دوران کودکی خوب باشد، در بزرگسالی برقراری ارتباطاتش، ازدواجش، شخصیتش و… درست شکل می‌گیرد.

تاثیرافسردگی مادر بر فرزند به حدی است که لیلا بابامرادی روانشناس معتقد است «اگر کودک به خصوص پسربچه‌ها دچار بیش‌فعالی، سرپیچی و پرخاشگری شدند؛ قبل از درمان آنها باید مطمئن بشویم‌ که مادرانشان افسرده هستند یا نه.»

فریاد مادر افسرده، چاقو بر مغز بچه!

یکی از ویژگی‌های افسردگی خشم کنترل نشده است. خشمی که این افراد از خودشان، اطرافیان و یا دنیای بیرون دارند. به دلیل افسردگی مواد شیمیایی مغز از کنترل خارج شده و خشونتشان غیرقابل کنترل می‌شود. پژوهشی در دانشگاه مونترال آمریکا با همکاری تیم پژوهشی دانشگاه‌های استنفورد و دوبلین به روی  ۲۱۷۴ خانواده انجام شد تا تاثیر خشم والدین را بر فرزندان بررسی کند.

براساس این پژوهش‌ داد و بیدادهای زیاد، کتک‌کاری، عصبانی‌شدن‌های مکرر و به طور کلی حرص و جوش، استرس و وارد کردن اضطراب درونی خود به بچه‌ها توسط والدین باعث آسیب به ماده خاکستری مغز آنها می‌شود. این بخش در تنظیم عواطف، هیجانات و احساسات نقش دارد. در نتیجه این کودکان در بزرگسالی در موقعیت‌های حساس، بحران‌ها و فشار زندگی نمی‌توانند هیجانات و احساسات خودشان را کنترل کنند. همیشه فرار را بر حل مشکل ترجیح می‌دهند. در واقع هر فریاد مادر افسرده، حکم چاقویی را دارد که یک بخشی از سلول‌های مغز کودک را از بین می‌برد.

مادران افسرده، فرزندان افسرده

به گفته روانشناس بابامرادی «افسردگی مادر باعث افسردگی کودک می‌شود» کودک به اقتضای فطرتش از همان سنین ابتدایی رفتار والدین علی‌الخصوص مادر را تقلید می‌کند. اگر کودکی مادر افسرده داشته باشد، دائما او را ناراحت، ناامید، آشفته و… می‌بیند. به همین خاطر این خلقیات را تقلید می‌کند. این کودک قطعا رشد جسمی و روحی سالمی را از مادرش و فضای خانه دریافت نمی‌کند.

کودک؛ مادرش را نادیده می‌گیرد

مادر افسرده کودک خود را نادیده می‌گیرد. مثل سایر مادرها برای رفع نیاز فرزندش تلاش نمی‌کند. وقتی کودک این رفتار را می‌بیند، احساس می‌کند برای مادرش هیچ اهمیتی ندارد. در نتیجه او هم خیلی روی مادرش حساب باز نمی‌کند. بابامرادی درباره رشد روحی و روانی این کودکان می‌گوید: «افسردگی مادر، زمینه‌ساز مشکلات رفتاری کودک است. این بچه‌ها رشد روانی کندتری نسبت به همسالانشان دارند.»بر طبق پژوهشی که در نشریه  NeuroImage منتشر شده، تعامل مثبت و تماس چشمی زیاد، توانایی عملکرد مغز مادر و نوزاد را افزایش می‌دهد. همچنیندر این شرایط، کودک مادر را راحت‌تر می‌پذیرد و از او یاد می‌گیرد.

در ادامه این پژوهش درباره مادران افسرده آمده که چون این افراد از نظر روحی بسیار آسیب پذیرند و بیشتر حالاتشان منفی است، تماس چشمی و گفتار خوبی با کودکانشان ندارند. در نتیجه وقتی کودک به مادر نیاز دارد، واکنش خوب و حس مطلوب را نمی‌گیرد. به همین خاطر مادر جایگاه خودش را پیش کودک از دست می‌دهد.

اختلال این کودکان بیشتر است

همچنین، بیشتر اختلالات کودکان از جمله؛ کاهش عملکرد اجتماعی، شب ادراری، اختلالات اضطرابی، وسواس‌های فکری و عملی، تیک‌های عصبی و… در کودکانی که مادر افسرده دارند، بیشتر است.همانطور که در گزارش قبلی به آن اشاره کردیم، افسردگی زنان علل مختلفی دارد. یکی از آنها مصرف قرص‌های هورمونی و ضدبارداری است. اما چون افراد زیادی این قرص‌ها را مصرف می‌کنند و در راهنمای آنها هیچ اشاره‌ای به افسردگی در اثر مصرف نشده است، پس خودتان باید حواستان را جمع کنید.

اگر خودتان، همسر یا اطرافیان مصرف کننده این قرص‌ها هستید، اول مصرف آن را قطع کنید. در مرحله بعد حتما به یک روانشناس مجرب و متخصص مراجعه کنید تا علائم افسردگی‌تان کنترل شود و تربیت فرزندانتان دچار مشکل نشود که خدایی نکرده آنها در آینده نگویند « کاش حداقل ما با بچه‌هایمان این کارها را نکنیم.»

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=21442

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.