به گزارش ریاح نیوز، رونمایی از «فونت سنوار، فونت مقاومت» چهارشنبه(۲۳ مهرماه) به مناسبت سالگرد شهادت یحیی سنوار(ابو ابراهیم) رئیس دفتر سیاسی حماس با حضور مسعود نجابتی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کوروش پارسانژاد، محمد روحالامین، سیدشهابالدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مسعود پورزارعی و جمعی دیگر از هنرمندان در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
اجرای این مراسم برعهده رسالت بوذری بود که در ابتدای مراسم بیان کرد: «فونت سنوار» توسط حسین چمنخواه هنرمند طراح گرافیک، طراحی و همزمان با سالگرد شهادت یحیی سنوار رونمایی میشود. این فونت با مدیریت هنری مسعود نجابتی در آتلیه کانون هنر شیعی طراحی و اجرا شده است.
شکلگیری ایده طراحی فونت مقاومت
مسعود نجابتی نیز در این آیین گفت: خاطرم هست روزی که توفیق داشتیم خدمت حاج رمضان رسیدیم، ضمن تقدیر از کارهای هنری که طی سالها صورت گرفته بود، پیشنهادهایی نیز به ما داد. به عنوان یک فرمانده نظامی حضور ذهن عجیبی در حوزه طراحی پوستر و گرافیک داشت و به کارهای ماندگار نیز تاکید کرد. یادم هست به یکی از دوستانمان گفته بود که خیلی دوست دارد «سمفونی فلسطین» ساخته شود. در واقع او درباره این ابعاد فکر میکرد؛ یعنی میخواست کارهای ماندگار و تأثیرگذار انجام دهد.
وی افزود: ایده فونت مقاومت، از همان جلسه شکل گرفت. خیلی از کارهای ما طراحان گرافیک تاریخ مصرف دارد و معدود آثاری هستند که واجد ویژگی ماندگاری میشوند اما ماندگارترین کار گرافیکی، قلم یا فونت است. بعضی وقتها هم، پشت این ماندگاری، دلایلی است که آن اثر را جاودانه میکند. مثلا در حوزه فونت یا تایپفیس، خیلی از فونتهای ما سابقه ۶۰-۷۰ ساله دارند. هنوز هم در فضاهای مختلف نشر و رسانههای مجازی کاربرد دارند و بهروزرسانی میشوند.
نجابتی بیان کرد: دلایل انتخاب این فونتها متفاوت است اما یکی از اصلیترین آنها همانا ماندگاری است. مسئله دیگری که برایم اهمیت داشت این بود که هر فونت هویت دارد، صاحب نام است؛ یعنی برای هر محصول گرافیکی باید نامگذاری صورت گیرد. این کار برایم جذاب است چون نشان میدهد که این آثار شخصیت و هویت دارند و در طول زمان نامی برایشان گذاشته میشود. مثلا، جلد کتابها یا محتوای آنها، نشانههایی هستند که نشان میدهند این اثر، هویت و شخصیت دارد و باید نامگذاری شود.

وی گفت: در طول تاریخ، روشهای مختلفی برای نامگذاری فونتها وجود داشته و این خودش جالب است که ما برای خیلی از آنها، حتی برای فونتهایی که اشاره مستقیم به موضوع ندارند، هم نام میگذاریم. تقریباً در جهان، برای بسیاری از مشاهیر، فونتهایی ویژه طراحی شده است، ممکن است خود فرد طراح حروف بوده یا خوشنویس، و فونتی بر اساس آثار او ساخته شده باشد.
مدیر کانون هنر شیعی در ادامه بیان کرد: متأسفانه، در حوزه هنر انقلاب، بعد از چهل سال، هنوز هیچ فونتی برای شخصیتهای بزرگمان مانند حاج قاسم طراحی و ساخته نشده است. این موضوع از کمتوجهی است و امیدواریم که در آینده بتوان این کمبود را جبران کرد و سازمانها و نهادهای فرهنگی بیشتر به این موضوع اهمیت دهند. از این فرصت بهره میبرم و از همه رسانههای حاضر در جمع میخواهم که بر اهمیت این موضوع تأکید داشته باشند، تا بتوانیم در کنار تولید آثار هنری، از نظر هویتسازی و نشان دادن شخصیتهای شاخص کشور هم اقدام جدی کنیم.
نجابتی تاکید کرد: حوزه هنری که مهمترین نهاد هنری در حوزه انقلاب است باید در این زمینه پیشقدم شود و در حوزههای مختلف ادبی و هنری، فونت مفاخر را طراحی و منتشر کند.
وی گفت: طراحی فونت مقاومت، بیشتر از ادای دین است؛ احترام و پاسداشت حق بزرگی است که بر گردن ماست، به ویژه در شرایطی که اسم این بزرگان را در فضای مجازی، علاوه بر تصاویر و فیلمهایشان، هدف تخریب و ترور قرار میدهند. بنابراین، این کار فقط ادای دین نیست، بلکه یک وظیفه و تکلیف است که ما این اسامی را به همین شکل حفظ و ثبت کنیم و در تاریخ هنر و فضای هنرهای تجسمی نگه داریم.
اهمیت طراحی فونت
اسدالله چهرهپرداز هنرمند پیشکسوت طراح گرافیک نیز در ادامه مراسم اظهارداشت: مقوله طراحی فونت مقوله خاصی است و در طول تاریخ گرافیک ایران به آن کمتوجهی شده است. نوشتار دوش به دوش تصویر حرکت میکند و حتی گاهی برخی همکاران پوسترهایی طراحی میکنند که ساختار غالبش، حروف است و ما این سبکها را تایپوگرافی مینامیم یعنی طوری است که حروف نیز میتوانند راوی باشند و روایتی را بیان کنند.
وی، فونتها را به دو دسته عمده فونت رسمی بدون لحن و فونتهایی که لحن خاصی را ارائه میدهند، تقسیم کرد و توضیح داد: فونتهای رسمی که لحن خاصی را ارائه نمیدهند، فونتهایی هستند که در مسایل روزمره در روزنامهها از این فونت استفاده میشود اما این فونت مقاومت، دارای لحن است و ضربهها و تاشهای قلم پراستحکامی دارد و حس مقاومت را میرساند. حروف نسبت به موارد دیگر در گرافیک، محدود هستند اما میتوان طوری کار کرد که احساساتی را منتقل کند. این در حالی است که بسیاری از کلمات را نمیتوان طراحی کرد که واقعاً معنای خودشان را برسانند.

چهرهپرداز گفت: فونتهایی نیز هستند که روایتگرند و دارای لحن هستند اما متاسفانه خیلی کم روی آنها کار شده است. اما امروز خوشحالم فونتی مقابل چشمان ما است که روایتگر است و در حال حرف زدن با ما مخاطبان است. برای خود من روز مبارکی است که تولد یک فونت را شاهد هستیم.
کوروش پارسانژاد هنرمند طراح گرافیک نیز بیان کرد: فونت مقاومت، فونتی است که به قول آقای چهرهپرداز، «شعرپرداز» است و لحن و لهجه دارد، یعنی یک فونت رسمی نیست، نوعی مقاوت و شخصیت خاص دارد. شخصاً این فونت را خیلی دوست دارم. این قلم به خاطر ضخامت کرسیاش خیلی مناسب و سر جای خودش است و با مفهومی که برای آن طراحی شده، خیلی همخوش است. در کارهای مسعود نجاتی هم این جامعیت و زیباشناسی مشاهده میشود و من بر این باورم که سایهای که در طراحی این فونت استفاده شده، بازتاب همان زیباییشناسی است که در کارهای مسعود وجود دارد.
پارسانژاد افزود: این طراحی به اعتقاد من، بیش از شخصیت، لهجه پیدا کرده است؛ دخالتها یا رفتارهایی که این فونت را شکل داده، حس خوشنویسی پیدا کرده است، این قلم را از شخصیتی مقاوم، شخصیتر کرده است و فکر میکنم خیلی سخت است طراحان مختلف از آن استفاده کنند.

روایت شکلگیری فونت «یحیی سنوار»
حسین چمنخواه طراح فونت «یحیی سنوار» در ادامه با نمایش مراحل طراحی این فونت، به توضیحاتی درباره آن پرداخت و تاکید کرد که عمده کارهای هنری این فونت برعهده مسعود نجابتی بوده است.
وی بیان کرد: روایت و داستان شکلگیری این فونت به عملیات «طوفان الاقصی» و حجم بالای نسل کشی در فلسطین برمیگردد. حدود دو سال مشغول طراحی فونتی بودم که با شهادت یحیی سنوار تداخل کرد که پس از آن اسم فایلها را سنوار گذاشتم و آقای نجابتی از این اسم بسیار استقبال کرد.
چمنخواه توضیح داد: سنوار به شیوه خاصی شهید شده بود و تصویر شهادتش، قهرمان گونه بود و این ترکیب سبب شد تا علاقهمندی به این شخصیت پیدا شود. پس از آن، آقای نجابتی گفت چه خوب است این فونت طراحی شود و سال که جدید شد، من مشغول این کار شدم.
این هنرمند طراح گفت: قرار است این فونت وقف غذای کودکان غزه شود و از آبان ماه در سایت «نام و هنر» نمایش داده میشود.

در پایان مراسم، مسعود نجابتی، مسعود شجاعی طباطبایی، اسدالله چهرهپرداز، کوروش پارسانژاد، سیدمهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم، محمد روحالامین و حسین چمنخواه روی صحنه آمدند و فونت «یحیی سنوار؛ فونت مقاومت» رونمایی شد.
«یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس مرداد ماه سال ۱۴۰۳ و بعد از شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس شهید دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس، به عنوان جایگزین وی، پرچم این گروه مقاومت را به دست گرفت. وی ۲۶ مهر ۱۴۰۳ در بمباران منطقهای از غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
پایان خبر/۱۱