به گزارش ریاح نیوز، صنعت بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۲۴ با درآمدی بالغ بر ۱۸۲.۷ میلیارد دلار به روند رو به رشد و پررونق خود ادامه داد، بهطوری که تنها چند کشور توانستند سهم عمدهای از این درآمد را به خود اختصاص دهند، در صدر این فهرست، چین و ایالات متحده آمریکا قرار دارند که بهترتیب با درآمدهای ۴۸.۷ و ۴۷.۶ میلیارد دلار، بیش از نیمی از کل درآمد بازیهای ویدئویی جهان را در اختیار دارند.
بازار چین با داشتن ۲۶.۷ درصد از سهم بازار جهانی، بیشترین تمرکز خود را روی بازیهای موبایلی گذاشته است، در حالی که بازار ایالات متحده آمریکا با سهم ۲۶.۱ درصد، توزیعی متوازن میان پلتفرمهای کنسول، رایانه شخصی و موبایل دارد.

در میان سایر کشورها، ژاپن و کرهجنوبی با درآمدهای ۱۶.۶ و ۷.۱ میلیارد دلار توانستهاند جایگاه ویژهای در این صنعت پیدا کنند، هرچند جمعیتشان نسبت به چین و آمریکا کمتر است. فرهنگ عمیق بازی در ژاپن و شرکتهای بزرگ صنعت بازیسازی همچون نینتندو و سونی از دلایل اصلی موفقیت این کشور محسوب میشود. کرهجنوبی نیز بهواسطه فرهنگ قوی بازیهای رایانهای و حضور پررنگ در ورزشهای الکترونیکی با بازیهایی همچون لیگ افسانهها (League of Legends)، اورواچ ( Overwatch) و استارکرفت (StarCraft) توانسته سهم قابلتوجهی در بازار جهانی داشته باشد.
در اروپا، آلمان با درآمد ۶.۴ میلیارد دلار بزرگترین بازار بازیهای ویدئویی محسوب میشود و بریتانیا و فرانسه بهترتیب با درآمدهای ۶.۱ و ۳.۸ میلیارد دلار به دنبال آن قرار دارند. این سه کشور بههمراه ایتالیا با درآمد ۲.۵ میلیارد دلار، بیش از ۱۰ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دادهاند. کشورهای کانادا و مکزیک نیز با درآمدهای ۳ و ۲.۳ میلیارد دلار سهمی کوچکتر اما قابلتوجه در بازار جهانی دارند.
سایر کشورها در مجموع ۲۱.۱ درصد از بازار بازیهای ویدئویی جهان را شامل میشوند که نشاندهنده تمرکز بالای صنعت بازی در تعداد محدودی از کشورهاست، این تمرکز با ویژگیهای متفاوتی در هر کشور همراه است؛ از بازار پررونق موبایل در چین، تنوع پلتفرمی در آمریکا تا فرهنگ غنی و رقابتمحور در شرق آسیا که همه در رشد و توسعه این صنعت جهانی سهم عمدهای دارند و نشاندهنده اهمیت روزافزون بازیهای ویدئویی در اقتصاد دیجیتال جهان است.

پایان خبر/۱۱