• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
3

جمعیت اصفهان بیشتر است یا مشهد؟

  • کد خبر : 22026
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
جمعیت اصفهان بیشتر است یا مشهد؟
آخرین آمایش صورت گرفته مرکز آمار در سال ۹۵ نشان می‌دهد جمعیت مشهد ۳ و اصفهان ۲ میلیون نفر است، در صورتی که اگر جمعیت ساکن پیرامون این دو کلان‌شهر را در نظر بگیریم، نتیجه متفاوت می‌شود.

 به گزارش ریاح نیوز،  از سال‌ها قبل ترتیب جمعیتی استان‌های کشور اینگونه بوده است که تهران با اختلاف در صدر قرار دارد، پس از آن مشهد و در رتبه سوم اصفهان قرار می‌گیرد؛ بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان تهران ۱۳.۲، مشهد ۶.۴ و اصفهان ۵.۱ میلیون نفر است.

با توجه به این که جمعیت اصلی هر ۳ استان در مراکزشان متمرکز شده، رده بندی کلان‌شهرها نیز به همین ترتیب است و بر اساس آخرین آمار، تهران ۸.۷، مشهد ۳ و اصفهان با ۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران هستند.

این در حالی است که اگر شهرهای پیرامون این ۳ کلان‌شهر را در نظر بگیریم، بر اساس همان سرشماری سال ۹۵ جایگاه‌های مذکور تغییر می‌کند؛رتبه‌بندی جمعیت شهرهای بزرگ و شهرهای اطراف آن‌ها تا شعاع حداکثر ۱۰۰ کیلومتری به این ترتیب خواهد بود: تهران ۱۵ میلیون، اصفهان ۳ میلیون ۵۵۰ هزار و مشهد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

پس از مشهد نیز، شهرهای شیراز، تبریز، ساری، اهواز، قم، رشت و کرمانشاه قرار دارند که ۱۰ کلان‌شهر با بیشترین جمعیت را تشکیل می‌دهند، در انتهای نمودار یاسوج، سمنان و ایلام به ترتیب کمترین جمعیت را در خود و شهرهای پیرامونی شأن جا داده اند.

تغییر جایگاه اصفهان از ۳ به ۲ با در نظر گرفتن جمعیت شهرهای پیرامونی بر این واقعیت تاکید دارد که مسائل مربوط به توسعه اصفهان فراتر از مدیریت کلان‌شهر اصفهان باید در نظر گرفته شود، آن هم در شرایطی که سال‌ها است چالش‌های زیست‌محیطی جدی همچون خشکسالی، فرونشست و آلودگی هوا هزینه بسیاری را برای اهالی شهرهای مرکزی ایران به‌دنبال داشته است.

لازم به ذکر است مبنای تمامی آمار ارائه شده در این گزارش سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است، با عنایت به گذشت ۸ سال از آن زمان قطعاً عددهای گفته شده تغییر کرده و این موضوع لزوم سرشماری جدید را برای در اختیار داشت آخرین وضعیت جمعیتی کشور برای برنامه‌ریزی بهتر نشان می‌دهد.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=22026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.