• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

مشکلات کوچک را به دستگاه قضایی نکشانید

  • کد خبر : 22325
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
مشکلات کوچک را به دستگاه قضایی نکشانید
سخنگوی قوه قضاییه گفت: به مردم توصیه می‌شود صبر خود را افزایش دهند و برای هر موضوعی دست به شکایت نزنند و تلاش کنیم با صبر مشکلات کوچک را به دستگاه قضایی نکشانیم.

به گزارش ریاح نیوز، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه امروز (شنبه، ۱۴ مهرماه) در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که شکایات مردم از هم زیاد شده و پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود، به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: به عنوان نمونه جرم «توهین» پرونده‌های کیفری زیادی را به خود اختصاص داده است و وقت زیادی را از مردم، دستگاه قضایی و انتظامی می‌گیرد و در کنار آن فرصت‌هایی را در اختیار شیادین قرار می‌دهد. وقتی حجم زیادی از پرونده‌ها وارد دستگاه قضایی می‌شود افراد ممکن است به هرکسی برای حل مشکل خود رجوع کنند. به مردم توصیه می‌شود صبر خود را افزایش دهند و برای هر موضوعی دست به شکایت نزنند و تلاش کنیم با صبر مشکلات کوچک را به دستگاه قضایی نکشانیم.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که قبول داریم این است که در برخی از حوزه‌ها مجازات‌های تعیین شده برای جرایم ناکافی است؛ امروز این افراد ممکن است با اطلاع از نوع مجازات‌ها، فکر کنند که فایده ارتکاب جرم از مقدار مجازات بیشتر باشد به همین دلیل دست به اقدام مجرمانه بزنند، لذا باید به موازات اقدامات پیشگیرانه ما متناسب با شرایط روز جامعه قوانین و مجازات‌ها را بازنگری کنیم که در این خصوص معاونت حقوقی در حال کار است.

جهانگیر گفت: افراد کلاهبردار علاوه بر بردن مال مردم اعتماد عمومی به نهاد‌ها و حاکمیتی را از بین می‌برند به همین دلیل این جرایم باید مشمول جرایم امنیتی باشد و مجازات‌های متناسب با آن تعریف شود تا کسی به خودش جرات ندهد به نام مسئولان مرتکب جرم شود.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به موضوع آسیب‌شناسی و بحثی که باید به آن پرداخت، بیان کرد: خودمان احترام به قانون را قبل از همه چیز به عنوان یک اصل اساسی و اولیه بپذیریم و اجازه ندهیم دیگران با دور زدن قانون و عدم پایبندی به آن زمینه‌های سوءاستفاده را فراهم کنند. اگر فکر کنیم قانون فقط برای دیگران خوب است و برای ما یک پدیده مزاحم است این شرایطی را فراهم می‌کند تا شیادان و کارچاق کن‌ها در این جا‌ها حضور پیدا کنند و مثلا بگویند مجوزی را که شما باید ۶ ماهه بگیرید را یک روزه می‌گیریم. در چنین مواردی ممکن است ما اغفال شویم و نتیجه اغفال علاوه بر قربانی شدن و مالباختگی، پرونده‌هایی را هم به دستگاه قضا تحمیل می‌کند.

جهانگیر افزود: یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا این نوع جرم در جامعه افزایش پیدا کند، شاید این باشد که ما در باره این جرایم تاکنون اقدام جدی به انتشار عکس، مشخصات و نوع فعالیت این دست از مجرمان نکردیم. این‌ها هر بار مرتکب این جرایم شدند پس از گذشتن زمان مجازات خود دوباره فعالیت‌های خود را به نحو دیگری دنبال کردند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد و دستوراتی که رئیس قوه قضاییه در این باره صادر کرده که به اینگونه افراد به هیچ وجه ارفاقی نشود و از ارفاقات قانونی به هیچ وجه بهره‌مند نشوند، به نحوی عمل شود مجازات‌های این‌ها در قانون تشدید شود، تا از فریب و مالباختگی مردم جلوگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با این روش جدید شاهد حذف و کاهش این پدیده شوم در جامعه باشیم. دادستانی کل کشور به دادسرا‌های سراسر کشور ابلاغ کرده از هرگونه تخفیف به مرتکبان این جرایم خودداری شود و نظارت‌های لازم پس از پایان حبس این مجرمان سابقه دار انجام شود تا این‌ها با مانور‌های متقلبانه شان همچون گذشته به مردم ضربه نزند.

جهانگیر عنوان کرد: تشدید پیگیری نظارتی که توسط نهاد‌های نظارتی و به‌ویژه توسط حفاظت اطلاعات صورت می‌گیرد، به گونه‌ای بوده که در دوره ۳ ماهه اخیر ۵۹ وکیل و ۸ کارشناس رسمی متخلف که در این عرصه با کارچاق کن‌ها و شیادان همکاری می‌کردند شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم شدند.

وی اظهار کرد: مردم بدانند کسانی که با دادن وعده‌های دروغین و داشتن قدرت اعمال نفوذ در هر دستگاهی می‌خواهند شما را فریب دهند، کارشان مشروع نیست و این‌ها شیاد و غاصب هستند. اگر مالتان را در اختیارشان قرار دهید اگر در پرونده‌ای باشید که آن پرونده حق‌تان باشد، ممکن است حق تان با مشکلاتی روبرو شود؛ چراکه سعی کردید پرونده خود را از طریق دیگری حل کنید؛ لذا اگر با این افراد روبرو شدید بلافاصله آن‌ها را به مراجع نظارتی از جمله مرکز حفاظت و اطلاعات معرفی کنید تا امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود آن‌ها معمولا اطراف ادارات شهرداری و بیمارستان‌ها پرسه می‌زنند و خود را کاربلد و دلسوز معرفی می‌کنند که لازم است سریعا آن‌ها را معرفی کنید.

جهانگیر تاکید کرد:سر شماره ۱۵۸۰ حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در رابطه با جرایم ارتباط با دستگاه قضایی است.

پایان خبر/۱۱

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=22325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.