• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

افتتاح ۱۷۳ پروژه با اعتبار ۱,۰۸۱ میلیارد تومان در دهه فجر

  • کد خبر : 12996
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
افتتاح ۱۷۳ پروژه با اعتبار ۱,۰۸۱ میلیارد تومان در دهه فجر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد: در ایام دهه فجر، ۱۷۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱,۰۸۱ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

به گزارش ریاح نیوز، مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: در دهه فجر ۱۷۳ پروژه مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان شامل امور عشایر با تعداد ۲۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵۱,۳۲۰ میلیون ریال، آب و خاک و امور فنی مهندسی تعداد ۳۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۱۵,۷۵۸ میلیون ریال، تحقیقات کشاورزی تعداد پنج پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۲۸,۸۰۰ میلیون ریال، تعاون روستایی تعداد دو پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۴۰,۰۰۰ میلیون ریال، تولیدات دام، طیور و آبزیان تعداد ۱۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲,۷۰۵,۰۰۰ میلیون ریال، تولیدات گیاهی تعداد ۸۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳,۰۵۹,۴۲۲ میلیون ریال، دامپزشکی تعداد شش پروژه با اعتباری بالغ بر ۳,۱۹۷,۰۰۰ میلیون ریال، و صنایع کشاورزی با تعداد سه پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۱۹,۰۰۰ میلیون ریال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۱۰,۸۱۶,۳۰۰ میلیون ریال معادل ۱,۰۸۱ میلیارد تومان است که با ۹۰۸ میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی، ۹۸.۲ میلیارد تومان از بخش دولتی و ۷۳.۷ میلیارد تومان توسط تسهیلات بانکی تأمین مالی شده است. با توجه به توضیحات ارائه شده، قسمت قابل توجهی از اعتبارات پروژه از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تأمین شده و کمتر از تسهیلات بانکی و دولتی استفاده شده تا پایداری و ماندگاری این پروژه‌ها بیشتر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ۶۲ پروژه از مجموع ۱۷۳ پروژه در شهرستان تیران و کرون قرار دارد. این شهرستان، پیشرو در کشت‌های گلخانه‌ای و صادرات است و ارزش افزوده خوبی را به بخش کشاورزی و کل جامعه بر می‌گرداند.

مرادمند افزود: شهرستان گلپایگان نیز از نظر حجم سرمایه گذاری با اعتباری بالغ بر ۲۷۵ میلیارد تومان، بیشترین عدد را به خود اختصاص داده است.

وی نیز گفت: در خصوص رفع موانع تولید و تداخلات در بخش زمین در استان و کشور اتفاقات خوبی افتاده است. در این خصوص اختلافات زیادی میان مردم و دولت وجود داشت که عمدتاً در سیستم قضائی رسیدگی می‌شد و مراحل طولانی را طی می‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: با اجرای قانون جدید، با همکاری اداره کل ثبت، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل امور اقتصاد و دارایی و سازمان جهاد کشاورزی استان، این اراضی بر اساس پلاک‌های ثبتی بررسی خواهند شد و پس از مشخص شدن تداخلات، سوابق این اراضی بررسی خواهند شد تا در نهایت مرز اراضی مشخص شود. با این اقدام، ماهیت پلاک بررسی و در زمان صرفه جویی خواهد شد.

مرادمند گفت: حدود ۴۳۰ هزار هکتار از زمین‌های استان مشمول قانون رفع تداخلات است که بیش از ۱۱۲ هزار هکتار از آن رفع تداخل شده است. پس از رفع تداخلات، صدور اسناد برای این اراضی انجام خواهد شد. از مالکان این زمین‌ها درخواست می‌شود که برای مشخص کردن وضعیت اراضی خود اقدام کنند.

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در نشست خبری اظهار کرد: بخش دام و طیور با تولید ۲.۲ میلیون تن در سال رتبه اول تولید کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: استان اصفهان با تولید ۱,۸۵۰,۰۰۰ تن شیر، رتبه اول را در کشور داراست. همچنین سالانه ۱۵۰,۰۰۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود، در بخش گوشت نیز استان با تولید بیش از ۲۰۰,۰۰۰ تن در رتبه سوم کشور قرار دارد. در خصوص گوشت قرمز نیز با تولید ۷۱,۰۰۰ تن در رتبه دوم کشور است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: این ادعا وجود دارد که استان اصفهان به اندازه ۱۳ استان تولید دارد و به همین مقدار نیز باید از تولید خود مراقبت کند، زیرا اگر به این قسمت آسیب وارد شود، بخش زیادی را درگیر خواهد کرد.

ایراندوست نیز گفت: بیشترین دغدغه ما در استان در خصوص مسائل بهداشتی در دام و طیور است که با مراقبت‌های مناسب دامپزشکی و امور دام اکنون شرایط مطلوب است.

وی افزود: در خصوص نهاده‌ها هرگونه اختلالی در تخصیص ارز و ارسال بار به وجود بیاید، بیشترین آسیب را استان اصفهان از این منظور می‌بیند. برای حفظ شرایط تعادلی در این بخش، باید هماهنگی خوبی بین حوزه‌های حاکمیتی، تشکل و دامدار وجود داشته باشد که در چند سال گذشته به دلیل وجود این هماهنگی تمامی مشکلات در این زمینه‌ها پشت سر گذاشته شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: تعداد پروژه‌های مربوط به تولیدات دام و طیور، ۱۴ پروژه از ۱۷۳ پروژه استان است اما ۲۵ درصد از اعتبارات را به خود اختصاص داده است. ۹۸ درصد از این اعتبار از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی تأمین شده است.

ایراندوست تصریح کرد: محدودیت‌های آبی در چند سال اخیر کشاورزان را وادار به سرمایه گذاری در بخش دامی کرده است و به همین دلیل امنیت مناسبی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: قبل از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها نگرانی‌های زیادی وجود داشت که با هماهنگی بین مجموعه‌های دولتی، تشکلی و تولیدی این نگرانی‌ها رفع شد. پس از اجرای این طرح، با اقدامات انجام شده، در تولید گوشت مرغ با مازاد تولید مواجه هستیم و با وجود اینکه قیمت مصوب ۶۳ تومان است، تا قیمت تا ۴۷ هزار تومان قیمت کاهش پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در تولید تخم مرغ هیچ آسیبی وارد نشد، اکنون تولید این محصول ۴۱۰ تن در روز است که این مقدار بیش از دو برابر نیاز استان است. در تولید شیر هم مشکلی پیش نیامد و اکنون بالغ بر ۵,۲۰۰ تن در روز شیر تولید می‌شود که سه برابر نیاز استان است و در این زمینه صادر کننده شیر خشک و خام به خارج از کشور هستیم.

ایراندوست اظهار کرد: تنها نگرانی که از ابتدا وجود داشت، حوزه گوشت قرمز به خصوص دام سبک بود. استان اصفهان صادرکننده گوشت قرمز دام سنگین و وارد کننده گوشت قرمز دام سبک است. تغییرات قیمتی که در در بازار گوشت قرمز اتفاق افتاد، به دلیل افزایش قیمت تمام شده این محصول بود.

وی اضافه کرد: در تابستان به دلیل فراوانی عرضه دام عشایری و روستایی و تغییر شرایط که در خرید گوشت اتفاق افتاد، تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم و در زمستان به دلیل تفاوت در عرضه و تقاضا، افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت تمام شده دام سبک را تجربه کردیم. با ورود دام عشایر به استان این احتمال می‌رود که این مشکل برطرف شود. در خصوص توزیع گوشت قرمز نیز اقدامات لازم نیز صورت گرفته است تا این شرایط پشت سر گذاشته شود.

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در ادامه نشست خبری اظهار کرد: اراضی دارای قابلیت کشاورزی در استان حدود ۵۷۰ هزار هکتار است که سالیانه حدود ۳۶۰ هزار هکتار آن به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد.

وی افزود: بالغ بر ۸۲ هزار هکتار به باغات اختصاص دارد و مابقی آن با توجه به منابع آبی در اختیار، قابل تغییر است. منابع آبی استان شامل رودخانه، قنوات و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و چشمه‌های مناطق مختلف است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کشت پاییزه و بهاره شامل دو قسمت عمده از محصولات استان است. در محصولات پاییزه بیشترین کشت محصولات پاییزه شامل غلات یعنی گندم و جو است. بیشترین کشت محصولات بهاره نیز اغلب شامل سیب زمینی، ذرت علوفه و سایر محصولات مانند یونجه خواهد بود.

رستمی خاطرنشان کرد: در راستای کشت و زرع محصولات کشاورزی، با توجه به محدودیت‌های آبی، در بخش تولیدات گیاهی سعی شده تا بهره‌وری بیشتری از آب صورت گیرد. از اراضی کشاورزی استان حدود ۶۰ هزار هکتار مربوط به کشت دیم است که هرسال نزدیک به ۵۰ درصد به کشت محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: با استفاده از ارقام مناسب و زودرس محصولات کشاورزی و با نیاز آبی کمتر نیز تولید خوبی داشته‌ایم و به همین علت بهره‌وری آب افزایش پیدا کرده است. انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته (توسعه کشت گلخانه‌ای) یکی از راهکارهای بسیار خوبی است که در استان مورد استقبال قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در سال زراعی فعلی علی رغم اینکه تسهیلات پرداختی برای توسعه کشت‌های گلخانه را از سوی بانک نداشتیم، از سهمیه حدود ۱۵۰ هکتار که برای استان در نظر گرفته شده بوده، ۱۱۰ هکتار آن با هزینه‌های بهره‌برداران اجرایی شده که این نشان دهنده آن است که بهره‌برداران از انواع جدید کشت و بهره‌وری آب مطلع هستند و از این منابع استفاده بهینه کردند.

رستمی تصریح کرد: در راستان توسعه باغات برنامه سعی شد تا باغات درجه یک استان حفظ شود، همچنین باغات درجه دو نیز اصلاح شد که نتایج بسیار خوبی در پی داشت اما باغات درجه سه که صرفه اقتصادی نداشتند، حذف و تبدیل به زراعت‌های کم آب بر شد. توجه به ابلاغ الگوی کشت، از هشت سال گذشته به عنوان استان پیشرو اجرایی شده که تمام این فعالیت‌ها مبنی بر راهکارهای الگوی کشت بوده است.

کامران بقایی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در نشست خبری اظهار کرد: اصفهان به دلیل شرایط اقلیمی، وضعیت قابل توجهی دارد و به همین دلیل برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: در استان با توجه به محدودیت‌های موجود، باید بر اساس برنامه‌های تدوین شده اقدام شود تا نتایج مناسبی در بخش کشاورزی داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای تأمین نهاده‌ها در استان پرداخت شد و در این خصوص استان اصفهان دارای رتبه اول کشور است.

بقایی اضافه کرد: بالغ بر ۹,۰۰۰ میلیارد طرح استانی در دست اقدام داریم که در صورت تأمین منابع، این آمادگی وجود دارد تا سرمایه‌گذاری مخصوصاً در بخش کشاورزی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ بر ۲,۱۰۰ میلیاردتومان تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت شد. در خصوص استمهال تسهیلات بخش کشاورزی، تاکنون ۱۳,۲۳۳ پرونده بررسی شده و اعتباری بالغ بر ۲۰۳ میلیارد تومان برای آن دسته از تسهیلاتی که سررسید آن‌ها در سال ۱۴۰۱ بوده اختصاص پیدا کرد که از این نظر استان اصفهان نیز بالاترین رقم را دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برنامه‌های اشتغال برای استان تدوین شده که سهم بخش کشاورزی استان ۵,۵۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ است و تا این لحظه ۹۰ درصد آن محقق شده است.

محمدعلی کاظمی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در نشست خبری اظهار کرد: علی رغم مشکلات موجود، صادرات استان مناسب است که مقدار آن از ابتدای سال جاری تاکنون به حدود ۳۰۰ هزار تن با ارزش ۳۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی افزود: در خصوص تنظیم بازار، از ابتدای سال تاکنون بر اساس تخصیص سازمان، ۱,۸۷۲ تن گوشت گوساله منجمد، ۳۴۵ تن گوشت گوسفند منجمد، ۶,۲۰۶ تن گوشت مرغ منجمد، ۱۴۰,۶۹۷ شانه تخم مرغ، حدود ۲۳ هزار تن شکر و ۱۳ هزار تن برنج توزیع شده است. اکنون هم برنج و گوشت منجمد در حال توزیع است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در خصوص بازرسی و نظارت بر محصولات کشاورزی، با هماهنگی اداره کل تعزیرات و بسیج و بازرسی اصناف، جمع کل بازرسی در حوزه موارد غذایی، به ۱۱,۴۶۹ عدد می‌رسد که از این مقدار ۱,۴۹۷ مورد پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است. ارزش ریالی این پرونده‌ها حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

کاظمی اضافه کرد: دبیرخانه کمیته آرد و نان نیز به سازمان جهاد کشاورزی ارجاع شده که مهم‌ترین اقدام آن هوشمندسازی یارانه نان است. تمام نانواها ملزم به نصب کارتخوان شده‌اند و بر کار آنها نظارت صورت می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه صنایع کشاورزی، یکی از مباحث مهم جلوگیری از خام فروشی و حرکت به سمت صنایع تبدیل و تکمیلی است. در سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته ۵۹ جواز تأسیس صنایع غذایی تبدیلی-تکمیلی صادر شده که که حدود ۱,۶۰۰ شغل ایجاد کرده است.

مختار اسفندیاری مدیر کل امور عشایر استان اصفهان اظهار کرد: جمعیت عشایر استان حدود ۶۰ هزار نفر و معادل ۱۲ هزار خانوار است و بخشی از ایل‌های بختیاری، قشقایی و جرقویه در زمان ییلاق در استان استقرار پیدا خواهند کرد.

وی افزود: عشایر استان تقریباً سالانه ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تأمین و نزدیک به ۴۰ هزار مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند و همچنین بین ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت قرمز استان نیز از طریق عشایر تأمین خواهد شد.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان اضافه کرد: از ۶۷ میلیون رأس دام سبک کشور حدود ۳۰ میلیون رأس متعلق به عشایر کشور است. هفت هزار تن فراورده‌های لبنتی و هزار تن عسل توسط عشایر تولید می‌شود، همچنین ۱۲۰ هزار تن از سیب درختی پادنای سمیرم متعلق به جامعه عشایری است.

اسفندیاری گفت: کمتر از پنج درصد از عشایر قبل از انقلاب از آب، بهداشت، آموزش و پرورش و نیازهای عادی و مناسب زندگی برخوردار بوده‌اند اما پس از انقلاب این شاخصه‌ها به ۶۵ درصد رسیده است.

وی افزود: اداره کل امور عشایر سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ پروژه بزرگ از جمله جاده، ابنیه فنی، ایستگاه‌های پمپاژ و … برای عشایر انجام خواهد شد. در دهه فجر نیز ۲۰ پروژه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.