• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
نشست خبری استاندار اصفهان و معاونانش به مناسبت هفته دولت

۱۸۸۴ پروژه در هفته دولت در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد / نرخ بیکاری استان در دوران شیوع بیماری کرونا به ۱۱ درصد رسیده است

  • کد خبر : 1308
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
۱۸۸۴ پروژه در هفته دولت در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد / نرخ بیکاری استان در دوران شیوع بیماری کرونا به ۱۱ درصد رسیده است
استاندار اصفهان گفت: جمع اعتبار هزینه شده امسال برای ۱۸۸۴ پروژه به مناسبت هفته دولت، ۳۴۲۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ریاح نیوز، عباس رضایی استاندار اصفهان در نشست خبری لایو اینستاگرامی به مناسبت هفته دولت با حضور معاونانش، ضمن تسلیت ایام محرم و تبریک روزهای خبرنگار و عکاس، گفت:

در هفته دولت تعدادی پروژه‌های ملی و استانی و تعدادی پروژه‌های بخش خصوصی افتتاح می‌شود. جمع اعتبار هزینه شده امسال برای ۱۸۸۴ پروژه، ۳,۴۲۰ میلیارد تومان است که ۴۷۷ پروژه مربوط به شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار است. تعدادی از پروژه‌ها نیز با اعتبار ۵۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در قالب ۱۳۳ پروژه به بهره برداری می‌رسد.

افتتاح‌های ما نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد بر مبنای اعتبار افزایش پیدا کرده که این مسئله با توجه به تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، عملکرد بسیار خوبی بوده است؛ اگر نسبت به تعداد پروژه‌ها نیز این مقایسه انجام شود، ۸.۶ درصد افزایش داشتیم. آغاز عملیات پروژه‌های عمرانی ما نسبت به سال گذشته نیز ۱۳۷ درصد افزایش داشته که بخش اعظمی از آن مربوط به مسکن ملی است.

یکی از مسائل مهم ما، آب استان است. میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا امروز ۱۱۷۶ میلی متر بوده که در همین موقع در سال گذشته، ۲۱۲۴ میلی متر بوده و میانگین بلند مدت ما ۱۳۵۵ میلی متر بوده است؛ پس میزان بارش ما در سال جاری نسبت به میانگین بلند کمتر است و نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳ درصد کاهش داشته است؛ متأسفانه ورودی سد زاینده رود تنها ۱۵ متر مکعب در ثانیه است اما به دلیل درخواست کشاورزان، خروجی ما ۸۳ متر مکعب است. حجم امروز سد زاینده رود تنها ۳۵۵ میلیون متر مکعب است که در سال گذشته ۷۰۵ میلیون متر مکعب بوده است.

حجم آب تحویلی به کشاورزان از مهرماه سال گذشته تا پایان خردادماه امسال جهت کشت پاییزه ۶۰۸ میلیون متر مکعب و جهت کشت تابستانه تاکنون ۲۰۴ میلیون متر مکعب داشتیم و در مجموع تاکنون ۸۲۶ میلیون متر مکعب بوده است.

در جهاد کشاورزی جلسات مکرری برای پایش آب بهاره و مدیریت بهره‌وری برگزار شد که ۵ بار اخطار کتبی به این جهاد داده شده است. ما استان خشکی داریم و نمی‌توانیم آب شرب مردم را از آنها بگیریم. به کشاورزان توصیه شده برای رعایت سطح زیر کشت، گیاهان کم آب بَر را جایگزین محصولات با نیاز آب بالا کنند. در تمامی این جلسات بحث توزیع عادلانه آب را در دستور کار قرار دادیم.

در مورد اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با شیوع بیماری کرونا، افتخار ما این است که ۴۴ جلسه با ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا برگزار کردیم که حاصل آن ۶۵۷ مصوبه بوده که بسیاری از این پیشنهادات در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مطرح شده است که می‌توان به نحوه برگزاری آزمون سراسری، نحوه برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم و صفر نحوه حضور کارکنان در ادارات در ساعات اداری اشاره کرد.

در روز ۱۵ شهریور، شاهد بازگشایی مدارس را خواهیم بود که جزئیات بیشتر آن شنبه در شورای آموزش و پرورش اعلام شد. پیش بینی‌های لازم برای رعایت بهداشت و ایمنی دانش آموزان انجام شده و برنامه آن نیز به مدارس مختلف ابلاغ شده است. توصیه می‌کنیم به منظور کیفیت بخشی به امر آموزش، اقدامات لازم برای حضور دانش آموزان در پیش دبستانی‌ها انجام شود.

کلیه اقدامات لازم برای ترمیم منطقه علم و فناوری در حال انجام بوده و حتی در سفر آقای نوبخت به اصفهان نیز، درخواست ردیف بودجه مستقل برای این پروژه مطرح شد که نتیجه عملی و اجرایی آن دو تا سه سال آینده مشخص خواهد شد.

در مورد تأمین هزینه‌های پزشکی بیماران توسط شرکت‌های بیمه، هزینه‌های پزشکی در تمامی نقاط دنیا زیاد است، اما در حال حاضر دولت ۹۰ درصد هزینه‌های پزشکی را تأمین می‌کند و این در شرایطی است که به دستور رئیس جمهور اگر برخی توانایی پرداخت مابقی هزینه‌ها را نداشته باشند آن را هم پرداخت نکنند. نباید هرکسی به بیمارستان‌ها مراجعه کند و تست‌های گران قیمت انجام دهد؛ زیرا علائم کرونا باید در فرد ظاهر شود تا بتواند به بیمارستان مراجعه کند. اگر دستور و تجویز پزشک بر آزمایش کرونا باشد، ۹۰ درصد آن را دولت پرداخت خواهد کرد اما مراجعات بی مورد کاری را حل نمی‌کند.

در مورد میزان اشتغال‌زایی پروژه‌های عمرانی، تمامی پروژه‌ها برای کم شدن آمار بیکاری در استان است؛ البته زمانی که یک پروژه عمرانی در حال اقدام و اجرا باشد، خود به خود اشتغال می‌آفریند. امیدواریم تا پایان شهریور یا مهرماه، قطار بین شهری اصفهان – شاهین شهر، شروع عملیات عمرانی خود را کلید بزند که این پروژه نیز خود اشتغال‌زایی بالایی دارد.

نرخ بیکاری استان در دوران شیوع بیماری کرونا به ۱۱ درصد رسیده است

سید حسین قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت:

نرخ بیکاری در ابتدای سال گذشته ۱۴.۴ درصد بوده که قبل از شیوع کرونا به عدد ۱۰.۸ درصد رسید، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این آمار به بیش از ۱۱ درصد رسید.

سعی کردیم اثرات زیان‌بار ویروس کرونا را که بیشتر در حوزه گردشگری و صنایع دستی بود، کاهش دهیم. در حوزه گردشگری، فعالیت‌ها منجر به تشکیل ستاد گردشگری شد که به محض خروج از وضعیت قرمز، مصوبه‌های آن آماده و قابل اجرا است.

در حالی که سازگاری با ویروس کرونا را تجربه می‌کنیم، توان رونق گردشگری را داریم که خوشبختانه در سال جاری با تمهیداتی که در بودجه دیده شده، فعالان این عرصه مخصوصاً صنایع دستی از مالیات معاف شدند؛ همین‌طور سقف وام برای این مشاغل نیز افزایش یافت تا فعالان این حوزه بتوانند با کمک بیشتری به بازگرداندن خسارت‌های وارده بپردازند.

در سال گذشته موفقیت خوبی در صادرات مواد غذایی از کارگو ترمینال داشتیم و در حال حاضر ۱۱۰۰ تن مواد غذایی را صادر کرده و روز به روز در حال پیشرفت است.

استان اصفهان سال گذشته، رتبه اول صدور مجوزهای بخش کشاورزی در کشور را به دست آورد. در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، مشکلات فعالان اقتصادی بررسی و پیگیری می‌شود. این کارگروه از تیرماه سال گذشته تا تیرماه امسال، ۱۶ جلسه با حضور استاندار و در مجموع ۳۸ جلسه تشکیل داده که امیدوارم با این اقدامات از مشکلات صنوف تولیدی کاسته شود. کارگروه تنظیم بازار نیز سال گذشته، حداقل ۱۲ جلسه اصلی را برگزار کرده که با ورود به صنوف مختلف، فعالیت‌های مثبتی را داشته است.

نرخ بیکاری در ابتدای سال گذشته ۱۴.۴ درصد بوده که قبل از شیوع کرونا به عدد ۱۰.۸ درصد رسید، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این آمار به بیش از ۱۱ درصد رسید که امیدواریم این افزایش نیز با همت دستگاه‌های اجرایی کاهش یابد؛ علاوه بر آن طرح بسیار خوبی در دست اقدام است که به فعال کردن واحدهای راکد و نیمه فعال می‌انجامد؛ این امر با کمک خانه صنعت، معدن و تجارت انجام شده و تاکنون پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

شرکت‌هایی با نیاز مبرم به نیروی کار داریم که به دلیل عدم مهارت، نیروی کار مناسبی برای آنها وجود ندارد که امیدواریم با مهارت آموزی، مشکلات این صنایع هم حل شود.

به دلیل مشکلات اقتصادی پیش آمده، امیدواریم صنایع بزرگ و دستگاه‌های اجرایی وام‌هایی را در اختیار مردم قرار دهند تا با کمک آنها، موفق به پیشرفت صنعت گردشگری شویم. پروژه بزرگی طراحی شده که در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود که باعث توسعه گردشگری و تسهیل آن خواهد شد تا توسعه گردشگری ایمن دوباره احیا شود.‌

فاز اول سامانه دوم انتقال آب اصفهان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

حجت الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد:

اعتبارات پروژه‌های عمرانی ما در سال ۱۳۹۹، حدود یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است؛ البته با پیگیری‌های استاندار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌های عمرانی اضافه شد و سرجمع اعتبارات پروژه‌های عمرانی تا خرداد سال ۱۴۰۰ سه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان است.

در کنار این اعتبارات دولتی، اعتبارات نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها را هم داریم. میانگین بودجه ۱۰۸ شهرداری استان سالیانه حدود هشت هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن به ارزش پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش عمران صرف می‌شود؛ ارزش افزوده این اعتبارات ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است و هم اکنون در تلاش هستیم برای ایجاد قطار سریع‌السیر اصفهان_تهران هم اعتبار اخذ کنیم.

در بخش مدیریت بحران خسارت حوادث طبیعی مانند سیل و خسارت‌های ناشی از آن حدود ۵۱۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ در بخش مسکن و در طرح مسکن ملی حدود ۷۰ هزار واحد به استان اصفهان اختصاص یافت که ۶۸ هزار و ۳۸۶ نفر برای دریافت آن ثبت نام کردند که تاکنون تنها ۳۶ هزار نفر از آنها واجد شرایط بودند.

طرح سامانه دوم انتقال آب پروژه‌ای بود که مدت‌ها در حالت سکون قرار داشت و مصوبات لازم را برای آن نداشتیم که با پیگیری‌های استانداری و جلسات متعددی که در هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه با حضور استاندار برگزار شد موفق شدیم مصوبه ماده ۲۳ را برای این طرح بگیریم. برای اولین بار توانستیم تصویب یک پروژه بزرگ آبی تحت عنوان سامانه دوم که حالت پدافندی برای استان دارد را به نتیجه برسانیم.

اعتبار لازم برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است. سامانه دوم انتقال آب در حال حاضر با سه پیمانکار، در حال اجراست که امیدواریم با بهره برداری از فاز اول آن تا پایان سال به بهره برداری برسد که در این صورت دو متر مکعب بر ثانیه آب به جمع ۱۱.۵ متر مکعب آب شرب اصفهان اضافه خواهد شد.

خسارات وارده به کادر درمان

حیدرعلی قاسمی معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان اظهار کرد:

یکی از عوامل رنجش کادر درمان، زیاد بودن ورودی بیمارستان‌ها است. این افراد در شش ماه گذشته دچار مشکلات بسیاری شده‌اند و با اقداماتی که انجام شده، ظرف یکی دو ماه آینده، این مشکلات جبران خواهد شد، اما جامعه نیز باید با حساسیت بیشتری رفتار کند تا ورودی‌ها به مجموعه‌های درمانی کنترل شود.

در وضعیت فعلی که حجم هزینه‌ها افزایش یافته و درآمدها کم شده است، بخشی از خسارات جبران شده و امیدوارم که سایر مشکلات به وجود آمده نیز جبران شود. در حال حاضر وضعیت استان از لحاظ پرداختی‌ها نسبت به قبل از شرایط کرونا بهتر شده که امیدوارم با شرایط دشوار کشور، مشکلات کادر درمان از لحاظ درآمد را برطرف کنیم.

در مورد شفافیت درآمدهای ادارات دولتی، دستگاه‌های دولتی ردیف بودجه مشخصی دارند و چیزی به عنوان عدم شفافیت در آنها وجود ندارد. در مورد شهرداری نیز باید گفت که بودجه این نهاد هر ساله مشخص شده و اعضا شورای شهر نیز بر آن نظارت می‌کنند؛ البته دستگاه‌های نظارتی نیز همواره در حال بررسی و بازرسی از ادارات هستند. اگر موضوع خاصی مطرح شود، استانداری به عنوان هماهنگ کننده به این مسائل ورود خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=1308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.