• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
سلامت

گام بلند ایران در ساخت واکسن «ایرانی» کرونا/ انجام نخستین تست انسانی از میان۶۰ هزار داوطلب

  • کد خبر : 3490
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
گام بلند ایران در ساخت واکسن «ایرانی» کرونا/ انجام نخستین تست انسانی از میان۶۰ هزار داوطلب
نخستین تست انسانی واکسن ایرانی کرونا امروز انجام شد و ثمره تلاش شبانه روزی جوانان دانشمند و مستعد ایران اسلامی وارد مرحله دیگری شده که با این گام مسیر رسیدن به خط پایان ماراتن ساخت واکسن کرونای ایرانی کوتاه‌تر شده است.

وقتی کرونا این بیماری نوپدید و مرموز پایش به ایران رسید، سلامتی بسیاری افراد را تهدید کرده، عده بسیاری را مبتلا و در تخت بیمارستان زمینگیر کرده و جان بسیاری را گرفته است.

 بسیاری را داغدار عزیزان خود کرده است؛ اما در کنار همه این شوربختی‌ها و سختی‌های جسمی و روحی که بر مردم کشورمان عارض شده است، این بیماری روحیه و حس خودباوری عجیبی را در بین جوانان مستعد این سرزمین متبلور کرده و هر روز شاهد شکوفایی و ظهور یک محصول راهگشا در مسیر بهبودی و درمان این بیماری هستیم.

این واکسن کاملا ایمن است، در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد. این واکسن یکی از ایمن ترین واکسن‌های موجود است

گل سرسبد این نوآوری و شکفتن استعداد بی انتهای جوانان ایران اسلامی، امروز رخ کرده و حالا در انتظار روزهای درخشان تایید و تولید رسمی واکسن ایرانی کرونا هستیم.

بله! امروز اولین تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با حضور وزیر بهداشت، معاون علمی ریاست جمهوری، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و تیم تحقیقاتی مربوط،بر روی دختر دکتر مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام( ره) آزمایش شد.

همچنین علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام که به عنوان داوطلب دوم واکسن کرونای ایرانی تولیدی ستاد اجرایی را تزریق کرد، گفت: خودم پزشک هستم و نگران نبودم.

وی اضافه کرد: این واکسن کاملا ایمن است، در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد. از ابتدا در جریان تولید واکسن بودم و یکی از ایمن ترین واکسن‌های موجود است.

وزیر بهداشت در روز های گذشته اعلام کرده بود:کار عظیم و حماسه در داخل کشور در حال انجام است؛ خوشبختانه مراحل تست انسانی درحال انجام است. مردم به توانایی محققان باور داشته باشند. ما قدمتی حدود یک قرن در انستیتو پاستور داریم، عزیزانی که در حال تحقیقات هستند دلسرد نشوند و باید مقتدرتر کار را ادامه دهند و در آینده اثبات می‌کنیم واکسن داخلی بر واکسن‌های خارجی ارجحیت دارد.

چندی پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت‌ اعلام کرد:۳ روش را برای تهیه و تأمین واکسن موردنیاز مردم در پیش گرفته؛ اول برنامه «کواکس» سازمان بهداشت جهانی است. برنامه‌ای که WHO برای رساندن واکسن‌های معتبر برای بیش از ۲ میلیارد نفر از اهالی کشورهای مختلف است. 

روش دومی که وزارت بهداشت در پیش گرفته، خرید از کمپانی‌های معروف واکسن‌ساز بین‌المللی است.

نمکی در این خصوص بیان داشت:برای تولید مشترک حدود ۵ و نیم میلیون دوز واکسن با یک کمپانی صاحب‌نام در حال مذاکره هستیم. حدود ۲۰ میلیون دوز از طریق یک کمپانی معتبر دیگر تامین خواهد شد. با این حساب ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون جمعیت کشور تهیه خواهیم کرد.

اما روش سوم تهیه واکسن، اتکا به توان دانشمندان ایرانی بود. علی‌رغم ذهنیت برخی افراد که به شرکت‌های داخلی و تولید داخل باور ندارند، در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفت. بالاخره نتیجه روش سوم امروز رنگ واقعیت به خود گرفت و واکسن ساخت داخل اولین تست انسانی خود را انجام داد.

در آینده اثبات می‌کنیم واکسن داخلی بر واکسن‌های خارجی ارجحیت دارد

سعید نمکی، وزیر بهداشت  در حاشیه مراسم آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، بیان کرد: امروز یکی از روزهای بسیار امیدوارکننده برای ملت ایران است و روزی است که ما بعد از مدت ‌ها تلاش و پیگیری همکاران و دانشمندان برجسته کشور در حوزه تکنولوژی و داروهای بایوتک، واکسن کووید ۱۹ را بعد از طی مراحل مختلفی، اعم از مطالعات و مدل‌ های حیوانی، تولید کردند و خوشبختانه توانستیم اولین تزریق را بر روی انسان انجام دهیم.

امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد شروع فاز دوم بالینی و سپس فاز سوم انسانی باشیم 

وی افزود: این انسانی که اولین تزریق واکسن کووید ۱۹ بر رویش انجام شد، دختر نازنین دکتر مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بود. این پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان نیز به آن باور داشته و قبولش داریم و اگر عارضه ای داشته باشد، ما و خانواده هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم. 

نمکی تاکید کرد: ما خون هیچ کدام مان را سرخ تر از خون ملت شریف ایران نمی‌دانیم و جان افراد خانواده مان را عزیزتر از فقیرترین و زحمت کش ترین فرد در دورترین نقاط محروم این کشور نمی دانیم.

*ایران، اولین واکسن ‌ساز آسیا

وزیر بهداشت با بیان اینکه تهیه واکسن کرونا با تکیه بر توان و غرور ملی آغاز شد، خاطرنشان کرد: بنده این افتخار را داشتم که به عنوان یک ایمونولوژیست، سال‌ ها در زمینه ارتقای واکسن ‌سازی این کشور خدمت کنم. ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن ساز هستیم.

وی یاداور شد:کسانی که فکر می ‌کنند، اولین بار است که داریم واکسنی را تزریق می‌ کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی‌ شان را با واکسن‌ های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن ‌ساز آسیا بودیم و ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.

در روزهای بسیار نزدیک آتی، زحمتی که همکارانمان در انستیتو رازی کشیدند و کارشان را بر روی مدل‌‌های حیوانی انجام دادند  مجوز تست انسانی را دریافت می‌‌کنند و آن را تجربه می‌کنیم


نمکی تصریح کرد: البته مظلوم ماندن و مغفول ماندن این دو موسسه بزرگ بین‌‌المللی لطمه‌‌هایی را به توسعه واکسن‌ سازی کشور زد، اما ما بر سر آنیم که با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و همچنین بقیه ساختارهای وابسته اعم از انستیتو پاستور، رازی و بخش خصوصی، این مزیت کشورمان را به دنیا عرضه کنیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: امروز ما در کشور پلتفرم‌‌های مختلفی را به طور همزمان دنبال کردیم که یکی از آنها آزمایش انسانی است که امروز آغاز شد. برای اینکه از دنیا عقب نمانیم و در عین حال بتوانیم اگر یک پلتفرم موفق نبود، پلتفرم دیگری را به عنوان تولید ملی جایگزین کنیم، تمام راه‌ ها را رفتیم.

وی متذکر شد: در روزهای بسیار نزدیک آتی، زحمتی که همکارانمان در انستیتو رازی کشیدند و کارشان را بر روی مدل‌‌های حیوانی انجام دادند و دارند مجوز تست انسانی را دریافت می‌‌کنند، تجربه خواهیم کرد. انستیتو رازی به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه ترین واکسن سازهای منطقه است.

نمکی ادامه داد: بعد از آن پلتفرم جدید دیگری قرار دارد که وارد فاز حیوانی شده و به تدریج وارد فازم انسانی خواهد شد. در این اقدام بزرگ باید از دکتر مخبر، دکتر جمشیدی و ستاد اجرایی فرمان امام تشکر کنم که در یک راه پر ریسک سرمایه گذاری کردند و این اقدام ملی را آغاز کردند.

وزیر بهداشت گفت: همچنین باید از تیم اجرایی و علمی این کار تشکر کنم. تیم علمی در حوزه فرمولاسیون‌ ها، مرحله تست حیوانی، بعد از آن تست انسانی و از همه مهمتر رسیدن به صنعت تولید این واکسن اقدام می‌‌کنند. 

آمادگی را  داریم  از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۱.۵ میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم

وی ابراز داشت: امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد شروع فاز دوم بالینی و سپس فاز سوم انسانی باشیم و انشالله به سمت تولید ملی و تقویت غرور ملی در آینده‌ای نزدیک پیش رویم.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)گفت: علاوه بر این واکسن که امروز وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، ۶ مسیر دیگر را برای تولید واکسن دنبال می‌کنیم و این آمادگی را  داریم که از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۱.۵ میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم.

وی ادامه داد: تجهیزات لازم برای تولید واکسن کرونا در ایران وارد کشور شده است و با حمایت وزارت بهداشت و دانشمندان با غیرت و شجاع کشور می‌توانیم به مرز تولید ۱۲ میلیون واکسن کرونا در آینده نزدیک دست پیدا کنیم.

مخبر گفت: تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و یک کار بی نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می شود.

مخبر افزود: اگر یک چنین همکاری گروهی نبود، هرگز به چنین دستاورد بزرگی نمی رسیدیم. البته ستاد اجرایی فرمام امام(ره) از روزهای نخست شروع شیوع کرونا در ایران در کنار وزارت بهداشت بوده است. 

علاوه بر این واکسن که امروز وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، ۶ مسیر دیگر را برای تولید واکسن دنبال می‌کنیم

وی ادامه داد: در روزهای اول شیوع این بیماری مشکلات زیادی داشتیم و حتی تامین وسایل ضدعفونی یا ونتیلاتور در کشور مشکل بود اما امروز نه تنها این مشکلات را نداریم بلکه در این مدت توانستیم هر دارویی که کمترین احتمال را  در بهبود بیماری کووید۱۹ داشته در مدت دو تا سه هفته در کشور به تولید برسانیم و نگذاشتیم کشور دچار مشکل شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: اکنون نیز با همت و تلاش ۲۴ ساعته دانشمندان ایرانی و حمایت و دلگرمی خانم دکتر محرز توانستیم اولین واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم و با تمام توان برای توسعه این مسیر گام بر می‌داریم.

حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۶۰ هزار نفر داوطلب تزریق واکسن کرونا شده‌اند.

وی، تولید انبوه واکسن را گلوگاه ساخت واکسن خواند و افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) زیرساخت‌های بسیار سنگینی را برای تولید انبوه واکسن ایجاد کرده است که می‌توانیم روزانه یک و نیم میلیون دوز واکسن تهیه کنیم.

جمشیدی اضافه کرد: اگر ۷۰ درصد مردم ایمنی داشته باشند، زنجیره ویروس متوقف می‌شود و ما تزریق واکسن را از گروه‌های آسیب پذیر آغاز می‌کنیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه واکسن‌های دنیا عارضه دارند اما آستانه عارضه مهم است.

توجه کنیم! هرجا به استعداد و توانمندی جوانان ایران اسلامی  اعتقاد کرده و آن را باور داشتیم، به سرمنزل مقصود رسیده‌ایم و این بار نیز در میدان رقابت جهانی در تولید واکسن کرونا می‌توانیم با اعتماد و اتکا به  دانشمندان توانای داخلی، پیروز دوئل مهم ساخت واکسن کووید ۱۹ در دنیا باشیم.ان شاء الله

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=3490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.