• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5
معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

کشور نیازمند عملگرایی است

  • کد خبر : 4763
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کشور نیازمند عملگرایی است
معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جبهه مقاومت یکی از مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی است که بنیانگذارش شهید سلیمانی بود که به جامعه بشریت خدمت بزرگی کرد و محور مقاومت برای یک کار بنیادی در راستای تحقق اهداف انسانی صورت گرفت.

به گزارش ریاح، رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه هدف اصلی حضور ما در بازسازی بعد از جنگ، این بود که نشان دهیم همه کارها در زمینه ساخت و ساز، صنعت و معدن و نفت و گاز و … توسط ایرانی ها شدنی است و هم استعدادش وجود دارد و هم تجهیزات خوبی در بازسازی کشور داریم.

برخی معتقد بودند که چون ما تجربه بزرگ در حوزه ساخت و ساز نداریم، نیاز خارجی ها ضروری است ولی در واقع امروز میتوانم بگویم که با توجه به فرمایش حضرت امام(ره) که “ما می توانیم” ، در بسیاری از زمینه ها از جمله سد سازی، آبرسانی و انتقال آب به سطح کشور، صنایع فولاد، مس، صنایع سیمان، ساخت بنادر بزرگ دریایی کشور، حمل و نقل و … تحقق پیدا کرده است. 

با توجه به تحریم‌های فلج کننده نفتی و بانک مرکزی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۰توسط آمریکا، تحریم‌ها بر ایران اثر نگذاشت و با شروع تحریم‌ها واردات بنزین را داشتیم. از طرفی، بسیاری از تجهیزاتی که برای گازرسانی به استان‌ها را نیاز داشتیم معمولاً از خارج وارد می‌شد، اما خوشبختانه با اینکه روز‌های سختی را پشت سر گذاشتیم، اما از تحریم‌ها عبور کردیم و اتفاقات بزرگی را صنعتگران صنعت نفت کشور رقم زدند.

در حال حاضر هیچ فرد خارجی و شرکت‌های خارجی در صنعت نفت حضور ندارند، در توسعه صنعت نفت که یکی از اهداف مهم مقابله با تحریم بود، چند مورد مهم اتفاق افتاد: نخست در تامین بنزین که از چالش‌های جدی کشور بود که با دو راه حل از این چالش گذر کردیم، اولاً جایگزین کردن گاز به جای بنزین و سپس همه پالایشگاه‌های کشور بدون استثنا طرح توسعه خود را سرعت دادند و بجز پالایشگاه اصفهان و بندرعباس که نیمه کاره مانده بودند، از لحاظ کمی و کیفی خود را توسعه دادند .با این حال تمام طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های کشور عملیاتی شد و ۱۷ فاز پارس جنوبی شروع شد که با حداقل با پیشرفت ۵۵ درصدی تحویل دولت بعد شد و به عبارتی شاهد توسعه صنعت نفت در بدترین شرایط تحریم نفت علیه کشورمان بودیم.

بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور در سال ۹۰ و ۹۱ اتفاق افتاد، همچنین در این بازه زمانی بیشترین نفت از کشور صادر شد.

سه مؤلفه جهت رفع تحریم‌ها مورد بررسی قرار دادیم: برجام و مقابله با تحریم‌ها و بی اثر کردن تحریم‌ها که از جمله اقدامات اجرایی مؤثر است که باید به صورت جدی روی آن برنامه‌ریزی شود تا از گلوگاه تحریم‌ها عبور کنیم و نمونه بارز آن پیشرفت کشور در بومی سازی و قطع وابستگی کشور در تکنولوژی صنعت نفت است.

جبهه مقاومت یکی از مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی است که بنیانگذارش شهید سلیمانی بود که به جامعه بشریت خدمت بزرگی کرد و محور مقاومت برای یک کار بنیادی در راستای تحقق اهداف انسانی صورت گرفت. هدف در این زمینه، حذف داعش بود چرا که آمریکا قصد داشت با این ظرفیت به مرزهای کشور نزدیک شود.

برخی نسبت به هزینه‌های صورت گرفته در محور مقاومت انتقاد دارند، در این زمینه باید گفت که ایران در عراق هیچ هزینه اقتصادی نکرده است اما در سوریه هزینه کرده‌ایم، از سوی دیگر باید توجه داشت که چنانچه ما در محور مقاومت فعالیت نداشتیم امروز باید برای حفظ مرزهایمان هزینه می‌کردیم. ضمن اینکه آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است، این هزینه سنگینی است که ما آن را بی اثر گذاشتیم.

در حال حاضر، در کشور ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم، باید توجه داشت که نیمی از این صادرات به عراق انجام می‌شود و اگر داعش را از منطقه خارج نمی‌کردیم باید این پول را برای حفظ مرزها هزینه می‌کردیم.

نیروی قدس مسئول کار اقتصاد کشور نیست، ما فقط مسئول نابودی داعش بودیم اما در زمینه اقتصادی نیز تسهیل گری کرده‌ایم.

با توجه به اینکه کشور دارای برنامه و چشم انداز است و باید از حرف گرایی عبور کنیم، کشور نیازمند عملگرایی است و باید در ریل گذاری تغییر ایجاد شود.

مهم‌ترین چالش اقتصاد در کشور سیاسی بودن آن است و تا این نگاه حاکم باشد، موفق نخواهیم شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=4763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.