• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

پیشنهاد رئیس شورای شهر برای تشکیل مجمع ویژه پیگیری مسائل اصفهان

  • کد خبر : 7353
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
پیشنهاد رئیس شورای شهر برای تشکیل مجمع ویژه پیگیری مسائل اصفهان
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیشنهاد بنده تشکیل مجمع ویژه‌ای برای گفت‌وگو و ارائه راهبردهای کلان با حضور همه مسؤولان است تا به عنوان کارگروه اقدام راه حل منطقی برای مشکلات اندیشیده شود.

به گزارش ریاح، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود در سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: قرآن کریم برای اداره دولت اسلامی مشارکت مردم در امور جامعه و مشورت با آنان را پیش‌بینی کرده است، به طوری که شورا از ارکان نظام سیاسی اسلام در اداره امور جامعه محسوب می‌شود.

ائمه اطهار(ع) نیز همواره پیروان خود را به همفکری با اهل خرد و مشورت توصیه کرده‌اند که امام علی(ع) در همین رابطه می‌فرمایند که «کسی که با بزرگان و صاحب نظران مشورت کند در حقیقت او با عقل و درایت آنها مشارکت کرده است».

برکسی پوشیده نیست وقتی مسائل در شورا مطرح شود و عقل‌ها و تجربه‌ها به کمک هم بیایند مسائل پخته‌تر و کم عیب و نقص‌تر می‌شود، شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان پارلمان‌های محلی در حالی مدیریت شهرها و روستاها را بر عهده گرفته‌اند که به اعتقاد کارشناسان پس از نزدیک به ۲ دهه فعالیت آزمون و خطاهای خود را پس داده و امروز باید به عنوان نهادی قدرتمند در مناطق شهری و روستایی ایفای نقش کند.

مدیریت شهری به عنوان یک رویکرد نوین در حل معضلات و مشکلات به وجودآمده در جامعه نقش مهمی به عنوان یک حکومت محلی در عرصه زندگی شهری ایفا می‌کند.

بعد از استقرار شورای شهر و انتخاب شهردار اصفهان و به تبع آن تحولات صورت‌گرفته در بدنه مدیریت شهری و از سوی دیگر انتخاب استاندار جدید اصفهان از سوی دولت بیش از هر زمان دیگری به همکاری، مشورت و هم‌افزایی در اداره امور استان و شهر نیازمندیم.

در دهه‌های گذشته با برخوردار نامیدن اصفهان بسیاری از مشکلات و درخواست‌های این کلانشهر به فراموشی سپرده شده و نادیده گرفته شده است و اصفهان را به معنای واقعی کلمه دچار بحران‌ها و مشکلات فراوان کرده است.

با اشاره به اینکه ۱۸ مهر را روز نکوداشت زاینده‌رود نامیده‌اند، ما امروز یاد زاینده‌رودی را گرامی می‌داریم که سال‌هاست دیگر نه رود است و نه زاینده؛ با قطع شدن شریان حیاتی زاینده‌رود فریاد واعطشای کشاورزان و دامداران شنیده نمی‌شود.

فرونشست زمین همان پدیده شومی که سال‌ها قبل کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دادند نیز امروز در حال وقوع است، فرونشست زمین که از دلایل اصلی آن برداشت نامتعارف منابع آبی زیرزمینی و جایگزین نشدن آن است تنها یکی از آثار دهشتناک خشکی زاینده‌رود است که ادامه زندگی در اصفهان و آثار تاریخی بی‌نظیر این شهر را تهدید می‌کند.

باعث تأسف است که گاهی مسؤولان تا نزدیکی اصفهان برای سرکشی حضور می‌یابند اما گوش شنوایی برای درد و دل مردم این استان پهناور وجود ندارد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری مسائل و مشکلات کوچکتر حوزه‌های انتخابیه را بر مسائل کلان استان ترجیح داده و یا از آن غفلت می‌کنند.

تغییر و تحولات در بدنه شهر و استان می‌تواند نفسی تازه و امیدی دوباره را در بین مردم جاری کند، اصفهان برخوردار است اگر دوباره زنده‌رودش جاری باشد، اگر کشاورزش که روزی زکات‌دهنده بوده محتاج صدقه نباشد، اگر دامپرور برای کمبود علوفه و آب مجبور به کشتار دامش نشود، اگر فرونشست زمین تاریخش را در خود فرونبرد و اگر جوان نخبه علمی، صنعتی و اقتصادی‌اش به دلیل کمبودها به فکر مهاجرت از استان خود نباشد.

اگر امروز به همفکری، مذاکره، مشورت و هم‌افزایی ننشینیم باید فردای نه چندان دور لحظه لحظه شاهد تحلیل رفتن و بی‌رمق شدن نصف جهان باشیم؛ همکاری، همفکری و مشورت برای حل مشکلات استان و شهر اصفهان دیگر تنها یک توصیه نیست، بلکه یک امر واجب برای همه ماست که امروز با آرای مردم بر صندلی‌های مدیریت شهری تکیه زده‌ایم.

شورای شهر باید بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها و بیش از هر نهاد دیگری بلندگوی مطالبه‌گری برای بیان خواسته‌های مردم باشد، از مهمترین خواسته‌های مردم این دیار بازگشت حیات به زاینده‌رود است.

به عنوان نمایندگان شورای شهر از دولت جهادگر سیزدهم و شخص رئیس جمهور دعوت می‌کنیم که در اسرع وقت به اصفهان سفر کنند و در کنار مدیران استان و شهر اصفهان چاره‌ای برای بحران‌های این کلانشهر و مردم نجیب آن بیندیشند.

ما اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان آمادگی همه‌جانبه خود را برای همکاری با سایر ارگان‌های استان برای پیگیری مشکلات اصفهان اعلام می‌کنیم.

پیشنهاد بنده تشکیل مجمع ویژه‌ای برای گفت‌وگو و ارائه راهبردهای کلان با حضور استاندار اصفهان، تمامی اعضای مجمع نمایندگان استان، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و سایر مسؤولان بر حسب مورد به عنوان کارگروه اقدام برای رفع بحران است تا با کمک همه ارگان‌ها راه حلی منطقی برای مشکلات اندیشیده شود.

نورصالحی در پایان با اشاره به در پیش داشتن روزجهانی عصای سفید، گفت: این روز به ما یادآوری می‌کند فضای شهری متعلق به همه شهروندان است و باید زمینه حضور ایمن و مطمئن روشندلان را در سطح شهر فراهم کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.