• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
دادستان اصفهان:

وکلا به افرادی که توان مالی کمی دارند، کمک کنند

  • کد خبر : 8756
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
وکلا به افرادی که توان مالی کمی دارند، کمک کنند
دادستان اصفهان گفت: علاوه بر مسائل شخصی به مسائل حقوق عامه هم توجه داشته باشید و تنها منافع شخصی را مدنظر نگیرید؛ در بحث حقوق عامه به دستگاه‌هایی که نیاز به کمک دارند کمک کنید و وقتی مشاهده کردید شخصی توان مالی ندارد به او کمک کنید.

به گزارش ریاح، علی اصفهانی دادستان اصفهان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت ضمن گرامیداشت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) با اشاره به آیه «حسبنا الله ونعم الوکیل» اظهار داشت: یکی از نام‌های خداوند وکیل است و سؤالی که مطرح می‌شود این است که خداوند چگونه وکالت یک نفر را قبول می‌کند؛ خداوند به‌وسیله بندگانش و مشخصاً توسط شما که امروز قصد ورود به عرصه وکالت را دارید وکالت خود را اعمال می‌کند.

وی با اشاره به حکمت ۸۹ نهج‌البلاغه ادامه داد: پش از اینکه موکل شما را انتخاب کند نیاز است به‌گونه‌ای عمل کنید که خداوند شما را به‌عنوان وکیل انتخاب کند یعنی برای موکل شما خداوند وکیل انتخاب کند و این مورد ممکن است؛ خداوند روابط بندگانش را تنظیم می‌کند و اگر در قالب وظایفی که به عهده داریم به‌گونه‌ای عمل کنیم که مطلوب است، خالق‌مان روابط‌مان را اصلاح می‌کند؛ در این مورد دل‌ها به‌دست خداوند است و این مورد در اثر تعهد و اخلاقی است که وکیل رعایت کرده است.

اصفهانی با بیان اینکه از ابتدا کار خود را با اخلاق، علم و تعهد انجام دهید تا همه شما را به‌عنوان یک وکیل متعهد، متخصص، عالم و پایبند به اخلاق حرفه‌ای بشناسند توضیح داد: اگر از ابتدا این موارد را رعایت نکنید نمی‌توانید میان همکاران، قضات و مردم  مقبولیت داشته باشید؛ از ابتدا این موارد را رعایت کنید تا بهره کامل را از شغلی که انتخاب کردید ببرید.

در هر جایگاهی که هستیم در راستای عدالت گام برداریم

دادستان اصفهان تأکید کرد: هنر یک وکیل این است که بتواند اجرای عدالت و منافع موکلش را کنار هم قرار دهد و اگر نتواند این ۲ مورد را باهم جمع کند وکیل موفقی نخواهد بود؛ موظفیم در هر مقام و جایگاهی که هستیم در راستای تحقق عدالت گام برداریم و از آن دفاع کنیم و اگر اینگونه نباشد به وظیفه خود عمل نکردیم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه قضات اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل است تصریح کرد: نیاز است در این زمینه یاور قضات باشید و از سمتی منافع موکل خود که در جهت حق است را در نظر بگیرید، اگر این کار را انجام دهید وکیل موفقی هستید اما اگر به سمتی بروید که تنها منافع موکل را مد نظر قرار بگیرید و از ناحق موکل دفاع کنید اولین شخصی که شخصیت شما در نظر او خرد می‌شود همان موکل است؛ پس از آن همکاران و قضات به این موضوع پی می‌برند و متوجه می‌شوند کدام وکیل به‌دنبال احقاق حق و کدام وکیل به‌دنبال منافع شخصی است.

اصفهانی با بیان اینکه موضوعی که به آن تأکید دارم صداقت و عدالت است گفت: امروز سوگند یاد می‌کنید که در جهت احقاق حق، ابطال باطل و اجرای عدالت کمک کنید و نیاز است به این سوگند پایبند باشید؛ این سوگند به این دلیل است که افراد شرافت خود در جهت اجرای عدالت به وثیقه بگذارند.

دادستان اصفهان با اشاره به اینکه از امروز خودتان را به سوگندی که یاد کردید مقید بدانید و تلاش‌تان این باشد که برای اجرای عدالت کمک کنید بیان داشت: شأن وکالت هم‌دوش شأن قضاوت است و جایگاه خود را  ارزان نفروشید؛ همان‌ شأن و منزلتی که یک قاضی دارد وکیل هم دارد و در این مسیر احترام متقابل نسبت به یکدیگر لازم است.

نتیجه وکالت به‌دست قضات است

وی در خصوص وظیفه وکلا توضیح داد: نیاز است که شما وکالت خود را انجام دهید، وظیفه‌تان همین مورد است و نتیجه به‌دست قضاوت است و هیچ‌گاه نمی‌توانید به موکل‌تان قول و ضمانت دهید؛ تنها قولی که می‌توانید بدهید این است که تمام تلاش خود را بکنید تا آن چیزی که در راستای حق است محقق شود.

اصفهانی یادآور شد: علاوه بر مسائل شخصی به مسائل حقوق عامه هم توجه داشته باشید و تنها منافع شخصی را مدنظر نگیرید؛ در بحث حقوق عامه به دستگاه‌هایی که نیاز به کمک دارند کمک کنید و وقتی مشاهده کردید شخصی توان مالی ندارد به او کمک کنید.

دادستان اصفهان با بیان اینکه در همه کارها خداوند را ناظر بدانید و از اول خدمت بنا را این بگذارید که در جهت احقاق حق کمک کنید خاطرنشان کرد: موضوع استقلال وکیل هم مورد مهمی است؛ وظیفه شما این است که تکالیف قانونی خود را عمل کنید و اگر شخصی از شما خواسته نابجایی داشت وظیفه دارید طبق استقلال‌تان عمل کنید.

توصیه‌های مهم برای تازه واردهای حرفه وکالت

نرگس صلواتی، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: وکلا روابط بین موکل و وکیل را مدنظر داشته باشند و بدانند که وکیل امین موکل است؛ پس از این در برابر موکل یکسری قواعدی استخراج می‌شود که نام آن را اخلاق وکالت می‌نامیم.

وی افزود: اولین وظیفه وکیل این است که به موکل قول‌های تخیلی و انجام نشدنی ندهد و امانت اقتضا می‌کند که برای موکل خود واقعیت‌ها را بازگو کند؛ وظیفه دوم این است که هیچگاه به موکل قول تحقق نتیجه را ندهد و به وی توضیح دهد که چه مراحلی ممکن است در حین دادرسی رخ دهد و وظیفه شما این است که تمام تلاش خود را برای احقاق حق موکل انجام دهید.

صلواتی بیان داشت: اگر موکل شما خواست که راه‌های انحرافی را انتخاب کند، باید بدانید که این موضوع با راه‌های قانونی منافات دارد؛ همچنین وکلا باید از پیچیده کردن دادرسی خودداری کرده و از مواردی که با آن آشنایی دارند در جهت تسهیل این روند استفاده کنند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان خاطرنشان کرد: وکلا باید سعی کنند طرفدار حق باشند و ببیند که آیا موکل آن‌ها در موضوع حق دارد یا خیر و اگر قانع شدید برای حق بجنگید و بدانید که اگر این نیت را داشتید، حق‌الوکاله‌ای که اخذ می‌کنید برای شما همراه با خیر و برکت خواهد بود.

وی گفت: وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت هستند؛ اگر یکی از این دو خدشه‌دار شود، عدالت نیز خدشه‌دار خواهد شد؛ باید دانست که مکتب قضاوت احترام دارد و لذا باید در دادگستری‌ها و مراجع قضایی شئونات رعایت شود.

صلواتی افزود:  شما از این پس سفیران مرکز وکلای قوه قضائیه هستید و در مراجعه به محاکم رعایت نزاکت، پوشش و ادب را سرلوحه خود قرار دهید و با علم و تخصص خود نمادی از مرکز وکلای دادگستری باشید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.