• امروز : چهارشنبه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۱
  • برابر با : 7 - ذو الحجة - 1443
  • برابر با : Wednesday - 6 July - 2022
2
شهردار اصفهان:

هوشمندسازی مسیرهای اجرایی شهرداری

  • کد خبر : 8437
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
هوشمندسازی مسیرهای اجرایی شهرداری
شهردار اصفهان گفت: بخش عمده مشکلات جاری کشور و شهر ناشی از عقب ماندگی در این مسیر است و ایجاد زمینه های فساد و گله مندی مردم در پیچ و خم اداری شهرداری یک راه حل اساسی بیشتر ندارد و آن هم هوشمندسازی مسیرهای اجرایی شهرداری است.

به گزارش ریاح، علی قاسم زاده شهردار اصفهان  در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی‌ از افتخارات بنده این است که زمانی خبرنگار و همکار شما بودم و تعلق خاطر به جامعه خبری دارم، اظهار کرد: در روند تغییر قانونی شهردار، هر شهرداری افقی را به عنوان مسیر راه تعیین می‌کند و شعار این دوره شهر و مدیریت شهری “اصفهان من شهر زندگی” است.

شهر ما از نظر معابر اشباع شده است و دنبال فضاهای فرهنگی و تفریحی در شهر هستیم و اینگونه پروژه ها را در این دوره بیشتر مشاهده خواهیم کرد.

اصفهان من گویای تعلق، هویت و علاقه به سرزمینی به نام اصفهان است؛ هرکسی که این احساس تعلق را داشته باشد حق زندگی در این شهر را دارد، هرکسی خود را اصفهانی می داند فارغ از تعلقات سیاسی و قومی مورد تکریم و احترام است و حق زندگی شایسته در این شهر دارد.

شهر زندگی، یعنی حداقل‌های محیط زیستی در آن و نیازهای ابتدایی، از جمله آب، خوراک، تفریح و گردش تامین شود، شهر زندگی شهری است که علاوه بر قرین بودن با تامین نیازهای ابتدایی، به فرد احساس امنیت فکری، روحی و عاطفی دهد.

سومین سطح نیاز برای یک شهر زندگی ، احساس عزت و احترام است و هیچ کس به هیچ علتی نباید مورد بی احترامی قرار گیرد.

چهارمین سطح یک شهر زندگی، احساس محبت و علاقه بین شهروندان است؛ شهروندان نباید نسبت به سرنوشت هم بی تفاوت باشند. پویایی و خودشکوفایی اوج یک شهر زندگی است؛ شهری که دائم در حال تحول باشد.

امیدواریم از اینکه همه این مفاهیم در شهر تحقق پیدا کند و کنار هم احساس امنیت و راحتی کنیم و امیدواریم در این دوره بتوانیم در این جهت حرکت کنیم و این مسیر نقطه پایانی ندارد.

تمرکز را باید بر ارتقای کیفی محلات قرار دهیم تا از این ۲۰۰ محله آن دسته که دارای کیفیت لازم برای زندگی نیستند ارتقا پیدا کنند و مردم طعم عدالت و قسط را بچشند. این روند به صورت جدی در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده و آغاز خواهد شد. به همین دلیل میز محلات را برای رسیدگی ویژه به این امور شکل دادیم.

همچنین با تشکیل میز فرهنگ در این دوره درصدد هستیم موزه بزرگ شهر و موزه های موضوعی را راه اندازی کنیم تا از این مسیر اصفهان بهتر به گردشگران معرفی شود.

محورهای گردشگری جزو طرح های زودبازده در حوزه گردشگری خواهد بود که در آینده رونمایی می شود، محور مشاهیر از دیگر طرح های شهرداری ذیل تشکیل میز فرهنگ است چراکه بزرگان ما جز در نامگذاری معابر هنوز شناخته نشده اند و میدانگاه مشاهیر نیز طرحی است که می تواند مجموعه ای باشد تا علاقمندان از مسیر گذر مشاهیر که ترکیبی از دیوارنگاره ها و تندیس هاست، با بزرگان آشنا شوند.

میز سوم که در این دوره تشکیل شده است میز هوشمندسازی است؛ بخش عمده مشکلات جاری کشور و شهر ناشی از عقب ماندگی در این مسیر است و ایجاد زمینه های فساد و گله مندی مردم در پیچ و خم اداری شهرداری یک راه حل اساسی بیشتر ندارد و آن هم هوشمندسازی مسیرهای اجرایی شهرداری است.

گام اول الکترونیک سازی در شهر فعال می شود و در گام بعدی هوشمندسازی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه میز اقتصاد و سرمایه گذاری میز چهارم است که در شهرداری به صورت ویژه شکل گرفته است، اضافه کرد: این باور را داریم که شهر و کشور به تنهایی قابل اداره نیست و باید به استقبال سرمایه گذاران برویم. در این میز بنای ما این است که موانع حضور سرمایه گذاران را برطرف کنیم.

یکی از زمینه هاي کاهش فساد در شهرداری حرکت شهر به سوی هوشمندسازی است از همین رو، در هوشمندسازی به سمت ایجاد بستری برای بستن منافذ پول حرام حرکت می‌کنیم و برای تحقق این هدف اتفاقاتی هم در این سه ماه رقم زدیم و فرآیندهای شهرداری را کوتاه کردیم.

در حوزه شهرسازی برخی فرآیندها بدون علت طولانی شده بود، در اولین اقدام معاون شهرسازی، نقاط اضافی فرآیندها را حذف کرده است.

در این حوزه بخش هایی مانند استعلام از آتش نشانی، حفاری و بازدید پایان ساخت اصلاح شد و به همین ترتیب سعی شده در موقعیت هایی که حضور شهرداری قانونی نبوده است آن قسمت فرآیند حذف شود، این کار زمینه مفاسد را در شهرداری جمع می‌کند.

ضمن اینکه، دلال‌ها به شدت زیر ذره بین هستند و در یک ماه گذشته ۱۲ نفر در شهرداری به علت فساد بازداشت شده اند که البته این به معنای این نیست که زحمات همه کارمندان خدوم شهرداری را زیر سوال ببریم. پرونده این افراد نیز در دست بررسی قضایی است و جزییات آن پس از رسیدگی اعلام می شود.

عزم این دوره بر مبارزه با فساد بسیار بسیار جدی است و این مصداق بستن راه ورود پول حرام و غیرشرعی به شهرداری است.

بدهی شهرداری حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده و البته این بدهی در ادبیات شهرداری ها کسری بودجه محسوب نمی‌شود بلکه مدیران دوره قبلی استفاده از وام بانکی و اوراق مشارکت را در دستور کار قرار داده بودند و با توجه به سرعت نرخ تورم در کشور، درصدد اجرای طرح ها در زمان کمتر بودند چراکه این اقدام به نفع شهرداری است و با این‌منطق مدیریت قبلی حدود ۵ هزار میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت تهیه کرده اند که از امسال اقساط آن آغاز می شود و البته این بدهی در قالب هزینه ها در رینگ چهارم، مترو و … صرف شده است.

در واقع این اقدام تدبیر مالی بوده که ما را با ۵ هزار میلیارد تومان بدهی مواجه کرده تا طی ۴ سال آن را به صفر برسانیم.

تغییر مدیران شهرداری، تا جایی که ضروری بوده در لایه اول و دوم انجام شده و اگر مدیری تغییر نکرده بدان معناست که منشاء خدمت بوده است، آنهایی که تغییر کرده اند دارای ضعف عملکرد یا عدم انطباق راهبردی بوده اند.

این حمله همه جانبه به پمپ های بنزین و تابلوهای تبلیغاتی در اصفهان و چند شهر دیگر رخ داد و سرعت عمل اصفهان سبب شد تا حمله هکری در سایر شهرها کنترل شود.

دستگاه های مختلف کار بر این مسئله را شروع کرده اند و هنوز هیچ گزارش دقیقی مبنی بر اینکه این حمله به دلیل وجود نقطه ضعف در فاوای شهرداری بوده، به ما ارائه نشده است. البته تدابیر امنیتی از سوی ما افزایش یافت.

نوسازی ناوگان جزو برنامه های ماست اما با مشکلات جدی مواجه هستیم؛ قیمت هر اتوبوس به ۴ میلیارد تومان افزایش یافته است و از سویی قبلا دولت ۸۰ درصد پول خرید اتوبوس را تقبل می کرد اما اکنون هزینه ها بر دوش شهرداری است و علاوه بر این، تولید اتوبوس هم در کشور کاهش یافته است.

تراموا در بودجه ۱۴۰۱ ردیفی نخواهد داشت و تمرکز ما بر خط ۲ مترو است. اکنون ساخت رینگ چهارم نیز برای کمک به توزیع بار ترافیک از رینگ سوم به چهارم فعال است.

اصفهان هم جهانشهر و هم کلانشهر است؛ بسیاری از افرادی که به ایران سفر می کنند برنامه آنها سفر به اصفهان و شیراز است این بدان معناست که اصفهان در جهان شناخته شده است.

مهاجرت بحثی جدی است که روی میز کار من است و تاکنون جمع بندی این است که در شهر را به روی مهاجران نبندیم البته تلاش ما این است که نخبگان و سرمایه گذاران به شهر اصفهان وارد شوند.

یکی از دغدغه‌های ما مسائل محیط زیستی مانند آب و فرونشست است و شهرداری در صف مطالبه گران است. در مساله فرونشست درعین حال که باید این چالش جدی گرفته شود، باید به همان اندازه که هست به آن پرداخته شود چراکه گاهی برای ایجاد حساسیت اغراق می شود و متاسفانه اثر ترس ناشی از آن را در میزان صدور پروانه ساخت و انبوه سازی مشاهده کردیم.

فرونشست، بحث جدید و خاص شهر اصفهان نیست و باید مراقب پیامدهای اجتماعی مواضع خود باشیم که از سر خیرخواهی و درد است.

مدیریت شهری از ادوار گذشته روی پساب سرمایه گذاری کرده است، اگر هنوز اصفهان باغ شهر به شمار می رود، محصول درایت و تدبیر مدیریت شهری در سال های اخیر است و وقتی هیچ کس به فکر موضوع آب نبود، شهرداری به فکر چنین روزی بود.

اگر ما پساب را برای آبیاری درختان قطع کنیم و آبیاری نشوند آیا درست است که درختانی که به عمر ۴۰۰ ساله رسیده اند، مورد بی مهری قرار گیرند. از همین رو باید مطالبه گری با درایت و بدون خودزنی باشد.

اولین نمایشگاه برون مرزی را در بصره در هفته های آینده تشکیل خواهیم داد تا صنعتگران محصولات خود را در معرض فروش قرار دهند که ارزآوری خوبی در پی خواهد داشت.

نقطه آرمانی ما رفتن به سمت شهر اسلامی است، سعی کرده ایم این مفهوم را در فرصت های مختلف تبیین کنیم. شهر از کالبد و روح تشکیل شده است و جامعه مانند انسان موجودی زنده است و چه بخواهیم چه نخواهيم اصفهان شهری اسلامی است و شخصیت آن دینی است و مگر می توان مناره ها و گلدسته ها، مساجد و … را از این شهر حذف کرد؟

اگر از شهر اسلامیت زدایی شود چه می شود؟! آیا می توان مسجد جامع یا مسجد شیخ لطف الله را از این شهر حذف کرد. بدرفتاری یک فرد نباید پای اسلام و شخصیت دینی یک شهر نوشته شود از همین رو ما دنبال صیانت از شهر تاریخی، فرهنگی و اسلامی اصفهان هستیم.

در این دوره، توسعه گردشگری با تمرکز بر حوزه بین الملل و ایجاد زمینه های جذب گردشگر مبنای نظر است و دیپلماسی عمومی در این فرصت معنا پیدا می‌کند. در دوره‌های مختلف کارم در شهرداری سعی کردم روابط بین الملل فعال شود و اکنون هم از ظرفیت تفاهم نامه ها برای رفت و آمد بازرگانان، هنرمندان، دانشگاهیان و…. می توان استفاده کرد.

قرار بر این است که باب گردشگری بازتر شود و باید مشکلات زیرساختی برای حضور گردشگر در سطح شهر مرتفع شود، البته باید پیشنهادهایی برای گذراندن اوقات گردشگران در شهر مانند گردشگری شبانه تهیه و اجرایی شود.

در حوزه استفاده از نخبگان اولویت ما استفاده از بدنه شهرداری بود تا از تجربه آنها استفاده شود و در صورت شرایط مساوی نیز اولویت با جوانان بود.

از سوی دیگر ضریب هوشی مدیران مدنظر بود چراکه هوش در سرعت درک مسئله تاثیرگذار است و مدیران باید در عین داشتن هوش، تفکر واگرا و خلاق هم داشته باشند.

اصفهان دیگر کارتن خواب ندارد مگر اینکه فردی مهاجر از شهری دیگر به اصفهان آمده و اتراق کرده باشد که این افراد با حفظ عزت به عنوان بخش آسیب دیده جامعه ساماندهی می شوند. در این موضوع همگرایی بین بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری پیش آمد و شهر همگرا در حل یک مسئله شهری توانمندی خود را بروز داد.

یکی از حلقه های مفقوده، فقدان طرح جامع با توجه به شرایط جدید برای شهر اصفهان است، اصفهان طرحی برای توسعه شهری ندارد و همین سبب شده که اتفاقاتی در حاشیه شهر رخ دهد که هیئت و ریخت شهر فاقد یکپارچگی باشد.  

با بازنگری طرح جامع، نگرانی برای حاشیه نشینی برطرف می شود و تا تحقق این مسئله معاونت شهرسازی با هوشمندسازی، مسائل جاری را به سیستم ها بسپارند و این معاونت پاسدار هویت شهر باشد.

برای احیای خانه های تاریخی دنبال جذب سرمایه گذار هستیم، تاکنون دو نفر برای محورهای گردشگری اعلام آمادگی کرده اند تا با تفریحات سالم اوقات گردشگر پر شود.

ماموریت فوری سازمان نوسازی، آماده سازی برای حضور سرمایه گذاران در این بافت ها است و چشم انتظار حضور مدیرکل میراث فرهنگی هستیم و امیدواریم مدیری بیاید که به جای فریز کردن محورهای تاریخی نگاهی پویا به این بافت داشته باشد. اصفهان شهری است که از نظر فرهنگی قوت داشته و دارد و نباید با داشته های خود بجنگیم و می توانیم در این فضا پذیرای خرده فرهنگ ها شویم.

درخصوص تبدیل وضعیت نیروهای حجمی شهرداری، هر آنچه قانون مکلف کرده انجام می دهیم. تاکنون ابلاغی برای تبدیل نیروهای حجمی ارسال نشده است و عکس آن رخ داده و جذب و تبدیل نباید صورت گیرد اما اگر قانون دست ما را باز بگذارد این کار را خواهیم کرد.

انتظار مردم از شهرداری، خدمت شفاف است و قرار ما این است حقوق شهروندی را رعایت کنیم، گاهی مشاهده می شود قراردادی با شهرداری بسته می شود اما نسخه دوم به طرف قرارداد داده نمی شد که این روند نیاز به اصلاح داشت که با برطرف کردن آن، اعتماد عمومی حاصل می شود.

بخش دیگر، رفع فساد است چراکه فساد بی اعتمادی ایجاد می کند. به طور مثال یکی از افرادی که در شهرداری دستگیر شد یک کارمند ساده بود که طبق برآوردها ۲۰۰ میلیارد تومان در طول ۶ سال رشوه گرفته است. چنین زمینه هایی باید رفع شود تا مردم با اطمینان به ما مراجعه کنند.

در لایحه بودجه دولت، همه تبصره‌های کمک به شهرداری در قالب اوراق مشارکت و حمل و نقل عمومی حذف شده است؛ از سوی دیگر ردیف پایدار درآمدی برای شهرداری در قالب سه درصد سهم شهرداری ها از ارزش افزوده وجود دارد که در لایحه پیشنهادی اختیار آن از شهرداری ها گرفته و به دولت سپرده شده است.

با حذف این موارد با بحران ملی مواجه و شهرداری ها زمین گیر می شوند و این نهادها حتی نمی توانند هزینه های جاری خود را تامین کنند. این اتفاق در بودجه بسیار خطرناک است و قرار است از سوی شهردار تهران خطر این موارد به هیئت دولت تبیین شود.

در چنین شرایط دشواری، وظیفه سنگین نوسازی فاضلاب شهری هم در بودجه به شهرداری ها سپرده شده است و هزینه هنگفتی را به شهرداری ها تحمیل کرده اند، در مجموع این وضعیت، هشداری است که اگر جدی گرفته نشود، با بحران جدی در شهرداری ها روبرو می شویم.

اصفهان بهره ای از حق آلایندگی صنایع ندارد و سهم اصفهان فقط آلاینده هاست، شورای شهر جلسه مفصلی تشکیل داد و تصمیم های خوبی گرفته شد تا بخشی که سهم شهرداری است را اجرایی کنیم. برخی آدرس غلط می دهند تا اذهان را از صنایع به سمت شهرداری منحرف کنند.

در خصوص به کارگیری بانوان در مدیران شهرداری، در سطوح مدیران میانی بسیاری از بانوان مشغول کارند و نتوانستیم در کابینه اصلی از بانوان استفاده کنیم و فردی که مدعی کار در این حوزه های تخصصی باشد، وجود نداشت.

راه حل اساسی فرونشست در اصفهان را جاری شدن زاینده رود است و همچنین راه حل اورژانسی، ایمن سازی ابنیه آسیب پذیر است و این آمادگی را داریم با همکاری میراث، ابنیه تاریخی را ایمن سازی کنیم. از سوی دیگر، هرکجا در بافت شهری این نگرانی احساس شد شهرداری به صورت اورژانسی وارد شده و با راهکارهای فنی، رفع نگرانی می کند.

به دنبال الگوی جدید برای تعامل با رسانه ها هستیم و در آینده سیاست ما تدبیر می شود و منابع مالی هم با توجه به سیاست جدید تعریف خواهد شد.

تیمی که در حال حاضر در استانداری و فرمانداری مستقرند با انگیزه و جهادی اند و تعامل ما با استاندار و فرماندار بسیار خوب بوده است؛ البته هنوز نیامده این تیم ها دچار حل بحران شده و درگیر موضوع کشاورزان و زاینده رود شدند اما امیدواریم این دوره مدیریت از نظر نماد همگرایی و هم افزایی الگویی برای مدیریت همگرا باشد.

با توجه به دغدغه های افراد دارای معلولیت، تاکنون چهار جلسه با معلولان برگزار و مسائل آنان احصا شده است تا در سال آینده گزارش عملکردی در این موارد ارائه دهیم. امیدوارم شعار “اصفهان من شهر زندگی” برای همه اقشار از جمله معلولان محقق شده و اصفهان شهر دوست داشتنی برای همه باشد.

اکثریت پرسنل شهرداری از جامعه دلسوز و زحمتکش شهر هستند و ماموریت من صیانت از شهر و شهرداری است و حق نیست دامن شهرداری با بیش از صدسال خدمت، به این موارد، آلوده و چهره آن مخدوش شود. امیدوارم در سال آینده شاهد این نوع اتفاقات تلخ در شهر و رفتارهای توام با فساد در بدنه شهرداری نباشیم.

برای حل معضل کودکان کار ایراد قانونی در شهر داریم به طور مثال هم اکنون خیری حاضر به آموزش و پشتیبانی از کودکان کار در قالب کار در کارخانه شده است اما قانون اجازه نمی‌دهد. اکثر کودکان کار مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و بهره پولی که به دست نمی آورند به کودکان نمی رسد و دنبال راه حل برای این موضوع هستیم.

با توجه به موضوع دوچرخه سواری بانوان، شهرداری باید امکان رفت و آمد امن با دوچرخه را برای شهروندان فراهم کند اما درخصوص اینکه چه کسی از این مسیر استفاده کند صاحب نظر نیستیم. از همین رو توسعه مسیرهای دوچرخه سواری کماکان جزو سیاست های شهرداری است.  

در خصوص استخدام پاکبانان، ما موظفیم براساس ساختار مصوب وزارت کشور نیرو استخدام کنیم که تعداد کارکنان در این ساختار ۳۵۰۰ نفر است اما اکنون ۲۵ هزار نفر در بهداشت و نگهداشت شهر اصفهان فعالیت می کنند. شهرداری اجازه استخدام پارکبان و پاکبان را به ما نداده است و مسیر این کار جذب نیرو از طریق شرکت‌ها در قالب حجمی است و ساختار شهرداری اجازه استخدام نمی دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8437

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.