• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7
حبیب رضا ارزانی:

هدف و محور فعالیت‌های ستاد فهما حضور خانواده‌ها در مساجد است

  • کد خبر : 5142
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
هدف و محور فعالیت‌های ستاد فهما حضور خانواده‌ها در مساجد است
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، با اشاره به اهداف فعاليت‌هاي ستاد هماهنگي کانون‌هاي (فهما) گفت: تلاش ما اين است که ذيل هرکدام از برنامه‌ها بتوانيم خانواده‌ها را به مسجد بياوريم.

به گزارش ریاح، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در برنامه «در انتهای الوند» طی سخنانی با بیان اینکه ستاد در سال ۱۳۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس و آغاز به کار کرد، اظهار کرد: اکنون پس از گذشت ۲۸ سال تعداد ۲۵ هزار و ۹۹۹ کانون در سراسر کشور فعالیت‌می‌کنند.

وی در ادامه مباحث خود به اهمیت حضور در مسجد اشاره کرد و گفت: سفارش فراوانی به حضور در مسجد شده است اما گاهی شرایط فراهم نیست و گاهی نیز شخصی به مسجد نمی‌آید؛ سوال آن است که آیا باید چنین شخصی را رها کنیم؟ قطعا چنین نیست بلکه ما باید به سراغ او برویم. با این نگاه بود که ستاد فهما قبل از شیوع کرونا سامانه بچه‌های مسجد را راه‌اندازی کرد تا از این طریق فعالیت مجازی در عرصه مسجد فراهم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: همه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سامانه بچه‌های مسجد حضور دارند و این سامانه قابلیت ارایه آمار به لحظه دارد و تا این لحظه بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار عضو در سراسر کشور با کد ملی در سامانه بچه‌های مسجد ثبت نام کرده و فعالیت دارند؛ نکته جالب در مورد سامانه این است که چه کانون‌های مستقر در تهران و چه یک کانون روستایی در کشور امکان فعالیت در این سامانه را دارند و در واقع یکسان سازی ظرفیت‌ها از جمله دستاوردهای این سامانه بود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به پایتخت فهما گفت: در جریان این طرح کِیف را تبدیل به کمّ کردیم. فهما به معنای فرهنگ و هنر مساجد ایران است. این نام و نشانی است که بچه‌های مسجد می‌شناسند؛ ما ذیل پایتخت فهما در واقع توانستیم مدل‌های مختلفی را ارایه کنیم؛ در جریان پایتخت فهما ۲۰ هزار امتیاز در نظر گرفته شد که اعضا به ازای هر فعالیت می‌توانستند این امتیازها را کسب کرده و در نهایت فعالیت‌هایشان ارزیابی شود. این مدلِ بازی‌وار کردن فعالیت‌ها است و هرچند که نامش غربی است اما تعابیری در آن وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره شده است از جمله این آیات که خداوند در قرآن فرمود: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ» و  «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ». با این نگاه بود که فهما طراحی شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنر مساجد کشور در ادامه به طرح ملی ایران  قوی اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و  12رواق از جمله همدلی، رسانه، فیلم، کتاب، سرود، کارآفرینی و … طراحی شده است، در واقع هر آنچه که در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد در این طرح ارایه شده است و افراد با مراجعه به سامانه بچه‌های مسجد می‌توانند در این بخش‌ها شرکت کنند و پس از مشخص شدن نفرات برتر در عرصه‌های تعریف شده از جمله فیلم، ۱۰ کانون به صورت ویژه تا سال آینده آموزش می‌بینند و با هنرمندان حرفه ای کشور ذیل این آموزش ارتباط برقرار می‌کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تلاش می‌کنیم تا خانواده‌ها را به مسجد بیاوریم، به این معنا که حداقل هفته‌ای یکبار به مسجد آمدن در برنامه خانواده‌ها قرار گیرد چراکه این رویکرد به تعالی جامعه بسیار کمک می‌کند.


حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد مشارکت، حضور و فعالیت خانواده‌ خود در سامانه بچه‌های مسجد گفت: من سه فرزند دارم که از ابتدای راه‌اندازی سامانه به شکل جدی در این فضا حضور یافته و به صورت روزانه فعالیت می‌کنند. همچنین برخی نزدیکان از جمله برادرم نیز در این سامانه فعالیت دارند، در این میان گاهی نقدهایی ارایه می‌شود که استقبال می‌کنم چرا که نقد و متعاقب آن مشورت بسیار به انسان کمک می کند و موجب تعالی می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=5142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.