• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند/ ویزیت رایگان برای افراد دیابتی بی‌بضاعت در خیریه دیابت اصفهان

  • کد خبر : 7770
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند/ ویزیت رایگان برای افراد دیابتی بی‌بضاعت در خیریه دیابت اصفهان
رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان اصفهان با اشاره به درمان نداشتن دیابت، گفت: دیابت درمان ندارد و تنها درمان آن استفاده از انسولین و کنترل‌کننده‌های قند خون است جمعیت دیابتی‌ها در جهان هر ۱۰ سال دو برابر می‌شود و نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش ریاح،  محمدعلی عطاری  رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت روز دیابت اظهار کرد: ۲۳ آبان روز کشف انسولین در جهان به نام روز دیابت نامگذاری شده است، شعار انجمن خیریه دیابت استان اصفهان آموزش، کنترل و پیشگیری است، هدف و تلاش بر این است که افراد سالم به افرادی دیابتیک تبدیل نشوند، افراد مستعد دیابت که قند خون آنها از ۱۰۰ تا ۱۲۵، مستعد دیابت هستند و عوارض دیابت بر آنها تأثیر می‌گذارد را به سمت خارج شدن از محدوده خطر ابتلاء به دیابت سوق دهیم و قند خون افراد دارای دیابت کنترل شود تا از عوارض چشمی، قلبی و کلیوی در امان باشند.

در خصوص فاکتورهای مستعد کننده افراد به دیابت، فاکتورهایی که افراد می‌توانند با توجه به آنها مستعد دیابت شوند شامل سابقه ژنتیکی و داشتن سابقه بیماری دیابت در خانواده، وارد کردن میزان کالری بالا به بدن و عدم خارج کردن آن، عدم تحرک کافی، مصرف دخانیات در افراد و استرس بالا است. سبک زندگی افراد به تدریج به سمت بدتر شدن پیش می‌رود. زمانی بحث وجود ۳۰ میلیون نفر دیابتی در جهان مطرح بوده ولی در حال حاضر بحث ابتلای ۶۰۰ میلیون نفر به دیابت در جهان مطرح است.

برای افراد دیابتی و مستعد آن درمان علامتی انجام می‌شود؛ دیابت درمانی ندارد و تنها درمان آن استفاده از انسولین و کنترل کننده‌های قند خون است تا قند افراد پایین‌تر بیاید و کمتر با عوارض آن درگیر شوند. اگر فرد به دیابت مبتلا شود و در کنترل کردن آن توانایی و آگاهی نداشته باشد به نارسایی کلیه دچار شده و ناچار به دیالیز و حتی پیوند کلیه روی می‌آورد، از سمتی دیگر مشکلات قلبی و موارد دیگر در بدن آشکار می‌شود.

بسیاری از افراد، از بیماری دیابت خود خبر ندارند. برای کنترل کردن قند خون باید از عواملی که انسان را در معرض ابتلاء به دیابت قرار می‌دهد دوری کرد. در این راستا انجمن دیابت استان اصفهان ورزش‌های همگانی صبح‌های جمعه را برگزار کرده و سعی بر آموزش مردم دارد. آموزش دادن به مردم و برگزاری کلاس‌ها هزینه دارد اما در مقابل هزینه‌هایی که برای عوارض دیابت مانند دستگاه دیالیز صرف می‌شود، کمتر است. زندگی افراد دیابتی بی‌بضاعت با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و این مباحث اجتماعی باید در نظر گرفته شوند.

اعتقاد بر این است که آموزش در راستای آگاهی افراد جامعه باید در کتاب‌های درسی جای گیرد، ورزش و تحرک در جامعه بالا رود و تست قند خون قبل از ازدواج باید ضروری باشد زیرا یک فرد باید بداند قرار است با فردی دارای دیابت زندگی کند. کارگران دیابتیک باید مورد توجه قرار گیرند زیرا بسیاری از کارگران با ابزارهای دقیق سروکار دارند و ممکن است داشتن دیابت آنها را دچار مشکل کند.

باتوجه به اهمیت تغذیه در کنترل بیماری‌ها، مصرف نمک جامعه ما، دو برابر میزان آمار مصرف جهانی است. با تغذیه ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است. ۴۴ درصد مرگ‌های زیر ۷۰ سال مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و از ۷۰ سال به بعد ۴۸ درصد مرگ‌ها مربوط به تغذیه است؛ ۸۸ درصد مردم ایران تغذیه ناسالم دارند و ۵۰ درصد گروه ۲۵ تا ۳۰ سال، ۴۵ تا ۵۵ سال ۷۱ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان مبتلا به اضافه وزن هستند. ۴۸ درصد افراد ۴۵ تا ۶۵ سال مبتلا به فشار خون هستند، ۳۵ تا ۴۰ درصد افراد در اصفهان مبتلا به کبد چرب که همراه با بیماری دیابت است، هستند.

دیابت تیپ دو در کودکان و نوجوانان به علت خوردن زیاد و عدم تحرک بیشتر دیده می‌شود؛ کودکان زیر دو سال اضافه وزن پیدا می‌کنند و چنین چیزی فاجعه‌انگیز است. یک انسان در طول روز به سه هزار کیلو کالری نیاز دارد و باید همانقدر انرژی مصرف کند تا کالری‌ها بسوزند و دچار اضافه وزن نشود و اینکه فرد بخواهد با مصرف ترشیجات کالری بسوزاند عملی نیست.

افراد دارای BMI بالای ۲۵، افراد با سابقه دیابت در خانواده، فشار خون بالا، خانم‌ها با سابقه سقط مکرر یا دیابت دوران بارداری، مرده زایی یا تولد نوزادی با وزن بالای چهار کیلوگرم، خانم‌های دارای تنبلی تخمدان و افراد دارای بیماری‌های قلبی-عروقی و بالای ۴۵ سال بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری دیابت هستند.

مرگ‌ومیر پس از قطع پا، در سال اول ۲۰ درصد و در سال بعد ۸۰ درصد گزارش شده است و در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۰۰ پا بر اثر دیابت قطع شده است. جمعیت دیابتی‌ها در جهان هر ۱۰ سال دو برابر می‌شود و نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند.

علی کچویی عضو هیئت مدیره انجمن دیابت استان اصفهان در مورد هزینه‌های بالای درمان دیابت، اظهار کرد: ۱۰۰ سال از کشف انسولین می‌گذرد و روز جهانی دیابت به مناسبت کشف انسولین نام‌گذاری شده است. در آمریکا یک چهارم افراد دارای دیابت تیپ یک که نیاز به انسولین دارند به علت هزینه بالا، انسولین تزریق نمی‌کنند. در دنیا ۳۸ درصد از افرادی که انسولین تزریق می‌کنند زیرا توانایی خرید آن را ندارند، آنها عوارض را آنطور که باید کنترل نمی‌کنند؛ همه این‌ها در حالی است که تولید کننده‌های انسولین در آمریکا نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار برای انتخابات آمریکا هزینه می‌کنند. در واقع بیمار دیابتی جیب خالی دارد و هزینه‌های درمانی بالا است.

دیابت به دو نوع تیپ یک و دو تقسیم می‌شود. لوزالمعده دارای دو قسمت است؛ یک قسمت وظیفه ساخت هورمون‌های گوارشی برای هضم را بر عهده داشته و قسمت دیگر سلول‌های انسولین‌ساز قرار دارند. اگر در بدن انسولین وجود نداشته باشد، بافت چربی، پروتئین و ذخایر کبدی تجزیه شده، فرد لاغر می‌شود و در مقابل قند خون بالا می‌رود؛ هنگامی که میزان قند خون از ۱۸۰ بالاتر برود، قند خون همراه آب با ادرار دفع می‌شود و فرد نمی‌تواند از مواد غذایی بهره کافی ببرد.

تیپ یک دیابت بیشتر در نوجوانان ایجاد می‌شود. در این نوع دیابت سلول‌های انسولین‌ساز معمولاً به علت عفونت در بدن دچار مشکل شده، سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بدن سلول‌های انسولین‌ساز را بیگانه تشخیص می‌دهد و درصدد تخریب آنها بر می‌آید؛ برای چنین افرادی فقط انسولین چاره‌ساز است. دیابت تیپ یک نسبت به تیپ دو نادر بوده و تاریخ شروع و تشخیص آن نزدیک به هم است.

بیش از ۹۰ درصد بیماران از تیپ دو هستند. در این نوع دیابت انسولین در بدن وجود دارد اما یا به موقع ترشح نمی‌شود، ناکافی است یا نمی‌تواند اعمال اثر کند؛ در چنین وضعیتی گیرنده‌های انسولین در بدن دچار مشکل هستند. وقتی گیرنده نتواند از انسولین استفاده کند در واقع یعنی سلول‌های انسولین‌سازی در بدن وجود ندارد. ژنتیک، چاقی، کم تحرکی و استرس باعث می‌شود فرد مستعد دیابت به دیابت نوع دو مبتلا شود. دیابت نوع دو مرموز و تدریجی شروع می‌شود به طوری که خود فرد متوجه قند بالای خود نمی‌شود و بین شروع و تشخیص دیابت تخمین زده می‌شود که ۷ تا ۱۱ سال سپری شده است.

سردسته علت کوری، نارسایی کلیه، دیالیز، پیوند کلیه و قطع پا بجز تصادفات در دنیا دیابت است، همچنین سردسته بیماری‌های قلبی عروقی نیز دیابت است و فرد دیابتی دو تا سه برابر یک فرد غیر دیابتی دچار مرگ و میر قلبی عروقی می‌شود.

دیابت عامل کنترل و پیشگیری است، یعنی می‌توان از آن پیشگیری کرد و هم آن را کنترل کرد تا عوارض آن به سراغ فرد نیاید. اگر یک درصد از قند خون کم شود، ۱۴ درصد عوارض قلبی عروقی و سه درصد از عوارض کلیه و چشم کم می‌شود. برای پیشگیری از دیابت کافی است فرد چاق، سه تا پنج درصد وزنش را کم کند، در این صورت شانس ابتلاء به دیابت در او کمتر می‌شود. با روزی ۴۰ دقیقه پیاده‌روی، می‌توان کارایی گیرنده‌های انسولین را بهتر کرد؛ همچنین باید عادت غذایی را به سمت غذای سالم پیش برد تا از بروز دیابت جلوگیری شود.

آمار نشانگر جمعیت بالای ۶۰۰ میلیونی دیابتی‌ها در جهان است؛ در استان اصفهان جمعیت بالای ۳۰ سال یا دیابت دارند یا در معرض آن هستند. هزینه‌های درمان بیماری دیابت بسیار بالا است؛ اگر سرمایه‌گذاری برای بالا بردن تعداد تخت‌های دیالیز انجام شود نتیجه‌ای دربر ندارد اما با آموزش و آگاهی می‌توان از آن جلوگیری کرد. انجمن دیابت استان اصفهان برای حساس‌سازی و آگاهی افراد نسبت به دیابت تشکیل شده است تا افراد تست دیابت بدهند.

افرادی که چاق هستند، سابقه فامیلی دیابت دارند، افراد فشار خونی، خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند، سابقه دیابت در بارداری داشته، نوزاد بالای چهار کیلوگرم به دنیا آورده‌اند یا سابقه سقط جنین مکرر داشته‌اند در معرض خطر بیماری دیابت هستند. با غربالگری می‌توان افراد در معرض خطر دیابت را شناسی کرده و به آنها آموزش داده شود تا از بروز دیابت در آنها جلوگیری شود. استرس و آلودگی هوا نیز تأثیر بسزایی در ابتلای افراد به فشار خون دارد.

خط اول درمان دیابت تغییر سبک زندگی افراد است و پس از آن استفاده از متفورمین، متفورمین سبب نارسایی کلیه نشده اما برای افرادی که به نارسایی کلیه دچار هستند استفاده از آن توصیه نمی‌شود و می‌توانند از قرص‌های دیگری برای کنترل قند خون خود استفاده کنند.

فست‌فودها غذاهای پرکالری هستند که چربی فراوانی دارند، از سویی روغن‌های استفاده شده برای تهیه آنها به علت سودجویی برخی افراد بارها حرارت داده می‌شوند؛ کالری بالا فرد را چاق کرده، ذائقه او را عوض می‌کند و فرد از غذاهای سنتی دور می‌شود؛ با چاق شدن فرد و تغییر ذائقه وی به دیابت نزدیک می‌شود.

احمد نیل‌فروشان مدیرعامل مؤسسه خیریه دیابت استان اصفهان در خصوص هزینه‌های دریافتی در مؤسسه خیریه دیابت استان اصفهان، اظهار کرد: نرخ ویزیت دریافتی از بیماران در خیریه، میان نرخ بخش خصوصی و دولتی است. مراکز دولتی‌ها نرخ پایین‌تر و مراکز خصوصی نرخ بالاتری دارند.

مؤسسه خیریه دیابت حدود هشت هزار عضو دارد که تعدادی از آنها بضاعت مالی ندارند یا کم بضاعت هستند؛ کسانی که بی‌بضاعت باشند ویزیت آنها رایگان و افراد کم بضاعت ۵۰ درصد نرخ معین شده را پرداخت می‌کنند. حتی هزینه دارو و تجهیزاتی که لازم است مانند نوار، سر سوزن و … برای آنها تهیه می‌شود.

تجهیزات و هزینه‌های درمان روز به روز بالاتر می‌روند. بیماری دیابت در صورتی که فرد آموزش ببیند و مسائل لازم مانند تحرک کافی، تغذیه مناسب و … را رعایت کند، قابل کنترل است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.