• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان:

مساجد با مدیریت ائمه جماعات محله محور می شوند

  • کد خبر : 5101
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
مساجد با مدیریت ائمه جماعات محله محور می شوند
حجه الاسلام سید محمد صادق ابطحی گفت: در گذشته مدیریت امور مساجد استان به صورت سنتی بوده است که در فرایند جدید با تهیه سیستم های به روز و قابل ارتقاء از این حالت سنتی بیرون خواهد آمد و به صورت سیستمی مدیریت خواهد شد.

حجه الاسلام سید محمد صادق ابطحی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با ریاح گفت: مجموعه امور مساجد ۲۵ سال سابقه دارد و از زمان تشریف فرمایی آیت الله مظاهری به اصفهان تحت امر ایشان تشکیل و بعد از تشریف فرمایی آیت الله طباطبایی نژاد به عنوان نماینده ولی فقیه در اصفهان، آیت الله مظاهری این مسئولیت را به آیت الله طباطبائی نژاد واگذار نمودند.

این سال ها رسیدگی به امور مساجد، انتصاب ائمه جماعات، انتصاب اعضای هیئت امنا و حل اختلاف مساجد در این مرکز صورت می گرفته است.

هم اکنون که بنده ماموریت پیدا کرده ام برای ادامه این مسیر با رویکردی دیگری فعالیت را آغاز کرده ایم و آن اجرای طرح مسجد محله محور با مدیریت امام جماعت مسجد است زیرا مبنای کار ما فرمایش رهبر معظم انقلاب است که فرمودند: امام جماعت مدیر مسجد است.

در طرح مسجد محله محور، پیوند مسجد با جوانان، نوجوانان و نخبگان در دستور کار قرار گرفته است برنامه ریزی برای غم دیدگان که دنبال غمگسار می گردند و اقشار جامعه حتی نوزادان نیز در این طرح به صورت ویژه دیده شده است.

برنامه های سال ۱۴۰۰ امور مساجد اصفهان

برگزاری کارگاه های کاربردی با موضوعات مختلفی مثل مدیریت مسجد ویژه اعضای هیئت امناء مساجد، کارگاه های ارتقاء سطح علمی ویژه ائمه جماعات، ساماندهی جذب و گزینش ائمه جماعات، بروز رسانی و ارتقاء سایت امور مساجد با هدف اطلاع رسانی اخبار مرکز و بهره برداری از این فضا ویژه مراجعات مردمی از برنامه هی سال آینده این مرکز است. فعال کردن شبکه های مجازی در مجموعه مساجد در سطح استان از دیگر برنامه ای سال آینده می باشد که فعال کردن ائمه جماعات، هیئت امنا و خادمین در این فضا هم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیریت امور مساجد سیستمی خواهد شد

در گذشته مدیریت امور مساجد استان به صورت سنتی بوده است اما در فرایند جدید با تهیه سیستم های به روز و قابل ارتقاء تا قبل از ماه مبارک رمضان از این حالت سنتی بیرون خواهد آمد و به صورت سیستمی مدیریت خواهد شد.

حدداقل در مساجد باید یک نوبت نماز جماعت اقامه شود

در تمام مساجد باید حداقل یک نوبت نماز جماعت برگزار شود. در صورتی هم که مسجدی امام جماعت نداشته باشد مرکز رسیدگی به امور مساجد امام جماعت معرفی خواهد کرد.

اگر امام جماعتی هم به دلیل کرونا و یا هر مشکل دیگری جهت برگزاری نماز جماعت در مسجد حاضر نشود در صورت گزارش چنین موضوعی آن امام جماعت از سمت خود عزل و فرد دیگری توسط این مرکز به آن مسجد معرفی می گردد.

مراکز رسیدگی به امور مساجد مناطق ۱۵ گانه به فعالیت خود ادامه می دهند

مراکز امور مساجد در مناطق ۱۵ گانه باید فعال باشند با این تفاوت که هیئت امناء، کانون فرهنگی مساجد، هیئات مذهبی، شهرداری، کلانتری و حوزه مقاومت بسیج هم در کنار ائمه جماعات باید در شواری مرکز رسیدگی به امور مساجد منطقه به عنوان یک شورای عملیاتی حضور داشته و فعال باشند. چنانچه اختلافی هم در بین ارکان مسجد به وجود آید در همان شواری منطقه به اختلافات رسیدگی و حل خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=5101

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.