• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
یادداشت

مردم‌سالاری دینی و دولت مقاومت

  • کد خبر : 2378
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
مردم‌سالاری دینی و دولت مقاومت
واژه مردم‌سالاری دینی اصطلاح نویی در دنیای امروز است که با تأثیر از آموزه‌های نبوی(ص) و علوی(ع) به‌دنبال پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و ادارۀ امور کشور و پرهیز از الگوهای استبدادی و رعایت اصول و مبانی اسلامی است.

حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

گفتمان؛ یک نوع زبان و یک نظام بازنمایی است که از لحاظ سیاسی و اجتماعی توسعه می‌یابد تا مجموعه‌ای منسجم از معانی را دربارۀ یک حیطۀ موضوعی مهم ایجاد نماید.

گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) با پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی به وجود آمد که مهم‌ترین زیرمجموعه آن را گفتمان مردم‌سالاری دینی شکل می‌دهد.

واژه مردم‌سالاری دینی اصطلاح نویی در دنیای امروز است که با تأثیر از آموزه‌های نبوی(ص) و علوی(ع)، به‌دنبال پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و ادارۀ امور کشور و پرهیز از الگوهای استبدادی و رعایت اصول و مبانی اسلامی است. مردم‌سالاری دینی، ناظر به مدلی از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی استوار است. این مردم‌سالاری متعلق به دین است، نظامی با اراده و رأی مردم شکل می‌گیرد تا دستورات دین را در جامعه اجرا کند و مسئولین آن نظام در قبال مردم، وظایفی جدی و حقیقی دارند و باید در راستای حق‌مداری، خدمت‌محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی ایفای نقش نمایند.

نظام مردم‌سالاری دینی، کشور ایران را در مسیر پیشرفت سریع قرار داد و عنصر ارادۀ ملی را که جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد؛ جوانان را میدان‌دار اصلی عرصۀ مدیریت نمود؛ باور “می‌توانیم” را به همگان منتقل کرد؛ اتکای به توانایی داخلی را به همه آموخت و منشأ برکات عظیمی شد.

این نظام منبعث از دین، دست اجانب و استکبار جهانی را از سر ملت ایران کوتاه کرد، استبداد را در هم شکست، سلطۀ خارجی را قطع نمود، جهاد سازندگی را شکل داد، رشد علمی را ایجاد کرد و مردم را در مسیر تعالی علمی پیش برد، در میدان‌های صنعتی پیشرفت کردند، در دانش‌های نوپدید پیشرفت نمودند، در تأثیرگذاری سیاسی در دنیا پیشرفت کردند.

اهمیت ملت ایران در مردم‌سالاری دینی بالا رفت. مردم شخصیت پیدا کردند، عزت و حرمت پیدا نمودند. گفتمان اسلام ناب محمدی(ص)، نظام دوهزار و پانصد سالۀ شاهنشاهی و حکومت طاغوت را به یک نظام مردم‌سالاری دینی تبدیل کرد. این نظام دینی به الگویی برای نسل جوان امروز دنیا تبدیل شد، جبهۀ مقاومت را به وجود آورد، پایۀ نظام استکباری را سست کرد و قدرت آمریکا را ضعیف نمود.

یکی از شاخص‌های مهم مردم‌سالاری دینی، خودباوری مردم بود. مردم باور کردند که در ادارۀ کشور، در علم، در صنعت، در کارهای اساسی قادرند، به همین دلیل روی پای خود ایستادند و هر روز به پیروزی‌ای بزرگ‌تر از پیروزی‌های قبلی دست یافتند.

گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) برای ملت ایران آرمان‌هایی را تعریف کرد که تا به امروز مردم عزیزمان دنبال همان آرمان‌ها حرکت می‌کنند و راست‌قامت گوهر درخشانِ ارادۀ ملی و خودباوری مردم و تعالی و رشد ملت ایران را در برابر چشم جهانیان به نمایش می‌گذارند.

این گفتمان پایه‌های نظام لیبرال دموکراسی غرب را متزلزل نمود. از همان روز اول مستکبرین عالم و غرب‌گرایان و تمامی قدرت‌های درجۀ‌یک دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران دست به دست هم دادند و با تحمیل جنگ نظامی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی، به‌دنبال براندازی مردم‌سالاری دینی در ایران رفتند، هزاران میلیارد دلار خرج کردند تا گفتمان اسلام ناب را از بین ببرند؛ اما با یاری خداوند بزرگ و بصیرت و هوشیاری مردم ایران، مستکبرین و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار نتوانستند زیانی به ایران اسلامی وارد کنند. ملت ایران راه خود را با قدرت ادامه داد، پیش رفت و روز به روز قوی‌تر شد.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۷٫۶٫۱۶ فرمودند: «آمریکایی‌ها چهل سال است که می‌خواهند ریشه‌ی جمهوری اسلامی ایران را بکنند اما ما در این مدت، بیش از چهل برابر رشد کرده‌ایم.»

برای هوشمندان عالم شگفت‌آور است که یک نظام مردم‌سالار با اتکای به خدای بزرگ و با تکیه به قدرت ملی توانسته است این‌همه رشد کند و آمریکای پلید را نیز در عمدۀ هدف‌های استکباری‌اش به شکست بکشاند، این حرفی است که تحلیلگران، سیاسیون و جامعه‌شناسان معتبر دنیا به آن اعتراف می‌کنند و معتقدند که قدرت نرم و قدرت سخت، قدرت نظامی‌گری و قدرت اقتصادی آمریکا رو به افول و در حال ازبین‌رفتن است.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۷٫۷٫۱۲ فرمودند: «آمریکای دارای قدرت اتمی، دارای تکنولوژی پیشرفته، دارای پول فراوان، در بسیاری از مناطق عالم شکست خورده است، در عراق شکست خورد، در سوریه شکست خورد، در افغانستان شکست خورد، در پاکستان شکست خورد، در مواجهه‌ی با قدرت‌های دنیا شکست خورده است.»

امروز جوان‌های عراق از آمریکا متنفرند، جوان‌های سوریه از آمریکا متنفرند، جوان‌های افغانستان از آمریکا متنفرند، جوان‌های پاکستان از آمریکا متنفرند، جوان‌های لبنان از آمریکا متنفرند، جوان‌های فلسطین از آمریکا متنفرند، جوان‌های یمن از آمریکا متنفرند، جوان‌های عزیز ایران از آمریکا متنفرند.

در دنیای امروز، دولت‌هایی هم که با آمریکا رودربایستی دارند، با آن کشور مخالفت می‌کنند، چین مخالفت می‌کند، اروپا مخالفت می‌کند، روسیه مخالفت می‌کند، هند مخالفت می‌کند، آفریقا مخالفت می‌کند، آمریکای لاتین مخالفت می‌کند، این نشان‌دهندۀ افول و سقوط قدرت آمریکاست. آمریکا در منطقۀ خودش هم رو به افول و نابودی است.

امام خامنه‌ای در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، در تاریخ ۱۳۹۷٫۱۱٫۲۲ آورده‌اند: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌برد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چارچوب‌ها را شکست، کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید، دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، اما این واکنش ناکام ماند. چپ و راست مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، با تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیک‌تر شدند… یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار می‌دهند، دست و پنجه نرم می‌کند و انقلاب اسلامی با حفظ پایبندی به شعارهای خود همچنان به‌پیش می‌رود.»

انتخابات اخیر آمریکا در رقابت ترامپ و بایدن، به‌یقین با نوع برخوردهای نامزدها و آشوب‌های پس از انتخابات، مسیر انهدام استکبار جهانی را هموارتر می‌کند، چنانچه امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۹٫۸٫۱۳ فرمودند: «وقتی کار یک سیاست، کار یک رژیم به اینجا رسید، این دیگر خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد.»

استفن والت؛ نظریه‌پرداز معروف آمریکایی و از واضعان مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین‌الملل، در مقاله‌ای در فارین پالیسی، روند افول آمریکا را «افول موریانه‌وار» می‌نامد؛ افولی که به‌واسطه ضعف‌های ساختاری و بنیادی در اقتصاد ایالات متحده ایجاد شده است و تدریجاً شالودۀ خود را می‌بلعد.
با توجه به وضعیت قدرت نرم و سخت آمریکا و دوران ترامپ و پساترامپ، دیگر در کشورهای جهان سوم، لیبرال دموکراسی، آرزوی روشنفکران نیست، بلکه در خود غرب نیز ارزش‌های لیبرال دموکراسی، زیر پا گذاشته می‌شود.

یوهان گالتونگ، جامعه‌شناس مشهور نروژی که سابقۀ پیش‌بینی حوادث مهمی هم‌چون فروپاشی شوروی را دارد، در کتاب «سقوط امپراطوری آمریکا و پس از آن چه؟» پیش‌بینی می‌کند که آمریکا قبل از افول قدرت جهانی خود شاهد ظهور فاشیسم خواهد بود.

امام خامنه‌ای در ۱۳ آبان ۱۳۹۸ فرمودند: «آمریکای امروز به‌مراتب ضعیف‌تر از آمریکای چهار دهه‌ی قبل است. افول آمریکا به واقعیت مورد اجماع صاحب‌نظران معتبر جهان تبدیل شده اما در سوی دیگر این چالش، ملت ایران با انگیزه، روحیه و کار و تلاش جوانان عزیزش، آینده‌ای درخشان و به‌مراتب بهتر را در پیش دارد.»

آمریکای پساترامپ با فتنه‌های ترامپ، ضعیف‌تر خواهد شد؛ و ما با حرکت آمریکا در سراشیبی سقوط، قدرتمان بیشتر خواهد گشت، دیگر چه‌نیازی است که چشم امید به «بایدن» داشته باشیم، دموکرات و جمهوری‌خواه، دو روی یک سکه‌اند.

امام خامنه‌ای در دوران اوبامای دموکرات در نامه‌ای به رئیس جمهور کشورمان ــ در تاریخ ۱۳۹۴٫۷٫۲۹ ــ نوشتند: «دولت ایالات آمریکا، در قضیه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. اظهارات رئیس جمهور آمریکا در دو نامه به اینجانب مبنی بر اینکه قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرفداری‌اش از فتنه‌های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب در آمد و تهدیدهای صریح وی به حمله‌ی نظامی و حتی هسته‌ای… پرده از نیت واقعی سران آمریکا برداشت. صاحب‌نظران سیاسی عالم و افکار عمومی بسیاری از ملت‌ها، به‌وضوح تشخیص می‌دهند که عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته از انقلاب اسلامی است.»

آمریکا می‌خواهد این هویت را از ایران اسلامی بگیرد. آمریکا می‌خواهد گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) را حذف کند. آمریکا می‌خواهد ما نوکر باشیم و او ارباب باشد. آمریکا می‌خواهد به قدرت گذشتۀ خود در ایران و منطقه برگردد. آمریکا نیاز به مذاکرۀ با ایران دارد، می‌خواهد بقای خود را طولانی‌تر کند، مبادا گول «بایدن» را بخوریم، مبادا گول دلالان و نفوذی‌های آمریکا در ایران را بخوریم.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۸٫۴٫۵ فرمودند: «مذاکره یک فریب است؛ مذاکره بر سر چه؟ مذاکره بر سر آنچه او می‌خواهد؛ یعنی اسلحه در دست شما است، جرئت نمی‌کند بیاید جلو، می‌گوید “آقا، آن اسلحه را بده به من، آن اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر کاری که می‌خواهم با تو بکنم، تا من بتوانم هر بلایی می‌خواهم سر تو بیاورم.”»، سال‌ها از عصر ریگان تا امروز دنبال همین بودند و به آرزوی خود نرسیدند.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۶٫۱۰٫۶ فرمودند: «ریگان از ترامپ، هم قوی‌تر بود، هم عاقل‌تر بود، عملاً هم علیه ما اقدام کرد… امروز ریگان کجاست، جمهوری اسلامی کجاست؟ امروز جمهوری اسلامی چندبرابر زمان ریگان پیشرفت کرده، رشد کرده؛ در همه‌ی قسمت‌ها. او در عذاب الهی الآن گرفتار است، جسمش پوسیده و خاک شده است… این‌ها هم داغ ضعیف شدن یا از میدان خارج شدن جمهوری اسلامی بر دلشان خواهد ماند.»

معظم‌له در تاریخ ۱۳۹۴٫۴٫۲۸ فرمودند: «پنج رئیس جمهور دیگر [آمریکا] از اول انقلاب تا امروز، در این آرزو که جمهوری اسلامی را تسلیم کنند یا مُردند یا در تاریخ گم شدند، شما [اوباما] هم مثل آن‌ها، شما هم این آرزو را هرگز به دست نخواهید آورد که ایران اسلامی را تسلیم کنید.»

ایشان در تاریخ ۱۳۹۷٫۲٫۱۳ هم فرمودند: «شنیدید [ترامپ] رئیس جمهور آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد، شاید بیش از ده دروغ در حرف‌های او بود، هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که “چنین و چنان می‌کنم…”، این رفتار در دوران رؤسای جمهور قبل هم وجود داشت و در هر دوره‌ای یک جور بوده است. ملت ایران با قدرت ایستاده و آن (رؤسای جمهور) قبلی مُردند و استخوان‌هایشان هم پوسید و جمهوری اسلامی هم‌چنان هست. این آقا هم خاک خواهد شد و بدنش خوراک مار و مور می‌شود و جمهوری اسلامی هم‌چنان خواهد ایستاد.»

این نگاه برگرفته از گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) و گفتمان مردم‌سالاری دینی است. گفتمان مقاومت زیرمجموعۀ گفتمان مردم‌سالاری دینی است، این گفتمان تا به امروز جواب داده است، بایدن را هم به زیر خواهد کشید، باید همۀ مدیران نظام با این گفتمان هماهنگ شوند، با گفتمان ولایت همراه گردند، باید باور کنند که در کلاهِ آمریکا پشمی نیست.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۷٫۸٫۱۲ فرمودند: «آن کسانی که گرایش به این دارند که برویم با آمریکایی‌ها سازش کنیم، بی‌خودی نقشه‌ی بی‌اساس و بی‌پایه می‌کشند؛ آمریکا رو به افول است… این‌ها محکومند به اینکه ساقط بشوند، محکومند به اینکه افول کنند، زایل بشوند از صحنه‌ی قدرت جهانی.»

گفتمان مقاومت تا نابودی آمریکای جهان‌خوار در صحنه ایستاده است. ملت ایران تا سقوط ائمۀ کفر در صحنه است، این یک تکلیف دینی و قرآنی است، با آمدن و رفتن‌های طاغوت‌ها، سیاست جمهوری اسلامی عوض نمی‌شود، امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۹٫۸٫۱۳ فرمودند: «در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب‌شده و مشخص است و این سیاست، با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند.»

آنچه باید تغییر کند نگاه برخی دولتمردان است، دولت باید با گفتمان مقاومت و ولایت همراه باشد، دولت باید دولت مقاومت شود، اگر این همراهی شکل بپذیرد، پایان عمر آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، تنها در آن صورت است که جمهوری اسلامی ایران بر تمامی مشکلات فائق می‌آید و پیشرفت کشور رو به گسترش می‌گذارد.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۶٫۲٫۲۰ فرمودند: «دولت مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن و در موضع اقتدار ایستادن… دولت مقاومت دارای سیاست، اقتصاد، نیروهای مسلح، تحرک بین‌المللی و منطقه‌ی نفوذ وسیع است… دولت مقاومت، نه اهل سلطه‌طلبی و دست‌اندازی به کشورها است و نه اهل قرار گرفتن در موضع دفاعی و انفعالی… موضع دولت مقاومت، قدرت بازدارنده و اقتدار بازدارندگی است و جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، مسیر اقتدار بازدارنده را با اتکای به همت و تلاش و ابتکار و استعدادهای خود ادامه خواهد داد.»

به‌جای انفعال و ترس از قدرت آمریکا، با مقاومت و شجاعت و با اعتقاد دینی و هویت ملی و ایدئولوژی اسلام سیاسی، بر گفتمان فرهنگ غرب غالب شویم و فرهنگ مقاومت و گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) را در جهان گسترش دهیم.

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2378

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.