• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
مهدی فضائلی:

مذاکره و عدم مذاکره منوط به حفظ منافع کشور است

  • کد خبر : 8968
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مذاکره و عدم مذاکره منوط به حفظ منافع کشور است
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت:از منظر رهبر معظم انقلاب علت مذاکره نکردن با آمریکا آن است که این مذاکره نه تنها برای منافع کشور مفید نیست بلکه زیان‌آور است و لذا حفظ منافع عمومی کشور در مذاکره یا عدم آن یک اصل است.

به گزارش ریاح، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در همایش «جهاد تبیین» ویژه مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و آیین تجلیل از مبلغان اهل قلم در اصفهان گفت: رعایت اخلاق، صبر، مدارا با افرادی که ابهام دارند و حسن خلق، از لوازم جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: سیره پیامبر اعظم(ص) نشان می‌دهد بسیاری ابتدا شیفته اخلاق پیامبر(ص) می‌شدند و سپس به ایشان ایمان می‌آوردند زیرا جذب اخلاقی در گام اول و رفع گره‌ها و ابهام‌های اخلاقی در گام دوم، یک اصل است.

فضائلی افزود: برغم اینکه امروز دغدغه معیشت و مسائل اقتصادی از مباحث جدی در جامعه ماست ولی در عین حال نباید گفت تا این مسائل حل نشود، نباید جهاد تبیین را دنبال کرد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای اضافه کرد: علاوه بر این ریشه چنین وضعیتی نیز باید در جامعه تبیین شود؛ اگرنه این روند در ادامه مسیر انقلاب بار هم تکرار خواهد شد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های رهبر بزرگوار انقلاب در خصوص نقش نیروی متعهد انقلابی در موفقیت‌ها، تصریح کرد: تجربه ۴۳ ساله انقلاب نشان می‌دهد هر جا افراد انقلابی و کارآمد در راس امور بودند دستاوردها و موفقیت‌ها حاصل شده است و هر جا فاصله گرفته‌ایم با مشکل مواجه شده‌ایم.

فضائلی اظهار کرد: نیروی انقلابی کسی است که در عین اینکه دارای شور انقلابی است، دارای عقلانیت یعنی واقع‌بینی و آرمان‌گرایی نیز هست‌ و افرادی که یا واقع‌بین هستند یا آرمان‌گرا، از عقلانیت انقلابی به دورند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گفت: متاسفانه دهه ۹۰ مسؤولیت کشور دست افرادی بود که از یک سو دیدگاه انقلابی نداشتند و از سوی دیگر برای رفع مشکلات همواره چشم به بیگانگان داشتند.

وی با اشاره به روند و‌ پیشینه مذاکرات برجام ادامه داد: از منظر رهبر معظم انقلاب علت مذاکره نکردن با آمریکا آن است که این مذاکره نه تنها برای منافع کشور مفید نیست بلکه زیان‌آور است و لذا حفظ منافع عمومی کشور در مذاکره یا عدم آن یک اصل است.

فضائلی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مذاکره‌ دوجانبه بر سر مسائل کشور از ابتدای انقلاب تاکنون با آمریکا نداشته‌ است زیرا نه تنها برای کشور مفید نیست بلکه زیان هم دارد؛ تنها در ۳ مقطع خاص درباره مسائل افغانستان، عراق و هسته‌ای مذاکراتی صورت گرفته است.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به آغاز مشکل هسته‌ای، ادامه داد: قبل از روی کار آمدن دولت نهم، یکی از روسای کشورهای همسایه پیغامی از سوی آمریکایی‌ها برای رهبر معظم انقلاب آورده بود که در نهایت قرار شد مذاکراتی غیرعلنی در سطح کارشناسی انجام شود.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و مطرح کردن این شعار که می‌خواهیم کاری کنیم هم چرخ اقتصاد بچرخد هم چرخ سانتریفیوژها و اصرار دولت برای مذاکره با خود آمریکا، رهبر معظم انقلاب با برخی شروط اجازه مذاکره دادند و آن را آزمونی بزرگ برای مردم دانستند.

فضائلی به خروج‌ یکجانبه کاخ سفید از برجام پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا اشاره کرد و افزود: پس از عهدشکنی آمریکا، اروپا نسبت به برجام اعلام پای‌بندی کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز این مسیر را ادامه داد ولی در برخی مقاطع به واسطه اینکه طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبود، کاهش تعهدات ایران در دستور کار قرار گرفت.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن مجلس و مصوبات آن در خصوص کاهش تعهدات، غنی‌سازی تا ۶۰ درصد با مصوبه مجلس آغاز شد و آن‌ها احساس خطر کردند.

وی با اشاره به ابراز تمایل آمریکا برای بازگشت مجدد به برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این مقطع معتقد است آمریکا یکجانبه از برجام خارج شده و باید مذاکرات بدون آمریکا باشد و مذاکره با آمریکا نیز زمانی ادامه خواهد یافت که به کلیه تعهداتش عمل کند.

فضائلی ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای در اواخر دولت روحانی ۶ دور انجام شد و به متنی منتهی شد که برخی مفاد آن محل اختلاف بود و با روی کار آمدن دولت جدید در ایران به طرف مقابل تفهیم شد در ایران وضعیت تغییر کرده است و متن دیگری تهیه شد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در این زمان پیغام‌های مکتوبی داشتند که از سوی ایران به صورت مکتوب جواب داده شد و باید توجه داشت در چارچوب واقع‌بینی و آرمان‌گرایی اصل حفظ منافع کشور است و ادامه مسیر با این رویکرد دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: برغم اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور وابسته به برجام نیست ولی منافع مردم و نظام و رفع مشکلات اقتصادی وابسته به مذاکرات، باید حل شود و اگر حل این مشکلات یک روز زودتر انجام شود، باید مسیر آن دنبال شود تا یک روز زودتر حل شود ولی به شرطی که مشکلات واقعا حل شود، نه اینکه وعده سر خرمن باشد.

فضائلی با بیان اینکه تمرکز مذاکرات بر ۲ حوزه فناوری هسته‌ای و تحریم است، افزود: البته مباحث دیگری از جمله تضمین‌ها و خسارات نیز مطرح شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.