• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

فقط ۴۷ درصد مردم اصفهان ماسک می‌زنند/ باید نشان دهیم دین منافاتی با بهداشت ندارد

  • کد خبر : 1298
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
فقط ۴۷ درصد مردم اصفهان ماسک می‌زنند/ باید نشان دهیم دین منافاتی با بهداشت ندارد
همایش هیئات مذهبی شاخص ویژه محرم با حضور مسؤولان هیئات مذهبی اصفهان در گلستان شهدا برگزار شد.

به گزارش ریاح نیوز، شامگاه دوشنبه همایش هیأت مذهبی شاخص ویژه محرم با حضور مسؤولان هیأت مذهبی اصفهان در گلستان شهدا برگزار شد. در این مراسم حسین سیستانی فرماندار اصفهان، اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا، لازم است هیأت مذهبی، مداحان، پیشکسوتان و پیشگامان زنده نگه داشتن یاد امام حسین با آمادگی، آزادگی و پذیرش واقعیت‌های امروز که بر جامعه ما حاکم است، همان‌گونه که شایسته است باز هم بتوانیم عزاداری شایسته‌ای برای حضرت اباعبدالله (ع) داشته باشیم.

اصفهان همواره در سال‌های گذشته در آسمان امامت و ولایت درخشیده است و در این دوره هم که مواجه با ویروس کرونا هستیم و مشکلاتی برای برگزاری برنامه‌های عزاداری به وجود آماده باز هم خواهد درخشید.

همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند که عزاداری‌ها پابرجا باشد اما مردم و هیأت طبق دستورات ابلاغی ستاد مقابله با کرونا رعایت کنند، ما در مقام احیا امر به معروف و نهی از منکر و انجام وظایف دینی عزاداری‌ها را برگزاری کنیم، اما همین امر به معروف و نهی از منکر توصیه می‌کند با چه شرایطی این فعالیت‌ها انجام بگیرد.

دین اسلام هم به لحاظ روحی هم جسمی دین سالم و سلامت است و اگر در مراسم مذهبی شرکت می‌کنیم برای سلامت روح و روان و اگر پای منبر وعاظ می‌نشینیم برای سلامت فکر است، منتها سلامت جسم هم اهمیت دارد و حق نداریم آسیب و لطمه‌ای به جسم خود بزنیم.

افرادی که برای دین و در راه امام حسین (ع) دست بر سر و سینه می‌زنند و تلاش می‌کنند و هیأت برقرار می‌کنند به جوانان، بزرگ‌ترها و به خصوص افراد مسن توصیه‌های بهداشتی داشته باشند و افرادی که داری زمینه بیماری مختلف همچون بیماری ریوی، قلبی و… هستند یا در مراسم حضور پیدا نکنند و یا در صورت حضور کلیه موارد بهداشتی را با دقت رعایت کنند.

در خصوص برنامه‌ریزی برنامه محرم امسال با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا وظایف مختلفی برای دستگاه‌های گوناگون معین شده که همگی مکلف به انجام آن‌ها هستند و باید در جهت اجرا این قواعد از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشش ماسک، رعایت بهداشت و…. نظارت و جدیت لازم را داشته باشند.

عزیزانی که قصد اهدا نذورات دارند می‌توانند با کسانی که در این خصوص با توجه به شرایط امروز فعالیت دارند مرتبط شوند تا این نذورات در مسیر صحیح قرار بگیرد.

تأمین نیاز بیمارستان‌ها و کادر درمان بر عهده ما و مردم است چرا که دولت تا حدی می‌تواند پاسخ‌گوی این نیازها باشد بنابراین هدایت نذورات به سمت کمک به کادر درمان و بیمارستان‌ها کار بسیار ارزنده‌ای است.

برای برگزاری مراسمات، رعایت یک سری نکات الزامی است، از جمله برگزاری مراسم در فضای باز، رعایت فاصله، پوشش ماسک و ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری.

مدرم می‌توانند به جای آنکه به حسینه‌ها و تکیه‌ها بروند در خانه‌های خود و به صورت خانوادگی به عزاداری بپردازند و در خصوص مراسمات عزاداری، مسوؤلان امر تأکید دارند با متخلفان از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا برخورد جدی شود و اجازه ندهیم کسی به تخلف بپردازد.

در  ادامه کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: وضعیت کرونا در استان اصفهان مناسب نیست به گونه‌ای که موج اول کرونا در اواخر اردیبهشت‌ماه در استان اصفهان ۳۰۰ تخت اشغال شد، اواخر خردادماه این رقم به ۴۵۰ و اواخر تیرماه به ۶۰۰ تخت رسید و امروز تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان به ۹۳۰ نفر رسیده است، فصل پاییز، فصل بیدار شدن این ویروس‌ها از قبیل آنفولانزا است و واکسنی هم که امروز بحث آن مطرح است، حداقل یک سال دیگر به نتیجه خواهد رسید.

کل ظرفیت تخت اصفهان ۲۰۰۰ تخت است، ده درصد بیماران که بستری می‌شوند، در ای سی یو بستری می‌شوند این ویروس هنوز ناشناخته شده است و تنها چیزی که توانسته تا حدی جواب‌گو باشد، اهدا پلاسما است،، همکاران ما ۶ ماه است که شبانه روز زحمت می‌کشند و خدمت‌رسانی به مردم می‌کنند و تقاضا دارند همه مردم به خصوص هیأت داران با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و همچنین رعایت دستورات بهداشتی کاری کنند تا کسی مبتلا و بستری در بیمارستان نشود.

کشور ما یازدهمین کشور دنیا به لحاظ ابتلا به کرونا است، هفته‌ای ۵ میلیارد تومان هزینه لباس و ماسک و دستکش می‌شود، یعنی ما در این وضعیت با چنگ و دندان پیش می‌رویم و ۸۰ نفر از همکاران ما مبتلا شده‌اند که طبیعتاً بار کار وفعالیت آن‌ها از این پس بر دوش باقی همکاران خواهد بود.

برای کسانی که در مکتب و هیأت شرکت می‌کنند اگر رعایت همگانی و کنترل از جانب مردم نباشد، به مشکل برخورد کرده و موجبات سو استفاده دشمن فراهم خواهد شد.

فقط ۴۷ درصد مردم اصفهان از ماسک استفاده می‌کنند، یعنی زیر ۵۰ درصد و این واقعاً تأسف بار است در شهرستان خمینی‌شهر طی یک هفته ۵۲ فوتی وجود داشت در صورتی که عدد فوتی‌ها در یک برهه زمانی به صفر رسید اما امروز این عدد دو رقمی شده است.

همچنین حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به تلاش دشمن برای درتقابل نشان دادن دین و عقلانیت و بهداشت بیان داشت: اگر کسی در این فضای به وجود آمده به دنبال امتداد بخشی به مسیر امام حسین (ع) باشد باید بداند که این خطی است که نباید از دست برود، یعنی ما در هر شرایطی باید اصل جریان عاشورا و برقراری یک ارتباط منطقی بین دین، جریان عقلانی و امام حسین (ع) را نگه داریم. 

اهل بیت (ع) برای مسأله بهداشت اهمیت بسیاری قائل بودند به طوری که ۸۰ هزار روایت در باب بهداشت وجود دارد چراکه اسلامی می‌گوید سلامتی بسیار مهم است، پس واجب است اصول بهداشتی را رعایت کنیم و می‌توانیم الگو به دنیا ارائه دهیم.

دشمنان ما به دنبال این هستند که دوگانه‌ای جریان پیدا کند و بگویند شما در مراسم امام حسین (ع) ک می‌گویید شفا دهنده است، مریض شدید بنابراین ما باید سیّاس باشیم و مبنای ما، عالمان دینی باشند، خط صحیح دین باید از علما گفته شود و نشان دهیم دین منافاتی با بهداشت ندارد بلکه بر رعایت فردی و اجتماعی آن اصرار هم دارد.

در ابتدا این مراسم رضا اخروی رئیس شورای هیات‌های مذهبی اصفهان با اشاره به شرایط ویژه محرم امسال به دلیلی شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: عزاداری در هر زمانی یک فضایی داشته است، به این معنا که همیشه یک نواخت نبوده، یک روز سلسله صفویه و یک روز قاجار که هرکدام نگاه خاصی داشتند، یک روز هم پهلوی‌ها به مقابله با عزاداری پرداختند البته در دوران محمدرضا آن شدت دوران رضاخان نبود.

با پیروزی انقلاب اسلامی محور مقاومت و عدالت طلبی با خون امام حسین (ع) آغشته شد و پرچم امام حسین (ع) در سطح جهان مطرح شد، دنیا متوجه فلسفه انقلاب اسلامی شد که امام حسین (ع) تنها راه نجات‌بخش بشری است.

در بحث بیماری کرونا که برای نخستین بار است با این پدیده مواجه شده‌ایم، مسائل متعددی مطرح بود که رهبر انقلاب هم فرمودند من هم پیرو دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستم، ستاد هم دستورالعمل خود را به سراسر کشور ابلاغ کرده است.

در رابطه با دهه محرم دو خط قرمز وجود دارد که بدون استثنا باید در تمامی هیأت رعایت شود، نخست توجه به پروتکل‌های بهداشتی و اینکه تجمع، سینه‌زنی و طبخ نذری ممنوع است و باید نذورات به صورت کمک مؤمنانه توزیع شود و در مجموع به طوری عمل شود که مشکلی به وجود نیاید. 

اگر تعداد فوت شدگان در محرم افزایش پیدا کند، تمامی رسانه‌ها این موضوع را علم خواهند کردند و هجمه‌ها به سمت مراسم‌های مذهبی خواهد آمد، بنابراین ما باید باتدبیر، نگاه و تعهد خود هر چه در این ده روز می‌توانیم ابتلا به کرونا را کاهش دهیم، ما در مقابل یک امتحان بزرگ و مسؤولیت الهی قرار گرفته‌ایم، بنابراین وظیفه تک‌تک ما حفظ جان و سلامت یکدیگر است.

خط قرمز دوم ما مجالس امام حسین (ع) است، در ایام محرم می‌توانیم محله‌ها را سیاه‌پوش کنیم یعنی در مجموع مردم باید علیرغم وجود فضای کرونایی، با تمام توان و کوشش شهر خود را سیاه‌پوش کنند، این سیاه‌پوشی‌ها از درب منازل، تا خیابان‌ها، مساجد، باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه‌ها و… باشد و نام اباعبدالله (ع) را در همه جا به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=1298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.