• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
داور بین المللی قرآن:

فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف بسیار مثبت است/لزوم آموزش جامع داوران قرآن در کشور

  • کد خبر : 5647
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف بسیار مثبت است/لزوم آموزش جامع داوران قرآن در کشور
داور بین المللی مسابقات قرآن کریم گفت: اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه فعالیت‌های قرآنی بسیار مثبت است و می تواند به ارتقای سطح آموزش و یادگیری قرآن کمک قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش ریاح، غلامرضا شاه میوه اصفهانی داور بین المللی قرآن و ناظر سازمان اوقاف و امور خیریه در آزمون شبیه سازی و ساماندهی داوران قرآن کریم در استان اصفهان با بیان اینکه به طور کلی در دورانی که مسابقات قرآن برگزار می‌شود، سازمان اوقاف مهمترین مسابقات ملی و بین المللی را برگزار کرده است، اظهار داشت: طی یک دهه اخیر این سازمان در کنار برگزاری مسابقات برگزاری محافل قرآنی و دوره‌های آموزشی را نیز در دستور کار قرار داده است.
ارزیابی ما از فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف بسیار مثبت است.

باتوجه به چالش‌های فعالیت‌های قرآنی در بحران شیوع کرونا، در این دوران بسیار از محافل قرآنی تعطیل شده و تعداد اندکی نیز به صورت مجازی برگزار میشود وباید از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده شود تا ارتباط اساتید و دانش آموختگان حوزه قرآنی حفظ شود.

مهم ترین چالش پیش روی جامعه قرآنی کاهش شدید تعداد محافل قرآنی است، از سویی باید توجه داشت که آموزش قرآن نیز در کشور به صورت جامع دنبال نمی‌شود و در همه بخشها نسبت به این امر اقدام می‌کنند و این امر نیازمند ایجاد وحدت رویه است.

در بخش‌های صوت، لحن، وقف و ابتداء و دیگر موارد نیازمند تعریف جامعی در زمینه آموزش مفاهیم هستیم، ادامه داد: در این زمینه باید برنامه‌ریزی جدی دنبال شود.

بودجه‌های دولتی در مباحث قرآنی نیز کم است، این بودجه ها به میزان یک دهم ۱۰ سال اخیر رسیده است و این امر تاثیر بسزایی در عملکرد موسسات قرآنی و فعالان این عرصه دارد.

در خصوص سطح کیفی و علمی داوران قرآنی در این استان، طی ۶ سال اخیر توسط سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادها دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار شده که جهش خوبی را در سطح سواد داوران قرآنی ایجاد کرده است.

داوران قرآن به روز شده‌اند اما کافی نیست و باید روند آموزشی و به روز رسانی سطح سواد داوری قرآن به صورت علمی و سازمان یافته دنبال شود و از رفتارهای رفاقت‌گونه در این زمینه کاسته شود.

برگزاری آزمون ساماندهی و ارزیابی داروان قرآنی می‌تواند گامی موثر برای ارتقای داوری قرآن باشد، با این اقدام می‌توان آموزش های یکسانی را به داوران ارائه کرد تا اختلاف نظرات در داوری مسابقات به حداقل برسد.

داوری قرآن نوعی قضاوت است و افراد دارای پختگی اجتماعی و فردی می‌توانند نسبت به این امر اقدام کنند، بر این اساس برای داوری مسابقات شهرستانی حداقل ۲۵ سال سن و برای مراحل استانی و کشوری حداقل ۳۲ سال را در نظر گرفته اند که این امر در مرحله بین‌المللی بیش از ۵۰ سال است.

طرح ساماندهی داوران نخستین اقدام در راستای سطح سنجی داوران قرآنی در کشور است، هر کس بتواند از فیلترهای این مسابقات عبور کند می‌تواند قابل اعتماد باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=5647
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان
  • 205 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.