• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
در راستای نهادینه کردن یادگیری لذت‌بخش و خلاق در کودکان؛

طرح «کلاس شهر»، آموزش مفاهیم شهروندی به دانش آموزان اصفهانی/ قابلیت تعمیم طرح کلاس شهر به کل کشور

  • کد خبر : 4706
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
طرح «کلاس شهر»، آموزش مفاهیم شهروندی به دانش آموزان اصفهانی/ قابلیت تعمیم طرح کلاس شهر به کل کشور
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در طرح «کلاس شهر»، مهارت های مختلف و فرهنگ شهروندی تبدیل به محتوا شده و به دانش آموزان منتقل می شود تا در آینده شهروندان آگاه تری برای شهر داشته باشیم.

به گزارش ریاح، علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه طرح ” کلاس شهر” سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، یک طرح بی نظیر در کشور است، افزود: این طرح زیر نظر متخصصان و کارشناسان، مهارت آموزی دانش آموزان در حوزه فرهنگ شهروندی را دنبال می کند. این اتفاق در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سال هاست انجام می شود.   

اگر بخواهیم شهرمان را خوب مدیریت کرده و حکمرانی مطلوبی در شهر داشته باشیم باید تمام اجزای شهر بسیج و هماهنگ شده تا هم افزایی جهت پیشبرد اهداف شهر ایجاد شود، هیچ گروهی در شهر نباید در برنامه ریزی و اجرا مورد غفلت قرار گیرد و در همین راستا مدیریت شهری معتقد است که سطح تعاملات و مشارکت مردم را افزایش دهد.   

با توجه به اجرای طرح کلاس شهر، یکی از گروه هایی که به عنوان گروه هدف مورد نظر است، دانش آموزان ابتدایی بودند که باید برای آنها شرایطی فراهم شود و آموزش های لازم شهروندی را در این دوره ببینند.

این نوع آموزش باعث می شود دانش آموزان همیشه دلواپس شهر و دغدغه مند باشند و نسبت به مقوله های شهر حساسیت نشان دهند، بنابراین لازمه این کار، آموزش لازم برای زیست بهتر در شهر به دانش آموزان است.     

با توجه به اینکه در لابه لای کتاب های درسی دوره ابتدایی باید مفاهیم فرهنگ شهروندی وجود داشته باشد، بر همین اساس مفاهیم و واژگان لازم از متن خارج و بر مبنای آن کتاب هایی تحت عنوان کلاس شهر تدوین شد.   

در این راستا از سوی اداره کل آموزش و پرورش همراهی بسیار خوبی صورت گرفت و برای اجرای طرح، معلمان دوره ابتدایی آموزش های لازم را دیدند و در کنار برنامه های آموزشی رسمی، بحث کلاس شهر به عنوان مهارت آموزی و یک کار فوق العاده انجام شد و مورد استقبال قرار گرفت.

با توجه به اینکه کتاب هایی که تالیف شد مورد تایید وزارت آموزش‌وپرورش هم قرار گرفت، این نشان می دهد که نیاز، محتوا و تمام موارد مورد بررسی قرار گرفته و امیدوارم که تاثیر کلاس شهر در شهر اصفهان به صورت پایلوت به گونه ای باشد که بتواند به الگویی در سطح کشور تبدیل شود چراکه این ظرفیت برای این طرح وجود دارد.      

بسیاری از شهرهای دیگر نیز از این طرح استقبال کردند به طوریکه با پیگیری آنها، اطلاعاتی در اختیارشان قرار گرفت تا آن ها هم بتوانند این طرح را آغاز کنند.    

ما اگر دانش آموزان دوره ابتدایی را آموزش دهیم، می توانند سفیران ما در منازل باشند و این آموزش ها را به خانواده منتقل کنند و در این چرخه هم برای شهر هم دانش آموزان اتفاقات مبارکی می افتد و محصول مشترک مدیریت شهری و آموزش و پرورش، محصول خوب و قابل قبولی خواهد بود.     

با توجه به اینکه کشورهای پیشرفته به لحاظ شهروندی در سطح بالایی هستند و به عنوان نمونه در کشور فنلاند در دوره ابتدایی حدود ۸۰ مهارت به کودکان یاد می دهند، آموزش این مهارت ها با توجه به اهدافی که مدیریت شهری دارد در آینده مفید خواهد بود.  

طرح کلاس شهر از سال گذشته شروع شده که استمرار آن در سال تحصیلی ۹۹ -۱۴۰۰ مورد توجه است. به طوریکه طرح، روز به روز به بلوغ و پختگی بهتری می رسد و ایرادات آن در حال رفع است.

با توجه به اینکه این تعاملات همچنان با آموزش و پرورش اصفهان استمرار دارد و بنای ما بر ادامه این طرح برای آینده است، با ارزیابی نتایج اگر احساس کنیم که این طرح نیاز به استمرار دارد، حتی آن را در دوره اول متوسطه اجرا می کنیم.  

ما این طرح را به صورت پایلوت در نواحی شش گانه اصفهان اجرا کردیم و اجرای طرح در تمام استان به نظر اداره کل آموزش و پرورش استان بستگی دارد.  

با توجه به اینکه ایده این طرح از اتاق فکر معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با مشارکت و پیگیری کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوده است، اظهار کرد: برای تداوم طرح باید از خطاهای کوچک عبور کنیم و روز به روز بر غنای بیشتر این طرح بیفزاییم چراکه می تواند آینده خوبی را برای شهر اصفهان رقم بزند.

بسیاری از نابهنجاری های رفتاری که در شهر داریم همگی برگرفته از نبود آموزش است و اگر بتوانیم این آموزش را استمرار دهیم کمک بزرگی به مدیریت شهری کرده ایم.

با رونمایی از محتوای الکترونیکی طرح “کلاس شهر”، تلاش سه ساله معاونت اجتماعی و اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای اجرای این طرح ادامه یافت.

مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: محتوای طرح کلاس شهر در قالب سه جلد کتاب ویژه دانش‌آموز، مربی و والدین آماده شد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، باید فضایی را برای تداوم روند انتقال مفاهیم و آموزه‌های شهروندی و اجتماعی به دانش‌آموزان، مربیان و والدین آماده می‌کردیم که بر این اساس، به تولید محتوای الکترونیکی و اجرای ویژه‌برنامه‌های کلاس شهر به صورت مجازی پرداختیم.

وی با اشاره به رونمایی از محتوای الکترونیکی طرح کلاس شهر با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اصفهان افزود: خوشبختانه این طرح مورد استقبال و تقدیر وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.

اجرای طرح کلاس شهر از حدود سه سال پیش آغاز شد، اجرای این طرح در سال نخست به صورت مقدماتی و آزمایشی انجام شد، در سال دوم شاهد اجرای آن در چند کلاس به صورت پایلوت بودیم و در سال جاری نیز با تأیید طرح کلاس شهر، کتاب‌های آن و برنامه‌های خلاق و متفاوت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در مدارس به صورت گسترده اجرا شد.

با اجرای این طرح تلاش کرده ایم تا یادگیری لذت‌بخش و خلاق را در کودکان نهادینه کنیم تا آنها با مفاهیم اجتماعی و شهروندی آشنا شده و دغدغه‌ای برای زیست‌پذیرتر کردن شهر اصفهان داشته باشند.
این دغدغه و توجه، بسترساز شهری عاری از هر گونه آسیب، معضل و تعارض با مفاهیم شهری در آینده است و تلاش کرده‌ایم مفاهیم ارائه‌شده در طرح کلاس شهر برگرفته از کتاب‌های آموزشی اول دبستان و مفاهیم ارزشمند دینی و همچنین مفاهیم و دغدغه‌های میهنی و شهروندی باشد تا محتوایی کامل و جامع در اختیار دانش‌آموزان کلاس اول دبستان قرار دهیم.  

ضمن تشکر از همراهی و عنایت ویژه مدیرکل آموزش و پرورش استان و همت همکاران ایشان در معاونت آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان، کلاس شهر نتیجه تلاش سه ساله متخصصان اداره‌کل آموزش و پرورش استان و همکاران ما در اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بوده تا محتوایی کارشناسی‌شده و علمی را در اختیار دانش‌آموزان مقطع اول دبستان قرار دهند.

بر این باور هستیم که آموزه‌های شهروندی باید از کودکی در دانش‌آموزان نهادنیه شود تا در بزرگسالی از این آموزه‌ها بهره ببرند که این امر قطعاً به خیر و مصلحت شهر اصفهان و کشورمان خواهد بود.

همچنین، احمد رضایی، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره اینکه نزدیک به سه سال است که طرح کلاس شهر شکل گرفته و اجرای آن با تعامل آموزش و پرورش استان و شهرداری اصفهان در حال پیگیری است، گفت: در این طرح مباحث شهروندی را به کلاس درس دانش آموزان برده‌ایم، براساس تفاهم‌نامه بین شهرداری اصفهان و آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با طرح کلاس شهر، شهرداری متولی تولید محتوای لازم است.    

شرایط کرونایی باعث شد آموزش مدارس از طریق فضای مجازی دنبال شود و کلاس شهر نیز باید با به روزرسانی، با این شرایط انطباق پیدا کند.  

بنابراین به تولید محتوا برای آموزش مفاهیم شهروندی در قالب آیتم های نمایشی، ترانه‌ها، کاردستی، بازی‌های نمایشی و … پرداختیم تا در کانال‌هایی که دانش‌آموزان در آن فعال هستند، به اشتراک گذاشته شود.  

به تازگی با حضور وزیر آموزش پرورش، معاون ابتدایی آموزش و پرورش، مدیران شهری و شهرداری و نیز مسئولان اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان مراسم رونمایی فاز نخست این طرح برگزار شد.  

در فاز نخست این طرح ۲۰۰ محتوا تولید و آماده بارگزاری شده و در صورتی که کانال ملی درخواست شده از وزارت آموزش و پرورش، راه‌اندازی شود این امکان به وجود خواهد آمد که فازهای بعدی این طرح اجرایی شود.   

در این زمینه تعامل شهرداری اصفهان با اداره‌کل آموزش و پرورش استان بسیار تنگاتنگ و عمیق است و امیدواریم دانش‌آموزان شهر و کشورمان از این اقدامات به خوبی بهره‌مند شوند.

گفتنی است سه کتاب کار طرح “کلاس شهر” در حوزه مباحث اجتماعی، محیط زیست و اخلاق شهروندی با دریافت مجوز از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای نخستین بار منتشر و در سرفصل درسی کلاس اول دبستان قرار می‌گیرد که هم‌اکنون در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی مکتوب وزارت آموزش و پرورش نیز بارگذاری شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=4706
  • ارسال توسط :
  • منبع : اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان
  • 190 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.