• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
شهردار اصفهان:

شهرهای افغانستان به شبکه های شهرهای جهانی بپیوندند/ آمادگی شهرداری اصفهان برای آموزش به شهرسازان افغانستان

  • کد خبر : 1918
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
شهرهای افغانستان به شبکه های شهرهای جهانی بپیوندند/ آمادگی شهرداری اصفهان برای آموزش به شهرسازان افغانستان
شهردار اصفهان گفت: افغانستان شرایطی دارد که باید به شبکه های بزرگ شهرهای جهانی که ریشه در یونسکو دارد، بپیوندد. همان طور که اصفهان به شبکه شهرهای خلاق و شهرهای دوستدار کودک در یونیسف و چندین شبکه جهانی دیگر پیوسته است.

به گزارش ریاح نیوز، قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان در سمینار تخصصی تجارب مدیریت شهری با حضور مدیران ارشد شهری ایران و افغانستان که در مرکز نوآوری و استعدادهای ملی افغانستان برگزار شد، با اشاره به اینکه فرصت سفر به افغانستان سبب شد تا به نیازهایی که می تواند زندگی مردم اینجا را دچار تحول کند، آشنایی پیدا کنیم، اظهار کرد: افغانستان سرزمین بکری است که اگر عنصر امنیت بر همه وجود آن سایه اندازد، این کشور می تواند زیرساخت های قوی پیدا کرده و رشد کند.

متاسفانه این کشور گریبان گیر برخی مسائل سیاسی شده است که امنیت جامعه را به هم زده و سال ها آن را با هزینه های هنگفت به عقب رانده است.

با توجه به حدیثی از پیامبر که “الجار ثم دار”، اهمیت این حدیث به این دلیل است که اگر حال همسایه خوب باشد، هزینه ای برای ما در خانه ایجاد نمی شود؛ ما دوست داریم همیشه همسایگان ما آباد باشند و با رفاه بیشتری همراه باشند چراکه غم آنها غم ما نیز هست.

افعانستان و عراق درگیر جنگ و مشکلاتی هستند که مشاهده این وضعیت برای ما جز غم و اندوه چیزی ندارد. به همین سبب خواهان ثبات و امنیت برای زندگی آزادانه مردم هستیم.

*همسایگی با افغانستان باید منجر به هم افزایی شود

امیدواریم سرزمین هایی که دارای معادن سرشار است بتوانند زندگی و رفاه عمومی را برای مردم تامین کنند.

جمهوری اسلامی خواهان این است که این همسایگی منجر به هم افزایی شود. آنچه که ما نیاز داریم و در توان شماست، تامین شود و آنچه شما نیاز دارید و در توان ماست، برای شما تامین کنیم.

این رویایی است دست یافتنی و با همکاری یکدیگر می توانیم نیازهای خود را رفع کنیم.

امروز ایران در شرایطی ویژه قرار دارد و در زمینه های مختلف پیشرفت های مطلوبی کرده است و باید از این فرصت استفاده کرده و طی تعامل منطقی با حفظ حقوق طرفین و احترام متقابل که اصل مسلم بشری است، بتوانیم روابط دو کشور را برای کمک به هم تنظیم کنیم.

سفر ما مقدمه ای برای انجام همین اقدامات در حوزه مدیریت شهری است.

با توجه به اینکه آشنایی مردم افغانستان با ایران به واسطه حضور آنها در ایران بیشتر از آشنایی مردم ایران با افغانستان است، این دو کشور نقاط مشترک بسیاری دارند.

باید با یکدیگر و به کمک هم، راهی را انتخاب کنیم که آیندگان ما در دو سرزمین، دارای زندگی سرشار از رفاه و آرامش باشند.

با توجه به اینکه زیرساخت هر اقدامی، امنیت است برای تحقق این مهم رضایت مردم مهم است. مردم اگر راضی باشند دست به اعتراض نخواهند زد.

*با نگاه مسئله محور می توان مشکلات شهرهای افغانستان را حل کرد

نارضایتی ریشه در احساس تبعیض دارد، امیدواریم بتوان مسیری را طی کرد که رضایت شهروندان حاصل شود.

برای رسیدن به آرامش و آسایش باید از پل های متعددی عبور کنیم و شما به عنوان سازندگان شهر، می توانید نگاه خود را مسئله محور کرده و شرایط را بهبود ببخشید.

نیاز اولیه هر شهر داشتن یک طرح جامع شهری است؛ اگر از ما بپرسید که امروز برای انرژی چه باید بکنیم، می گویم امروز باید به سوی استفاده از انرژی خورشیدی برویم به طوریکه هم اکنون در شهرداری اصفهان از این امکان استفاده می شود.

*امکان استفاده از انرژی خورشیدی در افغانستان

انرژی در ایران بسیار ارزان است و هزینه های تامین انرژی خورشیدی بسیار بالاست. به همین علت توجیه اقتصادی ندارد اما در افغانستان با وضع قانون می توان مردم را تشویق به استفاده از این انرژی در خانه ها کرد.

افغانستان شرایطی دارد که باید به شبکه های بزرگ جهانی که ریشه در یونسکو دارد، بپیوندد. همان طور که اصفهان به شبکه شهرهای خلاق و شهرهای دوستدار کودک در یونیسف پیوسته است.

در شهر همراه با رفاه، نباید بافت های ناکارآمد وجود داشته باشد و خانه ها در دامنه کوه در معرض سیلاب ها بدون ضوابط مهندسی صحیح ساخته شود. ما در همه این زمینه تجاربی در ایران داریم به طوریکه در حوزه بافت های فرسوده، برخورد با بخش ناکارامد شهری، احیای محورهای تاریخی و ایجاد نهادهایی برای توسعه محلی، گام هایی برداشته ایم.

*اصفهان حاضر به آموزش و انتقال تجارب شهری به شهرسازان افغانستان است

با آغوش باز شما را می پذیریم، آماده ایم تا نیروهای آموزشی ما در افغانستان حضور یافته و به شما آموزش دهند و نیز میزبان شما برای انتقال تجربیات باشیم.

در خصوص مولفه های ایجاد یک شهر پویا، پروژه های محرک توسعه، زمینه ساز یک شهر پویا است و در اصفهان هم اکنون در ۱۵ منطقه شهری، ۱۵ پروژه محرک توسعه در حال اجراست.

با توجه به ضرورت ساماندهی معابر شهری و دستفروشان، در این زمینه می توان از تجربه تهران و اصفهان برای راه اندازی فروشگاه های بزرگ در قالب فروشگاه های شهروند و کوثر استفاده کرد؛ با این اقدام پراکندگی فروشندگان و مزاحمت برای شهروندان رفع خواهد شد.

راهی که سال ها طول کشیده تا ما به آن رسیده ایم، شما می توانید با اجرای آنها منطبق با وضعیت خود به آسایش برسید.

امیدوارم با این سفر مسیری برای ما باز شود تا به افغانستان و برادران دینی خود کمک کنیم؛ روی هر کمکی که در توان ما باشد، حساب کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=1918
  • ارسال توسط :
  • منبع : اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان
  • 123 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.