• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
آذری جهرمی در مراسم افتتاح مرکز داده مادر:

شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است

  • کد خبر : 1637
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، این شبکه را ضامن رشد اقتصاد دیجیتال کشور عنوان کرد.

به گزارش ریاح نیوز، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی این مرکز داده، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان برای هسته شبکه ملی اطلاعات هزینه شده که ظرفیت این شبکه به ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده و ۴ مرکز IXP راه اندازی شده و هزار میلیارد تومان نیز برای امنیت گذرگاه های بین المللی و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم توسط بخش خصوصی برای ایجاد شبکه های دسترسی هزینه شده است.

با تمام این هزینه ها، اگر روزی شرکت هایی به ما خدمات ندادند مانند حال حاضر که به دلیل تحریم ها به شرکت های ایرانی خدمات ارائه نمی شود، مردم از ما سوال نمی کنند که زندگی ما چه می شود؟

آذری جهرمی با اشاره به حذف اپلیکیشن های ایرانی و تحریم شرکت های داخلی، گفت: قطعا از کشوری که در ۳ سال گذشته حجم اقتصاد دیجیتال آن از دو و نیم به ۶ درصد افزایش یافته، نمی گذرند و حتما تحریم های بیشتری در این حوزه وضع می کنند.

در ۲ سال گذشته مشکلات بسیاری در این حوزه داشتیم، ۴۰۰ میلیارد تومان برای پایداری و استقلال شبکه در برابر حجم سرمایه گذاری انجام شده عددی نیست.

برای همین ۴۰۰ میلیارد بیش از ۲۰ بار پله های سازمان مدیریت را طی کرده است، با این حال این مرکز ضامن رشد اقتصادی جوانان ما است.

کسانی که می گویند با شبکه ملی اطلاعات قرار است اینترنت ملی شود به نظر من خائن هستند و از لفظ مجعول اینترنت ملی استفاده می کنند.

شبکه ملی اطلاعات مادر همه شبکه هاست و اینترنت هم یکی از سرویس های آن است.

هرگونه حمله سایبری احتمالی در سال ۹۶ به نقطه‌ای در اصفهان می‌توانست کل ارتباطات عادی از تهران تا اصفهان را مختل کند، از زمانی که شبکه ملی اطلاعات پیاده شده است سهمگین ترین حملات بر بستر اینترنت وارد می شود اما شبکه سالم کار می کند.

شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است، خدمات پایه ای برای این شبکه تعریف شده که بازدارندگی ما در مقابل دشمن است و در مواقع لازم نیاز حداقلی در کشور را تامین می کند.

این مرکز برای حمایت از خدمات پایه راه اندازی شده و تاکنون نیز ۳ ایمیل بومی و ۳ پیام رسان ایرانی در این مرکز مستقر شده اند.

آذری جهرمی با اشاره به ۲۳ جز زیرساختی که وظایف آن برعهده وزارت ارتباطات بوده، تصریح کرد: ۲۰ جز زیرساختی استقرار دارد و پیگیر اجرای ۳ جزیی که برخی از آنان در سند اخیر آمده است، هستیم.

پیام رسان ها برای رشد نیاز به خدمات دارند، من از تمام دستگاه هایی که بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی وظیفه حمایت از پیام رسان ها را دارند درخواست می کنم به وظایف خود عمل کنند.

پیام رسان ها باید امکان پرداخت و ارائه سرویس های دولت الکترونیک را داشته باشند و بخشی از فعالیت های رسانه ای نیز باید در این پیام رسان ها انجام شود و از حمایت های حقوقی و قضایی نیز برخوردار باشند.

ما از تمام ظرفیت های کشور برای توسعه در این حوزه استفاده می کنیم ، در توسعه برخی از زیرساخت های موتور جستجو از کمک ستادکل نیروهای مسلح استفاده می کنیم البته در حوزه پیام رسان نیز این ستاد اعلام آمادگی کرده است.

در ۷ سال گذشته اقدامات بسیاری در این حوزه انجام شده و در تلاش هستیم بخش های باقیمانده برای ارائه خدمات حیاتی را تا پایان این دولت به سرانجام برسانیم و صد در صد برنامه های مربوط به زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کنیم.

با توجه به ظرفیت بالای مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، این مرکز امکان حمایت از خدمات آموزشی را نیز دارد و ما آمادگی خود را برای کمک به وزارت علوم و دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی اعلام کردیم.

بر اساس این گزارش، مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات ظهر امروز با حضور وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و جمعی از نمایندگان مجلس در بومهن افتتاح شد.

این مرکز داده برای حمایت از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=1637
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • 197 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.