• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

سامانه سوت زنی مدیریت شهری طراحی می‌شود

  • کد خبر : 7767
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
سامانه سوت زنی مدیریت شهری طراحی می‌شود
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در کنار تلاش‌هایی که مجموعه‌های حراست و بازرسی در زمینه شفافیت و مبارزه با تخلفات انجام می‌دهند، سامانه سوت زنی نیز در حال تدوین است. زیرساخت‌های آن فراهم شده و به زودی از این سامانه رونمایی می‌شود.

به گزارش ریاح، علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در دومین نشست فصلی ارائه گزارش عملکرد شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد ضمن گرامیداشت ۲۵ آبان ماه، روز حماسه ایثار مردم اصفهان اظهار کرد: امیدواریم با اقدام و عمل خود یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را پاس بداریم. 

بلافاصله پس از انتخابات خردادماه کار را شروع کردیم و با برگزاری جلساتی، گزارش‌گیری‌ها و انتقال اطلاعات و تجربیات انجام شد. 

شرایط شهر در عین حالی که اتفاقات خوبی را می‌بیند اما تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور، وضعیت مطلوبی ندارد.

قرار بود صورتجلسه تغییر و تحول تنظیم شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته امکان ارائه عدد و رقم دقیق را ندارم اما با تخمینی که زده می شود چند روایت هست مبنی بر اینکه از ۳ تا ۷ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد که باید این ارقام بررسی شود و عدد نهایی بعد از امضای صورت جلسات رسمی تغییر و تحول براساس دستورالعمل‌های وزارت کشور منتشر ‌شود.

در حوزه منابع انسانی فعالیت‌هایی انجام شده است، اشکال عمده این است که در شرایط فعلی پس از ابطال آیین نامه استخدامی شهرداری‌ها، با وجود جذب‌هایی که با عدد قابل توجهی در دوره قبل اتفاق افتاده، در این دوره امکان حضور افراد حتی نخبگان در شرایط فعلی در مجموعه شهرداری وجود ندارد، نامه رسمی شهردار اصفهان نیز که ابلاغ همین موضوع بود در فضای مجازی منتشر شد.

امیدواریم تکلیف این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شود و اگر قرار باشد در حوزه‌های مسئولیتی تحولی رخ دهد شرایط قانونی این تحول نیز فراهم شود. ما برای تحول و اصلاح نباید از مسیرهای فرعی یا مسیرهایی که تعریف قانونی درست ندارد استفاده کنیم.

اعضای دوره پنجم نیز اذعان دارند که اشکالاتی در مدیریت شهری وجود دارد از جمله پدیده شوم دلالی در بخش‌های مختلف شهری که متاسفانه کارکنان خدوم و سالم شهرداری با همت خود کار را دنبال می‌کنند، اما در بخش‌های خارجی با این پدیده روبرو هستیم. 

همکاران ما طبق قواعد قانونی شورای کلانشهرها موظف به انجام ۶۰ ساعت فعالیت در ماه هستند که میانگین فعالیت فعلی آنها بالای ۲۰۰ ساعت در ماه است، همچنین با توجه به نقش نظارتی شورا، بازدیدها در حال انجام است. در برخی بازدیدها گفته می‌شد که تا پیش از این نه عضوی از شورا نه مسئولی در این مناطق حضور پیدا نکرده اما با هدف اصلاح در حوزه سیاست گذاری این بازدیدها در حال انجام است.

چابک سازی ساختاری و اصلاح برخی فرآیندها را در برنامه داریم، حدود ۹ نفر از ۱۳ نفر از اعضای شورا سابقه حضور تخصصی بلند مدت در مدیریت شهری را دارند و این وزن تخصصی شورا را به شکل محسوسی بالا برده است، بنابراین مدت زمانی که باید طبق روال طی می‌کردیم تا نسبت به امور آشنایی و آگاهی پیدا کنیم تا نسبت به فرآیندها و وضع موجود اشراف پیدا کنیم خیلی سریع پشت سر گذاشته شد. 

منشور شورا، یک گفتمان مشترک بین شهرداری و شوراست که نقشه راهی در مدیریت شهر خواهد بود، مجمع نیروهای انقلاب در عین حال که در ایام انتخابات با اعضا همراه بودند اکنون نیز که خدمتگزار همه مردم هستیم، در نقش مطالبه‌گری قرار دارند و در همین راستا جلسات مشترکی برگزار شده، شهردار اصفهان نیز گزارش مبسوطی به مجمع ارائه کرد و کارگروه‌های تخصصی نیز تشکیل شده تا از ظرفیت این گروه‌های مطالبه‌گری در کنار سایر گروه‌های نخبگانی استفاده شود. 

جلسه‌ای با آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان با هدف ایجاد فضای وحدت و بررسی دغدغه‌های مردم داشتیم و ایشان در این جلسه بر همگرایی در مجموعه مدیریت استان و شهر، وحدت تمام و کمال منتخبان مردم شامل نمایندگان مجلس، شورای شهر و مسئولان استان تاکید کردند.

موضوعی که ما به دنبال آن بودیم برای تاثیر بر شرایط کیفی زندگی مردم در شهر، در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است، اولین خروجی جلسات مشترک با نمایندگان استان در مجلس، پیگیری و نامه نگاری در ارتباط با احتمال مصرف مازوت بود که جلوگیری از آن در حوزه آلودگی هوا موثر خواهد بود. در این زمینه نامه مشترکی بین ۱۳ عضو شورای شهر و مجمع نمایندگان استان اصفهان نوشته شد.

توجه به حل مسائل مردم گفتمان همه مدیران شهری است، ما با شعار «اصفهان شهر زندگی» در حضور مردم هستیم و امیدواریم این هم‌صدایی برای تغییر کمی و کیفی در زندگی مردم با روشن شدن مصادیقش در پروژه‌های آتی شهر تبلور پیدا کند.

در حوزه شفافیت و تصریح فرآیندهای اداری، صدور پروانه، تفکیک فیزیکی، موضوع تراکم و هوشمندسازی اقداماتی در حال انجام است، در حوزه هوشمندسازی واگذاری نرم افزار سرای هشت نیز مورد بررسی قرار گرفته که تاکیدات جدی برای اصلاح فرآیندهای آن به منظور تسهیل مراجعات مردم مدنظر است. 

در حوزه اقتصاد شهری به صورت جدی موضوعاتی اساسی را باید دنبال کنیم و تغییراتی در ساختارهای اقتصادی شهری باید رخ بدهد. در این زمینه جایگاه خاصی را برای مردم و بخش خصوصی در نظر داریم. در مسائلی مانند محیط زیست نیازمند تغییر ریل جدی هستیم. معتقدیم حل کهنه‌مسائل یک شبه رخ نمی‌دهد و همه ظرفیت‌ها از جمله توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و مردم را باید به کار بگیریم تا بخشی از این بار را از روی دوش اصفهان برداریم. 

شهروند محترمی شکایتی را به دیوان عدالت اداری مطرح کرده بود مبنی بر اینکه انتخاب شهردار چارچوب‌های قانونی در شیوه نامه هیات وزیران را رعایت نکرده است، روز گذشته این ابلاغ به شورای شهر رسید که این شکایت رفع شده و دیوان عدالت ترتیب اثر نداده است. به این ترتیب همان طور که این انتخاب به تایید وزیر کشور رسیده، باید گفت انتخاب اعضای شورای شهر در چارچوب قانون بوده و امضای وزیر کشور نیز بر این انتخاب صحه گذاشت. 

از زمان تشکیل جلسات شورای ششم تا تاریخ دوازدهم آبان‌ماه، ۵۵ لایحه بررسی شده است، ۶۲ مصوبه داشتیم و ۲ لایحه نیز رد شده است. از این تعداد مصوبات، ۳۹ مورد لوایحی از جانب شهرداری، ۸ مورد پاسخ به فرمانداری و ۲ مورد ابطال مصوبه داشتیم. همچنین ۳ مصوبه تفویض اختیار، ۱۸ مورد توافق نامه‌، مبایعه نامه‌، آزادسازی‌، یک مورد استرداد لایحه، یک مورد نام‌گذاری، ۷ مورد کمک‌های مالی، اخذ وام، مناقصه و ۲ مصوبه نیز پیرامون اراضی و املاک داشتیم. 

۱۵ مورد نیز در رابطه با انتخاب اعضا در چارچوب مجموعه‌های تخصصی بوده است. ۴۵ مجموعه، شرکت، سازمان و هیات مدیره و… وجود دارد که هر عضو شورای شهر به طور میانگین در ۱۰ مجموعه به عنوان عضو ناظر حضور دارد.

در راستای تقویت حمل و نقل عمومی و نقش آفرینی مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام شده است، موافقت با وام ۲۰۰ میلیارد تومانی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، با وام ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل حلقه چهارم ترافیکی شهر و با وام ۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه خط ۲ قطار شهری اصفهان از جمله اتفاقات خوب اخیر است.

با توجه به فعالیت‌های پیرامون کرونا، با دانشگاه علوم پزشکی در حوزه واکسیناسیون و حمایت مالی همکاری جدی داشتیم. در بحث کمک‌های مومنانه نیز با استفاده از ظرفیت هیات‌های مختلف و مجموعه‌های مردمی در مناطق کم برخوردار فعالیت‌هایی صورت گرفت. در این ایام بیش از یک هزار بسته معیشتی با کمک مردم و مدیریت شهری بین نیازمندان توزیع شد. 

با توجه به نظرات و نقدهایی که در رابطه با جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان وجود داشت تاکیدات همکاران منجر به خروجی خوب و ورود جشنواره به محلات کم برخوردار بود، علی‌رغم قابی که منتشر شد و برای همه ما ناراحت کننده بود اما باید بگوییم قاب‌های زیبایی نیز در حین برگزاری جشنواره داشتیم. هرچند این تصاویر، آرمانی نیست اما گام بلندی برای دسترسی به عدالت، توجه به هنرمندان بومی و استفاده از ظرفیت‌های شهر بود که امیدواریم این اتفاقات در آینده تبدیل به محور اصلی جشنواره شود. 

در حال حاضر جلسات ۱۳+۵ را با حضور اعضای شورا و نمایندگان اصفهان در مجلس برگزار می‌کنیم که هدف اضافه کردن شهردار، فرماندار و استاندار به این جمع برای رسیدن به گفتمانی مشترک در فریاد زدن مسائل اصفهان است. 

اگر امروز رئیس جمهور به اصفهان بیاید ما نمی‌توانیم ۵ صورت مسئله مشترک را روی میز بگذاریم که همه به آن ایمان داشته باشیم. درست است که همه مسئله آب را مطرح می‌کنند اما کدام تصمیم برای حل مشکل آب مدنظر است؟ در حوزه هوا نیز بحث صنایع دنبال شود یا ناوگان حمل و نقل عمومی؟ بنابراین در فضای خارج از استان این چند صدایی ممکن است باعث شود توجهات به اصفهان جلب نشود. بنابراین رسیدن به یک گفتمان اولویت اول مجموعه مدیریتی اصفهان است تا همه با هم در گام اول این همدلی و همصدایی را برای مطالبه‌گری جدی رقم بزنیم. 

عدالت در توزیع بودجه، از نکات مهم مورد توجه شورای ششم است و برخی از اصطلاحات بودجه که منافی عدالت بود از جمله انتقال بودجه ۸.۵ میلیارد تومانی از محله کم برخوردار همت آباد به محله برخوردار در همان منطقه را اصلاح کردیم که بخشی از این بودجه را در همان محله کم برخوردار حفظ خواهیم کرد. موارد دیگری نیز در همین رابطه بوده که بعد از تصویب نهایی منتشر می‌شود. 

در حوزه محیط زیست توافق نامه‌ای را با مجموعه بهیار صنعت سپاهان خواهیم داشت، با تلاش این شرکت دانش بنیان در حوزه تولید زباله سوز پلاسمایی همکاری مشترکی انجام خواهد شد.

در روز حدود ۴۰۰ تن دفن زباله داریم که عددی قابل توجه است و باید در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد. اولین گام ما حمایت از طرحی است که اقدامات اولیه خود را طی کرده و نمونه آزمایشگاهی آن آماده شده است. هدف ما این است که ارزش افزوده‌ای در جمع آوری زباله داشته باشیم که یکی از حوز‌ه‌های درآمد پایدار شهرداری نیز مرتبط با همین موضوع است.

مسئله تفکیک فیزیکی زمین‌های کمتر از ۵۰۰ متر موضوعی است که عدم شفافیت در آن وجود دارد و طرح و لایحه آن در دستور کار شورا قرار گرفته است، در حوزه تراکم به بازنگری جدی نیاز داریم که این موضوع در شورای شهر در حال بررسی است. بی عدالتی در پیشرفت شهر ناشی از همین دو مسئله به ویژه موضوع تراکم است. در بخش‌هایی اضافه ساخت و در بخشی کاهش انبوه سازی را داریم، توان مردم نیز در حوزه‌هایی کاهش پیدا کرده چون جداول نسبت به زندگی مردم متعادل سازی نشده است و معاونت شهرسازی در حال پیگیری این موضوع است. 

موضوع پهنه بندی زمین‌ها در معاونت شهرسازی شهرداری در حال پیگیری است. معتقدیم که موضوع فرونشست قابل حل است. نیازهایی باید در شهر رفع شود مانند موضوع زاینده رود و نوع پیشرفت کالبدی شهر که اگر این موارد در چارچوب تخصصی خود دنبال شود می‌تواند به حل مشکلات ناشی از پدیده فرونشست کمک کند. 

با توجه به تشکیل باشگاه شهراندیشان، این باشگاه در تلاش است تا ظرفیتی را ایجاد کند که از نظرات کارشناسان و نخبگان در مدیریت شهری استفاده شود. نشست‌های تخصصی این باشگاه نتایجی دارد که به شورا خواهد آمد و پس از تصویب این تصمیمات را به طور عمومی دنبال می‌کنیم. 

تاکنون ۱۰ جلسه کمیته‌های نظارتی در مناطق مختلف شهر اصفهان انجام شده و موضوعات مختلفی پیگیری و حل شده است. 

سالم سازی فضای اداری و ایجاد شفافیت از جمله وعده‌هایی بود که شورای ششم داد، در کنار تلاش‌هایی که مجموعه‌های حراست و بازرسی در زمینه شفافیت و مبارزه با تخلفات انجام می‌دهند، سامانه سوت زنی نیز در حال تدوین است. زیرساخت‌های آن فراهم شده و به زودی از این سامانه رونمایی می‌شود. این سامانه در سه سطح شامل حوزه نظارتی شورای شهر، بازرسی و حراست شهرداری و سایر دستگاه‌ها فعالیت می‌کند.

درباره بحث صرفه جویی در منابع شهری، کمیسیون خدمات شهری نکات مهمی را در زمینه استفاده از پساب مدنظر دارد و اقداماتی انجام شده است. همکاری با مجموعه‌های دانشگاهی برای استفاده از روش‌های نوین حتی در زمینه شیرین سازی آب نیز انجام شده که قابل پیگیری است. حفظ فضای سبز نیز مدنظر است و در رابطه با نوع نگهداری فضای سبز اقداماتی و تغییراتی در حوزه پیمانکاری در این زمینه انجام شده که مدیران شهرداری در این زمینه باید توضیحات لازم را ارائه بدهند. 

مدیریت مساله آب از وظایف شهرداری نیست، اما ما نسبت به موضوع آب اصفهان بی تفاوت نیستیم. به همین علت کمیسیون ویژه آب را تشکیل داده‌ایم. خبر خوب دیگری نیز در این زمینه داریم که پس از تصویب اعلام می‌کنیم. ما در مجموع به دنبال این هستیم که ذی‌نفعان را کنار هم قرار دهیم و همه آن‌ها را روی یک هدف متمرکز کنیم. تشکیل دبیرخانه مشترک با نمایندگان نیز در همین راستاست که خروجی آن در ادامه ارائه خواهد شد.

یکی از رویکردهایی که در درآمد پایدار به دنبال آن هستیم توسعه گردشگری است، اصفهان پساکرونا به ویژه در حوزه گردشگری از موضوعاتی است که در شورا پیگیری خواهد شد. احیای گردشگری شهری، احیای موزه‌ها و احیای گردشگری درون استانی را با توجه به ظرفیت‌های در اختیار شهرداری پیگیری خواهیم کرد. 

آسیب‌هایی که اصفهان از برخوردارنمایی یا غیربرخوردار نمایی خورده زیاد است، در زمینه برخوردار بودن اصفهان باید یک حد وسط را درنظر بگیریم و موضوعات مختلف شهری را بر اساس آن دنبال کنیم.

در رابطه با بحران بنزین و اقداماتی که مدیریت شهری برای برگشت آرامش اجتماعی به اصفهان انجام داد، تنها بخشی که در اتفاق اخیر تحت تاثیر قرار گرفت فقط تابلوهای شهری بود. به علت مسئولیت اجتماعی که داشتیم برای کاهش تقاضا روی پمپ‌های بنزین، با تصمیم شهردار رایگان شدن حمل و نقل عمومی را اعلام کردیم تا سهم خود در حمایت از سرمایه‌ اجتماعی را ادا کنیم. حتی در موضوع زوج و فرد و طرح تردد که روز بعد آن از جانب سخنگوی ستاد وقت مدیریت کرونا مطرح شد نیز موضع گرفتیم و اعلام کردیم که شاید اکنون این موضوع به صلاح نباشد. 

درباره فعالیت ستاد کارآفرینی شهرداری، به دنبال هستیم که دو موضوع را به صورت جدی احیا کنیم. نخست حوزه مشارکت و سرمایه اجتماعی است که با هدف کمک به فعالان حوزه کارآفرینی دنبال می‌شود. در تصمیم گیری‌های شهری نیز از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهد شد و مسائل شهر را با این حمایت‌ها دنبال خواهیم کرد. این حمایت، پول‌پاشی یا ظاهری نیست و از هرکسی که بتواند مسائل شهر را حل کند حمایت می‌کنیم. 

درباره برنامه اصفهان ۱۴۰۵ ، نگاه به حوزه فرهنگی و اجتماعی در این برنامه صفر است و طراحان برنامه نیز بر این موضوع اذعان دارند. برای اینکه این برنامه بتواند متناسب با ساز و کار نرم افزاری امروز باشد باید بازنگری انجام دهیم و حوزه فرهنگی و اجتماعی را به طور جدی‌تر در این برنامه دنبال کنیم، البته بخش‌های دیگر این برنامه حفظ خواهد شد.

همه مصوبات ۸ سال گذشته را احصا می‌کنیم تا مشخص شود چرا تصمیمات در برخی موارد اجرا نشده است. در بحث قوانینی که اجرا شده یا نشده نیز بازنگری و بررسی صورت می‌گیرد و این از تاکیدات آیت الله مهدوی نیز بود. 

انتهای خبر/ 

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.